2003 nagycsütörtökén II. János Pál
pápa az Ecclesia de Eucharistia (EdE) című enciklikát ajándékozta nekünk. Ez a
csodálatos körlevél ezekkel a szavakkal kezdődik: “Az Egyház az Eucharisztiából
él.” (EdE, nr.1.) Ez az igazság minden egyházmegyére és egyházi közösségre,
minden plébániára, minden keresztény családra és minden hívőre érvényes. Mi
mindannyian az Eucharisztiából élünk. “Az Eucharisztiában ugyanis benne van az
Egyház minden lelki java, tudniillik maga Krisztus, a mi húsvéti bárányunk és
élő kenyerünk. Teste a Szentlélek által élő és éltető test: életet ad az
embereknek” (II. Vatikáni Zsinat, PO 5; EdE 1.) Kövessük a Szentatya felhívását
és engedjük, hogy az Eucharisztia évében ez a hitigazság újból magával ragadjon
bennünket.
Júlia Verhaeghe
Anya (1910-1997) lelki családunk, az “Ügy” alapítója, nagy példaadója és
valóságos mesternője annak, hogyan élhetjük meg mindennapjainkban az
eucharisztikus Úrral való összetartozásunkat. Isten már fiatalon felébresztette
lelkében az Eucharisztia iránti szeretetet. “Edward Poppe atya gyermekkoromban
olyan eszköz volt Isten kezében, mint egy ajtó, amely megnyitotta lelkemet az
Eucharisztia titkának szelíd fényére. A gyermekek eucharisztikus mozgalma révén
erős vonzalmat éreztem bensőmben az Eucharisztikus Úr iránt, aki megragadott
engem, elkísért és szent közelségével táplált.”
Júlia Anyát
egészen áthatotta a szent Eucharisztia titka. A szentmise ünneplése és az
elidőzés az eucharisztikus Úrnál számára a legnagyobb örömet és a mennyei
boldogság előízét jelentette. Egyszer ezt írta: “Azt éreztem, hogy a
szentmise-áldozat dicsőségében, irgalmában és termékenységében leszek
alámerítve. Mély öröm, kimondhatatlan hála és viszontszeretet érzése töltötték
el egyszerre egész lényemet.” Gyakran időzött hosszasan a tabernákulum előtt.
Ott az Úr újra és újra eltöltötte őt természetfeletti békével, mély
meglátásokkal és újult életerővel.
Jézus
Szívének ajándéka
Júlia Anya
szeretett a Szentírás azon részein elmélkedni, amelyek az Utolsó Vacsoráról
szóltak. Szívében fontolgatta, mily készségesen ment Jézus Krisztus a keserű
szenvedés elé, mennyire megrendültek az apostolok komoly beszéde hallatán, és
milyen sötétség lepte el Júdás lelkét. Mindenekelőtt azonban Jézus Szívét
szemlélte, amelyet túláradó szeretet és vágyakozás töltött el: “Vágyva vágytam
arra, hogy elfogyasszam veletek ezt a húsvéti vacsorát, mielőtt szenvedek.” (Lk
22,15)Az Utolsó vacsorán az Úr a kenyér s a bor fölött ezeket a titokzatos
szavakat mondta: “Ez az én testem, amelyet értetek adok … Ez a kehely az új
szövetség az én véremben, amelyet értetek adok.” (Lk 22,19-20.) “Ezekkel a
szavakkal alapította Jézus a szent Eucharisztiát és a papságot - írja Júlia
Anya. Ez az Ő szeretetének két nagy ajándéka, melyeket a szomorúsággal teli
búcsú órájában Egyházára hagyott. Ezek isteni rendelkezések, amelyek
szeretettől túlcsorduló szívéből eredtek.” Az Eucharisztia a legnagyobb
ajándék, amit az Úr nekünk adhatott, önmagának odaajándékozása. Hogyan
bánhatnánk meggondolatlanul és felületesen az Eucharisztiával, vagy hogyan
hanyagolhatnánk el vasárnapi kötelességünket akkor, amikor Krisztus ebben a
szentségben megváltó áldozatát, szeretetét, Szívét bízta ránk?!
A
kis csepp víz
Júlia Anya
ifjúságától fogva arra törekedett, hogy tudatosan és tevékenyen vegyen részt a
szentmisén. Igyekezett a mise egyes részeit élő hittel átélni. Nagy szeretettel
egyesült az áldozattal, amit a pap az oltáron bemutatott. Az évek során
különlegesen fontossá vált számára az az ima, amit a pap az adományok
előkészítésekor mond, akkor, amikor a borral telt kehelybe egy csepp vizet önt:
“A bor és a víz titka által részesüljünk Annak istenségében, Aki kegyesen
részese lett emberségünknek.”
Ebben a csepp
vízben Júlia Anya önmagát látta és saját küldetését. Egy imában ezt a
következőképpen fejezte ki: “Uram engedd, hogy a pap kelyhében, melyben a szent
áldozatot Neked bemutatja, az a kis csepp víz lehessek, amely a borral egyesül
és benne elveszti magát.” A kis csepp víz jelképezi az “Ügy”-nek és a lelkeknek
való odaadását, hűséges papok és Istennek szenteltek utáni vágyát,
engesztelését az Egyház sebeiért, imáját a világ ínségéért. A szentmisében
mindezt belehelyezte a pap kelyhébe, miközben állhatatosan kérte Istent, hogy
szeretett Fiának áldozatával együtt az ő áldozatát is fogadja el és sokak
üdvösségére tegye termékennyé. Ezt az eucharisztikus hozzáállást mi is
magunkévá tehetjük. Sokszor azt gondoljuk, hogy feladatainkkal és
nehézségeinkkel egyedül kell megbirkóznunk, és csalódottak vagyunk, ha ez nem
sikerül. Vajon nem lenne-e a hit cselekedete és egy valódi megkönnyebbülés, ha
családi és hivatásbeli gondjainkat a felajánláskor az Úrra bíznánk, ha az
Egyház és a világ súlyos kihívásait a szentmise áldozatba helyeznénk, ha
odaadásunkat, munkánkat, áldozatkészségünket Jézus Krisztus odaadásával
egyesítenénk? Aki ezt teszi, lesz lépésről-lépésre “áldozati adomány az
áldozati adománnyal” (Júlia Anya) és felfedezi, hogy mennyire köze van a
szentmisének mindennapjainkhoz és mindennapjainknak a szentmiséhez.
Az
egység szentsége
Az
Eucharisztiáról szóló enciklikában ezt írja II. János Pál pápa: “A széthúzás
csíráival - melyek a mindennapos tapasztalat szerint nagyon jelen vannak az
emberiségben a bűn miatt - szemben áll Krisztus testének egységesítő ereje. Az
Eucharisztia éppen ezért, miközben építi az Egyházat, közösséget teremt az
emberek között.” (EdE, nr. 24)
Júlia Anya, aki
egy karizmát kapott, “amelynek hivatás- és küldetés-kegyelme lényegében az
imádás és az egység”, ismételten emlékeztet arra, hogy az igazi egység nem a mi
művünk. A hit, a megtérés és mindenkinek az egyéni közreműködése biztosan
nagyon fontos. Az egység azonban végül is Istentől jön. Ő elsősorban a
szentáldozás révén adja ezt nekünk. “A Krisztus Testében és Vérében való
részesülés felvesz titkába és átalakít minket. Ezáltal az egység egyre inkább
gyökeret ver bennünk és Isten Családjaként köt össze minket.” (Júlia Anya)
A szentáldozásban eggyé válunk az
Úrral és egymással. Ez minden közösségre és családra érvényes. Ezért a szülőket
és gyermekeiket arra buzdítjuk, hogy lehetőség szerint együtt menjenek a
vasárnapi szentmisére és vegyék magukhoz az Úr Testét. Így a szeretetet és az
egységet a családban maga az Úr erősíti meg. A szentáldozás legyen számunkra
valami nagy és szent: ott Jézus Krisztus valóban hozzánk jön Testével, Vérével
és Lelkével, mint valóságos Isten és valóságos ember. Ott mint testvéreit köt
össze magával. Járuljunk ezért nagy hittel az Úr asztalához! A szentáldozás
után buzgó imával adjunk hálát, imádjunk, szeretettel engeszteljünk, és
bizalommal eltelve kérjük az Urat egymásért és az Egyházért! Gondoljunk gyakran
a szentáldozásra, amelyben részesültünk! Ez segítséget nyújt a parancsok
megtartásához, a hit bátor megvallásához, a kísértések elleni küzdelemhez és az
Istennel való egység megőrzéséhez.
Tiszteletadás
annak, ami szent
Júlia Anya élete
folyamán mindig újból felhívott arra, hogy szentnek tartsuk azt, ami szent.
Mivel az Eucharisztia a legszentebb, legméltóságosabb, magától értetődött, hogy
e szentség tisztelete számára különösen fontos volt. Azon irányzatok, amelyek a
liturgiával és az Isten házával kapcsolatban azoknak “szent” volta ellen
szólnak, mély fájdalommal töltötték el. Ezzel szemben mindig kihangsúlyozta a
szentségi légkör és az istentisztelet méltó megünneplésének fontosságát. “A
tabernákulumokat, amelyekben az Úr szent jelenlétével köztünk lakik, minden
elképzelhető szépséggel és méltósággal vegyük körül, hogy utaljon arra, amit a
Királyok Királyának isteni fensége sugároz. Gondosan kell őrködni afölött, hogy
minden kezdeményezés a Szentség és a liturgia vonatkozásában, valamint a
tárgyak használata, melyek a Szentség szolgálatára vannak rendelve, csak egy
célt szolgálhatnak: az Isten méltósága előtti mély hódolat kifejezését.”
Júlia Anya példája nyomán viseljük szívünkön a szent Eucharisztia iránti tiszteletet. Ez tartalmazza azt is, hogy azokat a liturgikus előírásokat hűségesen kövessük, amelyeket a Redemptionis sacramentum instrukció emlékezetünkbe idéz. A tisztelet konkrét kifejezései: a tudatos térdhajtás a templomba lépéskor, az illő testtartás, az Isten házában való felesleges beszélgetés mellőzése, a hívő és tevékeny részvétel a szentmisén, akárcsak a szentáldozásra való gondos előkészület, valamint a szentgyónás hívő végzése is, a hálaadás a szentáldozás ajándékáért és az imádás a tabernákulum előtt.
Júlia Anya újra és újra figyelmeztette az embereket Jézus Krisztusra, aki a szentségekben, különösen a szent Eucharisztiában velünk van. Sok évvel halála előtt kifejezte kívánságát, hogy sírkövére az alábbi feliratot véssék: “Isten irgalmas és igazságos szeretete keres benneteket, őrködik felettetek és vár reátok. Menjetek hozzá az Oltáriszentségben.”
Júlia Anya példája nyomán viseljük szívünkön a szent Eucharisztia iránti tiszteletet. Ez tartalmazza azt is, hogy azokat a liturgikus előírásokat hűségesen kövessük, amelyeket a Redemptionis sacramentum instrukció emlékezetünkbe idéz. A tisztelet konkrét kifejezései: a tudatos térdhajtás a templomba lépéskor, az illő testtartás, az Isten házában való felesleges beszélgetés mellőzése, a hívő és tevékeny részvétel a szentmisén, akárcsak a szentáldozásra való gondos előkészület, valamint a szentgyónás hívő végzése is, a hálaadás a szentáldozás ajándékáért és az imádás a tabernákulum előtt.
Júlia Anya újra és újra figyelmeztette az embereket Jézus Krisztusra, aki a szentségekben, különösen a szent Eucharisztiában velünk van. Sok évvel halála előtt kifejezte kívánságát, hogy sírkövére az alábbi feliratot véssék: “Isten irgalmas és igazságos szeretete keres benneteket, őrködik felettetek és vár reátok. Menjetek hozzá az Oltáriszentségben.”
Forrás:
“Krisztus Ügye” Lelki Család
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése