Az
alábbiakban néhány magyar szerzetesközösség: Sarutlan Kármelita Nővérek,
Klarissza Remeteség „Szécsény Ágacskája”, Ciszterci Nővérek Boldogasszony Háza
Monostor, Magyar Pálos Rend, Ciszterci Nővérek Regina Mundi Apátsága és a
Szociális Testvérek Társasága tagjainak imádságról szóló vallomásait közöljük
szerkesztett formában, a helyszűke miatt néhol rövidítve. Ezúton is hálásan
köszönjük írásaikat.
Az
ima önkéntes harc az emlékezésért, amely jelenvalóvá tesz minket az örökké
Jelenvaló számára, amely éberré tesz az Éberen Szerető számára, amely
irgalmassá, szelíddé, istenfélővé tesz. Az ima annak az embernek kiáltása
Istenhez, aki elengedett minden más támaszt.
A szemlélődő
imában igyekszünk figyelni Isten szeretetteljes hívására, és választ adni neki.
Ehhez csend szükséges, a külső csend is, de elsősorban a belső csend. Akarunk
egy-ügyű, összeszedett emberré válni, mert Krisztus ügye, sorsa, hivatása
mienkké válik. Szent Terézia Anyánk többször kéri: „Egyetlen dolgot kérek
tőletek: nézzétek Őt (Krisztust)!” Ezzel a szerető, kitartó tekintettel
kezdődik a szemlélődő ima. A mi imánk abban áll, hogy belesimulunk Jézus
imájába, egyesülünk Ővele, aki szüntelenül imádkozik Atyjához a Szentháromság
kölcsönös szerető életében. Ez az ima tetteket tartalmaz, önfelejtő,
áldozatkész tetteket, a hit, remény és szeretet tetteit.
Az ima
„definíciója”: Felé fordulva élni. (Tulajdonképpen tökéletes figyelem, de ez
ajándék. Ami rajtunk múlik: hogy emeljük fel a tekintetünket.)
Az imádság Isten
legtökéletesebb alkotása. Egyszerre cél és eszköz, tevékenység és állapot, harc
és megnyugvás, mélység és magasság, fény és sötétség, tűz és víz, élet és
halál, szó és csend, szegénység és gazdagság, már és még nem. Egyszerre földi
és mennyei, isteni és emberi, régi és új, véges és örök. Imádság az ég és a
föld, az erdő, a hegyek, a virágok, a tenger, az állatok. Az imádság te vagy!
Az imádság:
Jézussal együtt haladni a Szentlélek szeretetében a mennyei Atya felé.
Némelykor zöldellő réteken vezet, máskor a halál sötét árnyainak völgyében.
Együtt lenni Jézussal, elfogadni, hogy a kereszt árnyékában van a biztonságom,
ahol megtanulható az igazi szeretet. Az Ő fényében válik világossá minden.
Szívünk mélyén
lakik Valaki, aki nagyon halkan ismételgeti: „Szeretlek, nélkülözhetetlen vagy
a számomra…” Ez a szemlélődés forrása. Az embernek, aki Isten felé fordul, ezt
a jelenlétet kell tudatosítania. Elsősorban azt, hogy Isten van jelen.
Igyekszünk Őreá figyelni – fáradhatatlanul. Ez sok küzdelemmel jár, mert Isten
annyira más. Mégis kitartok mellette, mert szívemnek mély, igazi örömet, békét
csak Ő adhat: „Egyedül Isten elég.” Ebben a küzdelemben lassan átalakulok.
Hiszen nap mint nap a szívemet viszem Isten elé mindazzal együtt, ami benne
lakozik. Ezért nagyon fontos a szív megtisztítása a bűnbánat által. Ez a
legnemesebb célunk itt a földön.
Az ima állandóan
változik, fejlődik, hiszen emberi kapcsolataink sem statikusak. Az ember
részéről egyre kevesebb lesz a szó, sokkal fontosabb lesz, hogy „Egyedül legyek
az Egyetlennel”. A szemlélődő ima az Eucharisztia misztériumában találja
beteljesedését. Jézussal együtt felajánljuk magunkat az Atyának testvéreink
üdvösségéért. Ezáltal veszünk részt az Úr Jézus megváltó művében.
Az ima a szív
fellendülése Istenhez, Akivel csöndben együtt vagyok. Nálam személyesen ez a
teljes csöndben való együttlét még nem valósult meg, az imámnak még szüksége
van egy kísérő alaphangra. Ez számomra a Jézus-ima: egy csodálatos fohász,
amit sohasem tudok megunni, az Úr Jézus dicsőítése és könyörgés az Ő
irgalmáért. Ez kifejezi érzésvilágomat, hálámat és dicsőítésemet. Mivel imám
ennyire gyönge, gyöngeségemben megerősít, hogy a Jézus-ima második felében pont
az Úr irgalmáért könyörgök.
Az ima a
mindennapok nyelvére lefordítva a szerető együttlét nővéreimmel, a mindennapi
csöndes, békés együttmunkálkodás és egymásrafigyelés, amelyben még sokat kell
növekednem.
Ha Isten
föltárja előttünk a szemlélődés kapuját, egy új világba lépünk. Ezzel a látható
világ más dimenzióba kerül. Ami régen fontos volt, most már nem az, és ami
korábban nem számított, most lényegessé válik. Amikor a belső imában szeretek
és szeretve vagyok, akkor lépek be igazán a világba. Isten és az én személyes
kapcsolatom – bár a legintimebb valóság – többé már nem „magánügy”. Az imában
kitárul a szívem és kitágul, minden ember belefér gondjával és örömével.
Látok Istenben,
a Szentlélekben. A belső imában nemcsak „ketten” vagyunk Istennel, hanem együtt
az élő és a már üdvösségbe tért szentekkel. Szeretjük egymást Istenben, a
Szentlélekben. A szív belső indulatával, a szeretet dinamikus, újra és újra
föllángolásával. Ebben az imában, ahogy mi szeretjük egymást a Szentlélekben,
soha meg nem unható az, hogy „szeretlek”. Amint kiindul belőlem a Lélek
ösztönzésére, hogy „szeretlek”, azonnal megkapom a választ: „én is szeretlek”.
És ez így megy időtlenül, a percek mintha már nem is peregnének tovább…
A belső imában
megvalósul, hogy „amit ketten vagy hárman egyetértve kérnek a földön, azt
megadom”. – Szavak nélkül, a szeretet indulatával kérek, legtöbbször anélkül,
hogy konkrétan kérnék valamit. A szeretet az én könyörgésem. És ez az, ami
kihat az egész világra, mert a Szentlélekben történik Jézus által az Atya
akarata szerint, és a Szentlélek mindenütt jelen van. A szenvedésemet is
szeretetté alakítja a Lélek az imában, és beemeli Krisztus üdvözítő
szenvedésébe. A legtöbb misszió belülről indul, és kifelé irányulva hat kifelé.
A kármelita misszió belülről indul, és befelé irányulva hat kifelé.
A szemlélődő ima
elsősorban életforma, nem csupán a napból imára szakított órák. Isten
jelenlétében élni, igyekezni Reá figyelni. Ehhez nagy segítség a liturgia, a
közös ima, az elmélkedés és a belső ima, lehetőleg mindig ugyanabban az időben.
De eljöhetnek idők, amikor ezektől meg lehetünk fosztva, a szemlélődő életnek
akkor is folytatódnia lehet és kell.
Például itt az
én esetem. Néhány éve a betegség útját járom. Sokszor nincs lehetőségem vagy
erőm a közös imán részt venni, az egyéni ima is nehezen megy. Ekkor mit lehet
tenni, mi tud segíteni? Sokszor csak egyszerű, rövid fohászok, amelyek Isten
felé fordítanak, Istenbe vetett bizalmamat próbálják élesztgetni. Másrészt:
fölfedezni Jézust, akár a saját testemben. A Getszemáni-kert gyötrődését. A
kereszt magányát. Ha szenvedésem Jézus felé fordít, és megnyitja a szívemet más
emberek felé, akkor a szemlélődő ima életét folytathatom a külső keretek
megtartó ereje nélkül is.
*
Az imádság az a
„kijelölt hely”, melybe Isten engem a világra teremtett. Az imádságban
tapasztalom meg az Ő örök hűségét. Az Ő hűségének jele az is, hogy szerzetesi
közösségben élhetek. Az Úr jelenléte megkívánja tőlem jelenlétem válaszát
életem minden pillanatában és minden körülményében. Így küzd Isten érettem:
elernyedt kezeimet és roskadozó térdeimet megszilárdítja, hogy gyarlóságaimon
és gyöngeségeimen munkálkodva, én is küzdőképessé legyek Őérette.
Úgy gondolom,
hogy az imádság legjobban a szívveréshez hasonlítható, annyira lényünk
legmélyén történik. Létünk maga nem más, mint Isten megéneklése. Az ima, gyarlóságaink
ellenére, minden szívdobbanásunkban benne van. Előfordul, hogy időnként halkabb
az ének, hogy imánk „szívverése” egy kicsit lassúbb. De amikor a bizalom alig,
vagy nem énekel többé szívünk mélyén, Isten ott van a rejtekben, hogy szívünk
első mozdulatára segítségünkre siethessen. Hiszen Ő azonnal lép, ahogy egy
parányi szándék is megfogalmazódott bennünk, és mozdulni szeretnénk Felé… És az
ének, az ima csodája felfakad újra a szívünkből, és csak folytatódik,
folytatódik, folytatódik… szívdobbanásainkkal. Az ima lényege éppen ez a
folytonosság, ez az újraelevenedő „éneklés” a bizalomban, minden
szívdobbanásban.
Az imádság:
megmaradás az Úr csendes, szeretni vágyó jelenlétében. Az imádságban „gyakorlom
be” az Őelőtte való létet, ekkor tisztítja meg vágyamat, hogy csak Vele akarjak
lenni, ekkor mutat rá gyengeségeimre, ekkor tanít, hogy figyelmes legyek magam
és mások iránt, vagyis ekkor tanít meg szeretni az Ő szeretetéből merítve. Az
Őbenne való megnyugvás, béke nem tétlen üresség, vagy önmagam megnyugtatása,
vagy valamiféle képzelt, a világtól elrugaszkodott mesevilágban eltöltött idő,
hanem egyre erősbödő erő, vágy, akarás, hogy az általa teremtett világban – itt
és most – az Ő szándékának hiteles, tevékeny megvalósítója legyek.
Az imádságban a
szerető Isten színe előtt vagyunk, és lényünk legmélyéből Őfelé fordulunk, hogy
viszontszeressük Őt. Éppen ezért az imához az egész ember összeszedettségére,
fegyelmére van szükség. Így értelmünket, lelkünk és testünk minden rezdülését
Isten szeretetének szolgálatára kell fordítanunk. Ekkor válunk szegénnyé
Előtte, lemondunk arról a vélt jogunkról, hogy mi határozzuk meg Istennek,
hogyan szóljon hozzánk, és mit adjon nekünk. Istent engedjük működni szívünkben
és életünkben. Így jutunk vissza a szüntelen imádás állapotába, ahol a
tevékenység sem szakít el Isten jelenlététől, mert „hatalmat adtunk neki”
szívünk fölött.
Mi az imádság
egy szerzetes számára, számomra? Az imádság tesz szerzetessé, az Isten felé
fordulás tesz egyre teljesebben emberré. Pedig oly messziről térek s térünk visszamindnyájan az Úrhoz… Néha
sok idő kell, hogy szemünk megnyíljon, és meglássuk, mennyire vágyódik utánunk
az Úr, mennyire vágyik arra, hogy ismét szerető Istenünk, Atyánk lehessen,
akárcsak kezdetben, a teremtéskor. Ott a teremtmény még Teremtőjéé volt. Azután
az ember el akart szakadni, s a maga ura lett…. de az Isten hiánya fáj neki, és
azóta is keres, keresi a visszautat… Ez mindnyájunk, minden egyes ember
tapasztalata – ha meg tudja fogalmazni, ha nem. Az imádság: visszaadni magunkat
egészen a Teremtőnek, aki egészen nekünk adja magát.
Szerzetesi
életemben a csendes imádságnak szentelt hosszú órák az évek folyamán a
világosság órái lettek. Szívemben találkozom Jézussal, az Isten Fiával, aki
visszavisz az Ő Atyjához, s az én Atyámhoz. Az imában tulajdonképpen nem teszek
mást, mintelengedem az életem, s abban a mértékben engedem el, amilyen
mértékben odaadom, s annak adom oda, akit szeretek, s azt szeretem, aki engem
szeret, s aki engem szeret, az a végtelen Szeretet, az Isten.
*
Az imádság
számomra az, amikor szavakkal, vagy csak egy tekintettel megpróbálom kifejezni
szeretetemet és bizalmamat Az iránt, Aki a legjobban szeret.
Számomra az
imádság egyre mélyülő kapcsolat Istennel. Nem lehet a végére érni. Nem tudom
soha azt mondani, most már tudok imádkozni, már elszakíthatatlan egységben
vagyok Istennel. Ő abszolút és végtelen. Kimeríthetetlen mélység.
Rajtam múlik,
kapcsolatban vagyok-e Vele, mert Ő mindig és mindenütt jelen van. Ki tudom
magamat szakítani ebből a jelenlétből akár konkrét imádság közben, akár
feladataim közben. Sosem erőlteti magát rám. Csak akkor van esélyem arra, hogy
megtegyem, amit kér, ha meghallom, mit kér. De hiába hallottam meg, ha utána
nem teszek semmit, vagy azt teszem, amit én jónak látok, és perelek, hogy nem
hallgatott meg Isten, mert nem segít magántörekvéseimben.
Hétköznapi
tetteim épp oly fontosak Számára, mint imádságom. Egyikkel nem lehet kiváltani
a másikat. Ha egységben vagyok Vele, az imádság folytatásává,
aprópénzre-váltásává válik. Ha megtanulom Őt felismerni a csendben, Szavában,
szentségeiben, ki fogom hallani hangját a tennivalók kavalkádjában is. Már nem
Érte, hanem Vele tevékenykedem. Már fontosabb, amit Ő tesz, mint amit én.
Az ima –
jelenlét a Jelenlévő számára. A szó legmélyebb értelmében jelen(ben való)lét,
amikor az emberi „itt” és „most” találkozik az isteni határtalannal és
örökkévalóval. Az ima, ami ebben az együttlétben megszületik: szó, csend,
szolgálat…
Az imádság
számomra a szeretet jelenléte a Szeretet jelenlétére. Fölfelé vetett tekintet,
mozdulat, a bizalom odafordulása Ahhoz, Aki nélkül semmi sem lehetséges; Ahhoz,
aki képes áthatolni minden gyengeségen, nyomorúságon, bűnön. Befogadás –
befogadása Annak, Aki előbb szeretett és határ nélkül szeret. Hála – szavak
nélkül. Hűség az ürességben, és találkozás Isten kegyelméből.
Mivel a
realitásról, azaz Isten valóságos jelenlétéről nagyon könnyen elfeledkezünk,
ezért az imádságot úgy foglalnám össze, mint egy újra és újra kezdődő közvetlen
beszélgetést egy szeretett másik személlyel, Aki nem más, mint a bennünk lakó
élő Isten, Aki a világ teremtése előtt-től fogva minden embert kivétel nélkül
végtelen, visszavonhatatlan, és személyes szeretettel szeret. Az imádság válasz
annak a szeretetére, Aki előbb szeretett minket.
Az imát a
levegőhöz tudnám legjobban hasonlítani. Ha sok embert megkérdeznénk mi az,
valószínűleg legtöbben nem tudnák pontosan meghatározni, csak körülírni, bár
„használják”, élnek vele. Az imádság is ilyen. Talán nem is az a fontos, hogy
szépeket tudjunk róla mondani, hanem hogy éljük, mert az Úristen megkötöttség
nélkül, bármely formáját szereti.
Az imádság
számomra jelenlét a Jelenvalóval. Odahallgatás. Csendben vagyok, hogy Ő
szólhasson, szólíthasson. Az imádság élő és személyes kapcsolat Istennel. A
barátsághoz hasonló. Egy barátságban mindent megoszthatunk… A munkám és a
leghétköznapibb cselekedetem is imádsággá válik, ha Vele és Neki teszem.
Az imádság az a
nyelv, amelyben Isten szól hozzánk, és mi szólhatunk ahhoz az Istenhez, aki
végtelenül jobban szeret minket, mint gondoljuk. Isten személyesen szól hozzánk
a közös imában, Igéjében, de ugyanúgy megszólít az események, testvéreim szava
és a teremtett világ által is. Az egész életünk személyes, igenlő válasz: ha
fölismerjük és megtesszük, amit kér; tagadó válasz, ha nem figyelünk rá, vagy
elutasítjuk Őt.
Számomra
legnagyobb ajándék az volt, amikor Isten az imában megajándékozott azzal a
fölismeréssel, hogy életem legnehezebb eseményei által nem összetörni, hanem
formálni szeretne; rajtam múlik, hogy mi lesz belőle, mert Ő végtelenül
tiszteletben tartja az ember szabadságát; sohasem a külső körülményeket akarja
átalakítani, hanem az emberek szívét. Az igazi imádság egység Krisztussal és
embertestvéreimmel. Felelős hordozása a mellettem élő testvéremnek, de
ugyanakkor közbenjárás is minden emberért.
Az a jó, hogy az
Istennel való kapcsolatban nem mindig nekem kell kezdeményezni. Gyönyörű,
amikor a szívemben „valami megérint”, megmozdul, meghív, akár szavak nélkül, és
akkor felelek rá azzal, hogy teljes valóságával hiszem, hogy Isten velem van,
és szeret. Ezt a hitemet egész nap, minden helyzetben, minden feladatban, és
még a válságban is megújíthatom. Ez a folytonos szeretetkapcsolat alakítja
imává a napot és egész életünket.
Az imádság, imádságos
élet az az állapot, amikor Isten átjárja az emberi lényt: csendjét, Istenre
figyelését, gondolatait, szavait, tetteit. Ehhez szabadnak és tisztának kell
lenni mindentől, és engedni, hogy átjárjon, átalakítson, betöltsön. Az imádság
szerves része az életnek, általa engedjük, hogy Krisztus imája és élete
folytatódjék bennünk a szentmisében, a zsolozsmában, más közös és egyéni
imádságokban, a napi munkában. Ez feltételezi a mély, személyes kapcsolatot
Istennel, az Istennel egyesült életet. Jelenti azt is, hogy napközben gyakran
felnézek az Égre: bennem minden az Övé, és én az Ő jelenlétében vagyok.
Az imádságban az
egyik legmegdöbbentőbb nekem, hogy az emberben megvan a befogadóképesség Isten
ismerete, szeretete – vagyis az isteni élet számára. Az imádság így nem egyéb,
mint jelen-lét, együtt-lét Istennel. De talán helyesebb, ha úgy fogalmazom meg,
hogy nem annyira mi foglaljuk magunkban Istent, mint inkább Isten foglal
magában bennünket. Az imádság által is egy kölcsönös egymásban-lét élete
valósul meg számomra. Olyan értelemben, ahogy Jézus mondja: „Amint te, Atyám
bennem vagy és én benned, úgy legyenek ők is bennünk…” (Jn 17,21). Az imádság
tehát Isten megtapasztalása, szerető figyelem a jelen-lévő Istenre.
*
Az imádság:
együttlét, pontosabban szeretetteljes együttlét Istennel; Istenre figyelés.
Istenre figyelek, Isten jelenlétébe merülök, vagy legalábbis megteszem a tőlem
telhetőt ebben az irányban.
Az imádság:
beszélni kezdek Istennel. Majd néhány rövid mondat után elakad a szó, és beáll
a békés csönd. Itt már nincs helye a szónak, teljesen fölösleges lenne bármit
is mondani. Meg aztán nincs is szükség rá.
A
Szentháromsággal való családias, bensőséges együttlét. Otthon-lét. A
Szentháromság személyes, élő szerelmének, egymás és irántam való szeretetének
magával sodró transzcendens tapasztalata.
Az imádság a
természetfeletti élet „lélegzése”. Amilyen szerepe van a szervezetben a
tüdőnek, olyan szerepe van a lelkiéletben az imának. Mint a tüdőnek a testben,
úgy kell dolgoznia a lelkemben az imádkozásnak.
Szemlélődés:
ÉN ÉN–te MI én–TE TE…
Engesztelés:
TE TE–ő MI Ő–TE TE…
A szemlélődés a
külső és belső csönd megteremtése után: az ő jelenlétébe helyezkedés,
elmélyülés a Szentháromság közösségében, titkában. Hasonló a tenger mélyéhez,
ahol csönd és sötétség van, de a búvár, aki lemerül és kutatja a tenger mélyét,
megtapasztalja annak sokszínűségét, varázsát és csodálatos szépségét. Szinte
beleolvad, egyesül vele, mint az az ember, aki tiszta szívvel és lélekkel
elmerül Istenben.
A szemlélődésben
készséggel fordulok Isten felé, rábízva magam, figyelek Rá. Nem a
gondolataimban vagy szavaimban, inkább az érzéseimben tapasztalom meg a
találkozást, az Ő jelenlétét. Boldoggá tesz a szeretete, az elesettségben
reményt ad az irgalmassága.
*
Mindenütt
Istennel találkozhatunk, a világ ezer megrendítő szépségében, ezer elragadó
valóságában, de mindennél szebben és jobban az imádságban. Az imádság: sűrített
isteni jelenlét. Isten jobban jelen van itt, mint bárhol másutt. Ha az égi
nagy közösségbe bekapcsolódva imádkozunk, akkor imádságunk nemcsak szent
kötelesség lesz, hanem a magunk számára is boldogító.
Életfeladatunk:
egy egész életen át imádkozni. Nehéz, mert sokszor nem megy. Össze-vissza
tévelygünk, mert nem találjuk Istent, nem találjuk a békét… Keresésünk
szomjúság és éhség… Hogy meddig tart az éj, nem tudhatjuk. A keresés sosem ér
véget, mert erre a kérdésre csak Isten tudja a választ. Ezért a mi feladatunk a
kitartó vágyakozás. Csak Te nyugtathatsz meg Uram, Istenem! Ha kedves Neked, hogy
szeresselek, ajándékozd nekem ezt a szeretetet!
A belső ima:
Isten állandó jelenléte. Az ima: elnémulni, semmit sem akarni, mindent
elfogadni.
A belső imáról
beszélni nagyon nehéz, mert egy olyan tapasztalatot kell megfogalmazni, ami nem
fogalmi szinten valósul meg… Az ember önmagában nagyon kicsivé zsugorodik egy
szerető, meleg végtelen előtt.
A kereszténység
teljes embert kíván. Ennélfogva az imádság sem lehet pusztán vallásos szavak
halmaza. Az imának is az ember egész életét kell áthatnia. Ennek egyik legszebb
példáját a tékozló fiú történetében látom. A fiú, egy elszúrt élet után,
egyszeriben apja szeretetével találja szembe magát. Kettejük ölelése számomra a
legcsodálatosabb imádság. Ebben benne van minden: bűnbánat és megbocsátás,
könyörgés és hálaadás, alázat és dicsőítés, új életre születés és
visszafogadás…
Isten ajándéka a
szemlélődő imádság. Az Istent kereső lélek vágyakozik Jézus után. Isten
kegyelme megérinti a lelket, és abban mély nyugalom, csend lesz. Az ember
keresi Isten arcát a csendben, vágyódik, figyel, hallgat. Így készíti lelkét,
hogy ha egyszer a Szentlélek szól, készen legyen a befogadásra. A Szentlélek
olyan, mint egy csodálatos szobrász: fúr, farag, vés, simogat, csiszol, egy
szépséges helyet készít a Jegyes számára. A léleknek csak engednie kell a
Lelket dolgozni. Az ember boldog, egészen betölti valami titokzatos melegség:
Isten kegyelme.
Hogy imádkozom?
Csendben ülök Jézus előtt, nem gondolkodom, nem okoskodom, Jézusra figyelek.
Béke, öröm, vágy tölti be a lelkemet. Fény villan a lelkemben: „Isten szeret
engem.” Olyan kicsinynek, semminek érzem magam, nagy csodálkozás tölt el.
Hogyan lehet, hogy a Végtelen szeret engem?
Az ima számomra
életem legfontosabb tevékenysége. Egy olyan kapcsolat, ami valamikor
elkezdődött, amit szüntelenül táplálni, éltetni kell, amiben szüntelenül
kimondhatom a szeretetet. Isten az én kis szeretetemre mérhetetlenül nagyobb
szeretettel válaszol – életem útjában és minden történésében ezt tapasztalom.
Az ima néha küzdelem. Fenn kell tartanom a figyelmemet, holott lehet, hogy
éppen fáradt vagyok – de ez minden fizikai állapoton felül van. Az ima öröm is.
Olyan, mint mikor valaki messzi útról hazaér. A legfontosabb talán a zsolozsma
előtti pár percnyi csönd. Mindenki ül és várakozik. Örömteli nyugalom ez.
Összeszedjük magunkat. Érkezik, akit vártunk, elébe sietünk… És egyszer majd
mindnyájunkat bevezet a menyegzős házába.
A monasztikus
életben nem valamit, hanem valakit keresünk.
Nem az
embereknek beszélünk Istenről, hanem Istennek az emberekről. Így tanítottak
imádkozni: „Ha a szavak elmaradnak, amikor már semmit sem akarsz elérni –
Istennél sem – csak a lényed válik – te magad imádsággá. Ez a legszebb, amit
ember átélhet. Ide kell eljutnod.” Így is tanítottak imádkozni: „Amikor
csendben leülsz Istenre figyelve – a gondolatok jönnek, ne engedd, hogy
zavarjanak – sok-sok idő múlva lassan kiüresedik a szellemed – és Isten be
tudja tölteni.” „Oda megyünk és lakást veszünk nála.” Így is tanítottak
imádkozni: „Furcsát mondok: ne is a szeretetet gyakorolgasd, hanem a mély
imádságot.”
Azért élünk,
hogy Istent megismerjük, szeressük és Neki szolgáljunk. Még mielőtt megvirrad a
föld peremén, Isten elé kell állnunk és felkiáltanunk, hogy megnyissa ajkunkat.
Miközben magamat
is lemeztelenítenek a zsoltárok szavai, levetik rólam a sok sallangot, amit
magamra aggatok, és Isten előtt az
ember leszek, aki és amilyen
vagyok, szürke, semmi, apró porszem… de Isten szemében csillámmá válhatok…
Az imádságban
visszakapaszkodunk abba a másik világba, ahol Isten forgatja kimért sorsunk
kerekét, hogy hálát adjunk a jóért és ránk nehezedő súlyos kezéért, és
meglássuk minden történésben a jót.
Teremtés Istene,
teremts újjá engem! Szabadíts meg minden akadálytól! Rombolj és építs…! Tiéd
vagyok, engedem… A jelenlétedet óhajtom… Hatolj belém, járd át szívem minden
rejtekét! Csak téged akarlak látni, csak Téged akarlak befogadni… Jöjj, tölts
be engem… Mindenben Mindenem… Szeretni, szeretni, bele nem fáradni… Egyedül
csak Te jársz az eszemben. Vágyva vágyom arra, hogy Veled igazán és boldogan
egyesüljek. Magamat egészen elfelejteni, s Veled eggyé válva megsemmisülni…
Együtt vagyunk!
*
Számomra az
imádság – mindig újrakezdődő küzdelem a transzcendens felé. A remény és a
szeretet által éltetett és mindig újra fellobbanó kielégíthetetlen próbálkozás
– szavakkal és hallgatással, befelé figyeléssel és a teremtmények szemlélésével
–, hogy megtapasztaljam Isten jelenlétét, kapcsolatban legyek vele, legalább
valamennyire úgy láthassak, hallhassak, érezzek, gondolkodjam, cselekedjem és
szeressek, ahogyan Ő.
Sztrilich Ágnes
milyen
vagyok?
egyszerűvé lettem
mint a
gyermek –
felejtek –
tükörré
váltam
arcom
születik
ha
belenézel –
találkozás
rejtőzöl előlem
kenyér színében
rám mosolyogsz
egy gyermek
szemében
bújócskázó
Istenem
átalakulás
magány és pusztulás
a némaság –
váltsd csöndeddé
ürességem –
csöndem hangjai
Rólad
zenélnek
új látás
rányílik szemem
Tieid
szépségére-jóságára
látni kezdem
magamat
valódi helyén
Irgalmadban –
Forrás: Vigilia
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése