2013. március 25., hétfő

Lelkitükör papoknak, szerzeteseknek, megszentelt életúton járóknak


„Halljátok az Úr szavát, Szodoma fejedelmei! Figyelj Isten parancsára, Gomorra népe!  "Minek nekem megannyi véres áldozatotok?” - mondja az Úr. „Jóllaktam már kosokból készült égő áldozataitokkal, és a hizlalt borjak hájával. A bikák és bakok vérében nem lelem kedvemet. Ha elém járultok színem látására, ki kér rá benneteket, hogy udvaraimat tapodjátok? Ne hozzatok nekem többé értéktelen ételáldozatot, mert a füstjük utálattal tölt el. Újhold, szombat és ünnepi összejöveteleitek... Hogy tűrjem tovább együtt a vétket és ünnepeteiket? Újholdjaitokat és zarándoklataitokat egész szívemből gyűlölöm, terhemre lettek. Már belefáradtam, hogy elviseljem őket. Ha kiterjesztitek imára kezeteket, elfordítom szememet. Akármennyit imádkoztok is, nem hallgatok oda, mert a kezetek csupa vér. Mosdjatok meg, s tisztuljatok meg. El gonosz tetteitekkel színem elől, ne tegyetek többé rosszat! Tanuljatok meg jót tenni: keressétek az igazságot, segítsétek az elnyomottakat, szolgáltassatok igazságot az árvának, s védelmezzétek az özvegyet. Aztán gyertek, s szálljatok velem perbe!” - mondja az Úr. „Ha olyanok volnának is bűneitek, mint a skarlát, fehérek lesznek, mint a hó; és ha olyan vörösek is, mint a bíbor, olyanok lesznek, mint a gyapjú. Ha készséggel engedelmeskedtek, majd a föld legjavából esztek. De ha tovább is lázongtok ellenem, kard pusztít el benneteket.” Igen, az Úr szája mondja ezt.” Iz 1, 10-20

1. Uradat, Istenedet imádd, és csak Neki szolgálj!
-  Az Úr az első-e életem minden területén?
- Megteszek-e mindent, hogy megismerjem Akaratát és meg is teszek azért mindent, hogy teljesítsem?

2. Isten nevét hiába ne vedd!
- Isten nevét feleslegesen használtam-e?
- Figyelmeztetem-e a rám bízottakat ennek megtartására?

3. Az Úr napját szenteld meg!
- Végeztem-e olyan munkát, amelyet hétköznap is el tudtam volna végezni?
- Többet szentelek-e Istennek ezen a napon időben és odaadottságban?

4. Atyádat és anyádat tiszteld!
- Elmulasztottam-e imádkozni szüleimért?
- Megbocsátó vagyok-e gyengeségeik iránt?
- Segítem-e őket, amennyire módomban áll/szabályzat lehetővé teszi?

5. Ne ölj!
- Vigyáztam-e egészségemre?
- Túlhajtottam-e magam?
- A közlekedési szabályokat betartottam-e?

6. Ne paráználkodj!
- Testben-lélekben törekszem-e a tökéletes tisztaságra fogadalmam/cölibátus megtartása által?
- Vigyázok-e a környezetemben élő testvéreim/nővéreim tisztaságára?
- Imádkozom-e az Égiekhez a saját és mások tisztaságáért?

7. Ne lopj!
- Jól osztottam-e be időmet és jól kihasználtam-e a rendelkezésemre álló időt?
- Visszaéltem-e más idejével vagy energiájával?

8. Hamis tanúságot ne szólj embertársad ellen!
- Törekedtem az igazság megismerésére és tudomásom szerint csak az igazat mondtam-e mindenkiről akkor és ott, ahol szükséges?

9-10. Embertársad házastársát ne kívánd! Se más egyebet, ami az övé, ne kívánd!
- Megelégedek-e szerény birtokaimmal? Le tudok e mondani a szegénységi fogadalmam megtartása által a magántulajdonról? Elfogadom-e Istentől kapott hivatásommat?


3 megjegyzés:

  1. „Halljátok az Úr szavát, Szodoma fejedelmei! Figyelj Isten parancsára, Gomorra népe!"
    Meglepő ez a kezdés. Meglepő, hogy megannyi lehetséges szentrási részből pont ez kerül ide, a papok (Szodoma fejedelmei?) és szerzetesek (Gomorra népe?) számára készített/közzétett lelki tükör bevezetőjeként, Miért?

    VálaszTörlés
  2. Ezzel a szentírási résszel nem azt akarom kifejezni, hogy minden megszentelt életúton járó Szodoma és Gomorra népéhez tartozna.A bűnre hajló természetet jelképezi ez a rész szerintem, amely a megszentelt életúton járóknak is sajátja és amely minden ember számára egy kihívást is jelent, hogy a jóra törekedjen, tagadja meg magát és tartson bűnbánatot ha szükséges.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm a válaszát! Három pap áll nagyon közel a lelkemhez. A bátyám, a plébánosom és a lelki vezetőm. Bátyámról nem írok semmit, mert tény és való, elfogult vagyok vele szemben. A másik két papról röviden, ha megengedi.
      A plébánosom, rendkívül komoly karakter. Isten valóban úgy „álmodta” meg Őt, hogy papként éljen. Amikor kis ministránsa voltam, majd fő-ministráns, minden mozdulatát lestem, ittuk szavait… Bátyám neki köszönheti, hogy szintén remek pap lett belőle. Atya volt az, aki elindította, és a mai napig segíti Bátyámat a papság gyönyörű útján. (belőlem nem tudott papot faragni, de hiszem és vallom, hogy az Örökkévaló, a Plébános atyán keresztül faragott belőlem becsületes férjet –legalábbis remélem, hogy az vagyok).
      A lelki vezetőm egy ferences atya. Jó rendben! - vele kapcsolatban is elfogult vagyok, mert még a szüleim sem tudtak (most sem) olyan hatással lenni rám, mint Ő. Az az ember,…. nem is tudom, mintha egy egyenes összeköttetést biztosító valami lenne a Jóistennel. Minden szava, az élete, a viselkedése… hiteles és igaz. Ő volt az, aki előtt örök hűséget fogadtunk egymásnak a feleségemmel.
      Nézze, én egy fiatal 26 éves ember vagyok, egy éve boldogan élek a feleségemmel és remélem, hogy a Jóisten majd gyermekekkel is megajándékoz. Mindketten római katolikusok vagyunk, plébániai közösségünk élő tagjai. Nem tudom mennyire áll jogomban kimondani, de sértő az, amit az Izajási részlettel sugall. Szodoma és Gomora népe mélyen megromlott emberek lehettek (homoszexualitás és még ki tudja mi minden). Feleségemmel együtt írom le: sértő papjaink és szerzeteseink számára, hogy ezzel a bibliai idézettel illeti őket. Sértő a mi számunkra, hogy Isten felszentelt papjairól ilyen durván vélekedik. Kérem, gondolja át! Ha csak egyetlen egy olyan pap van az Ön életében, akit tisztel, akkor le fogja cserélni. Ha nincs… akkor csak szánni tudom Önt, mert sokat veszített.
      Ha megbántottam volna, kérem, bocsásson meg! Áldott életet kívánok Önnek!

      Törlés