2013. június 14., péntek

Amit jó volna, ha a diákok tudnának a hivatástisztázásról

Sok diákot stresszesen érint a saját hivatásuk tisztázása. Téged is? Nem igazán kell, hogy így érintsen. Amíg néhány fiatal katolikus éveket tölt azzal, hogy megtudja Isten akaratát az életére, az egész folyamat igazából elég célratörő lehet. Kezdjük az elején.

A hivatástisztázás meghatározása
Legelőször is a hivatás szó latin jelentése nem más, mint meghívás. Isten mindnyájunkat a szentek közé hív, hogy olyan férfiak és nők legyünk, amilyennek teremtett a saját egyéniségünk alapján, mint például Assisi Szent Ferenc,  Boldog János Pál vagy Teréz anya. A tisztázás szinonimája a felfedezésnek, tehát a hivatástisztázás nem más, mint az, hogy felfedezzük Isten hol szeretné, hogy szentek legyünk, és ezt teljes egészében megéljük. Az életszentségre való meghívás egyetemes, ugyanakkor mindannyiunk számára más és más. Arra kaptunk hivatást, hogy Krisztus Egyháza szerint éljük meg hivatásunkat kétféle életállapot szerint: házasságban vagy megszentelve. Amikor felfedezed a hivatásod, felfedezed magad is és ennek a megélése a te örömöd.
Tehát amíg némelyek félnek attól, hogy túl közel kerülnek Istenhez, mert talán majd azt akarja tőlük, amit nem szeretnének, az igazság az, hogy Isten a jó pásztor, aki zöldellő mezőkre vezet és csak olyat kér, ami több örömet hoz, mint amit valaha el tudtál volna érni saját erődből.

A két alapvető tényező
Már biztosan hallottad, hogy Istennek terve van az életünkkel, mert Ő azt mondja, ,,…csak én tudom mi a tervem veletek:békességet és nem romlást tervezek, és reményteljes jövőt adok nektek.” (Jer. 29:11). De hogyan is fedezhetnénk fel Isten ránk vonatkoztatott tervét? Loyolai Szent Ignác úgy fogalmaz, hogy azzal kezdünk, hogy egy erőteljes döntést hozunk arról, hogy Jézus Krisztust teljes szívünkkel követjük.  Azt mondja, Isten tervének megismerése úgy kezdődik, hogy azt tesszük, amit már eddig ismerünk Isten tervéből. Ez két dolgot jelent:
  1. ima
  2. lelki szabadság
Az ima az alábbiakat jelenti:
  • napi 20-60 perc ima Bibliával vagy más lelki könyvvel
  • vasárnapi Szentmise
  • gyónás legalább havonta egyszer
  • Mária tisztelete és lelki vezetés szintén ajánlott
A lelki szabadság az alábbiakat jelenti:
  • szabadnak lenni bármiféle vágytól arra, hogy halálos bűnt vagy  bocsánatos bűnt szándékkal tegyünk
  • bármiféle egészségtelen családi vagy baráti kapcsolat gyógyítására való törekvés vagy ezen kapcsolatok megszakítása
  • bármilyen romantikus köteléktől való szabadság
Végül Szent Ignác azt mondja, hogy nem jó ötlet bármilyen döntést rögtön elmondani, mert talán az ellenkező irányba akarnak terelni. Az alábbi kérdést kell feltenni: Fog-e segíteni nekem ő, hogy még szabadabban tehessem azt, amit Isten akar?

A két út: házasság és megszenteltség
Mielőtt belemennénk a részletekbe, hogy vajon mit is szeretne Isten, jó ötlet fontolóra venni, hogy Isten a házasságot akarja számodra vagy megszentelt életet. Ezt úgy ismerjük, mint ,,életállapot”. Az életállapotod megmutatja azt, hogy miként adod oda magad Istennek és szolgálsz másokat. Jézus rámutat: amíg van akit házasságra hív, másokat cölibátusra szólít a Királyságért. És épp úgy, mint a házasság pont arról szól, hogy egy másik személyt szeretünk egy életen át. A cölibátus egy egyedi kapcsolat, amiben Isten megtölti a szívedet, hogy túláradjon. (figyelem: a papság a nyugati egyházban és egy elkötelezett élet egyedülállóként, mind útja a Királyságért való cölibátusnak.) A jelek, amelyek arra utalnak, hogy Isten cölibátusra hív:
  • egy bizonyos elégedetlenség a házas élettel kapcsolatban
  • az imádság nagy szeretete
  • az apostoli hivatás nagy szeretete
  • egy különleges öröm Isten dolgait illetőleg, amelyek az alábbiak: filozófia és teológia, szent művészet és zene, a liturgia vagy a szentségek
Ugyanakkor az egyetlen igaz jel a vonzódás a megszentelt élet egy sajátos formájához és a béke miközben ezt megéljük. Ez egyedül a ,,jel” egy hivatásra.

3 helyzet, amikor a döntéshozás OK
Mikor tudhatod, hogy a házasság vagy a megszenteltség felel meg számodra? Feltételezve, hogy már a belső függetlenséget elérted, ahol képes vagy ezt mondani, ,,Bármit is akarsz Istenem, megteszem. Szeretnéd, hogy pap legyek? Ok. Szeretnéd, hogy megházasodjak? Ok.”, három helyzet van, amikor meghozhatod ezt a döntést. Az első olyan, mint egy villámcsapás. Egy bevillanás, amely olyan erősen jön, hogy nincs módja, hogy megcáfold. Attól, még mindig jó ötlet ezt a bevillanást egy lelki vezető elé tárni, vagy valaki olyan elé, akiben megbízol.
A második olyan, mint egy mérleghinta. Miközben imádkozol a hivatásodért és a jövődért, mély és tartós békét érezhetsz egyik vagy másik irányba. Ezután, ha a másik lehetőségre gondolsz, talán egyáltalán nem érezel békét, hanem egy rossz utóízt. Nyilvánvalóan azt választod, amely mély és tartós békét nyújt.
Van egy harmadik helyzet is, amikor dönthetsz milyen hivatást akarsz űzni. Ez nem más mint egy békés időszak, amikor van az életedben egy pillanatnyi béke, vagy el tudsz jutni lelki gyakorlatra, vagy egyszerűen el tudsz szakadni a napi élet körforgásából. Ilyenkor két módja van annak, hogy döntést hozz hivatásodról. Az egyik azt kívánja, hogy mérlegeld a lehetőségeket, míg a másik a képzelőerődre hagyatkozik.

Az érveléses módszer
Ha a mérlegelős módszert alkalmazod, akkor először is ragadj meg 4 cetli papírt és egy tollat. Itt az életed végével kell kezdened. Életed célja az, hogy szentté válj, azzá a férfivá vagy nővé, akinek Isten teremtett, hogy így dicsőséget hozz az Ő nevére és építsd az Ő királyságát itt a Földön. Két módod van: házasság vagy megszenteltség. Az egyik cetlire, írd rá a házasság minden pozitívumát: megosztod az életed valakivel, lehetőség gyerekeket nevelni, saját házat birtokolni stb. A másik cetlire a házasság minden ellenérvét írd fel: nincs annyi idő az imádságra és Bibliaolvasásra, minden házimunka és nyomás, amely a gyereknevelésből származik, ahogy Szent Pál mondja ,,Azt szeretném, hogy gond ne terheljen titeket. Aki nőtlen azaz Úr dolgaival törődik: hogyan legyen tetszésére az Úrnak. Aki viszont megházasodott az a világi dolgokkal törődik: hogyan legyen tetszésére a feleségének; ezért élete megosztott. Ezt pedig éppen a ti javatokra mondom, nem azért, hogy tőrbe csaljalak, hanem hogy feddhetetlenül élhessetek, és osztatlan szívvel ragaszkodjatok az Úrhoz.” (1Kor. 7:32-35) A harmadik cetlire a megszentelt élet minden előnyét felírhatod: több idő imára és a szentségekre, több lehetőség Isten Országának felépítésére, több lehetőség arra, hogy többet tudjunk meg Istenről és az Ő tervéről. És végül a legutolsó cetlire a megszentelt élet negatívumait írd, legfőképpen a felismerését annak, hogy fel kell adnod a családi életet. De emlékezz, Jézus azt is mondta: ,,mindenki, aki elhagyta házát vagy testvéreit, apját vagy anyját, gyermekeit vagy földjeit az én nevemért, a százszorosát kapja, és megörökli az örök életet.(Mt. 19:29) Most szembe állíthatod a lehetőségeidet az eszedet használva és vidd a döntésedet Isten elé imában, vagy esetleg kipróbálhatod a következőt is.

A képzelős módszer
Kezd azzal, hogy elképzelsz egy fiatal férfit vagy nőt ugyanabban a helyzetben, amelyben te vagy. Nem ismered ezt az embert, de úgy szereted mint Krisztusban kedves testvéredet. Mit mondanál neki, mit tegyen? Írd le, amit mondanál. Most képzeld el azt, hogy ülsz a hintaszékben és hintázol előre hátra, miközben visszatekintesz az életedre: hogy éreznéd magad, ha a házasságot választottad volna? Hogy éreznéd magad, ha felszenteltek volna? Írd le azt, amelyik több örömet hozott. Most tárd ezeket a döntéseket Isten elé és figyeld meg, hogy származik-e belőlük béke. Adj neki egy lehetőséget és figyeld meg, hogy tart-e a béke. Ha igen, meg van a válaszod. Ha nem, akkor szintén megvan a válaszod. Emlékezz Isten azt akarja, hogy boldog legyél, hogy szentté válj, hogy az az ember legyél, akinek teremtett.

Szerző: Scott Kallal atya (Kansas City)

Scott Kallal atya egyike az Apostole of the Interior Life papjainak, akiknek a feladata elsősorban lelki vezetésből és fiatal emberek hivatástisztázásából áll. Miután biomérnöknek tanult az Illinois-i Egyetemen Urbana Champaign-ben, ahol FOCUS diák vezető volt, megkapta STB-jét (Bachelor of Sacred Theology) a Lateráni Egyetemen és a STL-jét pedig Pontifical Institute of Spirituality Teresianum-on. Amikor nem kint uralja a frizbi-foci pályát vagy a testvér apostolokkal lóg, az a küldetése, hogy embereket vezessen dicsőségre. Más cikkek itt olvashatók.





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése