Az egyházi rend az a szentség, mely által a Krisztustól
Apostolaira bízott küldetés teljesítése folytatódik az Egyházban az idők
végezetéig: tehát az apostoli szolgálat szentsége. Három fokozata van: a
püspökség, az áldozópapság és a diakonátus.
Miért egyházi rend, "ordo" e szentség neve?
Az ókori Rómában az ordo szó polgári testületeket,
elsősorban a kormányzók testületét jelentette. Az ordinatio valamilyen ordóba
való fölvételt jelent. Az Egyházban voltak testületek, melyeket a hagyomány,
nem szentírási alapok nélkül, kezdettől fogva görögül taxeisznek, latinul
ordinesnek nevezett: így beszél a liturgia ordo episcoporum, ordo
presbiterorum, ordo diaconorumról. Más csoportokat is neveztek ordónak, például
a katekumenokat, a szüzeket, a házastársakat, az özvegyeket...
Az Egyház valamely testületébe való befogadás
ordinatiónak nevezett szertartással történt, tudniillik vallási és liturgikus
cselekménnyel, ami fölszentelés, áldás vagy szentség volt. Ma az ordinatio szó
fönn van tartva annak a szentségi cselekménynek jelölésére, mely a püspökök, a
papok és a diákonusok rendjébe fogad be, és fölülmúlja a közösség által végzett
puszta választást, kijelölést, megbízást vagy beiktatást, mert a Szentlélek
ajándékát hozza, mely lehetővé teszi a "szent hatalom" (sacra potestas)
gyakorlását, és csak magától Krisztustól származhat Egyháza által. Az
ordinatiót consecratiónak, `fölszentelésnek' is nevezik, mivel elkülönítés és
feladat átadása, amelyet maga Krisztus végez Egyháza javára. A püspök
kézföltétele a fölszentelő imádsággal együtt látható jele ennek a
fölszentelésnek.
Az egyházi rend szentsége az üdvösség rendjében
AZ ÓSZÖVETSÉG PAPSÁGA
A választott népet Isten "papi királysággá és szent
néppé" (Kiv 19,6) tette. De Izrael népén belül Isten kiválasztotta a
tizenkét törzs egyikét, Lévi törzsét, és elkülönítette a liturgikus
szolgálatra. Maga Isten volt a leviták öröksége. Az Ószövetség első papjait
sajátos szertartással szentelték föl. "Arra rendelték (őket), hogy az
Isten tiszteletében képviseljék az embereket és a bűnökért áldozatokat
mutassanak be."
Ez a papság, bár arra lett alapítva, hogy Isten igéjét
hirdesse s hogy az áldozatok és imádság által az Istennel való közösséget újra
megszilárdítsa, alkalmatlan maradt az üdvösség megvalósítására, mert rászorult
az áldozatok szüntelen ismétlésére anélkül, hogy eljutott volna a végső
megszenteléshez, melyet egyedül Krisztus áldozata valósított meg.
Az Egyház liturgiája mégis az ároni papságban, a leviták
szolgálatában, valamint a hetven "vén" beiktatásában látja az
Újszövetség fölszentelt papságának előképeit. A latin szertartás
püspökszentelésének szentelési prefációjában így imádkozik az Egyház:
"Urunk, Jézus Krisztus Istene és Atyja, (...) aki
kegyelmed igéje által meghatároztad az Egyház rendjét. Kezdettől fogva kiválasztottad
Ábrahám igazi gyermekeinek szent népét; elöljárókat és papokat állítottál, és
szentélyedet soha nem hagytad szolgák nélkül..."
A papszentelés alkalmával az Egyház így imádkozik:
"Urunk, szentséges Atyánk, (...) már az
Ószövetségben hivatalokat és szolgálatokat állítottál szent jelül: Mózest és
Áront te rendelted arra, hogy népedet vezessék és megszenteljék. Segítségükre a
közös műhöz férfiakat hívtál meg további szolgálatra és hivatalra. A pusztai
vándorlás során a hetven vént Mózes lelkéből részesítetted (...). Áron fiainak
részt adtál atyjuk hivatalából."
És az Egyház a diákonusszentelés fölszentelő imádságában
megvallja:
"Mindenható Isten, (...) Egyházadat (...) az új
templom nagyobbodására növeled és gyarapítod, a szent teendők ellátására a
szolgálattevők hármas fokozatát alapítottad, hogy nevednek szolgáljanak, mint
már kezdetben kiválasztottad Lévi fiait az első sátor szolgálatára."
KRISZTUS EGYETLEN PAPSÁGA
Az ószövetségi papság összes előképe Jézus Krisztusban
teljesedik be, aki "az egyetlen közvetítő Isten és ember között"
(1Tim 2,5). Melkizedekben, "a magasságbeli Isten papjában" (Ter
14,18) a keresztény hagyomány Krisztus papságának előképét látja; Ő az egyetlen
"Melkizedek rendje szerint való főpap" (Zsid 5,10; 6,20), "a
szent, ártatlan, szeplőtelen" (Zsid 7,26), aki "egyetlen áldozattal
egyszer s mindenkorra tökéletességre vezette a megszentelteket" (Zsid
10,14), tudniillik egyetlen keresztáldozatával.
Krisztus megváltó áldozata egyetlen: egyszer és
mindenkorra történt meg. És mégis az Egyház eucharisztikus áldozatában
jelenvalóvá válik. Ugyanezt kell mondanunk Krisztus egyetlen papságáról:
jelenvalóvá válik a szolgálati papság által, anélkül, hogy Krisztus papságának
egyetlenségét csorbítaná: "És ezért Krisztus az egyetlen igazi pap, a
többiek csak az ő szolgái".
KÉT RÉSZESEDÉS KRISZTUS EGYETLEN PAPSÁGÁBAN
Krisztus, a főpap és egyetlen közvetítő az Egyházat
Istennek és Atyjának papi országgá tette. A hívők egész közössége, mint ilyen,
papi jellegű. A hívők -- ki-ki a hivatásának megfelelően -- keresztségi
papságukat gyakorolják Krisztusnak, a papnak, prófétának és királynak
küldetésében való részesedésük által. A keresztség és a bérmálás szentségei
által a hívők "szent papsággá szenteltetnek".
A püspökök és papok szolgálati vagyis hierarchikus
papsága és az összes hívő általános papsága, jóllehet "mindegyik a maga
sajátos módján, részesedik Krisztus egyetlen papságában" "lényegük
szerint" különböznek, bár "egymáshoz vannak rendelve". Milyen
értelemben? Míg a hívők általános papsága a keresztségi kegyelemnek, a hit, a
remény és a szeretet életének, valamint a Lélek szerinti élet gyarapodásában
valósul meg, addig a szolgálati papság az általános papság szolgálatában áll,
és az összes keresztények keresztségi kegyelmének kibontakoztatására irányul.
Egyike azon eszközöknek, melyekkel Krisztus szüntelenül építi és vezeti a maga
Egyházát. Éppen ezért egy külön szentséggel, az egyházi rend szentségével adják
át.
KRISZTUS, A FŐ SZEMÉLYÉBEN...
A fölszentelt szolga egyházi szolgálatában maga Krisztus
van jelen Egyháza számára mint testének Feje, nyájának Pásztora, a megváltás
áldozatának Főpapja és az igazság Tanítója. Ez az, amit az Egyház kifejez,
amikor azt állítja, hogy a pap az egyházi rend szentségének erejéből in persona
Christi Capitis, `Krisztusnak, a Főnek személyében' cselekszik:
"Így tehát a pap ugyanaz, Jézus Krisztus, akinek
szent személyét az Ő meghívott szolgája viseli. Ez ugyanis a papszentelés miatt
hasonlóvá válik a Főpaphoz, és hatalma van, hogy magának Krisztusnak
személyében és erejével cselekedjék."
"Krisztus az egész papság forrása; mert a Törvény
alatti pap az Ő előképe volt, és az új Szövetség papja Krisztus személyében
cselekszik."
A fölszentelt szolgálat, főként a püspökök és papok
szolgálata által válik láthatóvá a hívők közösségében Krisztusnak, az Egyház
Fejének jelenléte. Antiochiai Szent Ignác szép kifejezése szerint a püspök
tüposz tou Patrosz, az `Atya Isten élő képmása'.
Krisztus jelenlétét a szolgában nem úgy kell érteni,
mintha minden emberi gyöngeség, az uralkodhatnámság, a tévedések, azaz a bűn
ellen védett lenne. A Szentlélek ereje a szolga nem minden cselekedeténél
mutatkozik meg egyforma erővel. Míg a szentségekben ott van a biztosíték, hogy
még a kiszolgáltató bűnössége sem tudja akadályozni a kegyelem gyümölcsét, addig
sok más cselekedetben a szolga emberi pecsétje nyomot hagy, ami nem mindig az
evangélium iránti hűség jele, ezért az Egyház apostoli termékenységének árthat.
Ez a papság szolgálati. "Az a hivatal pedig, amelyet
az Úr népe pásztoraira rábízott, igazi szolgálat." Teljes egészében
Krisztusra és az emberekre irányul. Teljesen Krisztustól és az egyetlen
papságától függ, s az emberekért és az egyházi közösség javára van. Az egyházi
rend szentsége "szent hatalmat" közvetít, mely nem más, mint Krisztus
hatalma. E tekintély gyakorlásának Krisztus példájához kell igazodnia, aki
szeretetből utolsóvá és mindenki szolgájává lett. "Így tehát joggal mondta
az Úr, hogy a nyájról való gondoskodás az iránta érzett szeretet
bizonyítéka."
..."AZ EGÉSZ EGYHÁZ NEVÉBEN"
A szolgálati papságnak nem csupán az a feladata, hogy
Krisztust, az Egyház Fejét a hívek gyülekezete előtt megjelenítse; az egész
Egyház nevében is cselekszik, amikor Isten elé terjeszti az Egyház imádságát,
és különösen, amikor bemutatja az eucharisztikus áldozatot.
Az "egész Egyház nevében" nem azt jelenti, hogy
a papok a közösség megbízottai. Az Egyház imádsága és áldozata nem választható
el fejének, Krisztusnak imádságától és áldozatától. Mindig Krisztus kultusza
Egyházában és Egyháza által. Az egész Egyház, Krisztus Teste imádkozik és
ajánlja föl magát "őáltala, ővele és őbenne" a Szentlélekkel
egységben az Atyaistennek. Az egész test -- a fő és a tagok -- imádkozik és
ajánlja föl önmagát, s ezért azokat, akik a Testben különleges módon
szolgálnak, nem csupán Krisztus szolgáinak, hanem az Egyház szolgáinak is
nevezik. Mivel a szolgálati papság Krisztust képviseli, képviselheti az
Egyházat.
Az egyházi rend szentségének három fokozata
"Így az isteni alapítású egyházi szolgálatot
különböző rendekben gyakorolják azok, akiket már ősidőktől fogvapüspököknek,
áldozópapoknak, diákonusoknak hívnak."
Az Egyház liturgiájában, Tanítóhivatalában és állandó gyakorlatában kifejezett katolikus
tanítás a Krisztus papságában való szolgálati részvételnek két fokozatát
ismeri: a püspökséget és az áldozópapságot. A diakonátus feladata az, hogy őket
segítse és szolgálja. Ezért a mai szóhasználatban a sacerdos kifejezés a
püspököket és a papokat jelöli, a diákonusokat nem. Mégis a katolikus tanítás
az, hogy a három fokozatot -- a papságban való részesedés fokozatait (püspökség
és papság) és a szolgálat hivatalának fokozatát (diakonátus) --
"ordinatiónak" nevezett szentségi cselekménnyel, azaz az egyházi rend
szentségével adják át:
"A diákonusokat mindenki úgy tisztelje, mint Jézus
Krisztust, a püspököt, mint az Atya képmását, a presbitereket pedig, mint Isten
szenátusát, mint az apostolok kollégiumát. Ezek nélkül nem lehet Egyházról
beszélni."
A PÜSPÖKSZENTELÉS -- AZ EGYHÁZI REND SZENTSÉGÉNEK
TELJESSÉGE
"Az Egyházban az első időktől gyakorolt különféle
szolgálatok között a hagyomány tanúsága szerint az első helyen áll azoké, akik
püspökként a kezdettől folyamatos utódlás által az apostoli magvetés
folytatói."
Azért, hogy nemes küldetésüket méltó módon betölthessék,
"e nagy hivatalok betöltéséhez az apostolok Krisztustól a leszálló
Szentlélek különleges kiáradását nyerték, ők maguk pedig kézrátétellel adták
tovább munkatársaiknak azt a lelki adományt, mely a püspökszentelésben jutott
el mihozzánk".
A II. Vatikáni Zsinat "tanítja, hogy a
püspökszentelés az egyházi rend teljességét adja, melyet mind az Egyház
liturgikus szokása, mind az egyházatyák szava főpapságnak, a szent szolgálat
teljességének (summájának) nevez".
"A püspökszentelés a megszentelés hivatalával
magával hozza a tanítás és a kormányzás hivatalát is (...). Nyilvánvaló, hogy a
kézrátétel és a szentelés szavai úgy adják át a Szentlélek kegyelmét és úgy
vésik be a szentségi karaktert, hogy a püspökök kiemelkedő és szemmel látható
módon magának Krisztusnak a tanítói, pásztori és főpapi hivatalában részesednek
és az ő személyében cselekszenek." "Így tehát a püspökök a nekik
adott Szentlélek által a hit igaz és hiteles tanítói, igaz és hiteles főpapok
és pásztorok lettek."
"A püspöki testület tagjává a szentségi
fölszentelés, valamint a kollégium fejével és tagjaival való hierarchikus
közösség által válik valaki." A püspöki rend kollegiális jellege és
természete többek között abban az ősi egyházi szokásban is megmutatkozik, hogy
az új püspök fölszentelését több püspök végzi. A püspök törvényes
fölszenteléséhez ma Róma püspökének különleges intézkedése szükséges, mert az
egy Egyházban a részegyházak közösségének ő a legfőbb látható köteléke és szabadságuk
biztosítéka.
Minden püspök Krisztus helyetteseként a rábízott
részegyház fölött birtokolja a pásztori hivatalt; ugyanakkor terheli őt az
összes részegyházról való gondoskodás, melyet valamennyi püspöktestvérével
kollegiálisan kell viselnie. "Jóllehet minden püspök a nyáj csak rábízott
részének szent pásztora, mint törvényes apostolutód isteni intézkedés és
parancs alapján a többi püspökkel együtt letéteményese az Egyház apostoli
feladatának."
Az eddig mondottakból érthető, miért van sajátos jelentősége
a püspök által celebrált Eucharisztiának mint az oltár körül annak vezetése
alatt összegyűlt Egyház kifejezésének, aki láthatóan jeleníti meg Krisztust, a
Jó Pásztort és Egyházának Fejét.
"Krisztus, akit az Atya megszentelt és a világba
küldött, apostolai által saját fölszenteltségének és küldetésének részeseivé
tette utódaikat, a püspököket, akik szolgálatuk hivatalát az Egyházban
különböző fokokban egyes személyeknek törvényesen átadták." A püspökök
"szolgálati feladata alárendelt fokon átszállt a papokra, hogy a papi
rendbe kerülve a Krisztustól kapott apostoli küldetés teljesítésére a püspöki
rend munkatársai legyenek".
"A papok hivatala, mivel a püspöki rendhez
kapcsolódik, részesedik abban a tekintélyben, mellyel maga Krisztus építi,
megszenteli és kormányozza testét. Ezért a papságot, mely föltételezi ugyan a
keresztény beavatás szentségeit, külön szentség adja, mely a Szentlélek
kenetével szentségi karakterrel pecsételi meg a papok lelkét, s általa
hasonlóvá lesznek a Pap Krisztushoz, úgyhogy már Krisztusnak, a Főnek
személyében cselekedhetnek."
"Az áldozópapok, jóllehet nincs főpapi méltóságuk és
hatalmuk gyakorlásában a püspököktől függnek, a papi méltóság révén hozzájuk
kapcsolódnak; és az egyházi rend szentségének erejéből Krisztusnak, a legfőbb
és örök papnak a képmása szerint az evangélium hirdetésére, a hívek
lelkipásztori gondozására és az istentisztelet végzésére szentelik őket mint az
Újszövetség igazi papjait."
Az egyházi rend szentségének erejéből a papok részesei
annak az egyetemes küldetésnek, amit Krisztus az apostolokra bízott. A lelki
adomány, melyet a papok a szentelésben kaptak, nem valamilyen korlátozott és
helyhez kötött küldetésre készíti föl őket, hanem az üdvösség egyetemes
küldetésére "egészen a föld határáig"(ApCsel 1,8), oly módon, hogy
"készek legyenek az evangéliumot mindenütt hirdetni".
"Szent hivatalukat főképp az Eucharisztia
ünneplésekor, vagyis a szent áldozati lakomán gyakorolják; itt mintegy Krisztus
személyében tevékenykedve és az ő misztériumát hirdetve összekapcsolják a hívők
önátadását főjük áldozatával; és az Újszövetség egyetlen áldozatát, tudniillik
Krisztus áldozatát, aki egyszer ajánlotta föl önmagát az Atyának szeplőtelen
áldozatul, jelenvalóvá teszik és alkalmazzák az Úr eljöveteléig." Egész
papi szolgálatuk ebből az egyetlen áldozatból meríti erejét.
"Az áldozópapok, akik a püspökök gondos munkatársai,
segítői és szervei, Isten népének hivatott szolgái, egyetlen papi testületet
(presbitériumot) alkotnak püspökükkel, bár más a rájuk bízott feladat. A
híveknek egy-egy helyi közösségében valamiképpen jelenvalóvá teszik a püspököt,
akihez bizalom és segítőkészség fűzi őket, s akitől átvállalják feladatainak és
gondjainak egy részét mindennapi fáradozásukkal." A papok a szolgálatukat
csak a püspökkel közösségben és tőle való függőségben gyakorolhatják. Az
engedelmességi ígéret, amit a szenteléskor a püspöknek tesznek, és a püspök
békecsókja a szentelési liturgia végén azt jelzi, hogy a püspök munkatársainak,
fiainak, testvéreinek, barátainak tekinti őket, s hogy ők viszont szeretettel
és engedelmességgel tartoznak neki.
"A szentelés által a papi rend tagjaivá lett papokat
a szentségi testvériség köteléke fűzi egymáshoz; abban az egyházmegyében,
melynek szolgálatára püspökük vezetése alatt szentelték őket, egy
presbitériumot alkotnak." A presbitérium egysége fejeződik ki abban a
liturgikus szokásban, hogy a papszenteléskor a püspökök után az áldozópapok is
ráteszik kezüket az újonnan fölszenteltre.
A DIÁKONUSOK SZENTELÉSE -- "A SZOLGÁLATRA"
"A hierarchia alsóbb fokán állnak a diákonusok, akik
‘nem papságra, hanem szolgálatra’ kapják a kézfeltételt." A szentelendő
diákonus fejére egyedül a püspök teszi rá a kezét, így jelezvén, hogy a
diákonus szolgálata feladataiban kapcsolódik sajátosan a püspökhöz.
A diákonusok sajátos módon részesednek Krisztus
küldetésében és kegyelmében. A fölszentelés szentségi pecséttel (character)
látja el őket, mely eltörölhetetlen, és Krisztushoz tesz hasonlóvá, aki
"diákonus", azaz mindenki szolgája lett. A diákonusok föladata többek
között, hogy a püspöknek és a papoknak szolgáljanak az isteni misztériumoknál,
elsősorban az Eucharisztia ünneplése során, áldoztassanak, eskessenek és
megáldják a házaspárt, hirdessék az evangéliumot és prédikáljanak, temessenek
és végezzék a szeretet különféle szolgálatait.
A II. Vatikáni Zsinat után a latin Egyház "mint az
egyházi hierarchia sajátos és állandó fokozatát" helyreállította a
diakonátust. A keleti egyházak mindig megőrizték. Ez az állandó diakonátus,
amit nős emberek is fölvehetnek, jelentősen gazdagítja az Egyház küldetését.
Tanácsos és hasznos, hogy olyan férfiak, akik az Egyházban -- akár liturgikus
és pasztorális életében, akár a szociális és karitatív tevékenységében --
valóban diákonusi szolgálatot látnak el, "megerősödjenek az apostoloktól
áthagyományozott kézfeltétel által, és szorosabban kötődjenek az oltárhoz, hogy
ezáltal a diakonátus szentségi kegyelmével hatékonyabban tölthessék be
tisztüket".
A szentség kiszolgáltatása
A püspök-, pap- vagy diákonusszentelés, mivel a
részegyház életében annyira fontos, megköveteli a hívők minél nagyobb számú
részvételét. Lehetőség szerint vasárnap, a székesegyházban és az alkalomhoz
illő ünnepélyességgel történjen. A három szentelés, tudniillik a püspök-, pap-
és diákonusszentelés szerkezete ugyanaz. Helyük a szentmise keretében van.
Az egyházi rend szentségének lényegi szertartása
mindhárom fokozatban abban áll, hogy a püspök ráteszi kezét a szentelendő
fejére, és a megfelelő szentelő imádsággal kéri Istentől a Szentlélek
kiárasztását és a különös kegyelmi ajándékokat ahhoz a szolgálathoz, amelyre a
jelöltet szenteli.
Mint valamennyi szentség esetében, itt is vannak
kiegészítő szertartások. Ezek a különböző liturgikus hagyományokban nagy változatosságot
mutatnak, de közös bennük, hogy a szentségi kegyelem különböző szempontjait
fejezik ki. Így a latin Egyházban a bevezető szertartások -- a szentelendő
bemutatása és kiválasztása, a püspök beszéde, a szentelendő megkérdezése, a
mindenszentek litániája -- azt fejezik ki, hogy a jelölt kiválasztása az Egyház
szokásainak megfelelően történt. Ezek készítik elő az ünnepélyes fölszentelést.
A fölszentelést követő szertartások szimbolikus módon fejezik ki és zárják le a
végbement misztériumot: a püspököt és a papot szent krizmával kenik meg, ami a
szolgálatukat termékennyé tevő Szentlélekkel való fölkenés jele. A püspöknek
átadják az evangéliumos könyvet, a gyűrűt, a mitrát és a pásztorbotot az
evangélium hirdetésére szóló apostoli küldetése, Krisztus jegyese, az Egyház
iránti hűsége és az Úr nyája fölötti pásztorkodás jeleként. A papnak átadják a
paténát és a kelyhet a szent nép áldozatának jeleként, melyeket Istennek kell
bemutatnia. A diákonusnak, aki Krisztus evangéliumának hirdetését kapta küldetésül,
átadják az evangéliumos könyvet.
Ki szolgáltathatja ki ezt a szentséget?
Krisztus kiválasztotta az apostolokat, és részt adott
nekik a maga küldetésében és hatalmában. Az Atya jobbjára emeltetvén nem hagyja
el nyáját, hanem mindig őrzi az Apostolok és vezeti a pásztorok által, akik ma
folytatják az ő művét. Krisztus tehát egyeseket apostolként, másokat
pásztorként "ad". Tevékenységét a püspökök által folytatja.
Mivel az egyházi rend az apostoli szolgálat szentsége, a
püspökökre, mint az Apostolok utódaira tartozik, hogy "a lelki
ajándékot" és "az apostoli magvetést" továbbadják. Az érvényesen
szentelt, azaz az apostoli jogfolytonosságban álló püspökök az egyházi rend
három fokozatának érvényes kiszolgáltatói.
Ki veheti föl ezt a szentséget?
"A szent egyházi rendet érvényesen csak
megkeresztelt férfi veheti föl." Az Úr Jézus férfiakat választott ki, hogy
létrehozza a tizenkét apostol kollégiumát, és ugyanezt tették az apostolok,
amikor munkatársakat választottak, akiknek folytatniuk kellett az ő feladatukat.
A Püspökök Kollégiuma, melyhez az áldozópapok a papságban kapcsolódnak,
jelenvalóvá és aktuálissá teszi a Tizenkettő kollégiumát Krisztus
visszajöveteléig. Az Egyház tudja, hogy Urának e kiválasztása kötelezi. Emiatt
nem lehetséges a nők pappá szentelése.
Senki sem formálhat jogot ahhoz, hogy fölvegye az egyházi
rend szentségét. Ugyanis senki nem tulajdoníthatja magának ezt a hivatalt.
Ehhez Istentől kell meghívást kapni. Aki jeleit észleli, hogy Isten fölszentelt
szolgálatra hívja, kívánságát alázatosan alá kell vetnie az Egyház
tekintélyének, melynek joga és felelőssége valakit az egyházi rend fölvételére
bocsátani. Mint minden kegyelmet, ezt a szentséget is csak ingyenes ajándékként
lehet fogadni.
Az állandó diákonusok kivételével a latin Egyház rendes
körülmények között minden fölszentelt szolgáját olyan hívő férfiak közül
választják, akik nőtlenek, és megvan az akaratuk, hogy a cölibátust "a
mennyek országáért" megtartják (Mt 19,12). Akik arra kaptak meghívást,
hogy osztatlanul az Úrnak és az ő dolgainak szenteljék magukat , egészen
átadják magukat Istennek és az embereknek. A cölibátus annak az új életnek a
jele, melynek szolgálatára szentelik az Egyház szolgáját; az örvendező szívvel
vállalt cölibátus ragyogóan hirdeti Isten országát.
A keleti egyházakban évszázadok óta más egyházfegyelem
van érvényben: míg a püspököket kizárólag nőtlen férfiak közül választják,
addig nős férfiakat diákonussá és áldozópappá szentelhetnek. Ez a gyakorlat
hosszú idő óta törvényesnek számít; ezek a papok közösségeikben gyümölcsöző
szolgálatot teljesítenek. Egyébként a keleti egyházakban a papi cölibátus nagy
tiszteletnek örvend, és a papok közül sokan teljesen szabadon választják Isten
országáért. Mind Keleten, mind Nyugaton, aki megkapta az egyházi rend
szentségét, többé nem köthet házasságot.
Az egyházi rend szentségének hatásai
AZ ELTÖRÖLHETETLEN JEGY
E szentség a Szentlélek sajátos kegyelme által
Krisztushoz teszi hasonlóvá a szentelendőt, hogy Krisztus eszköze legyen az ő
Egyháza javára. A szentelés hozza a képességet, hogy Krisztusnak, az Egyház
Fejének követeként az ő hármas, papi, prófétai és királyi hivatalában
cselekedjék.
Miként a keresztségnél és a bérmálásnál a Krisztus
hivatalában való részesedés egyszer s mindenkorra szól, úgy az egyházi rend
szentsége is eltörölhetetlen lelki jegyet ad, és sem megismételni, sem
időlegesen kiszolgáltatni nem lehet.
Az érvényesen fölszentelt személy súlyos indokok alapján
fölmenthető a kötelezettségek alól, melyek a fölszenteléssel adódnak, vagy
gyakorlásuktól el lehet őt tiltani, de a szó szoros értelmében nem válhat újra
laikussá, mert a szenteléssel belé vésett karakter mindig megmarad. A
szentelése napján kapott meghívás és a küldetés maradandóan megjelölik őt.
Mivel Krisztus az, aki a fölszentelt szolga által
megvalósítja az üdvösséget, ennek méltatlansága nem akadályozza meg, hogy
Krisztus cselekedjék. Szent Ágoston határozottan állítja:
"A gőgös szolga az ördögök közé számít, de Krisztus
ajándéka miatta nem szennyeződik be; ami rajta keresztül kiárad, megőrzi a maga
tisztaságát; ami keresztülfolyik rajta, kristálytisztán jut el a termékeny
talajba. (...) A szentség lelki ereje olyan, mint a fény: tisztán érkezik el
ahhoz, akit meg kell világosítania, és ha tisztátalanokon megy keresztül, nem
szennyeződik be."
A SZENTLÉLEK KEGYELME
A Szentlélek e szentségnek adott sajátos kegyelme a
hasonlóság kegyelme a Pap, Tanító és Pásztor Krisztushoz, akinek a fölszentelt
a szolgája lett.
A sajátos szentségi kegyelem a püspök számára elsősorban
az erősség kegyelme ("Spiritum Principalem", a Lelket, aki a legfőbb
vezetőket állítja, kéri a püspököt fölszentelő imádság a latin szertartásban):
ez teszi képessé arra, hogy Egyházát mint atya és pásztor határozottan és
okosan vezesse és védelmezze; önzetlen szeretettel mindenki, egész különlegesen
a szegények, betegek és ínséget szenvedők iránt. Ez a kegyelem sürgeti őt, hogy
mindenkinek hirdesse az evangéliumot, hogy nyájának példaképe legyen, előtte
járjon a megszentelődés útján, hogy az Eucharisztiában egyesüljön a Pap és
Áldozat Krisztussal; és nem riad vissza attól, hogy életét adja juhaiért.
"Atyánk, aki ismered a szíveket, szolgádnak, akit a
püspöki szolgálatra meghívtál, add meg, hogy legeltesse szent nyájadat, és
színed előtt kifogástalanul gyakorolja a magasztos papságot azáltal, hogy éjjel-nappal
neked szolgál. Arcodat szüntelenül hangolja irgalmasságra, és ajánlja föl szent
Egyházad áldozati adományait. A magasztos papság Lelkének erejéből legyen
hatalma parancsod szerint megbocsátani a bűnöket. Rendelésed szerint ossza szét
a szolgálatokat, és oldjon föl minden köteléket az Apostolaidnak adott hatalom
erejében. Nyerje el tetszésedet szelídségével és tiszta szívével, hogy kellemes
illatot ajánlhasson föl neked Fiad, Jézus Krisztus által..."
A papszentelés által adott lelki ajándék fejeződik ki a
bizánci szertartás következő imádságában, melyet a püspök a kézrátételkor mond:
"Urunk, akit a papságra emelni méltóztattál, töltsd
be a Szentlélek ajándékával, hogy méltó legyen arra, hogy kifogástalanul álljon
oltárodnál, hirdesse országod evangéliumát, ellássa az igazság igéjének
szolgálatát, fölajánlja neked az adományokat és a lelki áldozatot, megújítsa
népedet az újjászületés fürdőjében, hogy nagy Istenünk és Üdvözítőnk, Jézus
Krisztus visszajövetelének napján elébe mehessen a te egyszülött Fiadnak, és a
te végtelen jóságodtól kapja meg hivatalának hűséges szolgálatáért a
jutalmat."
A diákonusoknak pedig "a szentségi kegyelem megadja
az erőt, hogy Isten népének a liturgia, az ige és a szeretet diakoniájában a
püspökkel és presbitériumával közösségben szolgáljanak".
A papság kegyelmének és a feladat nagyságának láttán a
szent tanítók sürgetést éreztek a megtérésre, hogy életük megfeleljen Annak,
akinek a szentség a szolgáivá tette őket. Nazianzi Szent Gergely fiatal papként
így kiáltott föl:
"Előbb tisztává kell lenni, és csak utána
tisztítani; előbb meg kell tanulni a bölcsességet, és csak utána tanítani;
előbb fénnyé kell válni, és csak utána másokat megvilágítani; előbb közeledni
kell Istenhez, és csak utána hozzá vezetni másokat; előbb meg kell szentelődni,
és utána megszentelni; kézen fogni és okosan tanácsot adni." "Tudom,
kinek szolgái vagyunk, milyen szinten állunk, és ki az, aki felé úton vagyunk.
Ismerem Isten magasztosságát és az ember gyöngeségét, de erejét is." Ki tehát
a pap? "Ő az igazság védelmezője; az angyalok közé lép, az arkangyalokkal
dicsőít, feljuttatja az áldozatokat a mennyei oltárra, részt vesz Krisztus papi
szolgálatában, megújítja a teremtményt, helyreállítja benne Isten képmását,
újjáalkotja a mennyei világ számára, s ami a legmagasztosabb, megistenül és
másokat megistenít."
És a szent ars-i plébános mondja: "A pap folytatja a
megváltás művét a földön". (...) "Ha valaki itt a földön helyesen
értené, hogy mi a pap, meghalna, de nem a rémülettől, hanem a
szeretettől". (...) "A papság Jézus Szívének szeretete."
Forrás: Herminamezői Szentlélek Plébánia
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése