A századelő Magyarországának egyik legpatinásabb nagyvárosa
volt Kassa, centrumában a híres Schalkház Szállóval, mely évtizedeken keresztül
a magyar művészet közismert fellegvárának szerepét töltötte be. Ez a funkciója
akkor is megmaradt, amikor ifj. Schalkház Lipótnak - Sára édesapjának - korai
halála után az édesanya mint igazgatósági tag dolgozott tovább a
részvénytársasággá alakított intézményben. E jövedelméből tartotta el három
gyermekét.
Sára 1899. május 11-én született. Iskoláit a tanítónői diploma megszerzéséig
Kassán végezte. Kislánykori karakteréről a leghitelesebb képet bátyja, Lipót
rajzolta meg számunkra. Fiús temperamentumú, határozott fellépésű, erős akaratú
gyermek volt Sára, többnyire a fiúk játékaiba (pl. háborúsdi) kapcsolódott be
szívesen.
Egyik iskolatársa s egyben barátnője mókás természetűnek,
szellemes tréfacsinálónak ismerte, de megemlíti mélyen érző szociális
lelkületét, hűséges, kitartó természetét is. A már tizenéves korában
színdarabokat író Sárát esténként szobájába be-benyitogató családtagjai gyakran
találták pamlaga előtt térdepelve, fejét kezébe temetve, gondolataiba és imáiba
merülve.
Egy esztendeig működik tanítónőként, majd
(az impériumváltás után a csehek által követelt hűségeskü megtagadása miatt)
elhagyja a pályát. Megtanulja a könyvkötészetet, dolgozik húga kalapüzletében,
1919-től kezdve írogat különböző felvidéki magyar lapokba. Még ez évben
újságírói igazolványt is szerez.
Szülővárosa közéletében élénken részt vesz, tárcáiban, novelláiban frissen
reagál az eseményekre. Hamar elsajátítja azt a (századfordulón egyébként is
divatos) szimbolikus kifejezésmódot, amellyel a kisebbségbe kényszerített
magyarság sanyarú sorsát megrajzolhatja. 1926-ban jelenik meg első
novelláskötete Fekete furulya címmel.
Közben éli a művészek, újságírók
könnyed, mozgékony - de egyáltalán nem a mai értelemben vett - nagyvilági
életét. "Önállóság, cigaretta, kávéház, csavargás a nagyvilágban hajadonfőtt,
zsebredugott kézzel, friss vacsora egy kis kocsmában, cigányzene..." -
írja naplójában korábbi életmódjáról.
1922-23-ban néhány hónapig eljegyzett menyasszony. Vőlegényét mint édesanyja egyik ingyenkosztos diákját ismerte meg, aki később gazdatisztnek tanult. Sára hamarosan ráeszmél arra, hogy a vidéki gazdatisztnék élete nem az ő örökmozgó, szuverén egyéniségének való, és visszaküldi a jegygyűrűt. Mindemellett már jelentkezik a szívében egy belső, hívó hang is, az éledező hivatásé...
1922-23-ban néhány hónapig eljegyzett menyasszony. Vőlegényét mint édesanyja egyik ingyenkosztos diákját ismerte meg, aki később gazdatisztnek tanult. Sára hamarosan ráeszmél arra, hogy a vidéki gazdatisztnék élete nem az ő örökmozgó, szuverén egyéniségének való, és visszaküldi a jegygyűrűt. Mindemellett már jelentkezik a szívében egy belső, hívó hang is, az éledező hivatásé...
Ő maga így ír erről egy
visszaemlékezésében: "És ha az Úristen foglalt le magának?... Az első szó
már elhangzott, s te meghallottad! És mégis bizonytalan vagy! Nyugtalan,
kereső, vergődő. Mert van valami, ami miatt nem válaszoltál... Talán
foglalkozásod, amelyben annyi örömet találsz, ... talán csak az a néhány
filléres cigaretta, amelynek szétoszló füstje mégis olyan áthághatatlanul
burkol be." A hivatásért való harc éppen tíz évig tartott Sára testvér
életében.
1927-ben ismerkedik meg a Kassán
letelepedő szociális testvérekkel. 1928-ban elvégzi az általuk szervezett
szociális és népjóléti tanfolyamot, és lélekben egyre közelebb kerül a Társaság
szelleméhez. Még ez évben "háztűznézőbe" megy a budapesti anyaházba,
ahol kissé furcsállják ugyan túl modern, cigarettázó stílusát, de nem vágják el
útját a Társasághoz. Sára belátja, hogy változnia, bizonyítania kell, s kemény
küzdelmek árán rövid időn belül leszokik a dohányzásról és az újságírói élet
kínálta "szabadságról", hogy ráléphessen az Istennek adott lélek
belső szabadságának új távlatokat nyitó útjára.
1929-ben elfogadják jelentkezését a
Szociális Testvérek Társaságába. Februárban megkezdheti a noviciátust a
szegvári házban. A fogadalomtétel előtti hónapokat már Kassán tölti, ahol a
karitász szervezésének munkája várja. Első fogadalmát 1930 pünkösdjén teszi le
Szegváron. Jelmondata egyetlen szó: "Alleluja!"
1932 őszén áthelyezik Komáromba,
ahol irányítja a karitász munkát, emellett gyermekkonyhára felügyel, heti
huszonhat órában hitoktat, szerkeszti a Katholikus Nő című folyóiratot,
kegytárgyüzletet vezet, felügyel a szegények menházában, családokat látogat.
1934-től megbízzák a szlovenszkói magyar nők szervezésével. Eszterházy Lujzával
létrehozzák a Katholikus Nőszövetséget -, Sára 1937-ig a mozgalom országos
vezetője. Állandó levelezésben áll nyolcvan egyesületi vezetővel, kurzusokat
szervez, beutazza a Felvidék és Kárpátalja városait, előadásokat tart a
katolikus lányoknak és asszonyoknak.
1934-ben - igen kimerült állapotban visszahelyezik Kassára,
túlfáradása miatt ez évben nem tehet fogadalmat. A fogadalom nélküli évben
semmit sem változtat fogadalmas életvitelén. Ekkor támad benne először komoly
vágy a missziós tevékenység iránt. Teljes hűségben és alázatban végzi tovább
munkáját. Rendületlenül helytáll a leányifjúság szervezésében, előadó
körútjainak témája a keresztény házasságra való felkészítés. Ebben az időben
érlelődik meg benne az Isteni Jegyessel való állandó, bensőséges együttlét
kegyelme. "Egyetlen boldogság az Úristené lenni, de ez azután olyan
boldogság, hogy emellett eltörpül minden" - írja barátnőjének.
1937-ben a Brazíliában élő magyar
bencések szociális testvéreket kérnek missziós munkára. Slachta Margit
főelöljáró (ismerve Sára testvér vágyait), nem tagadja meg e kérést. Hogy e
terv valóra válhasson, Sárának először magyar állampolgárrá kell válnia. E
célból 1937 augusztusában végleg elhagyja Kassát, és Budapestre költözik. Az
anyaházban mindig olyan beosztást kap, amilyen munkára épp nincs ember. Egy év
alatt tizennyolc féle munkaterületen találjuk.
1938-ban a Katholikus Háziasszonyok
Országos Szövetségében dolgozik, majd a háztartási alkalmazottakkal foglalkozik
az ún. Zita-körökben.
Időközben a második világháború
szomorú fejleményei miatt lehetetlenné vált a brazíliai misszióba utazás.
"Már nem kérem azt se, hogy kijuthassak Brazíliába, csak azt kérem, hogy
szentül élhessek, szentül szolgálhassam Istent" - írja naplójában.
1938-39-ig Sára testvér a szepesi,
kassai, 1939-41-ig a técsői majd a rahói járás szociális előadója. 1939-ben a
Katholikus Női Szociális Képzőben is tanít.
1940 pünkösdjén leteheti
örökfogadalmát. Új jelmondata: "Alleluja! Ecce ego, mitte me!" (Íme
itt vagyok, engem küldj!) Nevét 1942-ben - amikor a németbarátság következtében
sokan visszaveszik eredeti német nevüket -, Salkaházira magyarosíttatja.
Slachta Margit és a Szociális
Testvérek Társasága minden eszközzel küzd az országot elárasztó
nemzetiszocialista métely ellen. Ez komoly veszélyekkel jár, amit a testvérek
tudatosan vállalnak. Sára testvér 1940 áprilisában így ír naplójában:
"...a kínzástól ne féljek, az apró testi gyengeségeket fogadjam szívesen,
a halálnak örüljek".
1941 februárjától a Katholikus
Dolgozó Nők és Leányok Szövetségének országos vezetője és a mozgalom lapjának
szerkesztője. Három évig dolgozik itt, ez idő alatt öt új otthont alapít közel
háromszáz férőhellyel. Elkezdi az első magyar Munkásnő Főiskola építését.
Állandóan utazgat, tanulmányi és lelkinapokat tart, gyűléseket szervez. A DL
újság vezércikkeiben határozott katolikus ideológiai programot ad az elpogányosodott,
fasizá1ódó közszellem ellenében. Egyre jobban ég benne a vágy, hogy
felajánlhassa életét "azon esetre, ha Egyházüldözés, a Társaság és a
testvérek üldöztetése következne be" (idézet életfelajánlásából). Az
engedélyt megkapja, és az életfelajánlás - teljes titoktartással - a központi
és a kerületi elöljáró jelenlétében 1943 szeptember végén vagy október elején
megtörténik a budapesti anyaház Szentlélek kápolnájában.
1943-ban Árpád-házi Boldog Margitot a szentek sorába
iktatják. Az 1944-es ünnepségsorozat keretében március 19-én Budapesten a
Magyar Művelődés Házában (ma Erkel Színház) előadják Salkaházi Sára Fény és
illat című, Szent Margitról szóló misztérium játékát, mely az Isten- és ember
szeretet hősies apoteózisa. Az előadás után a hatóság berekeszti a DL ezt
követő gyűlését. Ez a nap a német megszállás sötét napja, melytől kezdve a
zsidókra és ellenállókra halál leselkedik.
A szociális testvérek kivették
részüket az üldözöttek - nem kis bátorságot igénylő - menekítéséből. Mintegy
ezer ember köszönheti nekik az életét, közülük közel száz személy szerint Sára
testvérnek. A Társaság összes budapesti és vidéki háza tele volt hamis
papírokkal felszerelt bújtatottakkal.
1944. december 27-én a nyilasok
körülzártak a Bokréta utcai munkásnőotthont, amely Sára testvér vezetése alatt
állt. Zsidók után kutattak, s négy gyanús személyt, valamint Bernovits Vilma
hitoktatónőt őrizetbe vették. Sára testvér éppen nem tartózkodott a házban,
csak végszóra érkezett meg. Kikerülhette volna a letartóztatást, de nem tette
meg. Mint az otthon felelős vezetőjét, őt is elhurcolták, s egy szemtanú
szerint még aznap este mind a hatukat - mezítelenre vetkőztetve - a jeges
Dunába lőtték. A kivégzés előtti percben Sára testvér gyilkosai felé fordulva
letérdepelt, és égre emelt tekintettel nagy keresztet vetett magára. Isten
elfogadta életfelajánlását, életáldozata betejesedett.
Az antifasiszta és zsidómentő
akciókban kockázatokat vállaló szociális testvérek közül senkinek nem történt
bántódása, a világháború pusztításai következtében egyetlen testvér sem
vesztette életét.
Salkaházi Sára boldoggáavatási
eljárásának megkezdését a Szentszék 1997. januárjában engedélyezte, a bíborosi
testület 2005. június 21-én zárta le az ügyet és engedélyezte a boldoggá
avatást. Ezt követően került sor arra, hogy a Szentatya 2006. április 28-án
aláírta és kihirdette a decretumot. A boldoggáavatás ünnepélyes kihirdetése (a
boldoggáavatási szentmise) 2006.
szeptember 17-én a budapesti Szent István téren (a Bazilika előtt) volt.
Forrás: http://www.salkahazisara.com
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése