A Levél Cochabambából egy lábjegyzetében lyoni Iréneusz
szavaira hivatkozik: „Krisztus végtelen szeretetében olyanná vált, mint
amilyenek mi vagyunk, azért, hogy az Ő teljességéből részesedjünk.” Iréneusz
alakja azért különösen érdekes, mert közel hoz bennünket a legelső keresztény
hívőkhöz. A második században született Smyrna városában, Törökország nyugati
partján. Ott hallotta Polikárpot tanítani, az idős püspököt, aki János apostol
tanítványa volt. Iréneusz később Lyon második püspöke lett.
Iréneusz az első olyan keresztény tanítók egyike,
aki gondolatait rendszerezte. Legfontosabb fennmaradt szövege Az
eretnekek ellen öt könyve.
Annak ellenére, hogy nehéz olvasmány, érezzük, hogy ma is fontos gondolatokra
fekteti a hangsúlyt. Hitének magva azon a meggyőződésen nyugszik, hogy a
láthatatlan, megismerhetetlen Isten, mindennek a megalkotója annyira szerette
az emberiséget, hogy maga is emberré lett. Azáltal, hogy Jézusban emberré lett,
Isten minden emberi személyt oly módon akart részesíteni a saját, örökkévaló
életében, hogy az a törékeny, ellentmondásokkal teli emberi természetünket ne
árassza el vagy törje össze, hanem teljességgel betöltse. Mindaz ami vagyunk,
kezdettől fogva arra hivatott, hogy minden elképzelésünket felülmúlva
beteljesedjen az Istennel való közösségben.
Iréneusz a szerzője a következő gyakran idézett
mondatnak is: „Isten dicsősége az élő ember, s az ember élete Isten látása.”
Egy másik fordítás szerint: „Isten dicsősége az élő ember; az ember élete pedig
abból áll, hogy Istent személi.” (Az eretnekek ellen, 4. könyv, 20:7). Az
„életről” alkotott fogalma teszi Iréneusz gondolkodását különösen vonzóvá.
Minden ember teljes és igaz életre vágyik. Ha olyan sokat beszélnek ma az
„elidegenedésről” és „abszurditásól”, az pontosan amiatt van, mert tudatosul
bennünk, hogy valami lényeges hiányzik az életünkből. Valami olyan dolog, amit
a fogyasztói társadalmak azonnali vágykielégítése helyett és azon túl kell
keresnünk. Arra vagyunk hivatva, hogy egy olyan életben részesüljünk, ami
egyszerűen csak szeretet. Isten arra vágyik, hogy mindenkivel osztozhasson
ebben; ahogy Roger testvér gyakran mondta: „Isten csak szeretni tud.”
A szeretet, ahogy Isten számára, úgy számunkra is
önátadást jelent. Iréneusz számára karácsony nem csak egy gyermek születéséről
szóló szép történet, hanem az élet értelmének a kulcsa: „Isten Igéje azért
ember, és aki Isten Fia, azért lett az ember fiává, hogy az ember Isten
Igéjével egyesülve és a gyermekké fogadást fölfogva Isten fiává legyen.” (Az
eretnekek ellen, 3. könyv, 19:1). Ez teljes képtelenségnek tűnik, hiszen az
„Isten” szó definíciója hangsúlyozza, hogy Isten minden olyantól különbözik,
amit el tudunk képzelni. Hasonlóképpen az ember meghatározásakor, majdnem
biztos, hogy korlátaink, szegénységünk, törékenységünk és halandóságunk
kerülnek előtérbe. Mindezek azonban akadályt gördítenek az elé, hogy értelmet
találjunk életünknek.
Iréneusz gondolatának alapja az a nagyon egyszerű és
egyben csodálatos állítás, amivel Szent János Evangéliuma kezdődik: „Az Ige
testté lett.” Vagy Iréneusz szavaival: „Az egyetlen igaz és állhatatos Mester,
Isten Igéje, az Úr Jézus mindent felülmúló szeretetén keresztül olyanná vált,
mint amilyenek mi vagyunk, azért, hogy az Ő teljességéből részesedjünk.” (Az
eretnekek ellen, 5. könyv, előszó). Az első keresztények mintegy ösztönösen
megérezték a mindenség egységét. Emberként mi az egész anyagi világgal egyek
vagyunk. Minden létezőt a mindenség megalkotója, Isten szeretete alkotott és
táplál. Isten nem csak vaktában gondolta el, hogy áthidalja azt a tátongó
mélységet, ami a fizikai világtól elválasztja, azért, hogy a sajátjához hasonló
életre hívhassa az embert. Ez már kezdettől fogva az Isteni szeretet tervét
képezi. Isten úgy szeret minket, ahogy vagyunk, és azért, amivé válhatunk az
Isten által felkínált közösségben. Miközben osztozunk Isten örökkévaló
szeretetének a fényében, fölfedezzük, hogy valóban egy a képzeletünket
felülmúló életre lettünk teremtve.
Forrás: Taizéi Közösség
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése