I. Bevezetés
Kalazanci Szent József, a piarista rend alapítója |
A Gondviselő
Isten Kalazanciusnak első
iskolája megnyitása után még 51 évet adott, hogy példájával elénk élje és meg
is fogalmazza, milyen a piarista tanár. Mivel alapítónk a gyermekekben Jézust
látta, munkatársait a legszigorúbb elvek alapján válogatta meg. Gondosságára
jellemző, hogy közel 12 ezer levelet írt a piarista nevelésről.
Elvárásaiból akkor sem engedett, amikor iskola-alapításokért
ostromolták. Aki nem volt alkalmas a teljes embert igénylő tanári feladat betöltésére,
azt elbocsátotta. Az első négy évben a Piarista Rendbe lépő 153 jelöltből mindössze65 jutott
el a fogadalomig, (a lemorzsolódás 58%-os!).
Alapítónkat igényességében Jézus vezette: „Aki egyet is
megbotránkoztat a kicsinyek közül, akik hisznek bennem, annak jobb volna, ha
malomkövet kötnének a nyakába, és a tenger mélyébe vetnék. (Mt
18,6) - A gyermekkori
sérülések csak nagyon nehezen vagy soha nem gyógyulnak meg. Kalazancius követelményrendszere: Ez a szerzeteseket és világi tanárokat egyaránt kötelezi.
2. az evangéliumokra épülő életmód személyes
vállalása (ez alapozza meg a piarista pedagógus hitelességét),
II. Imádság lelkiismeretvizsgálat előtt
„Minden kínlódáson túl is csodálatos dolog embert formálni. Igazán
isteni dolog, ateremtéshez hasonló leginkább. Minden alkotás közt
az Úristen a legsajátosabb munkáját osztja meg velem. A lélegzetem is elállt,
mikor észrevettem tanítványaimon ujjaim nyomát. Ha szavam lepergett volna
róluk, az természetes lett volna, de mikor hajlottak és formálódtak a kezemben,
akkor megdöbbent csodálkozással álltam meg. Csodálatos titok csírázik bennem.
Mert igaz az is, hogy tőlem semmi sem
telik, kegyelem nélkül csak kiaszott fű vagyok, nem kövér legelő. De igaz ez
is: ha nem is minden, de sok minden rajtam fordul. Szabad és önálló vagyok, de
csak addig, míg arra használom, hogy az Úristen rabja legyek. Letérdelek Uram. Te
formáld ki formáló
kezeimet.”(Mónika naplója - Vigília,
Bp. 1990.)
III. Lelki tükör (napi számadásra,
gyónásra)
A) A keresztény hit teljes ráhagyatkozást jelent
„Semmit nem adtál Krisztusnak,
ha teljes
szívedet nem adtad neki.”
(Kalazancius)
1.
A
keresztény eszmény nem elvont, hanem Jézus Krisztus
megismerését, föltétlen szeretetét, követését és a róla való egyértelmű
tanúságtételt jelenti. (Az „anonim kereszténység” fából vaskarika.)
§
Nem a
magamé, hanem Istené vagyok a teremtés és a megváltás jogán.
Átélve, hogy övé vagyok, elillan aggodalmaskodásom, hisz ő gondoskodik rólam.
§
Alapelvem:
„Jézus jobban ismer és szeret engem,
mint én magam, ezért tökéletesen rábízom életem.”
§
Személy
szerint mennyire fontos számomra a szentmisei Törekszem-e minden szentmisén áldozni?
§
Él-e
bennem a bizalom, hogy Jézus minden bűnöm képes eltörölni aszentgyónás szentsége által? Járulok-e 1-3 havonta
az újjászületés szentségéhez?
§
Müvelem-e lelkiismeretemet a minden esti alázatos, őszinte
bünbánat-tartással, bűnbocsánat kéréssel?
§
Naponta
legalább 2-3 percet olvasom-e az evangéliumokat? (Hatékony eszköz az „Adoremus”.)
2.
Megteszek-e
mindent az elszürkülés, a kiégés ellen?
„Másokat építeni, miközben mi leépülünk:
ez botorság, nem pedig szeretet.”
ez botorság, nem pedig szeretet.”
(Kalazancius)
Jézus féltő szeretettel hozzám
is szól: „Ha a só ízét veszti, nem való egyébre, mint hogy az ember kidobja és
eltapossa.” (Mt 5,13)
Gyakran átelmélkedem „Jézus
programbeszédét”, a nyolc boldogságot, (Mt 5,3-10) nehogy ízét vesztett sóvá, közömbössé,
cinikussá legyek, és ezáltal tönkre tegyem a rám bízott diákokat.
a. SZEGÉNYSÉG: egyértelműen szembeszállok a
minden szellemi, lelki értéket tagadó, eltipró fogyasztói szemlélettel. A
gazdagok szíve elhájasodik!
b. SZOMORÚSÁG: egyértelműen szembeszállok a
közömbösségre, részvétre épülő, hamis, erőltetett, embertelen vigyorisággal:
„Szád mindig húzd a füledig!” Jézus minden szenvedésre érzékeny volt.
c. SZELÍDSÉG: egyértelműen szembeszállok a
jogokat bármi áron érvényesítő követelőzéssel, agresszióval. „A vas a szíveket
átszúrja, a szelídség meghódítja.”
d. ÉHSÉG AZ IGAZSÁGRA: egyértelműen
szembeszállok a TV-idiotizmussal. Kimenekülök a gondolkodást lehetetlenné tévő,
mindent maga alá temető információáradatból, csöndet teremtve bölcsességhez
jutok.
e. IRGALOM: egyértelműen szembeszállok az
igazsággal takarózó lelketlenséggel, mert ezáltal kizárom magam Isten
irgalmából, vagyis az üdvösségből.
f.
TISZTA
SZÍV: egyértelműen szembeszállok a mocsokkal, amely beszennyezi Isten
lakhelyét, a szívet. „Isten nem enged magából gúnyt űzni.” (Gal
6,7)
g. BÉKESSÉG-TEREMTÉS: egyértelműen
szembeszállok a gyanakvással, megszólással, rágalommal, pletykával. Tudom, hogy
kizárólag a Feltámadt Jézus joga az ítélkezés. Mindenütt a megbocsátást
szolgálom.
h. ÜLDÖZÉS VÁLLALÁSA: egyértelműen
szembeszállok azzal a gondolattal, hogy „ha ő gonosz, nekem is jogomban áll
hasonlóan viselkedni”. Nem aljasodhatom üldözőim szintjéhez.
B) Egy életmód alkumentes vállalása
(A kezdő idézet alapja mindig
Kalazanciustól.)
1.
„Aki nem hoz gyümölcsöt, az tolvaj.” – Meglopja Istent, a rábízottakat, magát
pedig kizárja az üdvösségből. Talentumainkat nem áshatjuk el.
2.
„A tudomány ékesít: koronát az erény ad.” – Könnyű valamit felfogni, nehéz
megvalósítani.
3.
„Példamutató életünk diákjaink számára élet vagy
halál kérdése” – A ránk bízottak soha nem szavainkat fogják követni, hanem azt,
amit eléjük élünk.
4.
„Szavaid elárulják, mi lakik szívedben” – Egy cinikus mondat, egy
népszerűsködésből, gyávaságból fakadó vélemény tragikus jellemrombolást végez. (vö.
Duval: Miért oly hosszú az éj?)
5.
„A kíváncsiskodás sok bűn forrása.” – Rengeteg időt elrabol értékesebb
dolgoktól, felszínessé tesz, sokszor tapintatlanságból ered.
6.
„Aki másokkal foglalkozik, vigyázzon, el ne
hanyagolja a maga kötelességeit.” – Sokkal könnyebb mások hibáit észrevenni,
mint a magunkét. Ha magunknak mindent megmagyarázunk, másokhoz is túl engedékenyek
leszünk, így becsapjuk őket.
7.
„Csak az tudja Istent szolgálni, aki ura saját ma-
gának.” –
Uralkodni kell vágyainkon, gondolatainkon, képzeletünkön, szavainkon,
tetteinken!
8.
„Aki túlontúl elnéző önmagával szemben, az
valójában nem szereti, tönkre teszi magát” – Minél inkább halogatjuk, annál nehezebb
kiirtani a rosszat magunkból. Ne feledd: „A kapuban állj ellen a Gonosznak, a
várfalakon belül már kevesebb az esélyed.”
9.
„Mivel törődsz többet: a testi egészségeddel, vagy
az életszentségeddel?”– A föl
nem ismert lelki kórság veszedelmesebb, mint bármilyen testi betegség.
10.
„Ne törődi azzal, ha Jézus miatt megvet téged a
világ.” –
Jézus mondta: „A világban üldözést szenvedtek, de bízzatok, én legyőztem a
világot.” (Jn 16,33)
11.
„Aki a sértésen fölháborodik, abban nincs alázat.” – Békességem Istenkapcsolatom mércéje.
12.
„Mennyire tudod szíved mélyén kimondani: Én
Istenem, én mindenem!” – Nem szolgálhatok két úrnak!
13.
„Magát csapja be, aki a 'nem akarom' helyett
azt mondja, 'nem tudom'.” –
Ezt diákjainknál sem viselhetjük el, még kevésbé saját magunknál. Értékem
hiteles mérője: a nagylelkű, örömteli szolgálat.
14.
„Önfejűséged megmérgez téged.” – Háttérben sokszor a gőg, a nagyképűség
húzódik meg. Az ilyen ember elszigetelődik, megnyomorodik.
15.
„Igazi éned apró cselekedeteidben mutatkozik meg.” – Hogyan csukok be egy ajtót? Mindent
azonnal vissza teszek-e a helyére?
16.
„A gőgös emberrel, mint labdával játszik az ördög.” – Mindenki szükségszerűen elfogult magával
szemben. Aki gőgössége miatt elutasítja az építő kritikát, tetszeleg nem létező
nagyságában, szörnyeteggé is válhat.
17.
„Téved, aki úgy gondolja, hogy közösségének többet
ad, mint amennyit kap tőle.” – Isten kegyelmét, elfogadó, megbocsátó
jóságát mások közvetítik felém. Az említett tévedés a mártírkodás és a
megkeseredés felé visz.
18.
„Mindaddig békétlenség gyötör, ameddig egyetlen
szenvedély is uralkodik rajtad.” – A lánc erősségét a leggyöngébb láncszem
határozza meg. Egyetlen szenvedélyed kárhozatba sodorhat.
19.
„Érzékeny szívű legyél, ezt nem helyettesíti a
finomkodás.” – Sokszor csak a külsőségre ügyelünk.
20.
„Nem szereti Istent aki nem szeret imádkozni.” – A hiteles kapcsolat párbeszédes. Hidd
el, fontosabb az, amit Isten az ima csöndjében mond neked, mint az, amit te
mondasz neki.
21.
„Aki a maga kényelmét keresi, az képtelen a szolgálatra” – Csak az áldozatos szeretet a hiteles.
IV. Jézus gyógyító kegyelmét kérem
„Van-e olyan gőg, melyet Jézus alázatossága
nem képes meggyógyítani?
nem képes meggyógyítani?
Van-e olyan önzőség, melyet Jézus
áldozatossága
nem képes meggyógyítani?
nem képes meggyógyítani?
Van-e olyan akaratosság, melyet Jézus
engedelmessége
nem képes meggyógyítani?
nem képes meggyógyítani?
Van-e olyan erőszakosság, melyet Jézus
szelídsége
nem képes meggyógyítani?
nem képes meggyógyítani?
Van-e olyan közöny, melyet Jézus
lángoló szeretete
nem képes meggyógyítani?
nem képes meggyógyítani?
Van-e olyan álnokság, melyet Jézus
egyenessége
nem képes meggyógyítani?
nem képes meggyógyítani?
Van-e olyan érzékiség, melyet Jézus
tisztasága
nem képes meggyógyítani?
nem képes meggyógyítani?
Van-e olyan anyagiasság, melyet Jézus
szegénysége
nem képes meggyógyítani?
nem képes meggyógyítani?
Van-e olyan gyöngeség, melyet Jézus
ereje
nem képes meggyógyítani?
nem képes meggyógyítani?
Van-e olyan bűnösség, melyet Jézus
irgalma
nem képes meggyógyítani?
nem képes meggyógyítani?
Van-e olyan nyugtalanság, melyet Jézus
békéje
nem képes meggyógyítani?
nem képes meggyógyítani?
Van-e olyan reménytelenség, melyet Jézus
feltámadása
nem képes meggyógyítani?”
nem képes meggyógyítani?”
(Szent Ágoston nyomán)
V. Hálaadás, kérés
Mindenható, örök Isten, te engem, méltatlan szolgádat, minden
érdemem nélkül, kizárólag kegyes irgalmadból a piarista tanár
hivatásával ajándékoztál meg. Egyszülött Fiad érdemeiért, értem kiontott
véréért, a Boldogságos Szűz Mária, Kalazanci Szent József és az összes szentek
közbenjárása által alázattal esdeklek, engedd meg kegyesen, hogy
elhatározásomat, amellyel ezt a szent hivatást vállaltam, semmiféle ellenség,
soha ki ne kezdhesse!
Ne húzzon le a test, őrizz meg a közösséget romboló, önző
ragaszkodásoktól! Ne tántorítsanak el hamis tanácsadók, ne rettenjek vissza, ne
fáradjak bele a küzdelmekbe! Adj szabadulást a világi hívságoktól, segíts, hogy
semmibe vegyem az üres hízelgéseket! Tisztítsd meg szívemet bűnös vágyaitól!
Adj kifogyhatatlan hűséget és erőt! Védelmezz, amikor megkísért a Sátán!
Neked köszönöm jó elhatározásaimat. Segíts, hogy a pályát
végigfussam; tudom, hogy ez a Te akaratod. Jóságos Istenem, adj leleményt, hogy talentumaimat jól használjam föl! Segíts, hogy
életem végéig, a magam és mások üdvösségéért, de elsősorban Érted, a te
dicsőségedért egyre tökéletesebben munkálkodhassam! Amen. (Kalazancius
nyomán)
Farkas István piarista
Forrás:
Piaristák
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése