2013. augusztus 11., vasárnap

A közösségen kívüli megszentelt életutak

Az Egyház alapvető törekvése, hogy a megszentelt életutakon járó személyeket közösségbe hívja, mivel ezt az életformát legtökéletesebben a közösségben lehet megélni és így a szerzetesi fogadalom (professio) hármas fogadalmával lehet a leginkább Jézus Krisztushoz hasonlóvá válva elvinni Őt az emberek közé vagy Őt tükrözni. Azoknak, akik valamilyen oknál fogva – egészségi alkalmatlanság, kor vagy egyéb családi ok miatt – nem léphetnek be valamely megszentelt élet intézményébe, az Egyház jelenlegi gyakorlata szerint van lehetőségük megszentelt életet élni közösségen kívül.

I. Szüzek rendje (ordo virginum)

Az Egyházban újra lehetőség az Ősegyházban már meglevő gyakorlat, hogy a nők Istennek ajánlva életüket szüzek maradjanak az Egyház szolgálatára szenteljék életüket Krisztus jegyeseként. Lehetőségük van a társulásra, de ez nem kötelező. A szüzeket a megyéspüspök konszekrálja szentmise és a konszekráció liturgiájának keretében, így ők is megszentelt személyekké válnak az Egyházban. Ez a konszekráció egy életre szól, a keresztlevélbe bekerül, egyházilag nem feloldható, mint a megszentelt élet intézményeiben letett örökfogadalom bizonyos esetekben, a fogadalomtételtől eltérő lelki és teológiai tartalma miatt.

II. Konszekrált remeteség

Azok számára, akik fizikailag is elkülönültebb életre kapnak meghívást, a megyéspüspök előtt letett hármas fogadalmukkal Istennek szentelhetik életüket és a megyéspüspök vezetése alatt   az Úrnak ajánlva elkülönülten élhetnek megszentelt életet. A társadalomtól fizikai és lelki elszigeteltséget is jelent ez az életút, a fogadalom sajátos jellege csak így teljesíthető.

III. Magánfogadalom

Az Egyházi Törvénykönyv szerint pap előtt letett szüzességi/tisztasági magánfogadalommal megszentelt élet intézményén kívül is elköteleződve Istennek szentelheti az életét az arra meghívást kapott személy. A fogadalom egy vagy több évre, vagy akár egy élethosszig is szólhat.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése