Brückner Ákos Előd a
bányászokról, Isten humoráról és a Szentimrevárosról
Már
gyerekkorában arról álmodott, hogy pap lesz – mondta el a Magyar Kurírnak
Brückner Ákos Előd ciszterci szerzetes, aki február 3-án ünnepelte pappá
szentelésének ötvenedik évfordulóját, és idén június 24-én lesz nyolcvan éves.
Brückner Ákos előd több mint húsz évig volt a budai ciszterciek meghatározó
alakja, 2011 óta Székesfehérváron szolgál. Őt kérdeztük papságáról és életéről.
Brückner Ákos Előd O. Cist. |
1963-ban szentelték föl, nehéz idők voltak akkor, miért
ment papnak?
Tulajdonképpen
mindig nehéz idők vannak, de ugyanakkor a nehézségek között, fölött elárad
Isten áldása, mert Isten túláradóan szeret minket. Igazán azt hiszem, azt
remélem, hogy ezért szenteltek pappá. Szent Benedek regulája szerint már a
szerzetesnek is, hát még a papnak az a kulcskérdése, hogy valóban az Istent
keresi-e. Szent Ágostonnal szeretem mondani, hogy az Istent és az embert
akartam mindig is megismerni, semmi mást, semmi többet. Mindenesetre akkor kell
odaadónak lennünk, kilépnünk, amikor a helyzet nehéz, amikor árulás lenne
behúzott nyakkal, a zárt szoba fala mellett dideregni.
Már
gyermekkorom óta erről álmodtam, valahogy hívott a jó Isten. Olyan emberek is
szerepet játszottak ebben, mint a keresztapám, apai nagybátyám, aki végül is
mártírként fejezte be családokat szolgáló, papokat nevelő, a pápához,
püspökéhez mindig hű életét. Ő mondta 1959-ben, amikor lelki vezetőm, Sigmond
Lóránd atya felkínálta és ajánlotta, hogy már gyakorló tanárként itt az óra,
hogy elmenjek papnevelő intézetbe, nagybátyám azt mondta jóakaratúan, hogy nagy
ívben kerüljem el Esztergomot, ahol az ő becsületes helytállása túlságosan
kompromittálna engem az ateista ideológia felől nézve.
Akkor hogyhogy mégis fölszentelték?
Győrött
szívesen és lendületesen igyekeztem felkészülni a papságra, sorra tettem le a
vizsgákat teológiai tárgyakból és már az újmisém jelmondatán elmélkedtem,
amikor az Állami Egyházügyi Hivatal diktátuma nyomán azonnal el kellett hagyjam
a szemináriumot. Isten hűsége tette lehetővé, hogy az évfordulóra már pappá
szentelten adhattam hálát azért, hogy végül is minden méltatlanság nélkül pappá
szentelhetett megyés püspököm Papp Kálmán atya.
A
kidobottság idején, már mint diakónus, egy műanyag „bigyókat” tehát
szerelvényeket gyártó üzem alagsorában dolgoztam egy présgépen három műszakban,
de amint lehetett, hasonlóképpen zaklatott évfolyamtársam, Pásztor Győző atya
példájára átnyergeltem a vízóra-leolvasók közé a vízművekhez. Tulajdonképpen
érdekes, változatos életiskola volt ez, szabadnak éreztem magam egy gyárlépcsőn
majszolva az otthonról becsomagolt ebédet és később is fokozott hálával gondoltam,
gondolok vissza erre a „mezei” teológiára.
Aztán
visszakerültem spirituálisnak. Valóban a Jóisten humora, hogy ott tölthettem be
az egyházmegye legbizalmasabb feladatkörét, a kispapok lelki menedzserének
szerepét, amit spirituális igazgatónak neveznek hivatalosan, ahonnan pár évvel
korábban kizártak. Mai napig is nagy felelősséggel, bizalommal gondolok arra a
közel száz tanítványra, akinek az életében megpróbáltam Krisztust bármilyen
gyarlón is képviselni, őket a papi életre lelkületben felkészíteni. Ma
legtöbben kiváló szolgálatokat látnak el, sokan a dunántúli pasztoráció
animátorai, esperesek, plébánosok. Kettejüktől időnként főpásztori áldást
szoktam kapni.
Azután bányalelkész lett. Miért engedte ezt a hatalom? Nem
tekintette saját terepének a bányászokat?
Az
akkori hatalom úgy bánt a bányászokkal, hogy egy úgynevezett eocén-program
keretében erősen leépítette a szénbányászatot az olaj nagyobb volumenű
felhasználása érdekében. Mire Tatabányára értem a bányászlelkészségre,
tényleges bányász már alig volt, legfeljebb kiváló gépkezelőként egy nyírségi
hívő vagy innen-onnan felfogadott mások. Az igazi bányász hihetetlenül
szorgalmas és szolidáris volt, de ha egyszer ezt a kőkemény munkát abba kellett
hagynia, oda már nem tért vissza. A bányamérnökök, bányászözvegyek egy része
látogatta leginkább templomunkat. Az egyházmegyének a hagyományos vallásosságú
Sopron környéke volt a „jó része”, és a komáromi területek csaknem a
számkivetés helyének számítottak, „Szibériának”, mégis az itteni pasztoráció
tele volt örömmel, élettel.
Tatabánya-Óváros
egyébként korábban Eszterházy-birtok volt. Az 1800-as évek legvégén találták
meg itt már majdnem reményvesztetten az első csille szenet. A hirtelen
kiteljesedő bányászkörzet számára épült a Szent István-templom és az őshonos
Eszterházy-erdő. A VII-es telep afféle Rózsadomb volt Tatabányán, alábányásztak
a lakónegyednek és bár különös biztonsággal épült az ottani templom, azt mégis
felrobbantották, mint Pesten a Regnum Marianum-templomot. Ezek a mai napig is
alig gyógyuló sebek.
Hogyan lehetett ciszterciként élni a kommunizmus alatt?
Közösségi
életet és munkát sehogy, már az is gyanús volt, ha két ciszterci egymással
találkozott. De a ciszterci lelkiséget, a zsolozsmázást, az Istennek mindenben
való elsőségét és a családias szeretetet akkor lehetett élni, ha valaki ezt
merte vállalni. Az Isten Szentlelkét nem lehet megkötni.
Az előző két évtizedet Budán töltötte. Vasárnaponként
megtelik fiatalokkal a ciszterciek hatalmas temploma, nemcsak egyszer, hanem
többször is délben és este. A jezsuiták esti 8-as és a budai ferencesek esti
fél 8-as miséje mellett Önök is fiatalokkal tömött templomban miséztek. Miért választják a cisztercieket oly sokan?
Egy
hónap híján 22 évig voltam szűkebb pátriámban, Budán, a Szentimrevárosban. A
hitéletet örököltük. A húszas, harmincas, negyvenes évek ciszterci
szellemisége, nevelése, tanáraink jó példája mély gyökeret eresztett ebben a
rájuk bízott, hirtelen fölépülő XI. kerületben, a Gellért-hegy környéki
térségben. Mindez még jobban fellobbant a háború utáni „újjáépítés”
korszakában, és a kommunisták erőszakos térhódításával kapcsolatos szükségszerű
feszültségben. Az itt szolgáló plébánosok, káplánok 1950 után is tisztelték az
említett ciszterci gyökereket és bizonyos mértékben eleven szolgálatukkal
tovább fejlesztették azt. A kerületben több egyetem, főiskola működik. Ez is
oka lehet annak, szívesen fogadják a családias jellegű ciszterci pasztorációt a
fiatalok. Plébános utódom, Ipoly atya volt legtöbbször az annyira kedvelt esti
szentmisék miséző-prédikáló papja. A többi népes szentmisének is megvan a
sajátos jellege. Kisgyermekes családoké, időseké, vagy a késő délelőtti misét
kedvelő értelmiségé.
Isten
csodája, hogy ilyen műveltsége van a kerületnek. Az iskola érdekében a
rendszerváltás után megmozdult a Ciszterci Öregdiákok Közössége. Valóban
sajátos spiritualitást, sajátos kulturális igényességet hordozott a
Szentimreváros. A megöregedett, megszenvedett ciszterci öregdiákok sok száz
levéllel kérelmezték a kilencvenes évek első felében gimnáziumunk visszaadását,
nyilván unokáik érdekében is. A váltás 1997 őszére történt meg. A József Attila
Gimnázium beékelődött létezését – országosan egyedülállóan – megőrizve kivonult
épületünkből és szerényen újraindult, újraalakult a Ciszterci Szent Imre
Gimnázium.
Milyen érzéssel jött el Budapestről?
Készséggel.
Az érzelmét nem leltároztam, hiszen Krisztus mindenkié. Az egyház számára
minden ember fontos és az élet mindenütt lüktet, ha vállaljuk. Nem nyalogattam
a sebeket. Beláttam, hogy kell a kibontakozási lehetőség a fiatalabb
szerzetestársaimnak is.
Milyen feladatok vártak önre Székesfehérváron?
Itt
is van egy nagyon szép ciszterci templom, világhírű sekrestyével,
sekrestyebútorral. Tavaly a nyári félévben 24416-an látogatták meg a világ
minden tájáról. Az egyházközség népessége nagyon pici, de azért van
keresettsége és lendülete, főként az értelmiségiek részéről. Az itteni Szent
István ciszterci gimnáziumban vagyok spirituális, vagyis a lelkiségért felelős
személy, egy nagyszerű iskolaigazgatás és odaadó tantestület körében. Szívesen
szolgálom 650 diákunkat. Annyi nagy itteni előd: Vörösmarty Mihály, Klebelsberg
Kunó és Semmelweis Ignác nyomában szeretném magam is képezni őket. Négy
osztályban hittant is tanítok.
Hogyan látja a keresztény iskolák helyzetét ma?
Reményteljesen!
Az Úristen nagy kegyelmi ajándéka, hogy segíthetünk a jövő nemzedékek
formálásában. Kell egy lelkében, jellemében is harmonikusan művelt ifjúság
nemzetünk jövőjének és az Egyház magyarországi szolgálatának.
Szilvay
Gergely
Forrás:
Magyar Kurír
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése