A cölibátus a katolikus teológiában a férfiak részéről a
mennyek országáért vállalt önkéntes nőtlenséget jelenti, amely életállapotot az
Egyház e földi létviszonyok között fegyelmi kánokkal is szabályoz. A latin coelibatus szó ősi, indoeurópai gyökerű szó,
amivel az antik római szertartásos papság egy részének időleges
megtartóztatását is jelölték. Jelentése: „egyedülálló életállapot”, azaz
magyarosan „nőtlenség”. A Római Szent Egyház mindig következetesen ragaszkodott
hozzá egészen a II. Vatikáni Zsinatig, hogy gyakorló, nagyobb rendbeli klerikus
csak az lehet, aki a házasélettől tartózkodik. Sokan ezt manicheus behatásból,
vagy a hedonista későrómai pogányság életvitelére válaszként adott túlzó
aszketizmusból akarják levezetni, illetőleg más, az invesztitúraharc korából
származó szociológiai, gyakorlati szempontokra akarják visszavezetni ennek a
fegyelmi rendelkezésnek eredetét. Az ilyen megközelítések szerint e fegyelmi
döntés tisztán egyházi, így bármikor egy pápai tollvonással megváltoztatható.
Mint látni fogjuk, az emberemlékezetet meghaladó gyakorlat az egyházi tudat
konszenzusa szerint apostoli, sőt isteni jogon áll, így visszavonhatatlan. Eme
Jézus Krisztusra, illetőleg az apostolokra visszavezethető fegyelmi kötelem mély
tanbeli alapokon nyugszik. A kérdést nem érthetjük meg, ha tisztán
diszciplináris kérdésként kezeljük. A doktrinális háttér megértéséhez szükséges
a tiszta katolikus tan ismerete az isteni üdvrendről (oikonómia), részletesen
az ember teremtéséről, fölemeléséről, bukásáról, és megváltásáról.
Isten teljesen szabadon, szeretetből teremtette az egész
kozmoszt – minden láthatót és láthatatlant. Isten így a végső eredete minden
létezésnek, minden létesítésnek. Isten mint létteljesség egyben az egész
teremtett világ végcélja is: minden az ő dicsőségére, dicsőítésére teremtetett,
s a teremtmények is sajátos céljukat csak Őbenne érhetik el. Az értelemmel bíró
teremtmények (angyalok, emberek) számára a boldogság állapota csak Őbenne, a
Szentháromságos Létáramlatba való végső, és elveszíthetetlen bekapcsolódás,
azaz az üdvállapotban állhat fönt árnyék, szeplő és ránc nélkül.
Ezt a létállapotot azonban teremtett létmivoltuk szerint,
saját természetük szerint elérni képtelenek. Csak ha Isten is megnyílik feléjük
természetfeletti kegyelmével, akkor tudnak vele kapcsolatba, kommunikációba,
kommunióba lépni. A természetes rendre csak Isten kegyelméből tud a
természetfeletti rend ráépülni.
Isten mikor az angyalokat, majdan az első emberpárt
megteremtette, akkor nem a merő természetük állapotába hozta őket a
létbe. Rögtön felemelt állapotban, az eredeti megigazultság (iustitia
originalis) állapotában teremtette meg őket. Ellátta őket mindazon teremtett
kegyelmekkel, melyek szükségesek ahhoz, hogy elérjék értelmük és szabad akaratuk
használatával a végső céljukat, s egyben a teremtetlen kegyelembe, azaz a
szentháromságos létáramlatba teremtette őket – téridőben lévő állapotukban is a
megszentelő malasztot bírták. Mind az angyalok összes alanya, mind az első
emberpár próba elé volt állítva, s az angyalok egyharmada, valamint az emberi
nem az ősszülőkben Istenre nemet mondott. Az elbukó angyalok sajátos
természetük, azon belül is megismerési képességük folytán rögtön a kárhozat
állapotába kerültek. Az emberi nem az ősszülőkben azonban nem jutott ebbe a
végső állapotba, mivel testi-lelki összetettségük folytán a megismerésük és így
a bűnük súlya kisebb fokú volt saját természetükhöz és a kapott kegyelmekhez
képest is, mint a bukott angyaloké, másrészt Istennek az emberi nem biológiai
szaporodás útján való kibontakoztatására vonatkozó terve szerint nem is engedte
meg, hogy Ádám és Éva bukása akkora legyen, hogy ez végső kárhozati állapotba
taszítsa őket. Isten megmutatta, hogy az ördögi igazságtalanságnál és
irgalmatlanságánál az isteni igazságosság és irgalmasság nagyobb, s azt is
bebizonyította számunkra bölcs pedagógiával, hogyha elszakadunk tőle, akkor
utunk a biztos boldogtalanság és kárhozat. Ezért az ember teremtését,
felemelését, és bukását részletesebben kell megvilágítani.
Isten közvetlenül teremtette az első emberpárt teljes
természetük szerint. Az ember természete szerint szellemi lélek és anyagi test
összetettsége, méghozzá úgy, hogy az eszes és értelmes lélek valóságosan,
önmagától fogva az egész testnek mint alomnak (materia), annak minden bennható
tevékenységének (vegetáció, érzékelés) állagadó alakja (forma substantialis).
Ezért csak erő szerinti (virtualiter) trichotómiáról („test” – vegetáció;
„lélek” – érzékelés; „szellem” – értelem) beszélhetünk. Minden egyes ember az
ősszülők leszármazottja testileg, mégha az emberiség egyedileg és specialiter
sok formát ölt. Generikusan minden emberre igazak az általános emberi értékek,
az eltérő vérmérsékleti, szellemi és fizikai képességek ellenére. A gyermek
nemződésekor teremti külön, és oltja bele Isten a halhatatlan lelket annak
testébe, s e nemződés során a szülőkkel azonos természetet vesz föl a gyermek,
kinek a teste és lelke egymáshoz rendelt (diszponált). Ez az alapja többek
között a lelki átöröklésnek, a karakterológiának, a kognitív, ismeretelméleti
és kísérleti pszichológia által visszaigazolt katolikus teológiai és bölcseleti
antropológia igazságának. A kartéziánus dualizmus és materiálmonizmus téves
emberképeivel szemben a hülémorphizmust igazolják vissza a kísérleti
embertudományok (orvoslás, pszichológia, kognitív tudomány stb.) is. Ezért sem
lehetséges a lélekvándorlás bölcseleti alapon, sőt valahol szükségeltetik a
feltámadás is, mivel az emberi lélek (szemben az angyalokéval) önmagában
nem-teljes állag (substantia incompleta), a személyre, mint állagra
vonatkozólag. Képes önmagában létezni a növények (vegetatívok) életelvével és
az állatok (érzékelők) testhez kötött párájával szemben, de az emberi személy
teljességéhez és épségéhez a teste is hozzá tartozik. Az ember istenképisége a
szellemiségben (értelem és akarat) van. Az ember lelki természetében gyökerezik
Isten-képmássága, mely rendeltetése és nemes hivatása természete szerint
szubsztanciális egységet alkotni a testével, s a testben és a testen keresztül
uralmat gyakorolni az anyag felett, így átlelkesíteni a világot. Az istenképmás
mikrokozmosz a képmás képmásává formálja át az anyagi kozmoszt.
Azonban az ember végső célja nem önmagában, vagy a
makrokozmoszban van, hanem abban, hogy rajta keresztül az egész világ egy
nagyobb, azaz természetfeletti szintézisbe lépjen az istenivel. Ez csakis Isten
kegyelme által lehetséges. Ezért Isten túláradó jóságában az eredeti
megigazultság (istutia originalis) állapotában teremtette az embert. Ez az
eredeti megigazultság a természetfeletti adományaiban (dona supranaturalia),
azaz az eredeti szentségben és a természeten kívüli adományaiban (dona
praeternaturalia), azaz az eredeti épségben állt. Az előbbiek által lehetséges
elérni a természetfeletti célt, míg az utóbbiak által könnyen lehetséges elérni
azt. Miért volt és miben ez a megigazultság „eredeti”? Egyrészt azért, mert az
ősszülőknek adatott, másrészt azért, mert „első” megigazultság volt (a második
Ádámmal eljövendő előtti), végül azért, mert az ember testi létmivoltából
következőleg ez a létállapot az ember természetes nemzésével „eredt” volna át
minden emberre.
A természetfeletti adományok tkp. azok voltak, mint amit
Krisztus Jézusban visszanyerünk: a Szentlélek bennünk lakása (mint teremtetlen
kegyelem), valamint a természetfeletti hit, remény és szeretet teremtett
kegyelme. A természeten kívüli adományt (a tágabb értelemben vett eredeti
épséget) öt részre osztja a hagyományos katolikus tanítás:
rendetlen kívánságtól való mentesség (szoros értelemben vett eredeti épség);
haláltól való mentesség;
szenvedéstől való mentesség;
kiváló ismeret;
a külső természet fölötti uralom.
Ez az állapot – amint említettük – a természetes nemzéssel
eredt volna át az ősszülőktől minden emberre. Azonban az ősszülők nem állták ki
a próbát. Miben állt a próba lényege? Amit ingyenes és kiérdemelhetetlen
ajándékként megelőlegez Isten az embernek (a természetfeletti életet, végső
soron az örök üdvösséget), arról akarja, hogy ezt az értelmes és szabad akaratú
teremtmény maga ki is érdemelje, azaz viszontszeresse őt.
Az ősszülőket a kísértés kívülről érte, s mivel ez az eredeti
ártatlanságuk nem „gyámoltalanságban” (a bizantin keleti szakadárok vakmerő
állításával szemben), hanem kiváló természeten kívüli adományok birtokában történt,
igen súlyos bűn volt, mégha a sátán külső kísértésére is indult el averziójuk.
Önzésbe esvén önmagukat tették meg végső célnak, az önistenítésbe estek, mikor
is maguk akarták meghatározni, mi a jó s a rossz, azaz létmivolta szerint
Istentől és így Lét valóságától függetleníteni akarták a legfőbb Jót és így az
erkölcsi mércét. Szimbolikusan meséli el ezt a valós történeti eseményt a
Szentírás. A Fától, azaz Istentől, mely mindennek tengelye, a gyümölcsöt, az
istengyermekségben lévő embert leszakítják, amely így elrohad. Megfosztottság
történt, ruhátlanodás – a természetfeletti és a természeten kívüli állapotot
elveszítették, sőt a „tiszta” természetük is megsérült, bár nem olyan mértékben
mint a jámbor füleket sértő létpesszimista protestánsok állítják.
Ez a bűn az ősszülők személyes bűne, de analóg értelemben az
egész emberi nem bűne. Személyes értelem esetén beszélünk „ősbűn”-ről, analóg
(természet szerinti) értelem szerint „áteredő bűnről”. Szoros értelemben vett
hittitok, méghozzá természetfeletti hittitok. Azonban a teológia bizonyos
szempontból érthetővé teszi ezt, illetőleg bizonyítja azt, hogy az értelemmel,
és Isten igazságosságával mindez nem ellentétes.
Az összes ember nemcsak a következményeket, hanem a
bűnállapotot is örökli. Miben áll ez?
1. Az ősszülők elvesztették az eredeti
szentséget, és magukra vonták Isten haragját.
2. A halál és szenvedés törvénye alá
kerültek.
3. Az ember a sátán rabságába került.
=> természetfölötti uralom elvesztése
a. nő => fájdalmas szülés és epekedés
b. férfi => verejtékes munka és
uralomvágy
4. Test és lélek szerint rosszabbakká
váltak.
a. akaratuk rosszra hajló lett =>
rendetlen kívánságtól való mentesség elvesztése
b. értelmük elhomályosult => kiváló
ismeret elvesztése
5. Bűnük bűn- és büntetéstartalma
átszállt az egész emberi nemre.
Ez az eredeti és egyben áteredő bűn (peccatum originans et
simul originatum) átszármazás és nem utánzás útján (propagatione et non
imitatione) áll fenn.
Az ősbűn mivolta az ősszülők halálos és személyes bűnös tette
(peccatum actuale, mortale et personale) volt. Tartalmi mozzanata
(quasi-materia) tekintve az Istentől mint végső céltól való elfordulás volt
mindez, alaki mozzanata (forma) a szándékosságban állt.
Tartalmát tekintve tágabb értelemben az eredeti megigazultság
és az ép természet hiányában, szűkebb értelemben az eredeti megszenteltség
hiányában áll fenn ez a bűnállapot.
Ez a bűn az emberiség egészére nézve analógia és nem
azonosság (univocitas) értelmében bűn: Isten rendelkezése folytán Ádám az egész
emberiség feje volt nemcsak a természeti, hanem a természetfeletti és
természeten kívüli javak átszármaztatása tekintetében is. „Ádámban a személy
rontotta a természetet; ivadékaiban a természet rontja a személyt.” (Aquinói
Szent Tamás) Egész természetünk, hajlamaink fókuszálási problémával, nem
protestáns értelemben vett vaksággal bírnak, s erőfeszítésbe kerül természetünk
szerint a jót tenni és az igazat felismerni, habár nem lehetetlen.
„A bűn mellyel Ádámban vétkeztünk, bennem természeti, Ádámban
személyes. Mert itt vétkeztem benne, nem aki vagyok, hanem ami vagyok; én az
ember, nem én: Odo; a természet nem a személy. De mert a természet csak a
személyben áll fönn, a természet bűne a személyé, de nem személyes. Személyes
az a bűn, melyet elkövetek én, aki vagyok, nem ami vagyok, mellyel vétkezem én:
Odo, nem az „ember”, a személy, nem a természet. De mert a személy nincs
természet nélkül, a személy bűne a természeté is, de nem természeti.”
(Cambrai-i Odo OSB apát, †1113)
Ennek következtében Isten az eredeti bűnt másképp is tudja
be, mint a személyeseket: másképp bünteti: és másképp szabadít meg tőle. Az
eredeti bűn egyformán súlyos mindenkiben. Miért nem egyforma a rendetlen
kívánság mindenkiben? „Mikor föloldódott az eredeti igazság köteléke, mely
mindenkiben egyforma, elszabadult az addig lekötött természet, mely már nem
egyforma mindenkiben, hanem a test belső alkata szerint különböző.” (A. Szent
Tamás)
Isten Jézus Krisztusban állította helyre az ember
létállapotát. Ez a status naturae reparatae. A megszentelő kegyelmet, azaz a
természetfeletti adományokat megkapjuk, de a természeten kívüli adományokat nem
kapjuk vissza. A természet sebei gyógyulnak, de teljesen sohasem hegednek be a
földi létben. A keresztény ember számára is erkölcsi küzdelem a földi élet
mindhalálig. E helyreállítás által lehetséges, hogy újra elérhesse az ember a
végső célját, Isten színről színre látását: a megdicsőült természet állapotát
(status naturae glorificae), amelyet a Boldogságos Szűz Mária mint a
legtökéletesebb teremtmény Isten irgalmából és külön kegyelméből már most
élvez. (Őt máshogy is váltotta meg Jézus Krisztus.)
A második megigazultság a keresztáldozat által történt,
amivel Jézus Krisztus az áteredő bűnért és minden személyes bűnért elégtételt
tett, sőt érdemei által végtelenül felül is múlta azokat. Őáltala utunk nyílik
az Atyához a Szentlélekben. Más módon történik ezen megigazultság elnyerése is
mint az első. Isten nem a természetes, hanem a természetfölötti nemzés útját
választotta erre. Az embereknek hasonlóan (analogice) kell újjászületniük egész
valójukban, mint ahogy Jézus Krisztus fogant és született Szűz Édesanyjától.
Jézus Krisztus Édesanyja természeten kívüli adomány által, de
természetes módon fogant. Joakhim és Anna egyesülésében a fogantatása
pillanatában Isten a természet rendjét felfüggesztvén nem engedte meg, hogy az
áteredő bűn és annak következménye átszármazzon a Boldogságos Szűz Máriára,
hanem Jézus Krisztus érdemére tekintettel úgy határozott, hogy eleve megkíméli
ettől a szennytől.
Mivel a természetes nemzés az ősszülőkben az egész emberi
nemre és nem minden egyes emberi utódjukra lett rábízva, így e parancs
teljesítve van, ha az emberek egy része végrehajtja ezt, és megházasodik. E –
bár sérült – természeti jóról magasabb cél érdekében, méghozzá természetfeletti
célból lemondani nem természetellenes, sőt nagyobb jó mint a házasság, nemcsak
a bukott (lásd a „pogány” Hénok, vagy a zsidó Illés és más próféták esetét),
hanem a helyreállított természet esetén is. Három okból. Egyrészt az áteredő
bűn következtében a természetes nemzés még – akár a bukott természetben
állapotában való, akár a helyreállított szentségi – házasság keretében is
rendezetlen kívánsággal terhelt, amennyiben ez a vágy nem célirányosan, hanem
akaratlanul tör fel a házastársak esetén is, és nem mentes még a lehető
legteljesebb testi-lelki önátadás sem ettől. Ezért fogannak még a szentségi
házasságban is a bukott természet állapotában az emberek.
Szűz Mária (mint utaltunk rá) teljesen ép természetben
teremtetett, s foganása pillanatában a megszentelő malaszt legmagasabb fokába
állítatott, amibe csak teremtmény állíttathat. Ezeken felül különböző
természeten kívüli adományokat is kapott, köztük a rendezetlen vágytól való
mentességet is, és tulajdonképpen csak a szenvedéstől és a haláltól való
mentesség természeten kívüli adományát nem kapta meg.
E Szűz méhéből vette föl az örök Ige az emberi természetet
természetfeletti nemződés által. Benne lakozik a teljesség, hiány nélkül. Ha az
emberi természet integritásának feltétele lenne a házasság és a házasélet,
Jézus Krisztus is megházasodott volna. Ennek ellenére cölebszként, élte
virágjában ment át Húsvétján, az öregség nélkül.
Ő lett az Új Ádám, az emberiség „új”, sőt igazi („ősképi”)
feje, hisz az egész teremtés a Megtestesülésre irányult. Benne kell
újjászületnie, „újjáteremtődnie” mindennek. Neki mindenki „fia és lánya”,
isteni természetbe születik az ember az Ige és a Lélek, Jézus Krisztus és az
Anyaszentegyház nászában, elsődlegesen a keresztség és az Eucharisztia által.
Ennek eszköz-oka az analóg értelemben vett „szentté tevő” (sacerdos)
„hídverőknek” (pontifex) a küzdő nép keresztségi és bérmálási karakterén felül
megpecsételt szent rendje, négy nagyobb renddel (alszerpap, szerpap, áldozár,
püspök), melyek közül három (szerpap, áldozár, püspök) biztosan Jézus Krisztus
rendelte szentségi jellegű fokozat. Ők „in persona Christi” cselekednek,
mintegy „alter Christus”-ként. Bennük analóg módon, a felkent kezeik által pedig
valóságosan újra testet ölt az Ige, hogy az Anyaszentegyház Lelke által
átitatott anyagi kozmosszal az oltárnál szent nászra lépve az örökkévalóságra
szülessenek a krisztusiak. E természetfeletti atyaságban részesedve föláldozza
magát mintegy „magtalanná” téve önmagát a katolikus klerikus. Miért áldozat a
nőtlenség? Mélyebb értelemben azért, mert minden ember megölése egy világ
elveszítése – azok elveszítése is, akiket ő nemzett volna, és azok útódaié –
ábeli és ábrahámi áldozat. Ezekről mond le a klerikus, hogy mindannyiunkat ne e
halállal megjelölt, hanem az örökkévaló életre szüljön. A természetes „biosz”
felett álló természetfeletti „zoé” jelei ők.
Ezért van az, hogyha nős embereket is szenteltek klerikussá
(lettek a nagyobb rendek tagjai), azok többé nem éltek házaséletet
feleségükkel. Gondoljunk a „presbiter” megnevezés egyik (vén) értelmére! Ezért
volt régen a 30 sőt 35 éves kánoni kor nős emberek esetén, s ezért kellett a
feleség beleegyezése. Ez őrződött meg a sajnálatos liberalizáció ellenére is, mikor
a latin részegyházban is nős embereket (e megszorítások nélkül) „állandó”
diakónussá szentelnek. Persze ezért nem kell (sajnos) elhagyniuk mindent. Ez
vonatkozna elvileg a keleti katolikusokra is. Az ő gyakorlatuk nem jézusi és
nem is apostoli, hanem az V. századtól fokozatosan beálló torzulás eredménye.
Kánoni fegyelemmel Szent VII. Gergely pápa csak az ősi, isteni és apostoli
jogú, így megváltoztathatatlan fegyelmet állította helyre. Még a híres-hírhedt
trulloszi zsinat is kimondta, hogy a nős szerpap és áldozár nem végezhet
szentségi cselekményt (elsődlegesen keresztáldozati jelenvalósítást), kivéve,
ha levitikus módon az áldozatbemutatás napján, előnapján és utónapján nem él
házaséletet. (N.B. Trullosz, állításával ellentétben, nem az „ősi fegyelmet”
állította helyre, hiszen az „egyetemlegesnek nyilvánított” karthágói kánonok
hamisításától sem riadt vissza, nem beszélve a Keleten tekintélynek örvendő ún.
„apostoli kánonok” kifordított értelmezésétől sem.)
Azonban ezt sem tartják be. Ez hozzájárult a napi
áldozatbemutatás kiveszéséhez a keleti keresztény áldozópapságnál, s ahhoz,
hogy a püspököt tekintették a papság „teljes” fokozatának az áldozatbemutatási
kötelezettség tekintetében is. Ez járult továbbá hozzá az ún. concelebráció
szokásának általánossá válásához Keleten, elsődlegesen nem szakramentális,
hanem ceremoniális értelemben. Amely latin klerikus felszentelése után
megházasodik törvényesen, azaz nem „kiugrással”, hanem a klerikusi állapotból
való elbocsátás és a cölibátus kötelezettség alóli felmentése után, a kánoni
kötelem révén, rendes körülmények között, érvényesen nem gyóntathat és nem is
mutathatja be a szentmiseáldozatot. Ez is az önmegtartóztatási kötelemre megy
vissza. Ha a kodifikáció nélküli keleti korpuszt következetesen alkalmaznák,
akkor a keletiek „helybenhagyott” házaséleti volta „ősi szokásaiknak
megfelelően” csak akkor nem volna bűnös a papra és feleségére, ha a kánoni
megtartóztatást (min. 3 nap) betartanák. Mivel erről a többségüknek fogalma
sincs, így szubjektíve nem tudható be bűnnek számukra.
Mondhatja bárki erre, hogy ez azért sem lehet dogmatikus,
mert nem érinti így sem a szentségi karaktert (a kiugrott pap is pap marad, és
vészhelyzetben – pl. fogolytáborban, ha nincs más felszentelt pap és
engedélyezik a misézést – még misét is mutathat be „sub conditione”), sőt a
törvényes házasságban élő, akár az áldozatbemutatás előtti éjszakán házaséletet
élő pap áldozatbemutatása is érvényes. Valóban, az „ex opere operato” hatások
létrejönnek bizonyosan, azonban az „ex opere operantis” hatások illetve egy
részük valószínűleg nem, mivel a pap a kánoni megtartóztatás hiánya miatt, ha
nem is halálos bűnben, de a papi önmegtartóztatás eszménytől eltávolodva él
papi hatalmával.
A szentmise elsődlegesen a keresztáldozatnak egy adott térbe
és időbe való hozatala, illetőleg egy adott térnek s időnek a keresztáldozathoz
való vitele. Ennek lényeges eleme a felszentelt pap; annak bennfoglalt szándéka
(„Azt akarom tenni, amit az Anyaszentegyház akar tenni.”); a megfelelő anyag
(búzakenyér és szőlőbor); és a megfelelő alak („Ez az én testem”; „Ez az én
véremnek kelyhe”). Ezért a minél gyakoribb szentmise-bemutatás minél több
kegyelmed esd le, minél több valóságot (embert és Istennel összhangban lévő
szándékot) egyesít a keresztáldozattal. A papi cölibátus lényeges eleme a
naponkénti személyes misemondás. A koncelebráció sajátosan csak a pap- és
püspökszentelési misében, illetőleg a krizmaszentelési misében fejezi ki a
szentségi rend egységét és egyetemességét. Ekkor is inkább ceremoniális, mintsem
szakramentális koncelebrációról van szó a hagyományos szemlélet szerint. A
szakramentális koncelebrációhoz biztosítani kéne minden koncelebrálónak külön
ostyát és kelyhet, ahogy az I. évezred második felében szokásban volt Rómában.
A koncelebráció ráadásul csak püspöki szertartásokon jelent meg, kifejezve a
püspökkel, mint az egyházi rend szakramentális teljességével való hierarchikus
egységet.
Az ünnepek egymást „takarják” sokszor. Ezért is fontos (főleg
szerzetesi közösségben, illetőleg papi káptalanban), hogy minden pap mutasson
be külön szentmisét. Mivel a régi kánonok szerint egy oltáron (kivételes
esetektől és ünnepektől eltekintve) naponta egyszer lehetett bemutatni
áldozatot, és egy pap csak egyszer mutathatott be egy nap – bizonyos ünnepek
(karácsony, húsvét, vigilia-misék, halottak napja) kivételével – áldozatot,
ezért volt szükség több mellékoltárra: egyrészt a magánmisék miatt, másrészt az
ünnepek már említett „fedése”, és végül a sok votívmise miatt.
A nyugati eucharisztikus lelkiség különböző megnyilvánulásai
(magánmise, úrfelmutatás, szentségi körmenet, szentségi áldás, szentóra,
szentségimádás, szentséglátogatás, az Eucharisztia térdelve és nyelvre fogadása
egy szín alatt a hívek részéről) nem torzulások voltak, hanem organikus
kifejlődése, mélyebb megvilágítása eme emberileg kimeríthetetlen,
természetfeletti hittitoknak és hitigazságnak.
A papságnak és szentmiseáldozatnak „nyugati” szemlélete,
amint láttuk, organikusan fejlődött ki Jézus Krisztus szándékának megfelelően
az apostoli kortól. A legtisztábban kidomborítja a papság és a szentmiseáldozat
krisztusi valóságát, és bizonyítja, hogy hová vezet, ha elszakadunk az isteni
jogon rendelt főapostoli széktől.
Szász Péter Domonkos
Felhasznált irodalom:
Jáki Szaniszló: A
papi cölibátus teológiája.
Fordította: Kovács Ervin.
Ecclesia, Bp., 2010.2
Schütz Antal: Dogmatika.
A katolikus hitigazságok rendszere.
Szent István Társulat, Bp., 1937.2
Uwe Michael Lang: Az Úr felé fordulva. A liturgikus ima-irány.
Fordította: Vajda Julianna.
Ecclesia, Bp., 2006.
Athanasius Schneider: Dominus
est. Egy közép-ázsiai püspök gondolatai a szentáldozásról.
Fordította: Kovács Ervin
Gellért OPraem. Szent István Társulat, Bp., 2010.
Alácsi Ervin János FSSP: A
kézre áldozás és a két szín alatti áldozás problematikája.
In: Miles Christi. VIII. évfolyam 1. szám.
(2006. ősz/tél.) 3–23. oldal.
Rev. Kovács Ervin: Koncelebráció:
az egység jele vagy a kényszerítés eszköze?
In: Miles Christi. IX. évfolyam 1. szám. (2007. nyár/ősz) 38–55.
oldal.
Forrás: Szent Magyarországért
Mozgalom
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése