Duccio: Jézus és a kánonjogászok (1310) |
Az Egyházi Törvénykönyv 1191-1197
paragrafusaiban tesz említést a magánfogadalomról.
„1191. kán. - 1. §. A fogadalmat,
vagyis az Istennek megfontoltan és szabadon valamely lehetséges és nagyobb jóra
tett ígéretet a vallásosság erénye alapján teljesíteni kell.
2. §. Fogadalom tételére képesek mindazok, akik értelmük kellő használatával
rendelkeznek, hacsak a jog el nem tiltja őket.
3. §. A súlyos és igazságtalan félelem vagy megtévesztés hatása alatt tett
fogadalom magánál a jognál fogva semmis.
1192. kán. - 1. § A fogadalom
nyilvános, ha az egyház nevében a törvényes elöljáró fogadja el; egyébként
magánfogadalom.
2. §. Ünnepélyes, ha az egyház ilyennek ismeri el; egyébként egyszerű.
3. §. Személyi, ha a fogadalomtevő cselekvését ígéri; dologi, ha valamilyen
dolgot ígér; vegyes, ha személyi és dologi jellege is van.
1193. kán. - A fogadalom
önmagában csakis azt kötelezi, aki letette.
1194. kán. - A fogadalom
megszűnik a kötelezettség megszűnésére kitűzött idő lejártával, az ígéret
tárgyának lényegi megváltozásával, a fogadalom feltételének vagy célokának megszűntével,
felmentéssel és a fogadalom megváltoztatásával.
1195. kán. - Akinek hatalma van a
fogadalom tárgya fölött, az felfüggesztheti a fogadalom kötelezô erejét
mindaddig, amíg számára a fogadalom teljesítése hátránnyal jár.
1196. kán. - A római pápán kívül,
ha a felmentés nem sérti mások szerzett jogát, magánfogadalmak alól, megfelelő
okból felmentést adhatnak:
3. azok, akiknek az Apostoli Szentszék vagy a helyi ordinárius megbízásából
felmentési hatalmuk van.
1197. kán. - Amit valaki
magánfogadalommal ígért, azt ő maga nagyobb vagy egyenértékű jóra
változtathatja, kisebb jóra azonban csak az változtathatja, akinek hatalma van
a fogadalom a lól felmentést adni az 1196.
kán. szerint.”
Forrás: Egyházi Törvénykönyv
A közösségen kívüli tett magánfogadalom szabályozása nem
terjed ki minden lépésre, nagyban függ a fogadalomtételt elfogadó paptól, hogy
milyen szöveggel, időtartamra (egy vagy több év vagy örökre) és minőségben (csak
tisztasági vagy hármas fogadalom szegénységre, tisztaságra és engedelmességre) fogadja
el a magánfogadalmat de a magánúton és közösségben a szegénységi és engedelmességi fogadalmak esetén a teológiai tartalmi különbségek miatt megkérdőjelezhető az indok magánfogadalom esetén.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése