1990
szeptemberében Rómában, a Szent Bernát születésének 900. évfordulója alkalmából
rendezett tudományos szimpóziumon neves egyházi és világi szakemberek,
katolikusok és nem katolikusok, férfiak és nők egybehangzóan vallották, hogy
Európa lelkiségét és szellemi arculatát aligha lehet valósághűen megrajzolni a
12. század „leglángolóbb és legvilágítóbb fáklyája” nélkül, azaz Szent Bernát
élete és tanítása nélkül.
1090-ben született a burgundiai
Fontaines-les-Dijonban. Huszonhárom évesen lépett be a Cîteaux-i monostorba, a
szentbenedeki szerzetesi életfa új hajtását jelentő Cisterciumba. Huszonöt
évesen már ő a Cîteaux-ból kirajzó egyik közösség feje, a Clairvaux-i monostor
első apátja. Csodálatos emberi adottságokkal és még több isteni kegyelemmel
halmozta el a Gondviselés. Néhány év leforgása alatt nemcsak Burgundiának, sőt
nemcsak Franciaországnak, hanem egész Európának és az akkori egész
világegyháznak is útjelző signum elevatuma, Istentől gyújtott
lángoszlopa: „Ember, fordulj az Isten felé, csak így lehetsz igazán ember, az
emberré lett Istennek, Jézus Krisztusnak nyomában járva!”
Szent Bernát
életútja
Bernát misztikus,
vagyis Istennel hitelesen találkozni és találkoztatni képes lénye először családjának
férfitagjait izzította át. Mind az öt fiútestvére, majd megözvegyült apja és
nagybátyja is követte őt Clairvaux-ba. Természetesen nővére is szerzetesnő
lett. 1139-ben az éppen nem túlbuzgó párizsi egyetemi ifjúság előtt tartott
beszédeket a konverzióról, az emberhez szerinte egyedül méltó, mindenestül
Isten felé fordulásról, felvázolva a nyolc boldogság útjait. A hagyomány
szerint innen hatvan novíciussal tért vissza Clairvaux-ba. Ilyen jelenségekre
utalva írja egy kortárs krónikás: „Az anyák elrejtik fiaikat, a feleségek
férjüket, a barátok barátaikat”, ha valahol Bernát megjelenik. Ő meg
személyesen vagy közvetve 164 monostort alapíthatott. Sok történész a 12.
századot Szent Bernát századaként emlegeti, aki nélkül ez a század nem
értelmezhető. A század nagy misztikusa 1153-ban halt meg.
A misztérium tág
értelemben emberi ésszel kimeríthetetlen, a maga teljes egészében
megfejthetetlen, megérthetetlen titok. A misztikus ember viszont (megint csak
tág értelemben) az, aki képes ilyen titkokat felfogni, másrészt valamilyen
formában, ha nem is egyenértékűen (szóban, cselekedetben, tárgyban, képben), de
képes kifejezni, közölni is másokkal. Talán képi nyelven úgy is mondhatnánk:
vannak emberek, akik különleges érzékkel vannak megáldva, hogy találkozzanak és
másokat is találkoztassanak egy „más” világgal. Szorosan véve vallási
értelemben misztériumon az örök Istennek az időbeli (történelmi) emberben
végbevitt cselekvését–működését értjük, ami ezek számára üdvösséget vagy
ítéletet hoz. Alapmisztérium Isten örök döntése a teremtésről, megváltásról és
megszentelődésről, azaz a Szenttel történő eggyéválásról. (E legutóbbi az
egyházban a hit és a szentségek által megy végbe.) - A fentebb említett római
szimpózium jeles tanúságtevői egyöntetűen és egyértelműen vallották és
tanúsították, hogy Clairvaux-i Szent Bernát a róla elnevezett 12. század
legnagyobb alakja ilyen, vagyis a misztériumot megélni és közvetíteni képes
„misztikus” személyiség volt.
A misztikus,
tehát az Istennel hitelesen találkozó és találkoztató Bernát embersége egészen
rendkívüli emberismeretre hangolta őt. Egymással szembenálló világi fejedelmek
és egyházi méltóságok (püspökök és pápák is) szót értenek az ő szavára.
Zsidógyűlölő germán csoportok és társadalmi rendet felforgató dél-francia eretnekek
lesznek kezes bárányokká, ahol ő megjelenik. A misztériumnak, a nagy titoknak a
nyitja az, hogy a külső megszámolhatóság és mérhetőség CGS (centiméter–gramm–
secundum) ismeretrendszere elé helyezi a belső megmérhetetlen intuíció,
egzisztencia és megtapasztalás ismeretrendszerét. Nem azt mondja, hogy az
értelem hallgasson el, hanem azt, hogy az értelem mindig a szeretet nyelvén
szólaljon meg... Az érzelem mozgassa, motiválja az értelmet, az értelem viszont
ellenőrizze az érzelmet.
A
megszámlálhatóságon és mérhetőségen túl
Közismert, hogy a
misztérium és a misztikus szó a görög müein igéből származik, ami
annyit jelent: szemet–szájat befogni. Pontosabban: egészen összeszorított
szemhéjjal „szemlélni”, illetve összeszorított ajakkal „m” hangot adni. Tehát
olyasmit szemlélni, amit csak behunyt szemmel láthatunk, és olyat hallgatni,
amit bezárt ajakkal mondanak, illetve bezárt füllel lehet csak hallani. Ez azt
jelenti, hogy aki nem képes a látható–mérhető dolgoktól elvonatkoztatva
szemlélni, és nem képes a hallható–bemérhető hangoktól elvonatkoztatva valamire
(vagy valakire) odahallgatni, annak aligha lehet megtapasztalása a CGS
kategórián túlfekvő, „transzcendens” dolgokról és jelenségekről. Az ilyen nem
képes a misztérium adó-vevő közegévé lenni. Egyszóval: aki nem képes a
számokkal kódolható tértől független távlatosságra, aki nem képes a számokkal
kódolható időtől független (lelki) szabad ritmusra, és aki nem képes a
számokkal kódolható tömegtől független (lelki) egyensúlyozásra, az nem képes a
misztérium „adó–vevő” (befogadó és ajándékozó) közegévé lenni! Az ilyen
„közeggé” válás begyökereztetését a hívő keresztények a keresztség
szentségében, görög szóvalmüsztérionjában
kapják meg. Erről a keresztségi müsztérionról - márcsak a
szerzetességgel és a szentbernáti ciszterci misztikával való belső összefüggése
miatt is - külön kell szólnunk.
Monachus és religiosus
A szerzetesnek
egyházunk görög–latin anyanyelvén két nevét is ismerjük: monachus
ésreligiosus. Szerzetességünk
történetének első évezredében a 3. és a 13. század között csak az
első, a monachus volt használatos. A nem házasságban szűzi életet élő emberek
Istennek szentelt életformáját jelentette ez a keresztények szóhasználatában,
mint mondtuk, a 3. századtól. A monachus élet sajátosan keleti képződmény,
Nyugatra egy-két évszázaddal később terjed át Szent Ágoston, Szent Jeromos, de
főként Szent Benedek nyomán. Itt (Nyugaton) lényege a tökéletes konverzió, a
mindenestül Isten felé forduló élet egy szabályzat, „Regula” alapján. Az
eszmény: tökéletes engedelmességben szolgálni Istent.
Újabb kori és
nyugati eredetű a latin religiosus szó. Míg az ősibb (keleti eredetű) a
keresztény lélek elsősorban belső és egyetemes beavatottságának gyökérszerű
életigényét, addig a későbbi és tipikusan nyugati eredetű religiosus szó az egyháznak itt és most
felmerülő, tehát történelmi szükségleteit kielégíteni akaró, egy-egy külső,
speciális rendeltetésű lelki ojtóágát jelenti. Itt nem értékbeli különbségről
van szó, hanem csupán fejlődésbeli, „történeti” eltérésről. Isten ugyanis
Krisztusban belépett a történelembe. Így az egyházban történő megtestesülése a
történelem fejlődési dimenzióit is magára vette.
A nyugati
szerzetesség változása
A ciszterci
életforma megjelenésekor a szerzetességnek - Nyugaton is - még csakmonachus arca van, vagyis a belső és egyetemes
igényű beavatottság gyökérmegélésének a szemlélete. De a karoling reneszánsz és
a clunyi reform elvirágzása után a szerzetesség egyre több
megvalósíthatatlannak látszó problémával találkozik. Az egyre megfogalmazottabb
és „tárgyiasabb” hit mellett (sőt helyett) az „alanyias” elkötelezettség, a
bibliás tartalmú „belső ember” (Róm 7,22; Ef 3,16!) lép elő, mint életeszmény.
A szentbenedeki „Isten-keresés” (si
revera Deum quaerit) kiegészítő hangsúlyaként megjelenik a Cîteaux-i
„Isten-szeretés” (Charta Caritatis,
amator loci et fratrum) kivirágzása. A hidat keressük. Ne feledjük, hogy
a Balkánon, főként a görögök között, töretlenül él tovább az ősi monachusi
életeszmény, de már a világtól egészen elzárkózó, már-már szélsőséges
aszketizmusába, a remeteségbe hajlóan. „A monachus legyen szegény, böjtöljön,
hallgasson!”, mondja Damiáni Szent Péter. A mi szent Róbertünk is, mielőtt
Molesme apátja lett volna, egy remete-telepen élt. Másrészt viszont a nyugati
szemlélet már tagadhatatlanul gazdag gyümölcsöket is termett. Kialakulóban volt
a hitelesen „román stílus” lelkisége. Forrongó átalakulások kora ez. Gualbert
Szent János (†1073) Vallumbrosában visszaállítja a szentbenedeki múltat, de
jelenjének megtagadása árán. Szent Brunó (†1101) még régebbre nyúl vissza, de
valamicskét beenged korának levegőjéből is a karthauziak cellájába. Cîteaux
viszont a szentbenedeki „puritas Regulae”-val élő egységbe tudta olvasztani
mindazokat az értékeket, amelyeket a 11. század kivajúdott magából.
A ciszterci
lelkiség fő vonásai
Mielőtt a
történelemnek, pontosabban a 12. századi Európára szorítkozó világegyház
történetének összefüggéseit a „misztikus” Szent Bernát karizmatikus
egyéniségével való kölcsönhatásában tovább vizsgálnánk (mert hiszen nemcsak ő
alakította korát, hanem kora is alakította őt), próbáljuk megfogalmazni a
ciszterci életnek (ciszterci lelkiségnek) éppen Szent Bernát hatására
kirajzolódó vonásait. Nem a számok a lényegesek, hanem a harmónia, a „lélek és
élet” (vö. Jn 6,63). Természetesen ezek a vonások nem mindenkor, nem mindenütt
és nem egyformán „tündökölnek”, hanem éppen Szent Bernát egyik kedves bibliai
hasonlatával élve, az egyiptomi József tarka köntösének pompás színeihez
hasonlóan egyszer ezek, máskor azok a színek mutatkoznak meg nagyobb
ékességükben. Ahogy éppen Isten napja (kegyelme) rájuk süt. Tekintsünk be most
a „műhelybe”, a Cîteaux-i és Clairvaux-i közösségbe, valamint magának a
misztikus Bernátnak önmagát, illetve közelebbi és távolabbi környezetét
szentlelkesen és szentlelkessé formáló életének folyásába. Azért tudniillik,
hogy a végén - már amennyire ez lehetséges - misztikus személyének titkát is
megsejthessük.
Önfegyelem és
állhatatosság, munka és szemlélődés
A Cîteaux-i
szerzetesek élete szigorú önfegyelmet, kitartást, állhatatosságot követelt. Ott
a szabadságot úgy értelmezték, hogy uralkodj testi–lelki képességeiden, szabj
irányt gondolataidnak és cselekedeteidnek, mert felelős vagy minden tettedért.
S ha megteszel mindent, ami rajtad áll, a többit bízd Istenre, aki „nagyobb a
szívednél”. Bernátról tudjuk, hogy a mindenkire kötelező szabályok megtartásán
túl fegyelmezte magát ételben–italban, sőt még alvásban is. Szabadidejének
jelentős részében a Szentírást és a régi atyák írásait tanulmányozta. Emellett
együtt dolgozott a testvérekkel a szántóföldön, a szőlőben és az erdőben. És
mindenütt megállta a helyét. Egy őt közelről ismerő püspök így érzékeltette
Bernát hősi erőfeszítéseit: „Mint mikor bárányt fognak eke elé.” Maga Bernát
egy másik püspöknek így ír ezekről a kemény próbatételekről: „Higgy nekem,
tapasztalatból mondhatom, sokkal nagyszerűbb dolgokat találhatsz az erdőben,
mint a könyvekben. A fák és a kövek olyasmikre tanítanak, amikről a
professzoroknak sejtelmük is alig van.”
Szellemi
fejlődésének jó ritmusú mozgására, kiegyensúlyozottságára vall viszont, hogy
amikor szemlélődésében elmerült, a külső dolgokat észre sem vette, azok nem
zavarták. Megírták róla, hogy miután társaival egész nap a Genfi-tó partján
lovagolt, és azok este a tó szépségét dicsérték, ő csodálkozva kérdezte, hogy
miféle tóról beszélnek. Tudniillik annyira elmerült gondolataiban, hogy észre
sem vette, hol s merre lovagolnak. Pedig a természetet nagyon szerette és
értékelte. Egyik levelében írja: „Mindent, amit a Szentírásból megértettem, fák
között vagy szántóföldön tanultam. Isten igéjének megértésében a tölgyek és a
bükkök voltak mestereim.” A „vita vere
contemplativa et vita activa”, vagyis az erőt gyűjtő szemlélődő élet és
az alkotó cselekvő élet jó ritmusú egysége az alapfeltétele annak, hogy az
ember szíve alkalmas közege, helye és eszköze lehessen az élő Istennel való
újjáteremtő találkozásnak és találkoztatásnak. Maga Szent Bernát, aki az életet
állandóan égő tűznek fogja fel (a tudomány szerint is: az élet lassú égés), az
igazán jó ritmusú életet tűz-hasonlatával így érzékelteti: „Csak égni kevés,
csak világítani hiú dolog, égni és világítani, ez a tökéletesség!”
Isten
egzisztenciális megtapasztalása
Így értékelve az
életet és a dolgokat, Szent Bernátnak, mint misztikusnak, nyugodtan lehet az
élete az egyetlen élő Istenre való osztatlan és kizárólagos ráhagyatkozás. Így
- és sohasem a dialektikus ész fárasztó lépcsőit taposva, hanem a szív és lélek
intuíciójával, az egzisztenciális megtapasztalás–megélés útján - találkozik
Istennel. Nem ír apologetikát Isten létezéséről és tulajdonságairól, hanem azt
mondja el, hogy „Ő” szeret, és hogy hogyan kell nekünk szeretnünk „Őt”, egymást
és a világot. Bernát nem ír istenbizonyító értekezést, hanem csak elmondja,
amit megélt, megtapasztalt. Ő, Bernát ennek az istenélménynek az alanya,
megtapasztalja Istent, mint szerető és „szeretendő” élő Valóságot. Erről szóló
műve: „De diligendo Deo”, azaz: „Hogyan kell szeretni Istent.” De azt is
belátja Bernát, hogy ő ehhez képest „semmi”. A misztikusnak az alázata ezért
ilyen, mert Istent valóban Istennek éli meg.
A misztikus
alázata
Isten előtt
mindenki a saját semmiségét éli meg. Senkinek sincs tehát joga a saját létének
címén, melyet Isten ajándékoz neki, fennhéjázóan viselkedni. Az önmagáról való
lemondás és az Istennel való tökéletes egyesülés által jut el az ember az igazi
önismerethez. Minél inkább eloldja, szabaddá teszi az ember magát önmagától,
annál szorosabban kapcsolódik Istenhez. Igazi emberszeretete is éppen ebből
adódik, hogy Krisztus által eggyé válik a másik emberben is élő Krisztussal.
Isten irgalmát
magához vonzza az ember nyomorúsága. Az emberét, akit Krisztus megváltott.
Isten megkönyörül az emberen, és mindegyikünknek egyszerűen az a feladatunk,
hogy Isten szeretetét továbbítsuk, „rásugározzuk a bűnösökre”, azaz minden
emberre! Ez az úgynevezett misztikus embernek minden ambíciója, a „jaj nekem,
ha nem adom, amit kaptam” lelki kényszere. Mint Pálnak az a bizonyos „jaj
nekem, ha nem hirdetem az evangéliumot”, az Isten szeretetének jó hírét! És
ennek az istenélménynek a továbbadásában lesz olyan ellenállhatatlanná a
misztikus Szent Bernát, mint Szent Pál, aki miután „megismerte Krisztus
titkát”, arról is beszámol, hogy „a harmadik égbe ragadtatott”.
Szent Bernát
és Petrus Abelardus vitája
Hogy a mindennapi
életben, tehát a nem misztikusok szeme előtt is világos és megtapasztalhatóan
nyilvánvaló ez az ellenállhatatlan emberfeletti erő, erre csak néhány példát
említünk Szent Bernát életéből. A 12. század nagy dialektikus „fenegyereke”
volt Petrus Abelardus, akit a racionalizmus (az észfelség elve) egyik előfutárának
tartanak. A párizsi egyetem tanára volt, és azt tanította, hogy „haszontalan
dolog olyan dologról beszélni, amit nem lehet megérteni, és nem lehet hinni
azt, amit ésszel fel nem érhetünk”. Bernát 1139-ben kapott először sürgető
levelet barátjától, Szent Thierry Vilmos apáttól, hogy tekintélyével lépjen fel
Abelárd tévtanaival szemben. A békesség útját kereső Szent Bernát először
írásban, majd Párizsban járván személyesen is felkereste Abelárdot, hogy
tisztázhassák annak „félreérthető téziseit". Beszélgetésük után Abelárd
tanúk előtt megígérte, hogy átnézi írásait, és a Bernát által említett hibákat
kijavítja; a jövőben pedig a kifogásolt megfogalmazásoktól tartózkodik. Sajnos,
Abelárdot környezetének harcos tagjai felbiztatták, hogy szálljon szembe
Bernáttal. Ezért, hogy a becsületén esett sérelmet megtorolja, Bernátot
nyilvános vitára hívta ki, aki kezdetben szabadkozott: ebben a döntés nem őrá,
hanem a püspökre tartozik. Barátainak (több püspöknek is) a kérésére elfogadta
a „kihívást". A disputa 1140-ben zajlott le a Sens-i székesegyházban, egy
tartományi zsinat keretében, amely Szent Bernát ragyogó érvelése alapján
Abelárd „téziseit” elítélte. Abelárd Rómában fellebbezett, de eredménytelenül:
a Szentszék a Sens-i határozatokat megerősítette. Az elbizakodott
„racionalista” így vallott kudarcot Szent Bernát sugárzó, „misztikus” erőt
hordozó szavainak és írásainak hatására.
Prohászka
Ottokár Szent Bernátról
Hogy
tulajdonképpen mi volt a tétje ennek a Szent Bernát és Abelárd között
lejátszódó szellemi párbajnak, azt aligha értette meg jobban valaki, mint a
misztikus Szent Bernátot magyar földön leginkább megközelíteni képes (szintén
misztikus) Prohászka Ottokár. APilis
hegyén című írásából
idézünk néhány sort: „Először a dialektika, azután lassanként az egész
arisztotelészi filozófia elegyedett bele a nyugati világ lelkiségébe, s
természetesen fölébresztette a kezdet vakmerőségével együtt járó hetvenkedő
elbizakodott intellektuel és racionalizáló túlzásokat, s azokkal szemben a
keresztény realizmusnak ellenállását is. (...) E friss és rohamos áramlatokkal
szemben a jégtörő kos Szent Bernát és híres monostora, Clairvaux volt. Bernát
sajnálta az óriási erőlködéseket, mert szerinte az Istent nem felfogni, hanem
megérinteni és megérezni kell. Ő a szeretet embere volt, s nem volt kedve a
filozófusok tekervényes útjain botorkálni. Fölséges pragmatizmus jellemezte,
mely mindenekfölött élni és égni akart. Ennek a nagy keresztény élni akarásnak
s valóság-átfogásnak építettek a 12. században mindenfelé s hazánkban is
ciszterci monostorokat.”
Maurice
Blondel Szent Bernátról
Érdemes talán
megemlíteni, hogy amikor 1789-ben a nagy francia forradalom győzelmi ünnepén az
„Ész istennőjét” oltárra emelte Párizs a Notre Dame-ban, az ünnepléshez
hozzátartozott annak a pulpitusnak (gyalog-szószéknek) az elégetése is, amelyen
állva Szent Bernát annak idején legyőzte a nagy racionalista Abelárdot. Ezt a
pulpitust eladdig értékes ereklyeként őrizték ugyanott. A francia forradalom
után mintegy jó száz évig csak nagyon szemérmesen merték emlegetni Szent
Bernátot Franciaországnak, az egyház legidősebb leányának látó szellemei.
Maurice Blondel azonban, az egyik leglátóbb szemű francia filozófus (1861–1949)
az időszerű európai gondolkodás lehetséges útjait keresve, éppen a misztikus
Szent Bernát életművét tanulmányozva, újra felfedezte. És rájön: „Csak abban az
esetben remélhetjük, hogy az időszerűt megtaláljuk, ha előbb az örökérvényűt
keressük... még akkor is, ha ez pillanatnyilag időszerűtlennek tűnik”,
idézte a világhírű bencés J. Leclercq az 1990-es római szimpóziumon.
Hozzákapcsolva még azt is, amit mai nemzedékünk időszerű ökológiának nevez;
csak éppen istenélményű világszemlélet nélkül (ha úgy tetszik: hiteles misztika
nélkül) olyat aligha lehet alkotni.
Szent Bernát
tekintélye
Egy másik eset:
botrányos pápaválasztás. II. Honorius halála után a pápaválasztásra elsősorban
jogosult püspök–bíborosok a Sant Angelo-i Gergely bíborost választották pápává
II. Ince néven. A dúsgazdag és befolyásos Leoni család viszont az akkori jog
szerint a pápaválasztásra nem jogosult presbiter és diakónus bíborosokkal Leoni
Péter bíborost választatta meg II. Anaklét néven. Ebből véres összetűzések
származtak, Európának és mindenekelőtt „az egyház legidősebb leányának”,
Franciaországnak döntenie kellett, hogy kit fogad el törvényes pápának. VI.
Lajos Etampes-ba hívta össze az ország nagyjait, érsekeit–püspökeit. A gyűlés
úgy határozott, hogy a döntést a Clairvaux-i apátra bízzák, az ő ítéletét
fenntartás nélkül elfogadják. És Szent Bernát II. Incét ítélte törvényesen
megválasztott pápának. De ezzel még nem ért véget a botrány. II. Ince kérte
Bernátot, hogy az ingadozó I. Henrik angol királyt és III. Lothár német császárt
is győzze meg. Szent Bernát sugárzó „misztikus” tekintélye ezeket az
akadályokat is elhárította. Az ellenpápa megszégyenült, a törvényes pápa pedig
gyakorolhatta szent tisztét. Ugyanígy hárította el azt a veszélyt, amely
Aquitánia nagyravágyó hercegének, X. Vilmosnak a részéről fenyegette az
egyházat. Vilmost már sikertelenül próbálta jobb belátásra bírni a
nagytekintélyű clunyi bencés apát, Petrus Venerabilis, hogy ismerje el II.
Incét, és helyezze vissza jogaikba a hivataluktól igazságtalanul megfosztott
püspököket. Bernát személyes varázsa a szó fizikai értelmében térdre
kényszerítette a hatalmaskodó herceget. És szent lett a béke.
Misztikus
egyéniségének hatása
De nem csupán
egyes személyekre, hanem olykor tömegekre, egész városokra is hatással volt
Szent Bernát misztikus egyénisége. Amikor viszály tört ki III. Lothár német
császár és Milánó városa között, a császár, sőt a pápa is Bernátot kérte a
viszály elsimítására. Bernát teljes sikerrel járt el ebben az ügyben is.
Különleges megbízást kapott Szent Bernát 1146-ban egykori Clairvaux-i
szerzetesétől, III. Jenő pápától: támogassa prédikációival a Szentföldet
bitorló pogány szaracénoknak a keresztény zarándokok elleni kegyetlenkedéseit
megtorló keresztes hadjárat megszervezését. A reményteljes vállalkozás a
keresztes hadak vezéreinek emberi hibái miatt ugyan nem érhette el célját, de a
hadjárat szervezése mögött háttérjelenségként fellépő Rajna-vidéki
zsidóüldözést Bernátnak sikerült megfékeznie. Az üldözéseket maga is átélő
Ben-Meir zsidó krónikás így ír Szent Bernátról: „Ez a szerzetes lecsendesítette
a keresztényeket. Szava hatalmas volt, mert mindenki szerette és becsülte őt...
Jó szíve vitte őt arra, hogy Izrael védelmére keljen. Légy áldva, Istenünk,
mert egy igaz embert állítottál segítségünkre, aki nélkül valamennyien
elvesztünk volna.” Gyakran a legmegátalkodottabb eretnekek, a
dél-franciaországi „albiak” körében is csodálatos eredményeket ért el.
„Pedagógus–teológus”,
„térdeplő dogmatika”
Természetesen
saját otthoni közösségében, a Clairvaux-i monostorban is megmutatkozott Bernát
misztikus - azaz Istennel hitelesen találkozni és találkoztatni tudó -
egyénisége. Monostorában ötszáznyi szerzetesről szólnak a híradások: „imádkozók
és dolgozók”. Bernát még az első keresztény évezred atyáinak értelmezésében
lehetett a rábízottak atyja és pásztora. Az isteni bölcsesség élő, megtestesült
biblikus pedagógiája és teológiája. „Pedagógus–teológus”, mondanánk ma. Bár
akkor még a teológus szót nemigen használták az isteni igazságok elhivatott
mestereire. Mindenki természetesnek vette, hogy ők az isteni életet (nem elvont
ismereteket Istenről, hanem magát Istent) hordozzák és közlik, és így
ellenállhatatlan gyógyító, azaz „üdvözítő” atmoszférát teremtenek. Hans Urs von
Balthasar (aki egyébként Boldog Apor Vilmos vértanú püspök közeli vérrokona
volt) egyik római „nyári egyetemi” előadása közben mondta: „Nem vették még
észre, Hölgyeim és Uraim, hogy a 13. század előtt minden valamirevaló
dogmatikus–teológust egyházunk szentként tisztel. Azóta viszont? Tudunk-e megnevezni
egyetlen kanonizált dogmatikust? Megmondom, miért lehetséges ez. Azért, mert
addig a nagy teológusok mind térdeplő dogmatikát imádkoztak, az utánuk
következők csak ülő teológiát űznek.” Nos, a misztikus Szent Bernát még
térdeplő teológiát imádkozott. A dialektika helyett, az emberi ész barkácsoló
fontoskodásai helyett az egyedül üdvözítő istenhitet, a végtelenül szerető Atya
szívére hajló, feltétel nélküli önátadás boldogító szabadságát választotta és
élte meg. Ez a boldogító szabadság az Isten szabadsága bennünk és velünk:
„krisztusi szabadság” (vö. Gal 5,1). Az élő Isten nélküli szabadság az emberben
önistenítő gőg, aminek az aratása csak a kárhozat lehet. S ez már a földön
elkezdődhet, ha a testünkben–lelkünkben sarjadó önző (önpusztító) vágyakat
szabadjára engedjük. Akkor ezek uralkodnak el rajtunk, és sorsunk már itt a
földön is a legnagyobb gyötrelemmel teli örök „szolgaság”.
Ember - mondja a
misztikus Szent Bernát - fogadd el Isten végtelen szeretetének uralmát: így
élj, és ilyen életet adj! A benned élő Isten erejével légy királyi ura, azaz
ajándékozó szereteteddel védelmezője és dicsőségre emelője saját testi–lelki
képességeidnek, embertársaidnak és a környező világodnak!
Mindezek
ismeretében mégis mi volt annak a 12. században Európát olyan különös tűzzel
gyógyítgató Clairvaux-i szerzetesnek a titka?
Szent Bernát
egész teológiájának (ha egyáltalán beszélhetünk ilyenről), az ő misztikájának
és egész lelkiségének mintegy sarokköve az a „homo Jesus Christus”, az ember
Jézus Krisztus, aki Isten Fia létére „asszonytól született” (Gal 4,4), „értünk
emberekért, a mi üdvösségünkért”, irántunk való végtelen szeretetéből vállalta
a legcsúfosabb kereszthalált, hogy minket és velünk ezt a világot magához
ölelhesse. Innen származik egyrészt szűzmáriás anyajegyünk, másrészt a Kereszt
misztériumához való odaszegezettségünk. Ezt azonban Szent Bernát az Énekek
énekéről mondott 25. beszédjében nem elvont bölcseleti és szisztematikus
fejtegetésekben adja elő, hanem ihletett prófétai képnyelven. Ahogy maga Jézus
sem beszélt–tanított Isten országáról képek, hasonlatok, példabeszédek nélkül.
Ezt hangsúlyosan megemlíti Mk 4,34 és Mt 13,34 is.
Szent Bernát
számára a titkok titka: a Kereszt misztériumával azonosuló emberség. Az ő
szavaival (amelyek természetesen a Szentírásból valók, az 1Kor 2,2-ből): „Az én
legmagasabb filozófiám - Jézust ismerni, a Megfeszítettet.” A kép viszont,
amely egyrészt minden tudománynál magasabb rendű ismeretet (a megismert
tárggyal való tökéletes azonosulást, eggyéválást jelenti), másrészt minden
elképzelhető magfizikai erőnél is hatékonyabb, mert maga a mindenható és örök
Isten él és működik „általa, vele és benne”! Ez tehát Szent Bernát titka: a
Kereszt misztériumával, pontosabban az önmagát irántunk való szeretetből
feláldozó, a legcsúfosabb kereszthalált is vállaló Jézus Krisztussal való
legteljesebb azonosulás, eggyéválás.
Kerekes Károly
Az íróról: 1918-ban született
Kistályán (ma Andornaktálya). Középiskoláit az egri, majd a budai ciszterci
gimnáziumban végezte. 1937-ben lépett a Ciszterci Rendbe. A görög, a latin és
az orosz nyelv tanára, de egész életében a szentírástudományok vonzották.
Nyugalmazott zirci apát és teológiai főiskolai tanár.
Forrás: Vigilia
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése