Mennybemenetele előtt
Jézus megígérte apostolainak a Szentlelket, aki fölkészítette őket a
tanúságtételre ,,Jeruzsálemtől egészen a föld végső határáig'' (ApCsel 1,8; vö.
Lk 24,48). Akik Jézus kísérői voltak földi életében, azoknak szólt a
fölszólítás: ,,Ti tanúi vagytok ezeknek'' (Lk 24,48). De csak ők? Nem! Akit
Jézus Lelke az ő szolgálatára kiválaszt, az mind tanúja és apostola Jézus
Krisztusnak! Így az a férfi is, akit az Apostolok Cselekedetei nevével és
származásával együtt mutat be: ,,József, a ciprusi származású levita, akit az
apostolok Barnabásnak neveztek el, ami azt jelenti, hogy a vigasztalás fia''
(ApCsel 4,36). Más helyen pedig azt mondja róla, hogy ,,derék ember volt, telve
Szentlélekkel és hittel'' (ApCsel 11,24).
Ez a
Barnabás valószínűleg a legjelentősebb misszionárius Pál előtt és mellett. Nagy
üdvösségtörténeti jelentősége abban áll, hogy föllendítette a pogányok
misszionálását, mégpedig elsősorban azzal, hogy a rettegett üldözőt, Sault
megtérése után elvitte a jeruzsálemi egyház vezető férfiaihoz, és ezzel ,,Jézus
Krisztusnak, az Isten Fiának evangéliuma'' (Mk 1,1) legnagyobb hirdetőjét
segítette munkája megkezdéséhez. Az, hogy Barnabás a pogányok között
misszionált, nem jelentett kevesebbet, mint a pogányoknak az Egyház teljes jogú
tagjaiként való elismerését, mely abból a hitből indult ki, hogy a megváltás az
egész világra kiterjed, és nem lehet feltételekhez kötni. Mindez megérteti
velünk, hogy a ciprusi József joggal kapta ,,a vigasztalás fia'' nevet.
De
mit tudunk ennek az embernek az életéről? Az Újszövetség -- főleg az Apostolok
Cselekedetei -- felületes olvasásából kitűnik, hogy aránylag sok szó esik róla.
És mégis, ,,életéről'' tulajdonképpen nem sokat tudunk meg, mert mindig csak az
ifjú Egyházban végzett munkájáról esik szó.
Az
első, amit Barnabásról hallunk, a szeretet cselekedete: szántóföldjét eladta,
és annak árát az apostolokhoz vitte az egyházközség szegényeinek szánt
adományaként (ApCsel 4,37). Annak a szeretetnek a jele ez, amely mindenkivel
egyesít Krisztusban.
Éppen
ilyen segítőkészséggel közeledett Pálhoz, az egykori keresztényüldözőhöz,
akitől a jeruzsálemi tanítványok féltek. ,,Barnabás maga mellé vette, és
elvitte az apostolokhoz'' (ApCsel 9,27), s megértést kért tőlük az új tanítvány
számára. Ezekből a napokból ered a két férfi szoros kapcsolata.
Nemsokára
tágas munkatér nyílt Barnabás számára Jeruzsálemen kívül is. Üldözött,
szétszóródott tanítványok eljutottak a szíriai Antiochiáig, és ott
egyházközséget alkottak. Nemsokára pogányok csatlakoztak hozzájuk (talán Lukács
evangélista is). Amikor a jeruzsálemi egyház tudomást szerzett róluk,
Antiochiába küldte Barnabást. Ő felvirágzóban lévő egyházközségbe érkezett, és
a pogányok megtérésében fölismerte Isten kegyelmének művét. Örömében elhozta magával
Tarzuszból Pált munkatársnak. Tevékenységük sikere mutatkozott meg abban a
figyelmet érdemlő tényben, hogy itt Antiochiában kapták először Jézus követői a
keresztény (krisztuskövető) nevet (ApCsel 11,26). Barnabásnak nyilván sikerült
híveit föllelkesítenie, hogy a számukra ismeretlen jeruzsálemi közösséget
megsegítsék. Ő maga és Pál utazott Jeruzsálembe, hogy az adományt elvigye
(ApCsel 11,30). Visszatérve magukkal vitték Antiochiába Márkot -- a második
evangélistát --, Barnabás unokaöccsét.
Az
ottani egyházban működő ,,próféták és tanítók'' (13,1) közül kettőt különleges
misszióra választottak ki. A jeruzsálemi apostolokhoz hasonlóan ők is imával és
böjtöléssel készültek föl a Szentlélektől kapott küldetésre. A Lélek
megparancsolta: ,,Rendeljétek nekem Barnabást és Sault arra a munkára, amelyet
szántam nekik.'' (13,2) Azonnal engedelmeskedtek mindnyájan, böjtöltek,
imádkoztak, és a munkára rendeltek fejére tették kezüket.
,,A
Szentlélektől küldetve'' (13,4) elindult tehát Barnabás és Pál az első missziós
útra Márkkal. Először Ciprusra mentek, Barnabás hazájába, azután Kisázsiába --
de mindig pogánylakta vidékre. A ,,munka'', amelyre a Lélek hívta őket, az első
rendszeres pogánymisszió volt. Pál és Barnabás fölvette az Egyházba a
pogányokat, anélkül, hogy rájuk kényszerítette volna kötelező teherként az
ószövetségi törvény számos rituális és kultikus előírását, mert fölismerték: a
pogányok Krisztushoz térhetnek közvetlenül, a körülmetélés nélkül is.
A
két misszionárius -- Márk közben elvált tőlük -- több városból kénytelen volt
elmenekülni a zsidók ellenséges magatartása miatt. Lisztra lakói a két
prédikátort mint Zeuszt és Hermészt akarták megtisztelni áldozatokkal. Ottani
tartózkodásuk mégis rossz véget ért: Pált megkövezték. Pál és Barnabás ennek ellenére
rendületlenül folytatta útját a következő városba. Sőt visszaútban
meglátogatták az újonnan alapított egyházközségeket. Mindenütt úgy hagyták ott
a hívőket, hogy ,,eltöltötte őket az öröm és a Szentlélek'' (13,52). Ők pedig
Antiochiában ,,elbeszélték, mi mindent tett az Isten általuk, s hogy a pogányok
előtt kitárta a hit kapuját'' (14,27).
De
éppen a pogányok miatt viszály támadt Antiochiában. Pálnak és Barnabásnak
védekeznie kellett a túlbuzgók ellen, akik rá akarták kényszeríteni a megtért
pogányokra a mózesi törvényt a körülmetéléssel. A két misszionárius ügyük
megvédésére Jeruzsálembe ment. Útközben ,,elbeszélték a pogányok megtérését.
Ezzel nagy örömet szereztek minden testvérnek'' (15,3). Jeruzsálemben az
apostoloknak és az egyháznak ,,beszámoltak arról, mi mindent tett
közreműködésükkel az Isten'' (15,4), hiszen nem saját akaratukból támadt a
pogánymisszió gondolata, hanem Isten maga hívta meg őket erre a feladatra a
Szentlélek által. Pál és Barnabás a keresztények elismeréséért harcolt, s Pétert
és Jakabot meg is nyerték ügyüknek. A gyűlés a ,,szeretett Pált és Barnabást'',
valamint a jeruzsálemi egyház két tagját kedvező döntéssel küldte vissza
Antiochiába. Ott ,,örömmel olvasták a vigasztaló sorokat'' (15,31).
Nem
sokkal később nézeteltérés támadt Pál és Barnabás között. Pál ugyanis a kedvelt
Barnabást meghívta második apostoli útjára, de unokaöccsét, Márkot nem. A két
barát elvált. Pál más kísérőkkel előbb Szíriába indult, Barnabás pedig Márkkal
Ciprusra. Ettől kezdve nem áll rendelkezésünkre pontos hagyomány Barnabásról.
Föltehető, hogy a pogánymisszió két úttörője között nem volt tartós szakadás.
Talán még egyszer közösen működtek (1Kor 9,6), majd szentünk nyomtalanul elvész
a szemünk elől.
E
Lélektől hajtott férfinak a tanúsága azonban eleven maradt. Minden keresztény
nemzedéknek megmutatta az igazi keresztény példáját, aki készségesen válaszol
Isten hívására, engedi magát ismeretlen utakra vezetni, a helyesnek megismert
véleményt bátran védi, és örömmel viszi el idegeneknek a Krisztusban való
örömet és vigasztalást.
Szent
Barnabás apostol ünnepét a bizánci és a szír egyház június 11- én üli. Róma a
11. században fogadta be az ünnepét.
Forrás: Szentek élete
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése