A II. Vatikáni zsinat mélyreható
változást hozott a szerzetesélet teológiájában. E változás oka az egyházról
szóló konstitúció 5. fejezetének következő szakasza: "Az Úr Jézus, minden
tökéletesség isteni mestere és példaképe, minden egyes tanítványát, együttesen
és egyenként, különbségtétel nélkül hívta az életszentségre, amelynek ő a
szerzője és bevégzője: „Legyetek tökéletesek, amint mennyei Atyátok tökéletes”
(Mt 5,48). Hiszen mindegyikükre elküldte a Szentlelket, hogy belsőleg mozgassa
őket, hogy szeressék Istent teljes szívükből, teljes lelkükből, teljes
elméjükből és minden erejükből, és hogy úgy szeressék egymást, ahogyan Krisztus
szerette őket" (LG 40). Ebből a szövegből világos, hogy minden
megkeresztelt keresztény hivatott az életszentségre, a tökéletességre, a
tökéletesség a szeretet-parancs követésében áll, a Szentlélek belülről mozgat
minden keresztényt, hogy erre a szeretet-tökéletességre eljuthassanak.
Ebből következik, hogy a szerzetesélet
hagyományos meghatározása: "status perfectionis",1 vagy
"status acquirendae perfectionis" (a tökéletesség megszerzésére
törekvő állapot) nem felel meg az egyház mai felfogásának. Ez igen nagy
változás. Hiszen a középkortól kezdve általános vélemény volt, hogy a
keresztényeknek két fajtája létezik: azok, akik Isten ügyeivel foglalkoznak, és
azok akik a világ ügyeivel foglalkoznak. Az előbbieket magyarul még most is
"egyháziaknak", az utóbbiakat pedig "világiaknak" szokták
mondani. Az "egyháziak" közül pedig a mindent elhagyó szerzeteseket
tekintették a tökéletességre hathatósan törekvőknek, hiszen ők követik Jézusnak
a gazdag ifjúhoz intézett szavát: "Ha tökéletes akarsz lenni, menj el, add
el vagyonodat (...) és kövess engem" (Mt 19,21). A teológusok ebből arra
következtettek, hogy a nem-szerzetesek legfeljebb kezdő vagy haladó
istenszeretetre tehetnek szert.
A tökéletes szeretet megélése
Ezt az egész felfogást másította meg a II.
Vatikáni zsinat, amikor kijelentette, hogy a keresztség által megszentelt
minden hívő hivatott a tökéletes szeretetre, és azt a Szentlélek segítségével
el is érheti, legyen akár szüzességben élő, akár házas ember, akár szerzetes,
akár nem. Természetesen sohasem szabad elfelejteni, hogy - az
egyházatyák egyöntetű tanítása szerint - a keresztény
"tökéletesség" a tökéletesség felé haladásban áll, hiszen egész földi
életünkben úton vagyunk, és a teljes tökéletesség csak végső célunk elérésekor
lesz osztályrészünk.
Azonban annak ellenére, hogy a zsinat szerint
"az egyházban mindenki meg van híva az életszentségre",2 ugyanez
a zsinat, valamint VI. Pál és II. János Pál pápák a legnagyobb nyomatékkal
hirdetik, hogy a szerzetesélet "elválaszthatatlanul hozzátartozik az élő
és szent egyházhoz" (LG 44), és buzdítják a szerzeteseket, hogy tartsanak
ki szent hivatásukban.
A "evangéliumi
tanácsok"
Érdekes felhívni a figyelmet arra, hogy a
szüzesség, nőtlenség, szegénység, engedelmesség formájában megélt élet nemcsak
a kereszténységben, hanem más világvallásokban is lényeges szerepet játszik.
Indiában például milliószámra élnek az egy Abszolútumra vágyakozó emberek
teljes nemi megtartóztatásban és extrém szegénységben. A buddhizmusban pedig, Buddha
eredeti tanítása szerint, csak a szerzetesi közösségben, teljes szexuális
önmegtartóztatásban, kolduló szegénységben és teljes engedelmességben élő
szerzetesek juthatnak el haláluk után a Nirvánába.
Nem fér kétség ahhoz, hogy az úgynevezett
"evangéliumi tanácsok" követésére fogadalmakkal elkötelezett
szerzetesélet értékes, fontos és Istennek tetsző életforma. Ezért van szükség
arra, hogy a II. Vatikáni zsinat után új módon meggyőzően alapozzuk meg ezt az
életformát. A három "tanács" régebbi megokolása ugyanis már nem
elégséges. A szokásos megokolás az volt, hogy ezekkel a fogadalmakkal hárítjuk
el a tökéletes szeretet akadályait. Ez nem kielégítő megokolás, hiszen ha
tényleg akadályokról lenne szó, akkor nem nevezhetnénk a tökéletesség felé
vezető úton járóknak azokat a keresztényeket, akik ezeket nem hárítják el
életükből. Ki állíthatná, hogy a Jézus tanítása és a Szentlélek vezetése
szerint megélt házasélet és családi élet akadályozza a szeretet tökéletes
kibontakozását?
Az engedelmesség fogadalmára vonatkozólag
mondhatjuk ugyan, hogy elhárítja az önfejűség veszélyét, de nem állíthatjuk,
hogy a felelősségteljesen és önállóan életüket Isten akarata szerint irányító
és mások szolgálatának szentelő emberek nem haladnak a tökéletes szeretet felé
vezető úton. Példa erre két szent királyunk, akik igen nagyot tettek Isten
dicsőségére és népünk javára.
A szerzetesi szegénység
A szegénységre vonatkozólag nagyon is igaz, hogy
Jézus szerint a gazdagság akadályozza az Istenhez való közeledést (Mk 10,23).
Azonban az egyházban a szerzetesek szegénysége úgy alakult, hogy -
bár egyénileg nem rendelkeznek anyagiakkal - a rendeknek van
vagyonuk, és ezért a szerzetesek gyakran nem tapasztalják meg a igazi
szegénységet, a létbizonytalanságot, a verejtékes munka kényszerét, a
mindennapi kenyér gondját. Tehát a szegénység szerzeti fogadalmának
magyarázatára sem elegendő azt mondani, hogy ezzel elhárítottuk a
tökéletességre való törekvés egyik akadályát.
Személyes hivatás
A szerzetesélet új megalapozására van szükség. A
II. Vatikáni zsinat Lumen gentium kezdetű konstitúciójának 6. fejezete, a
szerzetesélet megújításáról szóló zsinati határozat (Perfectae caritatis), VI.
Pál Evangelii testificandi kezdetű irata (1970), II. János Pál Redemptionis
donum kezdetű levele (1984), valamint Vita consecrata kezdetű apostoli
buzdítása (1996) mind ennek a feladatnak megvalósításán fáradoznak. Ezek a
terjedelmes iratok igen bőséges és értékes anyagot tartalmaznak, de éppen
terjedelmük okoz nehézséget. Szükség lenne egy-két alapvető meglátásra,
amelyekre a szerzetesélet szintetikus képét fel lehet építeni. A régi mondás
szerint a megértés abban áll, hogy "sokat fogunk fel egy alapján"
(multa concipere per unum). Érdemes tehát kutatni, hogy mi is az az
"egy", amin a szerzetesélet alapszik.
A hivatás követése
A II. Vatikáni zsinat felhívta figyelmünket arra,
hogy a Szentlélek minden hívőnek különböző karizmákat osztogat (LG 12). Isten
ugyanis egyenként törődik az emberekkel. Nemcsak általános, mindenkire érvényes
parancsokat és buzdításokat ad, hanem a Szentlélek által kinek-kinek egyéni,
sajátos meghívásokat is adományoz. Ez a meghívás összetett valóság: elemei az
illetők adottságai, képességei, körülményei, más emberekkel való találkozási
élményei, valamint a Szentlélek benső indításai. Ezeknek alapján fedezheti fel
mindenki Isten színe előtt személyes hivatását. Nem helyes, hogy a hivatás szót
csak a papi vagy szerzetesi hivatás jelzésére használjuk. Isten a keresztények
túlnyomó részét házaséletre hívja: aki házasságkötésében felismeri és követi
Isten akaratát, az hivatását követi. Ugyanígy adhat Isten az embereknek orvosi,
tanítói, politikai hivatást.
Minthogy a szerzetesélet
"elválaszthatatlanul hozzátartozik az élő és szent egyházhoz", egész
bizonyos, hogy Isten erre az életre is "hív" egyes embereket, azokat,
akiket ő akar, és akkor, amikor ő akarja. Ha valaki imái, lelki és emberi
élményei, tapasztalatai alapján arra a meggyőződésre jut, hogy őt Isten arra
hívja, hogy a szerzetesi életformában törekedjék a tökéletes szeretetre, akkor
számára jó és helyes, ha ezt a hívást követi. "Valamennyi szerzetesi
intézményben főleg azt tudatosítsák a tagok, hogy amikor az evangéliumi
tanácsok útjára kötelezték el magukat, Isten hívására feleltek" -
mondja a II. Vatikáni zsinat (PC 5). Ezzel szemben azok, akik Isten színe
előtt arra a meggyőződésre jutottak, hogy Isten őket például a házaséletre
hívja, akkor nekik az a jó és helyes, hogy ezt a hívást kövessék.
A hagyományos "tanács" és
"parancs" megkülönböztetés itt nem sokat segít. A keresztény ember
számára Jézus szeretet-parancsa a mindent magában foglaló főparancs:
"Szeressétek egymást, ahogy én szerettelek benneteket, és szeressétek még
ellenségeiteket is". Ez a parancs már "a szabadság tökéletes
törvénye" (Jak 1,25), amelynek egyre tökéletesebb és teljesebb megtartására
a Szentlélek belső vonzása indít és képesít. A keresztény ember egész élete
állandó úton járás: az a fontos, hogy minden pillanatban megtegye az akkor
megkívánt és lehetségessé vált következő lépést a teljes szeretet felé.
Isten transzcendenciájának jele
További gondolkodást igényel, hogy felfedezzük
ennek a szerzetesi hivatásnak értelmét. Sok megokolást találunk a zsinati és
pápai iratokban, és nincs szándékunkban azokat tagadni. Ki akarnánk azonban
emelni azok közül egyet, amely alapvetőnek tűnik. Ez pedig a
"jel"-jelleg.
A szerzetesség mint jel
A Lumen gentium szerint "az evangeliumi
tanácsok vállalása valódi figyelmeztető "jel" amely
"kinyilvánítja a mennyi javakat" és "az eljövendő
feltámadást", és bemutatja, hogy Isten országa minden földi valóság fölött
áll" (LG 44). Az új egyházi törvénykönyv szerint "a szerzetesélet a
jövendő életnek jele" (CIC 607); a szerzetesek feladata pedig az, hogy
"az egyházban fényes jellé válva az égi dicsőséget előrejelezzék (CIC
573,1). II. János Pál szerint a szerzetesélet "elsőrendű" feladata,
hogy láthatóvá tegye a csodákat, amelyeket Isten a meghívott emberek törékeny
természetében művel" (VC 20). Így a szerzetesélet "egy lesz azon
konkrét nyomok között, amelyeket a Szentháromság a történelemben maga után
hagy, hogy az emberek az isteni szépség elragadó erejét és az utána való vágyat
észlelni tudják" (VC 20). A szerzetesélet szerepe, "hogy a végső idők
jele legyen" (VC 26).
Isten országának kettős jellege
Talán úgy válik mindez érthetőbbé, ha megfigyeljük
a Jézus által hozott Isten Országának, Isten királyi uralmának kettős
tulajdonságát. Ez az isteni uralom a Fiú és a Lélek küldetése által behatolt a
világba: immanenssé lett, és isteni energiájával képes mindent áthatni és
átformálni. "Az Isten országa igazságosság (dikaioszüné, vagyis az Isten
akarata szerinti élet), béke és öröm a Szentlélekben" -
mondja Szent Pál (Róm 14,17). Az Isten országának energiája képes átformálni a
családi életet, a társadalmat, a gazdaságot, a politikát, a tudományt, a
művészeteket, mindent. Olyan ez az ország, mint a kovász, amely mindent
átváltoztat. Ezért az Isten Országát építő keresztények nem vonulhatnak ki a
világból: "Az új föld (2Pét 3,13) várásának nem szabad csökkentenie, hanem
inkább fokoznia kell a szorgoskodást, hogy tökéletesítsük e földet, hiszen itt
van növekedőben az új emberi család közössége, amely valamiképp már elővételezi
az eljövendő világ körvonalait" (GS 39).
Azonban Isten országa nemcsak
"immanens", hanem "transzcendens", mindent felülmúló is.
"Deus semper maior" (Isten mindig mindennél nagyobb) -
mondta Ágoston. Erre az Istenre vágyódik kielégíthetetlenül az emberi szív:
"Magadnak teremtettél bennünket, Urunk, és ezért nyugtalan a mi szívünk,
amíg benned meg nem nyugszik"3.
A Miatyánk központi kérése: "Jöjjön el a te
országod!" nem szűnik meg soha e világon. Az emberi szív örökké arra
vágyódik, hogy "Isten legyen minden mindenben" (1Kor 15,28), és így
az isteni szeretet legyen minden mindenben.
Jaj lenne nekünk, ha kialudna bennünk ez a vágy,
ha már nem lenne igaz, amit minden misén mondunk: "Reménykedve várjuk az
örök boldogságot, és Urunknak, Jézus Krisztusnak dicsőséges eljöttét". Ha
nincs meg bennünk a transzcendencia utáni kiolthatatlan vágy, akkor a legszebb
dolgok is elsatnyulnak. Ha nincs meg az Isten felé való fordulás, akkor a javak
halmozása és birtoklása lesz életcél, a munka öncélú szenvedéllyé válik, a
politika önző hatalomkereséssé züllik, a művészet csak a "valót"
mutatja vagy torzítja és nem "annak égi mását", a zene kábítószerré
fajul és már nem a Lét titokzatos hangja.
A lemondás mint jel
Amint a tapasztalat mutatja, az emberek nagyon
hajlamosak az ilyenekre. Elfelejtik a transzcendenciát. Ezért hív meg Isten
egyeseket arra, hogy igen nagy értékekről való önkéntes lemondással jellé
legyenek: jelezzék azt, hogy Isten mindig mindennél nagyobb, hogy érdemes
mindent elhagyva ezt az Isten Országát keresni, hogy lehet - a
szokásos mediációkat (közvetítéseket) kihagyva - közvetlenül az
Istenhez kapcsolódni. Ezek a jel-emberek olyanok, mint a példabeszédbeli
szolgák, akik égő lámpással kezükben várnak Uruk visszatérésére (Lk 12,35-38).
A rahneri példázat
Karl Rahner nyomán egy hasonlattal lehet ezt
megvilágítani. Tegyük fel, hogy valaki egy ház előtt áll, kezében egy gyönyörűen
éneklő fülemülével. Felnéz a háztetőre és látja, hogy azon ragyogó galamb ül.
"De szeretném ezt a galambot magamhoz ölelni" - kiáltja.
De ott énekel kezében a kis fülemüle. Az is kedves neki, azt sem akarja
elengedni. Mi csinál hát? A fülemülét el nem eresztve kúszik fel a tetőre.
Megfogja és magához szorítja a galambot is meg a fülemülét is. Ez a történet
szimbolizálja, hogy az emberek többsége számára Isten nemcsak megengedi, hanem
akarja is, hogy családot alapítva, társadalmi foglalkozást űzve keressék Isten
Országát.
De történhetik a dolog másképp is. Tegyük fel,
hogy egy másik ember is megpillantja a galambot, és bámulatát kifejező
gesztussal önkéntelenül széttárja két kezét. Abban a pillanatban elrepül
kezéből a fülemüle. Emberünk kissé megütközik ezen, de a galamb utáni sóvárgás
annyira betölti szívét-lelkét, hogy nem ér rá bánkódni, hanem sietve felmászik
a tetőre, és magához öleli a galambot. Az ilyen ember a szerzeteséletet
példázza. Igaz, hogy elvesztette fülemüléjét, de mégis szép önfeledt lelkesedése.
Léte jel lesz; bizonyítja, hogy a galamb nem álom, nem mese, hanem minden
valóságnál valósabb. Ha érte el hagy is mindent, nem vall kárt. Mert a
"mindig mindennel nagyobb Isten" lesz osztályrésze.
Így lesznek a szüzességben, szegénységben, engedelmességben
élő szerzetesek jellé, az örök élet valóságának, az eszkatologikus
beteljesedésnek a jelévé. Létükkel jelzik, hogy Isten Országa olyan
"szántóföldben elrejtett kincs", olyan "nagyértékű gyöngy",
melyért érdemes mindent eladni, mégpedig nagy-nagy örömmel.
Jézus tanítványai között voltak, akik házukban
maradtak, családi életet éltek, eddigi foglalkozásukat folytatták, hittek
Jézusban és követték tanítását. Például Lázár családja, akikről azt mondja az
evangélium, hogy "Jézus szerette őket" (Jn 11,5). Volt azután olyan
is, akit Jézus arra hívott, hogy elhagyva "házát, testvéreit, apját,
anyját, gyerekeit, földjét" kövesse vándorlásaiban és teljes szegénységben
hirdesse az evangéliumot minden népnek.
Ez utóbbiak fejezik ki világosan Isten Országának
mindent fe lülmúló transzcendenciáját. Mindent elhagynak, és követik Jézust, az
élő Jézust, személyes szeretettel. Ez a szerető Jézus-követés különbözteti meg
a keresztény szerzeteséletet a más vallásokban található szerzetességtől. ők is
a transzcendencia tanúi, az Abszolútum felé zarándoklók serege. Mi is azok
vagyunk, de Jézus társaságában.
A fogadalmak új értelme
Ha Isten Országa transzcendenciájának jeleként
fogjuk fel a szerzeteséletet, akkor a fogadalmak is új értelmet nyernek. A
szüzességi (nőtlenségi) fogadalom virrasztó várakozás az Istenre: nem akarom
betölteni magamat semmivel, űrt hagyok életemben, amely a "jövendő világ
jele" (CIC 599k) Ezért csak akkor lesz sikeres ez a fogadalom, ha nem
töltöm ki ezt az űrt (nagyétkűséggel, iszákossággal, önfejűséggel, hiúsággal,
címkórsággal, televíziótól való függéssel, hatalomvággyal stb). Amikor az ember
lát ilyen félresikerült szerzeteseket vagy római katolikus papokat, sajnálja,
hogy az illető miért nem lett inkább becsületes házasember. Hiszen léte már nem
jel, hanem ellenjel. Ez a fogadalom természetesen nem arra való, hogy e világon
senkit se szeressünk, hanem inkább arra, hogy Istennel együtt mindenkit
szeressünk egyetemes, meleg, tevékeny, jézusi szeretettel.
A szegénység fogadalma
A szegénység fogadalma révén akkor lesz a
szerzetes Isten transzcendenciájának jelévé, ha megéli a "lét
szegénységét". Ez abban áll, hogy nem keresi a presztízst, a hatalmat, a
sikerélményeket, a hírnevet, nem akar karriert befutni. Lemondott minden téren
a "birtoklás" létformájáról. Tudja, hogy ha valamit birtokol, akkor
az a valami nagyon könnyen birtokolja őt. Szabad akar lenni, hogy személyes
szeretettel bemehessen Isten örömébe (Mt 25,21). Őt "birtokolni" nem
lehet, csak egyesülni vele önfeledt szeretetben.
Az engedelmesség fogadalma
Az engedelmesség fogadalmát a legnehezebb
megokolni. Nem elég, ha Jézus engedelmességét említjük, mert Jézus felnőtt
korában nem engedelmeskedett embereknek, hanem csak mennyei Atyjának. Az
elöljárójának engedelmességet fogadó szerzetes embereknek engedelmeskedik.
Mégis annyiban lehet a teljes Isten felé fordulás jelévé, hogy mindent megtesz
annak érdekében, hogy egész élete csak Isten akaratát kövesse. Mert, bár
megeshetik, hogy az elöljáró nem azt parancsolja, amit Isten szeretne, de Isten
akarja azt, hogy az engedelmességet fogadó ember a parancsot teljesítse, kivéve
azt az esetet, amikor bűnt látna ennek teljesítésében. Ilyenkor ugyanis a
lelkiismeret előbbre való mindennél.
A zsinati elv érvényesülése
Hozzá kell tennünk, hogy a II. Vatikáni zsinat
óta a szerzetesi engedelmességre vonatkozólag is egyre inkább érvényesül a
"zsinati elv": minthogy a Szentlélek minden ember szívében működik,
elöljáróknak és követőknek együtt kell keresniük, bizalmas párbeszéd folyamán
együtt kell megtalálniuk az életükre és munkáikra vonatkozó isteni akaratot. Az
egyes rendek rendalkotmánya határozza meg, hogy ilyen előkészítés után kit
illet meg a végső döntés joga: az egyéni elöljárót-e, vagy pedig a káptalani
közösséget.
A szerzetesi engedelmesség nagy előnye az is,
hogy lehetővé teszi egy tartós közös akarat kialakítását és ennek segítségével
évszázadokon át áldásosan Isten dicsőségére és az emberek javára szolgáló művek
fennmaradását. Az évezredes bencés kolostorok ennek jó példái.
A visszavonhatatlan hűség jele
Előző magyarázataink során már többször
használtuk a "fogadalom" szót. Azt kell tehát még megokolnunk, hogy
miért tartozik a szerzetesek jel-jellegéhez, hogy fogadalommal kötelezik
magukat a szüzesség, a szegénység és az engedelmesség megtartására. Talán az
segít ennek megértéséhez, hogy a Jézus által hozott új szövetség örök
szövetség, amely Isten visszavonhatatlan hűségén alapszik. Az az ember lesz
tehát ennek a szövetségnek a jele, aki visszavonhatatlanul elkötelezi magát
emellett az élet mellett. Ezáltal azt mutatja, hogy Istenben feltétlenül meg
lehet bízni. Az emberek és körülményeik változnak, de Isten hűsége örökkévaló.
Erre épít az a szerzetes, aki örökre közvetlenül Istennek adja magát. Isten
népe ilyen jel-embereket kíván látni. Ők segítenek, hogy mindenki mindig bízni
és reménykedni tudjon Istenben és segítségében, bármi történjék is.
A szerzetes tehát olyasvalaki, aki Isten
személyes hívására válaszolva arra vállalkozik, hogy a "mindig mindennél
nagyobb Isten" jele legyen az egyházban és a világban; életével
tanúskodjék Isten országának transzcendenciájáról.
Nemeshegyi Péter SJ - Született
1923-ban Budapesten. 1944-ben belépett a jezsuita rendbe, a római Gergely
Egyetemen teológiai doktorátust szerzett. 1956-tól 1993-ig a tokiói Sophia Egyetem
Hittudományi karának professzora. 1993-tól a Zsámbéki Katolikus Tanítóképző
Főiskola tanára.
Forrás: Vigilia
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése