Szent Terézia Benedikta (Edith Stein) kapcsolata a Szűzanyával
"Edith Stein azon
igyekszik, hogy a nők tekintetét magasztos példaképükre, Máriára irányítsa, aki
anya és egyszersmind szolgáló" - írja
Waltraud Herbstrith, azaz az Istenanyáról nevezett Teréz nővér a Kölni
Karmelben 1971-ben.
"Noha Waltraud Herbstrith
maga személyesen nem ismerte Edithet, azt hiszem, mégis sikerült neki nagyon
életközeli képet alkotni róla." ezt pedig
Edith édestestvére, a New Yorkban élő Erna Biberstein írta szintén 1971-ben.
Mária a lelki anyaság
példaképe
Tudjuk, hogy Edith nagy gondolkodó és egyúttal kiváló
előadó is volt, és sokat foglalkozott a nők helyzetével is. Európában sok
helyütt tartott előadást különböző témákban, s ezek között kiemelt helyen
szerepeltek a nőkről és Máriáról szóló konferenciái. Waltraud Herbstrith
az "Edith Stein igazi arca"
című könyvében (Ecdesia, 1988) a következőket írja: "Minden
nőkérdést Mária magatartása alapján old meg. Rámutat arra is, hogy Krisztus a
hívők tekintetét a mennyei Atyára irányítja, Máriának a feladata viszont, hogy
az emberek szívét Fia felé fordítsa. Minden nőnek ez a feladata. A nőképzésnek
is ez a célja. Edith szól a "virgo-mater"
- "szűz és anya" ideálról. Ezen azt érti, hogy a nő egyaránt
hivatott a testi anyaságra és a szüzességre is. De ahogy a természetes anyaság
elképzelhetetlen a szűzi fényesség nélkül, vagyis a szív tisztasága és a belső
önátadása nélkül, úgy a szüzességhez is feltétlenül szükséges az önzetlen anyai
szeretet. Mindkét hivatást - akár a házasságban, akár a világi hivatásban, akár
a szerzetesrendben - csak lelki anyasággal lehet tökéletesen megvalósítani.
Edith számára ez jelenti az igazi női élet beteljesedését. Máriában ragyog fel
legtisztábban a lelki, az önzetlen, jóságos anyaság. Máriát azért választja
példaképnek, hogy a nőnek mindenfajta elhivatottságban biztos támaszt
nyújtson."
A szerzetesrendi életet is csak lelki anyasággal lehet
megvalósítani. Erre ő igen szép példát is adott az életével, hiszen
feljegyezték róla, hogy nagyon szerette a gyermekeket. Puskely Mária Edith
Stein egy volt tanítványa tanúságtételét szólaltatja meg, aki így nyilatkozik: "Rendkívüli
szeretettel vett minket körül. Egészen anyai volt, mégsem jutott senkinek se
eszébe, hogy ne engedelmeskedjék neki... Oly nagy volt a szíve: nyitott minden
szép és nemes előtt, de mégis egészen csak Istené."[1].
Ugyancsak ebben a műben idézi fel a szerző egy zsidó férfi élményeit, akinek
később a feleségével együtt sikerült megszöknie a westerborki táborból: "Az
augusztus 5-én a táborba érkező foglyok közül békés és nyugodt magatartásával
kitűnt Benedikta nővér. Leírhatatlan volt az újonnan érkezettek jajgatása,
panasza, őrjöngő állapota. Benedikta nővér a nők között ment, mint a
vigasztalás angyala: egyiket csitítgatta, a másikat simogatta. Sok anya az
őrültséghez hasonló idegösszeomlás állapotába jutott, kábult módon hagyták,
hogy gyermekeik jajgassanak. Benedikta nővér a kis gyermekekkel foglalkozott, mosdatta,
fésülte őket, élelmet szerzett nekik, ápolgatta őket. Míg csak a táborban
tartózkodott, oly szeretetreméltóan segített mindenkinek, hogy az ember egészen
megdöbbent." Ugyanebben
a könyvben olvashatjuk, hogy Edith az első világháborúban önkéntes betegápolást
vállalt a Vöröskereszt szervezésében, s rendkívül odaadóan, áldozatkészen,
szinte anyai módon segítette, ápolta a sebesülteket: "Edith
tehetetlenül látja a haldoklók agóniáját; a szenvedőket a gyógyszerek mellett
hol erélyes, hol vigasztaló, hol tréfás hangon csitítgatja. Éjjel, amikor több
kórteremre is egyedül kell felügyelnie, fáradhatatlanul jár a vigasztaló szóra,
szeretetre vágyó katonák között. Fogja a haldoklók kezét, mikor már nincs más
tennivaló."
Azonosulás Jézussal
és Máriával
A házasságról és a gyermeknevelésről egészen röviden a
következőket vallja: "Az igazán szerető asszony azon igyekszik, hogy férjében meglássa az
Urat... Tudni fogja, hogy gyermekeit az Úrtól kapja, és ezért őket az Úr
számára kell felnevelnie." (Itt gondolhatunk Edith Stein
nagyon érdekfeszítő kapcsolatára édesanyjával). Valóban elmondhatjuk, hogy
senkinek sincs joga Isten előtt, hogy a másikat saját tulajdonának tekintse.
Majd a következő csodaszép megfigyelést teszi Máriával, a
Szűzanyával kapcsolatosan: "Figyeljük meg az Istenanyát, aki mint társ is csöndes, határtalan
bizalommal teljes, és hallgatagon tud engedelmeskedni. Hűséges és kitartó a
szenvedésben, mindenben aláveti magát Isten akaratának, aki Józsefet emberi
védelmezőjének, és a család láthatófejének szánta."
Az első emberpár szerető közösségének harmóniája
felbomlott, és ezt helyre kell állítani. "Elsősorban attól függ a sikere - írja Edith
-, hogy a nő mennyire követi Mária alázatos odaadását. A nőnek, mint társnak és
anyának, különösen az a feladata, hogy éretté váljon a megváltó szeretetre."
Edith szerint a nő nem tekintheti - miként Mária sem tette?
ajándékként kapott gyermekét saját tulajdonának: "Isten kezéből kapta, Isten
kezébe kell visszaadnia."
Mária tapintatosan és csendben visszavonul Fia mögé...
Máriától a nő megtanulhatja, hogyan kell apró igényeiről lemondania azért, hogy
egészen gyermeke szolgálatában álljon... A nőnek állandóan Máriára kellene
tekintenie, bátorságot és erőt merítenie ahhoz, hogy női mivoltát egészen
beteljesítse, mert "Mária anyasága ősképe minden anyaságnak. Miként ő tette, úgy kellene
minden emberi anyának teljes lélekkel anyává válnia, hogy lelke gazdagságát
gyermeke lelkébe árassza."
Mária az Egyház szíve
Végül Waltraud Herbstrith a következő megjegyzést teszi
Edith Stein gondolataira támaszkodva: "A nép jóléte megkívánja a nő önzetlen szolgálatát. Ha úgy oldja meg
feladatát, mint Mária, akkor valóban fényt és vigaszt áraszt környezetére. A
nőre van bízva, hogy a modem technikával elárasztott hétköznapok hajszáját is
áthassa megértő nyugalma és szeretete. Soha sem válhat géppé, lélek nélküli
számmá."
Máriával "sponsa Christi" - "Krisztus
jegyese", az egyház szíve lesz, aki életet ad a többi tagjának.
Mária isteni Fiának életét ajándékozza az egyháznak, és mint kegyelemmel
teljes, Krisztust adja a világnak... Edith ismételten hangsúlyozza, hogy Mária
a nőnek nemcsak legjobb példaképe, hanem valóságos anyja is, amint mondja:
"Mária
szült minket a kegyelmi életre, és ebbe az istenanyaságába beleadta teljes
létét, testét és lelkét. Így létesült közte és közöttünk egy bensőséges
kapcsolat: Ő szeret, ismer minket és arra törekszik, hogy közülünk mindenki
azzá legyen, amivé lennie kell."
Mária az erős, tiszta, szolgáló szeretet útmutatója
Ahogy Mária látta a nehézséget a kánai menyegzőn, úgy kell
minden nőnek, higgadtan áttekinteni a helyzetet és megérezni, hogy áldást
osztva hol segítsen. Akkor már nem fontos, hogy Isten milyen helyre állítja,
mert mindenütt Mária szolgáló lelkületét árasztja.
Szent Edith Stein, Európa Társvédőszentje, a
következőképpen látja Máriának, a szeretet ősképének kérdését: "A szolgáló szeretet olyan
segítő készség, mely minden teremtményt támogat, hogy elvezesse a teljességre.
Ez a teljesség azonban már a Szentlélek hatásköre. Isten lelkében - aki kiáradt
minden teremtményre - felismerjük a női létezés ősképét. Isten legtökéletesebb
képmását lelhetjük fel, a tiszta Szűzben, Isten Menyasszonyában, minden élő
Anyjában."
Ezekből a magyarázatokból megérthetjük azt a lelkesedést,
ami Edith előadásait nők és férfiak részéről kísérte... Edith Stein szavait
saját szerény nőiessége teszi meggyőzővé, amit nagy intelligenciája sem
homályosít el.
Az után a salzburgi gyűlés után, ahol Edith "A
női hivatás étoszáról" beszélt,
Vierneisel heidelbergi professzor ezt írta róla: "A
salzburgi konferencia ülésén volt egy nő, aki felejthetetlen benyomást keltett.
Előadása véletlenül, de nagyon bölcsen, a témák részletes megvitatása elé
került, mielőtt az egyes hivatásokat megtárgyalták volna... Edith Stein
előadása igazán meggyőző volt, mert ő távol tartotta magát a nőmozgalom
érzelmességétől, és előadását láthatólag, érezhetően saját gondolataival
fogalmazta meg. Ahogy lelépett a dobogóról, emlékeztetett a régi mesterek
képeire, melyek a templomba lépő Máriát ábrázolják."
Edith magával ragadta az embereket, mert szavait lelkülete
és tettei tették hitelessé, ezek máriás lelkiségét sugározták. A nő legfőbb
feladata - Edith szerint - az ember felnevelése. Anyás, gondoskodó, nevelő
adottsága teszi erre a célra alkalmassá.
Mária: Vértanúknak Királynője
A "Krisztus Titokzatos Teste" című írásában ez
áll: "Amikor
a Szent Szűz kimondta "Legyen" -jét, akkor kezdődött a földön Isten
Országa; ő volt első igazi szolgálóleánya. És mindazok, akik a Gyermek
születése előtt vagy után szóban és tettben mellé álltak - József, Erzsébet
gyermekével és a jászol körül állók - beléptek Isten országába."
S végül álljon itt A Keresztről nevezett Szent Terézia
Benedikta nővérünk 1931. január 31-én Ludwigshafenben tartott előadásának egyik
legszebb részlete, ami egy csodaszép tanúságtétel Jézusról és Máriáról. Utólag
így elmondhatjuk, hogy mintegy próféciaként benne van az ő személyes sorsa is
és kiválasztottsága a vértanúságra: "(...) A kereszténység titkai osztatlan egészet
alkotnak. Amikor az ember egyben elmélyed, a többibe is jobban behatol. Így
vezet az út Betlehemtől megállás nélkül a Golgotára, a jászoltól a keresztig.
Amikor Szűz Mária elvitte a Gyermeket a templomba, ott megmondták neki, hogy
lelkét tőr járja át, hogy ez a Gyermek, bukásra és feltámadásra rendeltetett,
jelnek sokak számára, amelynek ellentmondanak. A szenvedésnek, a világosság és
a sötétség közötti harcnak ez a hírüladása nyilvánult meg már a jászolnál!... A
testté lett Isten Fia útja a kereszten és szenvedésen keresztül vezetett a
feltámadás dicsőségébe. Hogy az Emberfiával a szenvedés és kereszt által
elérkezzünk a feltámadás dicsőségébe: ez mindnyájunk ösvénye, ez az egész
emberiség útja."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése