Életetekben mindig meglegyen az evangéliumi hitelesség íze
Február 2-i
homíliájában – mely az alábbiakban teljes terjedelmében olvasható – XVI. Benedek pápa három meghívást fogalmazott meg a megszentelt
személyeknek: hivatásukat tápláló hitre, a gyengeség bölcsességét felismerni
tudó hitre és a jövő felé bizalommal tekintő hitre hívta őket.
XVI. Benedek pápa
homíliája az Úr bemutatásának ünnepén
Szent
Péter-székesegyház, 2013. február 2. (szombat)
Kedves Testvérek és Nővérek!
Jézus gyermekkoráról szóló elbeszélésében Szent Lukács
hangsúlyozza, mennyire hűséges volt Mária és József az Úr törvényéhez. Hívő
meggyőződéssel teljesítik mindazt, amit a törvény előír egy elsőszülött fiú
születése esetén. Két igen ősi előírásról van szó: az egyik az anyára, a másik
az újszülöttre vonatkozik.
Az asszonynak elő volt írva, hogy negyven napon át
tartózkodjon minden istentisztelettel kapcsolatos gyakorlattól, ezen időszak
elteltével pedig mutasson be két áldozatot: égőáldozatként egy bárányt és
bűnért való áldozatul egy galambot vagy gerlét; ám ha az asszony szegény,
megteheti, hogy csak két galambot vagy két gerlét ajánl fel (vö. Lev 12,1–8).
Szent Lukács világosan utal arra, hogy Mária és József a szegények áldozatát
mutatta be (vö. 2,24), ezzel pedig kiemeli, hogy Jézus egyszerű emberek
családjában született meg. Alacsony sorsú, de mélyen hívő családban, amely
Izrael Isten igaz népét alkotó szegényeihez tartozik. A fiú elsőszülöttet
viszont, aki Mózes törvénye szerint Isten tulajdona, meg kellett váltani: öt
sékelt kellett fizetni bármely hely papjának, örök emlékezetéül annak, hogy a
fogság idején Isten megkímélte a zsidók elsőszülötteinek életét (vö. Kiv
13,11–16).
Érdemes felfigyelnünk arra, hogy e két cselekedethez – az
anya megtisztulásához és a gyermek megváltásához – nem kellett a templomba
menni. Mária és József azonban Jeruzsálemben akarnak mindent teljesíteni. Szent
Lukács eseményleírásában szándékosan minden a templomra irányul, figyelmünk a
templomba lépő Jézusra összpontosul. S így – éppen a törvényi előírások révén –
a fő történés valami más lesz, mégpedig Jézus „bemutatása” Isten templomában,
ez pedig a Magasságbeli Fiának felajánlását jelenti az Atyának, aki őt küldte
(vö. Lk 1,32.35). Az evangélistának ez az elbeszélése egybecseng Malakiás
próféta jövendölésével, melyet az első olvasmány elején hallottunk: „Íme,
elküldöm hírnökömet, hogy elkészítse előttem az utat. Hamar belép szentélyébe
az Úr, akit kerestek, és a szövetség angyala, aki után vágyakoztok. Lám, már
jön is! […] Megtisztítja Lévi fiait […], hogy igazságban mutassanak be
áldozatot az Úrnak” (3,1.3). Világos, hogy itt nem egy gyermekről van szó,
mégis ez a jövendölés beteljesedik Jézusban, hiszen – szülei hitének
köszönhetően – „hamar” elviszik a templomba, bemutatásának, avagy az
Atyaistennek való személyes „önfelajánlásának” gesztusában pedig világosan
elénk tárul az áldozat és a papság témája, hasonlóan Malakiás próféta
szövegéhez. A gyermek Jézus, akit hamar bemutatnak a templomban, ő az, aki
felnőttként meg fogja tisztítani a templomot (vö. Jn 2,13–22; Mk 11,15.19 és
párh.), és főként önmagát teszi az új szövetség áldozatává és főpapjává.
Ez a gondolatköre a Zsidóknak írt levélnek is, amelyből a
szentleckében hallottunk egy részletet, s ily módon az új papság témája
nyomatékot kap. Ez a Jézus által bevezetett papság egzisztenciális: „Mivel ő
maga is kísértést szenvedett, tud segíteni azokon, akik kísértésekkel küzdenek”
(Zsid 2,18). Így a szenvedés témája is előkerül, amely hangsúlyosan jelen van
az evangéliumi szakaszban, ott, ahol Simeon jövendöl a gyermekről és anyjáról:
„Lám, e gyermek által sokan elbuknak és sokan feltámadnak Izraelben! Az
ellentmondás jele lesz ő, és a te lelkedet is tőr járja át” (Lk 2,34–35). A
„szabadítás”, melyet Jézus népének hoz, és melyet ő maga testesít meg, a
kereszten keresztül érkezik, az erőszakos halálon keresztül, amelyet életének
szeretetből fakadó feláldozásával ő legyőz és átalakít. Ezt az életfeláldozást
már előre meghirdeti a templomban való bemutatás gesztusa. Nyilvánvalóan az
Ószövetség hagyományai állnak e gesztus hátterében, ugyanakkor mélységesen
jelen van benne a hit és szeretet azon teljessége, amely az idők teljeségének,
Isten és az ő Szentlelke Jézusban való jelenlétének megfelel. A Szentlélek
uralja ugyanis Jézus templomban való bemutatásának egész jelenetét, s ezt
különösképpen Simeon alakján, de Annáén is láthatjuk. A „vigasztaló” Lélek az,
aki elhozza Izrael „vigasztalását”, és ő az, aki e vigasztalásra várakozók
lépéseit és szívét irányítja. A Lélek az, aki Simeont és Annát prófétai
szavakra indítja. E szavak az áldás szavai, az istendicséreté, az ő Felkentjébe
vetet hitéé, valamint a hálaadásé, mert szemünk végre láthatja, karunk pedig
átölelheti az „ő szabadítását” (vö. 2,30). „Világosság, kinyilatkoztatni téged
a népeknek, és dicsőségére népednek, Izraelnek” (2,32): így határozza meg az Úr
Felkentjét Simeon áldó énekének végén. A világosság témája, mely visszhangozza
az Úr szolgájáról szóló – Deutero-Izajásnál található – első és második éneket,
erősen jelen van a mai liturgiában. A szertartást ugyanis egy lenyűgöző körmenettel
kezdtük, amelyen kezükben égő gyertyával a megszentelt élet intézményeit
képviselő általános elöljárók vettek részt. Az égő gyertyával járás igen
beszédes jel, a mai ünnep liturgikus hagyományának sajátja. A megszentelt élet
szépségét és értékét jelképezi, hiszen a megszentelt élet Krisztus
világosságának visszatükröződése; ez a jel Mária templomba való bevonulására is
utal, hiszen ő a voltaképpeni megszentelt, ő az, aki karjában hordozta magát a
Világosságot, a megtestesült Igét, aki azért jött, hogy Isten szeretetével
kiűzze a világból a sötétséget.
Kedves megszentelt Testvérek és Nővérek! Ti mindnyájan
képviselve voltatok ebben a szimbolikus körmenetben, amely a hit évében még
inkább kifejezi templomba jöveteletek célját, hogy tudniillik megerősítést
kapjatok a hitben és megújítsátok önmagatok felajánlását Istennek. Szívből
köszöntelek mindnyájatokat, intézményeiteket is, és köszönöm, hogy eljöttetek.
Krisztus világosságában, a szemlélődő és apostoli élet sokféle karizmájával
részt vesztek az egyház életében és küldetésében a világban. A megbecsülés és a
veletek való közösség ezen szellemében szeretnék megfogalmazni nektek három
meghívást, hogy tényleg be tudjatok lépni a „hit” azon „kapuján”, amely mindig
nyitva áll előttünk (vö. Porta
fidei apostoli levél,
1).
Elsőször is arra hívlak titeket, hogy tápláljátok
magatokban azt a hitet, amely képes megvilágítani hivatásotokat. Buzdítalak
titeket, hogy induljatok el egy belső zarándokútra, és emlékezzetek vissza az
„első szeretetre”, amellyel Jézus felmelegítette szíveteket. Ne nosztalgiából
tegyétek ezt, hanem hogy tápláljátok azt a lángot. Ezért időt kell szánnotok
arra, hogy együtt legyetek vele, a szentségimádás csendjében, és ily módon
felébresszétek azt a szándékot, hogy megosszátok vele az életet, a döntéseket,
a hívő engedelmességet, a szegények boldogságát, a szeretet radikalitását, és
hogy tudjatok örülni ennek. E szeretettalálkozás vezessen benneteket újra meg
újra, hogy hátrahagyjatok mindent a vele való időzés érdekében, és hogy hozzá
hasonlóan Istennek és testvéreiteknek szolgálatára álljatok (vö. Vita consecrata apostoli buzdítás, 1).
Másodszor olyan hitre hívlak titeket, amely fel tudja
ismerni a gyengeség bölcsességét. A mai kor örömei és megpróbáltatásai
közepette, amikor megérzitek a kereszt keménységét és súlyát, ne kételkedjetek
abban, hogy Krisztus önkiüresítése már húsvéti győzelem. Éppen az emberi
korlátoltságban és gyengeségben kell megélnünk a hasonulást Krisztushoz,
egyfajta egészre irányuló feszültségben, amely elővételezi – amennyire lehet az
időben – a végidei beteljesedést (uo., 16). A hatékonyságra és sikerre épülő
társadalomban életetek, melyet a „kisebbség” és a kicsinyek gyengesége,
valamint a félre söpörtek iránti együttérzés jellemez, az ellentmondás
evangéliumi jelévé válik.
Végezetül annak a hitnek a megújítására hívlak titeket,
amely a jövő felé haladó zarándokokká tesz benneteket. Természeténél fogva a
megszentelt élet a lélek zarándokútja, egy Arc keresése, mely olykor
megmutatkozik, máskor elrejtőzik: „Faciem tuam, Domine, requiram” [Arcodat
keresem, Uram] (Zsolt 26,8). Ez legyen szívetek állandó vágyakozása, az az
alapvető kritérium, mely lépéseiteket irányítja – legyenek azok hétköznapi kis
lépések vagy a legfontosabb döntések. Ne hallgassatok a vészprófétákra, akik a
megszentelt élet mai egyházban való végéről vagy értelmetlenségéről
szónokolnak. Öltözzetek inkább Jézus Krisztusba és öltsétek fel a világosság
fegyvereit – miként Szent Pál buzdít (vö. Róm 13,11–14) –, legyetek éberek és
virrasztók. Aquileiai Szent Cromazio ezt mondta: „Tartsa távol tőlünk az Úr ezt
a veszélyt, hogy soha ne nehezítsen el minket a hűtlenség álma, hanem adja meg
nekünk kegyelmét és irgalmát, hogy mindig virrasztani tudjunk iránta való
hűségben. Hűségünk ugyanis képes virrasztani Krisztusban” (32. beszéd, 4).
Kedves Testvérek és Nővérek! A megszentelt élet öröme
szükségképpen a Krisztus keresztjében való részesedésen keresztül lesz a
tietek. Így volt ez a boldogságos Szűz Mária esetében is. Az ő szenvedése azé a
szívé volt, amely teljesen egybeforrt Isten Fiának szeretettől átszúrt
szívével. Abból a sebből fakad Isten világossága, azokból a fájdalmakból,
áldozatokból, önlemondásokból pedig, melyeket a megszentelt személyek Isten és
az emberek iránti szeretetből megélnek, ugyanazon világosság árad, amely
evangelizálja a népeket. Ezen az ünnepen különösképpen azt kívánom nektek, hogy
életetekben mindig meglegyen az evangéliumi hitelesség íze, hogy az örömhírt
megéljétek, tanúbizonyságot tegyetek róla és hirdessétek, s így életetek az
igazság igéjeként ragyogjon (vö. Porta
fidei apostoli levél,
6). Ámen.
Tőzsér Endre
SP fordítása
Forrás: Szent István Rádió
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése