Pazzi Katalin (a
keresztségben Sziénai Szent Katalint kapta védőszentül) mind apai, mind anyai
ágon nemes firenzei ősöktől származott. Nagyon korán kitűnt gyermektársai közül
jámborságával és rendkívüli szellemi képességeivel. Egész különös vonzást gyakorolt
rá a Szentháromság és az Eucharisztia misztériuma. Szerette az imádságot, és
nem hagyta el akkor sem, ha nem talált benne érezhető vigasztalást. Kilenc éves
volt, amikor egy jezsuita atyától kapott egy elmélkedési könyvet, amely Jézus
Krisztus kínszenvedéséről szólt. Ezt a könyvet naponta forgatta.
Tíz
éves korában járulhatott először szentáldozáshoz. Két hétre rá, 1578. április
9-én, annak jeléül, hogy egészen Istennek szenteli magát, titokban szüzességi
fogadalmat tett. Nyaranként, amikor a család kiköltözött vidéki villájába,
összegyűjtötte a parasztgyerekeket, és katekizmusra oktatta őket. Ahogyan csak
tudta, már ebben az időben vezekelt, és önmegtagadásokat gyakorolt, hogy
kimutassa az Úr Jézus iránti szeretetét. Miközben azonban ő egyre bensőségesebben
szerette Krisztust, a család házassági terveit szőtte felőle. Amikor tizenhat
éves lett, közölték vele, hogy férjhez kell mennie. Katalin pedig teljes
elszántsággal harcolni kezdett égi Vőlegényéért, és kijelentette, hogy inkább
vérpadra megy, és lefejezteti magát, de másé nem lesz, csak Krisztusé. Mikor
látták, hogy semmiképpen nem tudják meghajlítani akaratát, beleegyeztek, hogy
kolostorba vonuljon.
Pazzi
Katalin 1582. december 2-án lépett be a firenzei Santa Maria degli Angeli
kármelita kolostorba. Azért esett erre a választása, mert itt a nővérek
rendkívüli módon naponta áldozhattak. Az első perctől fogva otthon érezte
magát. Sem a szegénység, sem az engedelmesség, sem a közösségi élet nem esett
nehezére, s amikor két hónappal később, január 30-án magára ölthette a
kármelita apácák szegényes ruháját, és megkapta új nevét, melyen ettől fogva
Mária Magdolnának szólították, boldog volt.
Mint
novícia az erényes élet tükre lett. Ám még mielőtt letelt volna a novíciátus
két éve, titokzatos betegség lepte meg, amelyen senki nem tudott segíteni:
magas láz kínozta és szünet nélkül köhögött. Emiatt sem aludni, sem étkezni nem
tudott, úgyhogy bizonyos idő után az életéért kezdtek aggódni. Ezért a
szokásosnál hamarabb bocsátották fogadalomtételre, hogy apácaként halhasson
meg. Az oltár elé felállított ágyban tett fogadalmat 1584. május 24-én.
Tizenkét
éves volt, amikor először esett elragadtatásba. Följegyezte ő maga, hogy a
fogadalomtétel előestéjén eljött hozzá Jézus, megnyitotta neki az oldalát, és ő
tökéletes békességet és nyugalmat talált benne. Másnap pedig, a fogadalom
napján, amely Szentháromság vasárnapja volt, ,,miután letette a fogadalmat,
érezte, hogy teljesen elveszíti érzékeit, és egészen fölolvad abban az
egységben, amelyre a fogadalomtételkor lépett Istennel''. Ettől kezdve belső
életének állandó megnyilvánulása volt az elragadtatás.
Júliusban
csodálatosan meggyógyult. Elöljáróinak köszönhető, hogy misztikus
tapasztalatairól az utókor és a kolostoron kívüli hívők is tudomást
szerezhettek. Elrendelték, hogy amennyiben képes rá, foglalja írásba az
elragadtatások közben átélt tapasztalatokat; emellett a nővértársaknak is
utasítást adtak, hogy írják, amit elragadtatása közben mond. Gyakran megtörtént
ugyanis, hogy elragadtatásba esett, de járt-kelt, lángolt a szeretettől, és
beszélt. Ilyen alkalmakkor megvilágosodásokat kapott a hit igazságairól, vagy a
lelki élet kérdéseiről.
Annyira
lobogott benne az istenszeretet, hogy szerette volna bejárni az egész világot,
és minden teremtményt meghívni Isten szeretetére. ,,Nem szeretik a Szeretetet''
-- ezt fájlalta leginkább, és ez a motívum 1585 tavaszától egyre erősebbé vált
elragadtatásaiban. Május 12-én Isten mutatott neki egy kertet, amelyet teljesen
ellepett a tövis és a bogáncs, és fölpanaszolta neki, hogy ilyen az Egyház.
Erre Magdolna így válaszolt: ,,Ó, Szentháromság, Atya, Fiú és Szentlélek! Csak
valami keveset juttass nekik világosságodból, hogy fölismerhessék
rosszaságukat. Nekem pedig add a kegyelmet, hogy elégtételt nyújthassak értük,
ha akarod, akár életem föláldozásával is!''
Egy
másik alkalommal megismételte engesztelő fölajánlását, és hozzátette: ,,Ha az
én gyengeségem nem elegendő, hogy vakságuktól megszabadítsa őket, engedd, hogy
annyiszor szenvedjem el a halált, s kezdjem újra az életet, ahányszor csak
szükséges, hogy igazságosságod kielégíttessék!'' -- És a fölajánlást az Úr
elfogadta, mert megparancsolta neki, hogy vezeklésül a vasárnapokat kivéve
vízen és kenyéren böjtöljön, naponta csak öt órát aludjon kemény deszkán, ne
viseljen a lábán sarut, és télen-nyáron ugyanabban a ruhában járjon.
Június
8-án az Úr tudomására hozta, hogy néhány nap múlva megajándékozza azzal a
boldogsággal, hogy Isten gazdagságából részesülve egyesülni fog a
Szentlélekkel, utána azonban öt szenvedéssel teli esztendő következik. Magdolna
arra kapott ígéretet, hogy Isten megvonja tőle a kegyelemnek minden érezhető
vigasztalását; a próbatét arra szolgál, hogy megismerje a saját semmiségét, és
még fogékonyabbá váljék Isten sugallatai iránt; mindez nem marad rejtve az
ördögök előtt, de Isten megvalósítja a maga terveit.
Az
előre megmondott szenvedés valóban megkezdődött, és félelmetes volt. Magdolna
fizikailag érezte az ördögök közelségét, akik gyötörték őt. Kétségei támadtak a
hit felől, káromló gondolatok, tisztátalanságok, kétségbeesés, gőg kísértette,
ám ő mindezen kísértések közepette egyre inkább megalázta magát. Az igazi
gyötrelmet azonban szörnyű belső szárazsága okozta, amely lehetetlenné tette,
hogy a lelkét fölemelje Istenhez. Elmondta elöljárójának, hogy egyetlen támasza
az a csekély jóakarat volt, amit a szívében tudott, hogy nem akarja megbántani
Istent.
Amikor
nővértársai látták szenvedését és elhagyatottságát, kételkedni kezdtek a
korábbi kegyelmek hitelességében. És bizalmatlanságukat még tovább fokozta,
hogy 1586-ban elragadtatások közben leveleket kezdett diktálni. Külön figyelmet
érdemel, hogy elragadtatásai minden belső elhagyottság ellenére tovább
folytatódtak. Csak ahogy ő maga írja, semmi örömet nem talált bennük, mert úgy
élte át elragadtatásait ebben az időszakban, mintha nem ő lett volna.
E
levelekben lángoló szavakkal fordult ő, a kis kármelita apáca nagy egyházi
méltóságokhoz: a pápához, a bíborosok kollégiumához, a jezsuita generálishoz, a
firenzei érsekhez, és Isten nevében sürgette őket, hogy Krisztus véréért
tegyenek meg mindent, ami szükséges az Egyház megújulásához (ti. a trienti
zsinat határozatainak végrehajtásához). Nem nehéz elképzelni, hogy ez a hang
mennyire megrémítette az apácákat. E levelek mind megtalálhatók a kolostor
levéltárában -- ugyanis soha nem küldték el őket! Vajon tartalmuk eljutott-e a
címzettekhez? Nem tudjuk, annyi azonban bizonyos, hogy választ sehonnan nem
kapott rá.
1590
pünkösdjén ért véget ez az ötéves próbatét. A matutinum végén, amikor a Te
Deumot énekelték, Magdolna nővér úgy elmerült Istenben, hogy egész nap
elragadtatásban maradt. Visszakapta a kegyelem vigasztalásának érzését, és
ígéretet kapott, hogy ezután bármit tesz, mindennapos munkája közben is
Istennel egyesülten fog élni.
A
firenzei Santa Maria degli Angeli-kolostor nem tartozott a kármeliták sarutlan
reform-ágához, de amit Magdolna nővér megélt, az teljesen megegyezik azzal,
amit Avilai Szent Teréz és Keresztes Szent János a lelki élet legmagasabb
fokairól tanít. S föltűnő, hogy -- annak ellenére, hogy a neki szóló leveleket
nem küldték el -- V. Sixtus pápa bullái és rendeletei 1585--1590 között szinte
szóról szóra választ adnak azokra a követelésekre, amelyeket Magdolna isteni
parancsra megfogalmazott.
Elragadtatásai
során az Úr olyan szerzetesi ideállal ismertette meg Magdolna nővért, amely
nagyon eltért az akkori kolostorok általános gyakorlatától. Amikor a
novíciamesternő asszisztense (1595), majd novíciamesternő (1598) lett,
lehetősége nyílott, hogy a kapott eszményeket másoknak is átadja. Növendékeit
arra nevelte, hogy maradéktalanul tartsák meg a szerzetesi fogadalmakat, mert
csak így juthatnak el a szabadság legmagasabb fokára, amely föltételezi, hogy a
lélek mindenről lemond, ami nem Isten. Céltudatos következetességét Istenért
égő buzgósága teszi érthetővé. Mindamellett nem volt kegyetlen, mert szigoránál
csak anyai szeretete volt nagyobb, amellyel fiatal nővértársait szerette, s
mint ,,gyermekeinek'' éjjel és nappal szolgálatára volt. A szellem, amelyet
meghonosított a novíciák között, természetesen a kolostor egészére is hatott,
és áldásait még nemzedékekkel később is érezték.
Tevékenysége
azonban nem korlátozódott csak a novíciákra. Szeretetét mindenki felé
árasztotta, s mióta megtapasztalta saját emberi gyengeségét, mindenki felé
megértő és jóságos lett. A laikus nővérek mellé odaállt, és segített nehéz
munkájukban, a betegeket vigasztalta és gyógyította, a szomorúakat
megvidámította, olvasott a lelkekben, előre mondta a jövendőt és csodákat
művelt.
1595-ben
azt kérte Urától, hogy vonjon meg tőle minden örömet, és engedje, hogy a
,,puszta szenvedést'' élhesse, mert úgy érezte, hogy az önmegtagadás és a
vezeklés számára semmi nehézséget nem okoz. Egyetlen féltett kincsének azt
érezte, hogy Isten viszonozza a szeretetét, épp ezért ezt akarta fölajánlani.
És az Úr elfogadta: magára hagyta azt a lelket, akit annyiszor látogatott meg
boldogító elragadtatásokban. Most megvont tőle minden vigasztalást, és ez az
állapot egészen a haláláig tartott.
Magdolna
nővér 1602-től súlyos beteg lett: heves lázrohamok lepték meg és vért kezdett
köpni. Ágynak dőlt, s amikor 1604-ben megválasztották szubpriórának, hivatalát
már nem gyakorolhatta, mert nemcsak felkelni nem tudott, hanem már fölülni sem
volt képes az ágyban. Tagjait mintha kínpadra vonták volna, a bőre
kisebesedett... arcán azonban állandóan a mélységes béke nyugalma uralkodott,
és szentáldozás után olyan volt, mintha már megdicsőült volna.
Az
orvosok számára érthetetlen módon három évig tartott ez a haldoklás. Ő maga azt
mondta: ,,A Paradicsomban nem szenvedhetek Isten iránti szeretetből, ezért nem
szeretnék még meghalni.'' ,,Szenvedni, nem meghalni'' -- ezzel jellemzik
lelkiségét, pedig ezt ő így soha nem mondta, de élte. 1607. május 25-én
költözött el égi Vőlegényéhez.
Életében
sok jele volt szentségének, a halála után is sok csodát tett. Egy év múltával a
holttestét teljes romlatlanságban emelték ki a sírjából. 1626-ban VIII. Orbán
pápa boldoggá, 1669-ben IX. Kelemen pápa szentté avatta.
Ünnepét
már a következő esztendőben, 1670-ben fölvették a római kalendáriumba, május
25-re. 1728-ban azonban erre a napra tették Szent VII. Gergely ünnepét, ezért
Magdolnát áthelyezték május 27-re. 1899- ben erre a napra került Beda
Venerabilis, ezért Magdolnát tovább helyezték 29-re. 1969-ben -- bár így egy
napra három szent ünnepe is esik -- visszakerült égi születésnapjára, május
25-re.
Forrás: Szentek élete
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése