2013. február 16., szombat

Hivatás és küldetés


Hogyan látja az érdeklődő keresztény ember a hivatását? A kitűzött témát csak a kereszténységen belül fogom közelíteni és nem tárgyalom a többi vallás szempontjából.
Kb. Kr.e. 627-ből származó idézet szerint Jeremiás próféta meghívása:
"Így szólt hozzám az Úr: mielőtt megalkottalak anyád méhében már ismertelek. Mielőtt megszülettél volna, fölszenteltelek és prófétául rendeltelek a nemzetek javára. Erre ezt mondtam: jaj Uram Istenem, nézd nem tudok még beszélni, hiszen ifjú vagyok. Az Úr válaszolt: ne mond azt, hogy ifjú vagyok, hanem menj el azokhoz akikhez küldelek és mond el nekik mind, amit parancsolok. Ne félj tőlük, mert veled vagyok és megoltalmazlak. Az Úr mondja ezt neked. Akkor az Úr kinyújtotta kezét, megérintette ajkamat és így szólt, ma nemzetek és országok fölé állítalak, hogy gyomlálj és rombolj, pusztíts és szétszórj, építs és ültess."
Hasonló szerkezetű szöveg másutt is található a Szentírásban. Szt. Lukács evangéliumában, ami kb. 700 évvel később íródott, ezt olvashatjuk (Luk 1,26):
"A hatodik hónapban az Isten elküldte Gábor angyalt Galilea Názáret nevű városába egy szűzhöz, aki Dávid házából való férfinek  - Józsefnek -  volt a jegyese, és Máriának hívták. Az Úr angyala belépett és megszólította: Üdvözlégy kegyelemmel teljes, veled van az Úr, áldottabb vagy minden asszonynál. Ennek hallatán Mária meghökkent és gondolkozni kezdett, hogy miféle köszöntés ez. Az angyal így folytatta: ne félj Mária, kegyelmet találtál Istennél. Gyermeket fogansz, fiút szülsz és Jézusnak fogod nevezni ... Mária megkérdezte az angyalt, hogyan válik ez valóra, mikor egy férfit sem ismerek. Az angyal ezt válaszolta: a Szentlélek száll rád és a magasságbeli ereje borít be árnyékával, ezért a születendő szentet az Isten fiának fogják nevezni. Lásd rokonod Erzsébet is fogant öregségében, már a hatodik hónapban van, noha meddőnek mondták. Erre Mária azt mondta: legyen nekem a te akaratod szerint."
Vagy a Bírák könyvében kb. Kr.e. 1000-ből:
"Akkor megjelent az Úr angyala (Gedeonnak) és leült a terebintfa alá, amely Ofrában az Ambiezer családjából való Joásé volt. Fia, Gedeon gabonát csépelt a szérűn, hogy megmentse Midiántól. Megjelent neki az Úr angyala és így szólt hozzá: 'Az Úr veled hős vitéz!'" ... Mire Gedeon ezt kérdezi: mi történt velünk, hogy az Úr velünk van és a környező népek mégis fenyegetnek bennünket. "Erre az Úr feléje fordult" (az ilyen régi szövegekben még az úr és az angyal kifejezések felcserélődnek). "Menj és az erődnek birtokában szabadítsd ki Izraelt Midián kezéből. Vagy nem én küldtelek?" Gedeon szabadkozik: "engedj meg Uram! Hogyan szabadítsam meg Izraelt? Nemzetségem a legszegényebb Manasszéban, magam pedig a legkisebb vagyok atyám házában". Az Úr válaszolt neki: "az Úr veled lesz és úgy megvered Midiánt, mintha csak egyetlen egy ember volna". Ezután Gedeon égő áldozatot készített, amit az Isten elfogadott. (Ez a jel.)
Az ilyen szövegeket általában érdekes vallásos történetekként szokta felfogni az ember és mikor hallja nem gondol arra, hogy a mi hivatásunk is nagyjából ezen a modellen alapul. Ezeknek a szövegeknek hasonló menetük van:
- első rész:
Isten megszólít
- második rész:
ellenvetés (kételkedés)
- harmadik rész:
az ellenvetés visszautasítása
- negyedik rész:
jeladás
Amikor arra keresünk választ, hogy mit jelent a hivatás, akkor ez a szerkezet a kiindulópont. Ezután felmerül a kérdés: csak néhány embert választ ki az Úr egy bizonyos küldetésre, vagy nekem is van hivatásom?
Maga a hivatás szóban benne van, hogy megkapáshoz kell, hogy valaki hívjon. Mindkettőjüknek szabadnak kell lenniük, mert a hivatás nem erőszak. Pusztán egy program kialakítása nem jelent hivatást. A hivatásban az ember közvetlenül (és nem közvetve) találkozik az Istennel. A hit nem pusztán azt jelenti, hogy elfogadom: van Isten, hanem egy személyes kapcsolatot jelent köztem és az Isten közt. A hivatásban nem mindegy, hogy az ember mennyit foglalkozik a hívó féllel; egy pap az Istennel, vagy a házasságban a házastárssal, ahol az Isteni hívás egy másik emberi személyen keresztül történik.
A hivatás nemcsak két személy közt jön létre, hanem több személyhez is szól, vagyis a hivatás többségében küldetés is. Menj ehhez vagy ahhoz a személyhez. Ez a kapcsolat megtalálható a Szentháromságban is, ahol olyan szoros és bensőséges a kapcsolat, hogy a három személynek egy léte van. Az Atya küldi a Fiút, s a Fiú küldi a Szentlelket. Jézus küldetése mintaként szolgál a mi küldetésünkre is.
Egy hivatás elbírálásánál háromféle szempontot szoktunk figyelembe venni:
1. Milyen az illető erkölcsi élete?
2. A hivatás tartalma mennyire felel meg a keresztény hagyománynak?
3. A keresztény közösség jóváhagyása?
A hivatás hitelessége abban mutatkozik meg, hogy a kezdeti vonzalomból áldozatot vállaló hűség válik.
 
Cabafi Csaba SJ. Torontó, CA

A párbeszédes formában elhangzott előadás tartalmi kivonata




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése