Atanáz 295 körül
Alexandriában született keresztény szülőktől. Gyermekként még megélte
Diocletianus borzalmas keresztényüldözését. Ez adta jellemének azt a
hajthatatlanságot és szilárdságot, amelyet később ellenfelei föl szoktak
hánytorgatni.
Semmi közelebbit sem tudunk kiképzéséről,
tanítóiról és tanulmányairól. Nazianzi Szent Gergely írja: ,,Csak kevés időt
fordított tanulmányokra, de éppen eleget ahhoz, hogy ne legyen tudatlan.''
Atanáz maga beszél arról, hogy tanítói közül néhányan az üldözés áldozatai
lettek; tehát keresztényeknek kellett lenniök.
Diákonusként elkísérte püspökét, Sándort a
niceai zsinatra, az Egyház első egyetemes zsinatára, és látta az igaz hit
győzelmét Arius tanítása fölött. Lehetséges, hogy a kulisszák mögött szerepe volt
a zsinaton fölmerült kérdések megoldásában. Mindenképpen Nicea emberének
számított, aki egyértelműen azonosította magát az igaz hit ügyével. Ez azután a
konfliktusok bonyolódásához és kiéleződéséhez járult hozzá.
328-ban meghalt Sándor püspök, és nem hagyott
kétséget afelől, hogy Atanázt szeretné utódjául. Megválasztása nem történt
ellenállás nélkül. Ifjúsága, jelleme, az ariánusokkal vívott harcban tanúsított
nyílt állásfoglalása -- mindez nem volt jó előjel. Egész további életében,
negyvenöt éven át neki kellett vezetnie ezt a harcot. Kezdetben a világi
felsőbbség támogatásával, amikor azonban az elárulta az igaz hitet, annak
ellenére. Még az ötszörös száműzetés sem tudta megtörni erejét és megingatni
ellenállását.
Az új püspök azzal kezdte működését, hogy a
niceai hitet megszilárdította hívei szívében. Végiglátogatta egész
egyházmegyéjét. Ezt az alkalmat használta föl, hogy találkozzék Pakhomiosszal,
a koinobita szerzetesség atyjával. Pakhomiosz rendkívüli módon becsülte
Atanázt, és ,,a Krisztusba vetett igaz hit atyjának'' nevezte.
A harc 330-ban kezdődött. A püspök először
keményen összetűzött Meletiosz követőivel, akik szakadást okoztak Alexandriában
és környékén. Nem nagy szeretettel bánt velük. Egész életében nehéz feladat
volt számára, hogy különbséget tegyen az emberek és az általuk képviselt
vélemények között. Valamivel később Konstantin császár -- központosító
törekvései szellemében -- fontosnak tartotta, hogy a pártok kibéküljenek. Kész
volt Ariust újra kegyébe fogadni, ha új hitvallást tesz. Császári leirattal úgy
rendelkezett, hogy Ariusnak újra meg kell engedni hivatali tevékenysége
folytatását. Atanáz ezt kereken visszautasította. A császárnak küldött
válaszlevelében így foglalt állást: ,,Nem lehetséges újra fölvenni az Egyházba
olyan embereket, akik ellene mondanak az igazságnak, tévtanítást terjesztenek,
és akikre az egyetemes zsinat kimondta a kiközösítést.'' Ezután Alexandriában
újra kezdődtek az áskálódások Atanáz ellen, méghozzá olyan mértékben, hogy a
püspök jobbnak látta, ha elhagyja a várost, és eltűnik egy felső-egyiptomi
kolostorban.
335-ben a császár Jeruzsálembe zarándokolt.
Atanáz püspök ellenfelei ezt az alkalmat fölhasználták, hogy összehozzanak egy
zsinatot Tíruszban, abban a városban, melyet a császár érintett útja során. Az
volt a céljuk, hogy fölszámolják a nézeteltéréseket. Alexandria püspökét
fölszólították, hogy jelenjen meg a zsinat színe előtt. Atanáz kelletlenül
indult el, és közel ötven egyiptomi püspököt vitt magával. Ezeket azonban meg
sem hallgatták, mivel nem voltak meghíva. A helyzet komoly volt, mert a
jelenlevő püspökök jó része nem szívelhette Atanázt. Hatalmaskodó és
törvényellenes intézkedésekkel vádolták. Amikor fölismerte a dolgok kedvezőtlen
állását, elmenekült, még mielőtt letételét kimondották volna.
A rettenthetetlen püspök később
Konstantinápolyban bukkant föl, meglepve a császárt a főváros egyik utcáján.
Megmagyarázta helyzetét, mire Konstantin hívatta a tíruszi zsinaton részt vett
püspököket. Ezek azonban nemcsak megismételték vádjaikat, hanem most már azzal
is vádolták Atanázt, hogy -- a létfontosságú szállítások leállíttatásával
fenyegetőzvén -- beleavatkozik az egyiptomi gabona fölvásárlásába és
kivitelébe. A császár emlékezett más hasonló esetekre is, földühödött, és az
alexandriai püspököt Trierbe küldte. Atanáz öt száműzetése közül ez volt az
első.
Atanáz egy kicsit több hajlékonysággal alapelvei
föláldozása nélkül hozzájárulhatott volna a helyzet enyhüléséhez. Így azonban
maga adott ellenfelei kezébe bizonyítékokat, amelyekkel nyakas bajkeverőnek tüntethették
föl őt a császár szemében, aki addig jóindulattal viseltetett irányában. Később
Atanáz is békésebb természetű lett. Ekkor azonban a fiatal püspök még vad
elszántsággal vetette magát a harcba.
A püspök távolléte alatt Alexandria zűrzavaros
időket élt át. A híres remete, Antal közbenjárt érte a császárnál. Ez azonban
azt válaszolta neki, nem hiszi, hogy egy olyan nagy gyülekezet, mint a tíruszi,
tévedhetne abban, hogy Atanáz ,,elbizakodott, kevély és összeférhetetlen
ember''. Így a püspöknek Konstantin haláláig (337) kellett várnia, hogy
visszatérhessen püspöki városába.
Nagy balszerencséjére az új császár
jóindulatúnak és kegyesnek mutatkozott az arianizmussal szemben. Így egy
Antiochiában tartott zsinat (339) ismét letette Atanázt, aki I. Gyula pápához
menekült Rómába. Miután a pápa rehabilitálta, itáliai tartózkodását arra
használta föl, hogy ott is harcoljon az igaz hitért. Csak 346-ban térhetett
haza püspöki városába. Diadalmenettel fogadták, és hitvallóként ünnepelték.
Ezúttal tíz évig maradhatott Alexandriában. Ezek voltak püspökségének legszebb
és legtermékenyebb esztendei.
Atanáz megújította egyházmegyéjében Nicea
szellemét. A keresztény élet elmélyítésén munkálkodott, és testvéri jó
viszonyban volt a szerzetesekkel. Emellett Etiópia és Arábia térítésén
fáradozott. E viszonylag nyugodt időszakban írta legjelentősebb műveit.
356-ban azonban ismét menekülnie kellett. Az
ariánusok megnyerték ügyüknek Constantius császárt, aki eljárást kezdett Atanáz
ellen. Ekkor az egyiptomi remeték közt talált menedéket. Julianus császár
uralkodásának kezdetén térhetett haza. Közben a helyébe ültetett György
püspököt az alexandriai nép megölte.
Nemsokára Julianus alatt is száműzetésbe küldték
(362--363). Ez alkalommal közelebbről megismerkedett a szerzetesség szellemével
és intézményével. Találkozott Antallal, a remeték atyjával. Megírta életrajzát,
azzal a célzattal, hogy példaképül szolgáljon a vallásos és keresztény életre.
Atanáz megértette annak a vallásos életnek a lelkületét, amely egész Egyiptomot
magával ragadta és az üldözések korának vallásos benső világát átültette a
puszták magányába. Szerzetesi cellájából vigyázott egyházmegyéjére, megőrizte a
niceai hitet, és ,,Egyiptom láthatatlan pátriárkája'' maradt.
Valens császár uralkodásának idején, 366-ban Atanáz
újabb négyhónapos -- de immár utolsó -- száműzetésbe kényszerült. Ekkor szülei
síremlékében húzódott meg. Ezután véglegesen hazatérhetett városába, és békében
kormányozhatta egyházmegyéjét, amely haláláig hű maradt hozzá. Püspökségének 46
évéből húszat száműzetésben töltött. Amikor ez a rettenthetetlen harcos
meghalt, az igaz hit még nem mindenütt élt, néhány év múlva azonban az új
császár, Teodosius a niceai hitet minden alattvalójának kötelezővé tette.
Ez lett a megkoronázása annak a harcnak, amelyet
a nagy püspök tevékenységével és írásaival vezetett.
Kortársai csodálták tetteinek szilárdságáért és
határozottságáért. Tevékenységében sem visszavágások, sem balsikerek nem tudták
meggátolni. Ezért Atanázt a történelem ,,az Egyház oszlopaként'' ünnepelte.
Nagy érdeme, hogy fölismerte a konstantini béke jelentőségét és
következményeit. De teljes egészében fölismerte azokat a veszélyeket is,
amelyeket az államvallás a lélek szabadsága és a vallás számára magában rejt. A
császárral és a politizáló teológusokkal szemben védelmezte azt a szilárd
vallási alapvetést, amelyet Niceában meghirdettek. És harcolt azért, hogy az
Egyház hű maradjon sajátos küldetéséhez, az evangélium hirdetéséhez.
Nehéz dolog ma igazságos ítéletet alkotni
Atanázról és koráról. Epifanius ezt mondta Atanázról: ,,Rábeszélt, intett,
erőszakot alkalmazott. Ha megtámadták, védekezett. Ha ő volt az erősebb,
ellenfele nehéz órákat élt át. A félelmet nem ismerőknek az a gyengéjük, hogy
nem tudják erejüket fölmérni, és ezért olykor elvétik a helyes mértéket.
Atanázból hiányzott a szelídség és a gyöngédség. Az állandó harctól harciassá
vált. Azáltal, hogy mindig újra megtámadták, hajlamos lett a maga védelmére.
Mivel állandóan ütéseket kapott, végül maga is ütéseket osztogatott, mégpedig
keményeket.''
Alexandria püspöke gyakran állt egyedül az
ariánusokkal szemben. Nem biztos tehát, hogy meg lehet róni azért, hogy
azonosította magát az igaz hittel, azaz amikor az ,,elveit'' támadták, úgy
érezte, őt magát támadják. Igazának szilárd tudatában minden eszközt
megragadott, hogy a győzelmet megszerezze. Nagy jártassággal vezette a csatát,
és közben megkérdőjelezhető eszközöket is alkalmazott. Julianus ármánykodással
is vádolta. Meg kell hagynunk, hogy meglehetősen kellemetlen alattvalója volt a
császárnak.
Ez a kemény harcos közel állt népéhez. Nem volt
arisztokrata, mint Vazul. Tribunus volt és tipikus püspök. A legvégsőkig elment
lelkipásztori feladatának teljesítésében és hívei testi-lelki gyarapodásának
előmozdításában. Számára a hit nem művelt körök és csoportok számára
fönntartott terület volt, hanem a nép ügye. Értelmi finomságokhoz nem volt
érzéke. Teológiája nem elmélet volt, hanem a tan szilárdsága, inkább állítás,
mint fontolgatás. Az ékesszólást a cselekvés egyik formájának tartotta.
Alexandria püspöke nagy gondot fordított rá,
hogy népével megkedveltesse az aszkézist és a szüzességet. Az ariánusok
történetében elmondja, hogyan ,,maradtak Krisztus kedvéért szüzek olyan nők,
akik házasságra készültek, hogyan választották a szerzetesi életet a példán
fellelkesült ifjak, hogyan vették rá egymást apák és gyermekek az aszkézis
gyakorlására. Az özvegyeket és az árvákat, akiknek korábban nem volt élelmük és
ruhájuk, fölruházta és élelmezte a nép tevékeny szeretete.''
Atanáz ellentétes érzéseket váltott ki
környezetében: csodálatot és barátságot az egyik oldalról, ellenkezést és
elutasítást a másikról. A nép és a szerzetesség megértette, hogy az ő oldalán
áll az igazság és szavai igazak. Nem személyiségének varázsával hatott, hanem
szenvedélyével. Meggyőzött, mert bizalmat tudott kelteni: ez volt
ellenállhatatlan ékesszólásának a titka.
Hatalmával kímélet nélkül élt, energikus volt az
erőszakosságig. Viharos férfiasságával az Isten országát védelmezte. Nem
elégedett meg azzal, hogy keményen, de nagylelkűen harcoljon az igaz hitért.
Önmagát egybeolvasztotta Isten ügyével, olyannyira, hogy érte mindent
föláldozott, mindent elszenvedett. A megpróbáltatások viszont megtisztították
és megtanították csendben tűrni. Atanáz az életével fizetett hibáiért: egész
élete egyetlen hitvallás volt.
373. május 2-án halt meg Alexandriában. A római
naptárba 1550-ben vették föl ünnepét.
Forrás: Szentek élete
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése