Szent Domonkos lélekkel eltelt férfi volt, akit
Isten azért támasztott, hogy válaszoljon az Egyház égető szükségére, hogy
képzett prédikátorokat adjon neki. A Szentlélek ösztönzésére megalapította az
első apostoli Rendet, amely egyesíti a megszentelő szemlélődést az apostolok és
az ősegyház által gyakorolt evangéliumi küldetéssel. Domonkos az Egyház
hagyományaira építette művét: az apostoli-közösségi életet, a monasztikus
szerzetesség reguláris obszervanciáját, a közös liturgikus imát és a
szegénységben gyakorolt prédikációt harmonikus egységbe fűzve alkalmassá tette
a Rendet arra, hogy válaszoljon kora és az azután következő évszázadok sokszínű
szükségeire. (William A. Hinnebusch OP)
Kicsoda Domonkos?
Guzmán Szent Domonkos (Domingo de Guzmán) meglehetősen ismeretlen
szent: csendesen eltűnik életműve, a Prédikátorok Rendje mögött. A XIII. század
egyik legnagyobb hatású prédikátora volt, saját írásai, hitvitázó iratai,
prédikációi azonban egyáltalán nem maradtak fenn. Rendtársainak elsősorban nem
szavaival, hanem tetteivel prédikált: istenkeresésre és életszentségre
tanította őket, s mindenekelőtt imádságra.
A kortársak tanúsága szerint legjellemzőbb s
egyben legvonzóbb tulajdonsága volt, hogy mindig Istennel vagy Istenről
beszélt. Első utódja a rendfőnökségben így ír róla: „Minden embert befogadott szeretetének tág
ölelésébe, és mivel mindenkihez szeretettel közeledett, őt is mindenki
szerette. Túláradt benne a jóság, teljesen átadta magát a felebarátaival való
törődésnek és a szerencsétlenek iránti részvétnek.” (Szászországi Boldog Jordán
OP: Libellus de principiis Ordinis Prædicatorum – Könyvecske a Prédikátorok
Rendjének kezdeteiről, 107.)
Domonkos a mai Spanyolország területén, az ókasztíliai
Caleruegában született 1170-1174 körül. Szülei nemesi származásúak voltak:
apja, Félix de Guzmán, Caleruega földesura, édesanyja pedig Aza Boldog Janka (Juana de Aza), akinek ősei keresztes
vitézek voltak, és akit a helyi spanyol Egyház ma is mély tisztelettel övez a
szegények iráni szeretete és könyörülete miatt. „Anyja még Domonkos fogantatása előtt látomásban
szemlélte, hogy kiskutyát hord méhében, amely szájában egy fáklyát visz, és
méhéből kijőve az egész világot lángra gyújtja. Ez jelképesen mutatta, hogy
tőle kiváló prédikátor fogan majd, aki a szent tudomány ugatásával a bűn által
elkábított lelkeket virrasztásra rázza fel, és a tüzet, melyet az Úr Jézus
hozott a földre, az egész világon elterjeszti.” (Libellus 5.) Domonkos nevét anyja kedvelt
zarándokhelyének, Santo Domingo de Silos bencés monostorának védőszentjéről
kapta.
Gyerekkorától papi pályára szánták, s ennek megfelelően
taníttatták, de két további testvére is pap lett: Antal nevű bátyja egy közeli
káptalan kanonokja volt, öccse, Mannesz pedig követte Domonkost a Rendbe, s
később őt is boldoggá avatták. Domonkos kezdetben Palenciában, anyai
nagybátyjánál tanult. Tehetséges diák volt, és a stúdiumot mindig nagyra
értékelte. Fiatalon fogékonynak mutatkozott az istenszeretetre és az
életszentségre is: teljesen azonosult a neki szánt papi küldetéssel, és már
ekkor megnyilvánult együttérzése, melyet édesanyjától tanult. Talán 15 vagy 16
éves lehetett, amikor egy éhínség alkalmával
eladta a tanuláshoz elengedhetetlen drága könyveit és minden más értékét, hogy a nélkülözőkön segítsen. „Nem akarok halott bőrök fölé hajolva tanulni, amíg
emberek éhen halnak” –
mondta. Ez az egyszerű, radikális nagylelkűség tanárait és diáktársait is
megdöbbentette. Többen követték a példáját, és vagyonukat az ínség enyhítésére
szánták.
Ez a tette hívta fel Domonkosra a közeli Osma püspökének a
figyelmét is, aki 1193-1195 körül meghívta, hogy az osmai papi káptalan tagja
legyen, és részt vegyen a káptalan megreformálásában. A káptalan egy Szent
Ágoston Regulája szerint élő, szigorú fegyelmű klerikus közösség volt.
Teológiai tanulmányai után Domonkost itt szentelték pappá. Mintegy 8-10 éven
keresztül élte ennek a közösségnek szemlélődő-szolgáló életét, s nem gondolt
arra, hogy hamarosan egy új szerzetesrend alapítója lesz. Éjjelente imádságban
virrasztott, a bűnösök megtéréséért könyörgött Istenhez, és „sokszor fordult hozzá azzal a kéréssel, hogy bőven
adja meg neki azt az igazi szeretetet, amellyel hatékonyan gondoskodhat az
emberek üdvértől, mivel úgy gondolta, hogy elsősorban akkor lesz igazán
Krisztus tagja, ha minden erejével a lelkek megnyerésére szenteli magát, ahogy
az Úr Jézus, mindenek üdvözítője is teljesen a mi üdvösségünkért adta oda
önmagát.” (Libellus 13.) Az
aszkézis szerves részét képezte mindennapjainak: hosszú éveken keresztül
gyakorolta azt az ágostonos fegyelmet, amelyet később nagy buzgalommal adott át
másoknak. Hamarosan a káptalan alpriorjává választották, jóbarátja, a közösség
priorja, Diego d’Azevedo pedig Osma püspöke lett.
Hivatás
Életének fordulópontja 1203-ban érkezett el – ekkor mintegy
30 éves lehetett –, amikor egy királyi diplomáciai küldöttség tagjaként
elkísérte püspökét Skandináviába. Útjuk keresztülvitt Dél-Franciaországon, ahol
közvetlen közelről szembesültek azzal, hogy mekkorává dagadt a szélsőségesen
dualista, ún. kathar ill.
albigens eretnekség befolyása,
mennyire tehetetlen a tévtanok terjedésével szemben a gyakran korrupt és
felkészületlen klérus, s milyen nagy szükség lenne az apostolok életformáját
hitelesen élő, katolikus hithirdetőkre. Egy szálláshelyen az albigens
fogadóssal keveredett beszélgetésbe. „Miután észrevette, hogy a[Toulouse-i] vidék lakói már régóta
eretnekek, szíve nagy részvéttel telt meg, mivel látta, mennyire sok embert
tévesztett meg az eretnekség. Azon az éjszakán (…) addig vitatkozott meggyőzően
és égő buzgalommal a ház eretnek gazdájával, amíg az végül nem tudott
ellenállni a bölcsességnek és a Léleknek, mely általa szólt. Így azt az embert
Isten Lelkének segítségével visszavezette a hitre.” (Libellus 15.) Az ibériai félszigeten folyó
reconquista már korán megismertette Domonkossal az iszlámot és a judaizmust, ez
a keresztény eltévelyedéssel való személyes találkozás azonban életre szólóan
mély benyomást tett rá. Ez volt első hithirdető sikere, amely hamarosan tovább
vitte egy új hivatás felé.
Az egyház szükséghelyzetére akart választ adni, amikor – egy
újabb skandináviai és egy római út után – Diegoval együtt prédikálni kezdett
Dél-Franciaországban úgy, ahogyan azt Jézus tanácsolta apostolainak (Mt 10,
5-15): szegényen, pénz nélkül, az Evangéliumot hirdetve, a katolikus
hitigazságokat kifejtve-védve. Mindketten egy ciszterci szerzetesekből álló
pápai küldöttséghez csatlakoztak, akik Provence vidékén próbálkoztak az
eretnekek megtérítésével, kevés sikerrel. Az albigensek által is gyakorolt
evangéliumi szegénység vállalása Diego ötlete volt. Hamarosan nyilvánvaló vált,
hogy egyedül ez hitelesítheti a hithirdetést. Bár eleinte ez a kisebb csapat
együtt prédikált, 1207-től Domonkos teljesen egyedül maradt. A ciszterciek
hazatértek monostorukba, Diegonak pedig vissza kellett térnie egyházmegyéjébe,
ahol rövidesen meghalt. Domonkos azonban ebben a helyzetben sem csüggedt el, és
nem tántorodott el hivatásának és küldetésének céljától: folytatta a
prédikálást, és „a történelem egyik
legborzalmasabb vallásháborúja idején [1208-1215] végigvándorolt a
veszélyeztetett területen, keresi az eszmecsere lehetőségét a tévelygőkkel és a
félrevezetettekkel; együtt tűr és szenved az emberekkel.” (Vladimir J. Koudelka
OP: Domonkos – Isten igéjének hirdetése, 16. o.) Ez
az albigens keresztes háború III. Ince pápa személyes követe, Pierre de
Castelnau albigensek általi, 1208-as meggyilkolása után indult, amikor már a
civil társadalmi rend is felbomlóban volt a vidéken.
Domonkos az együttérzés és a
kimondott szó kegyelmét kapta, amely gyengédséggel, szívós
kitartással, rendkívüli lényeglátással és bölcsességgel párosult. Az
albigensekkel folytatott hitvitái – a korban népszerű nyilvános disputák –
ugyan nem hoztak látványos, tömeges megtéréseket, mégis volt ennek az
időszaknak egy rendkívül jelentős hozadéka: a hűséges küzdelemben megélt
magányos évek megérlelték benne a Prédikátorok Rendjének gondolatát. Lassan
társak gyűltek köré. Egyikük Toulouse-i házában telepedtek le, s itt kezdték
meg a közös életet és prédikációt, előbb csak magánfogadalmat téve Domonkos
kezébe. 1215-ben Fulco, Toulouse püspöke úgy hagyta jóvá őket, mint
szerzeteseket, akik„gyalog,
evangéliumi szegénységben hirdetik az Evangélium igazságát”.
A Prédikátorok Rendje
Domonkos élete ezután teljesen összefonódott Rendjével. Ekkor
már aktívan kereste a jóváhagyást közössége számára: elkísérte püspökét 1215-es
a IV. Lateráni Zsinatra (amely behatóan foglalkozott az albigens eretnekség
kérdésével és Dél-Franciaország helyzetével), hogy a pápa elé tárja
elképzelését. III. Ince arra biztatta őt, hogy válasszanak maguknak regulát, és
így váljanak igazi szerzetesrenddé, amely már nem kötődik a Toulouse-i
egyházmegyéhez. Domonkos társaival Szent Ágoston Reguláját választotta, melyet
kanonokként már több évtizede követett. A Regulát a Premontrei Rend
szabályzatának a szerzetesi fegyelemre vonatkozó részeivel egészítették ki –
liturgikus előírások, étkezés, böjti fegyelem, ruházat, közös élet –, s ezzel a
monasztikus hagyományokban is megerősítették az ekkor 16 tagot számláló
közösséget. Ezt a kezdeti szabályt a néhány évvel később kezdődő nagykáptalanok
aztán részletesen átdolgozták és kibővítették (beépítve egy olyan részt, mely a
szabályok megújítását mind a mai napig lehetővé teszi). Az új Rendet végül III.
Honóriusz pápa erősítette meg és hagyta jóvá 1216. december 22-én.
Domonkost életének hátralévő 5 évében a Rend megszervezése
kötötte le. Testvéreit Európa egyetemi városaiba küldte (Párizs, Bologna), hogy
prédikátori hivatásukhoz előbb alapos teológiai képzést kapjanak. Kezdettől
fogva mindenütt nagyszámú hivatást vonzottak, tanárok és diákok egyaránt
csatlakoztak hozzájuk. Emellett Domonkos személyesen több női közösséget is
alapított – Prouille, Madrid, Róma, Bologna –, és lelki-anyagi jólétüket
mindvégig a szívén viselte. Nem feledkezett el hithirdetői hivatásáról sem:
Róma környékén és Lombardiában is prédikált; emellett mindig szeretett volna
eljutni a kunok közé téríteni, ez a vágya azonban korai halála miatt sosem teljesült.
Az 1221-es nagykáptalant követő évtizedben azonban a testvérek Európa minden
táján meghonosították a Rendet, és valóra váltották alapítójuk missziós
terveit.
Az intenzív tevékenység kimerítette Domonkos erejét.
Elgyengülve, gyomorbajtól gyötörve vonszolta magát az 1221-es Bologna-i
nagykáptalanra, ahol „zarándoklása végének közeledtével súlyos betegségbe esett” (Libellus
92.). Halálos ágyán „nagy bizalommal mondta a
testvéreknek, hogy halála után hasznosabb lesz számukra, mint életében volt”
(Libellus, uo.). Erre az ígéretére hivatkozva a Rend azóta is
bizalommal kéri közbenjárását az O Spem Miram kezdetű
responzóriummal. 1221. augusztus 6-án halt meg, testvéreitől körülvéve. Rendje
ekkor 5 éve létezett, ő maga pedig még nem volt ötven éves. „Testvérei lába alatt” szeretett
volna nyugodni, az ő templomukban temették el, sírja ma is Bolognában
található. Személyes jóbarátja, IX. Gergely pápa avatta szentté 13 évvel halála
után, 1234-ben. Ünnepe augusztus 8-án van.
Forrás: Domonkos Nővérek
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése