Ez a könyv minden idők egyik legnagyobb
misztikusának az önéletrajza, aki nemcsak azt a kegyelmet kapta meg, hogy
elérte az ebben az életben elérhető legnagyobb közösséget Istennel, hanem azt
is, hogy tud erről a közelségről, s a teljes ide vezető útról beszélni. Ezen út
során Isten nem veszi ki az embert a világból, hanem éppen ellenkezőleg, arra
teszi képessé, hogy korának terheit és tragédiáit teljes mértékben átélve,
minden körülmény között fel tudja mutatni az Ő szeretetét. Szent Teréz élete:
imádságának története, azé az új életé, amelyet Isten élt őbenne. (Forrás:
Sarutlan Kármelita Nővérek)
Avilai Szent
Teréz Önéletrajza (Libro de la Vida ) nem a modern önéletírások megszokott
mintáját követi, inkább Szent Ágoston Vallomásainak műfaját, de ahhoz képest is
egyedülálló mű. Teréz életművén belül is kulcsszerepe van, többi könyvének
megértéséhez alapvető segítséget nyújt. Egyúttal legterjedelmesebb műve is.
Eredetileg lelki beszámoló, amely arra szolgált, hogy lelkivezetői megítélhessék
belőle misztikus tapasztalatainak hitelességét. Ez az 1562-es év első felében
készült el, de Teréz 1564-65-ben kibővítette, részletesebben kifejtve az Úrtól
kapott rendkívüli kegyelmeket. Ezért a kész mű szerkezete nem teljesen
egységes. Bár életének külső eseményeit is tartalmazza, egészen az első
sarutlan kármelita kolostor megalapításáig bezárólag, ne keressünk benne
évszámokat és adatokat. Isten szeretetének lángvihara lakik benne.
A mai olvasót
meglepheti, akár taszíthatja is Teréz szenvedélyes alázata, aminél fogva oly
gyakran vádolja magát, éspedig halálos bűnökkel is, amelyek a poklot érdemelték
meg. Ilyeneket ő soha nem követett el, mint éppen azÖnéletrajz tanúsítja; legszörnyűbb elvetemültsége
egy tinédzserkori szerelmi levelezés volt. Bármilyen csekélység is ez a mi
szemünkben, Teréz az Istennel való eljegyzettség szerelmi lobogásából nézi, s a
tendenciát érzékeli benne, amely elszakíthatta volna a Végtelen Jótól.
Bűntudata nem kóros, a bűn valóban olyan végtelenül rossz, amilyennek ő érzékeli,
és nem olyan jelentéktelen dolog, mint mi hajlamosak vagyunk feltételezni. A
Teremtő iránti imádó hódolatának kifejezéseit („Ő Szent Felsége”) pedig úgy
kell fogadnunk, hogy figyelembe vesszük az akkori spanyol társadalom
nyelvezetét, továbbá azt a tényt, hogy a mi korunk embere hajlamos
megfeledkezni az egészséges istenfélelemről is – igen jót tesz nekünk, ha
engedjük, hogy Teréz ebben korrigáljon bennünket. A Végtelenül Szent előtt nem
borulhatunk le elég mélyen.
Teréz életének
egyik legfontosabb eseménye kétségtelenül az, amelyet azÖnéletrajz 4. fejezetében beszél el: amikor
nagybátyjától megkapja a ferencesFrancisco de Osuna művét, a Harmadik lelki ábécés könyvet (Tercer abecedario espiritual),
egy ötkötetes lelki mű harmadik kötetét. „Ábécés könyv” azért, mert Osuna
egy-egy szentencia, kijelentés kezdőbetűje szerint betűrendben csoportosítja
témáit, majd ezeket a szentenciákat kommentálja. A harmadik ábécés könyv az
összeszedettség imáját (oración
de recogimiento) tárgyalja.
Teréz számára reveláció. Ő sohasem tudott „az értelmével dolgozni”, vagy
képzeletével maga elé állítani témákat, vagyis módszeresen elmélkedni a Loyolai
Szent Ignác által kidolgozott technikával. Most olyan imamódot ajánlanak neki,
ami megfelel lelki alkatának. Követi Osuna útmutatásait, egyszerű
összeszedettségben az Úrra figyel, s hamarosan megtapasztalja a nyugalom imáját (oración de quietud).
Megindul a misztikus kegyelmek útján.
Jó ideig eltart,
amíg függetleníti magát Osunától, fölismerve, hogy mestere két dologban téved.
Az első az, hogy mesterségesen le kell állítanunk értelmünk működését, „nem
gondolni semmire”. Teréz megállapítja, hogy ez egészségtelen törekvés, mert
„ott maradunk ostobán és hidegen. ... Hogy mi magunk kössük meg a lelki
tehetségeinket, s tétlenségre kárhoztassuk: ez oktalanság” (Ö 12). Ha az Úr
maga köti meg lelki képességeinket a belénk öntött szemlélődésben, az egészen
más. Osuna második tévedése az, hogy minden anyagi dologtól, még Krisztus
emberi természetétől is meg kell szabadulnunk a szemlélődő imában. Teréz ezt
csak rövid ideig fogadja el, de belátja, hogy tévedés, és később szenvedélyesen
cáfolja. „Hogyha az Úristennek kedvében akarunk járni, s azt óhajtjuk, hogy
nagy kegyelmekben részesítsen bennünket, úgy illik és úgy akarja Ő, hogy minden
ennek a szentséges emberi természetnek közvetítésével történjék, amelyben Ő
Szent Felségének saját szavai szerint gyönyörűsége telik. Számtalan esetben
tapasztaltam ezt s az Úr maga is megmondta nekem. Világosan megértettem, hogy
ezen a kapun kell belépnünk, ha azt akarjuk, hogy Ő Szent Felsége, az ég
uralkodója nagy titkokat közöljön velünk” (Ö 22).
Terézzel nagy
titkokat közöl az Úr. Megrendülve állunk a neki jutott kegyelmi ajándékok
előtt, amelyekben Isten valósága tapinthatóvá válik. Önéletrajzábannégy szinjét különbözteti
meg az imádságnak, s ezt az öntözés négy módjához hasonlítja. Az első mód az,
amikor vödörrel mi magunk hordjuk a vizet (ez az aktív erőfeszítéssel végzett
imádság). A második az, amikor vízemelő kereket használunk (olyan
összeszedettség, amelyben már fellép a belénk öntött szemlélődés, a nyugalom
imája is); a harmadik, amikor az öntözött földhöz vezetjük egy folyó vizét (a
nyugalom imájának intenzívebb formája); a negyedik a záporeső (az egyesülés, unión, amelyben Isten
átmenetileg leállítja a lelki képességek működését). „A lélek olykor mintegy
kiemelkedik önmagából, olyanféleképpen, mint az égő tűz, amely lángot vet; s
olykor az a tűz hirtelen nagyon meg tud növekedni. Ez a láng magasan föléje
emelkedik a tűznek, de azért nem különböző dolog a tűztől, hanem ugyanannak a
tűznek a lángja” – olvassuk az egyesülés imájáról (Ö 18).
Mindezt csodálni
kell, nem irigyelni. Amire magunktól képesek vagyunk (értsd: aktív
erőfeszítéssel – de nem Isten kegyelme nélkül), az a vízhordás, vagyis az az
összeszedettség, amit mi teremtünk magunkban. Merüljünk csöndbe, és a csönd
mélyén szólítsuk meg a mindenütt jelenlevő Urat. Imádjuk őt, szólítgassuk
szeretettel, beszéljünk hozzá teljes egyszerűségben, figyeljünk a gondolatokra,
amelyek ilyenkor keletkeznek szívünkben. A többi Tőle függ, és ez így van jól.
A Tűz ajándék.
Dr. Kovács Gábor
Forrás: Hagiosz
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése