Papi
hivatások vasárnapjára
Mindig időszerű téma marad az ember küldetése, hivatása.
Minden hivatás Istentől van, és nincs olyan ember, akinek ne volna valami
szerepe Isten tervében. A II. vatikáni zsinat tanítja, hogy a Szentlélek
különböző karizmákat osztogat (LG 12). Olyan ajándékokat, amelyeket nem az
egyéni üdvösségünkre, hanem a közösség szolgálatára kapunk. Jézus választ ki
külön-külön mindenkit. A papság nem egyszerűen szakma, hanem elhívás Isten
üdvözítő és megszentelő feladatára. Ki mondaná azt a házasságról, hogy szakma?
Mindkettő szentség, és ahhoz, hogy rendesen és jól tudjuk vállalni, szükséges a
keresztény nagykorúság. Ebben segíthet vagy visszatarthat a közvetlen környezetem.
Hogy tudjak valamit vállalni, ha nem tudom, miről szól, mi az Isten terve azzal
kapcsolatosan? Először Isten felkelti érdeklődésemet, valamit elrejt a vágyaim
közé, és arra vonz, ami megfelel tehetségemnek, adottságaimnak. A következő
lépés rajtam múlik: elfogadom-e a meghívást? Isten nemcsak hív, hanem az
elfogadásra is megadja a kegyelmét. A papság egyféle atyaság, lelki atyaság. A
pap lemond egyetlen család gondozásáról, hogy egy egész hitközösség gondjait
hordozza. A hivatás betöltéséhez bizonyos képességekkel kell rendelkeznie.
Például szükséges, hogy értelmileg vonzódjak hozzá: valamit megismerek
Istenről, lehet, hogy csak keveset értek meg belőle, de vágyom utána. Kell
azonban érzelmi vonzódás is: Istent kell szomjazni és érte vállalni valami jobbat,
szebbet. A másik fontos feltétel, hogy akaratomat minden nap erre a döntésre
irányítsam. Legyen valakinek a papságra vagy a házasságra hivatása, fontos jó
előre tudni, hogy egyikben se fog minden vágya teljesülni. Isten szándékosan
megtartja azt az űrt, amit sokszor érzünk mi, papságra készülők, azért, hogy
majd szeretetével betöltse. A két hivatás közti különbözőséget Karl Rahner
példája világítja meg. Tegyük fel, hogy valaki egy ház előtt áll, kezében egy
gyönyörűen éneklő fülemülével. Felnéz a háztetőre, és látja, hogy azon ragyogó
galamb ül, és szeretné magához ölelni. De ott énekel kezében a kis fülemüle. Az
is kedves neki, azt sem akarja elengedni. Mit tesz hát? Egyik kezével a
fülemülét tartva kúszik fel a háztetőre. Ott megfogja és magához szorítja a
galambot is. Így mind a kettő az övé lesz. Ez a történet azoknak az embereknek
az életét szimbolizálja, akik az Isten akarata szerint családot alapítva,
társadalmi foglalkozást űzve építik Isten országát. De történhet ez másképpen
is. Tegyük fel, hogy egy másik, szintén fülemülét tartó ember pillantja meg a
gyönyörű galambot. Ez az ember bámulatát kifejező gesztussal önkéntelenül
széttárja két kezét. Abban a pillanatban elrepül kezéből a fülemüle. Emberünk
egy kicsit megütközik ezen, de a galamb utáni sóvárgás annyira betölti
szívét-lelkét, hogy nem ér rá bánkódni, hanem sietve felmászik a háztetőre és
magához öleli a galambot. Az ilyen ember a papságra készülőt ábrázolja, aki
elvesztette fülemüléjét, de szép, önfeledt lelkesedése bizonyítja, hogy a galamb
nem mese, nem álom, hanem minden valóságnál valósabb. Ha érte el is hagy
mindent, nem vall kárt, mert a „mindig mindennél nagyobb Isten” lesz
osztályrésze.
Ráduly
István Zsolt
Forrás:
Vasárnap Keresztény Kulturális Online hetilap
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése