Az „evangelica institutio”
következtében a premontrei élet az evangéliumi tanácsokban gyökerezik,
amelyeket Krisztus adott azoknak, akik arra éreznek hivatást, hogy még
szorosabban kövessék Őt, lemondva önmagukról a Mennyek országáért. A
premontreiek megélik ezt a szentírási ihletettséget, mint alapot a
küldetésükhöz. Mint az Isten fia, aki egy lett közülünk, hogy megmentsen, és az
Atyához vezessen minket, Szent Norbert fiai osztatlan szívvel fogadalmat
tesznek az egyedüli Isten szeretetére, hogy hasonlóvá váljanak Krisztushoz, és
megmutassák a többi embernek tanításuk és tanúságtételük által a saját- és
közösségi életüket, magát az Egyet, aki „az Út, az Igazság és az Élet” (Jn 14,6),
hogy ezáltal a Mennyei Atyához vezessék az embereket. Ez a kapcsolat az
evangéliumi élet és tevékenységünk között elhagyhatatlan sajátossága a
Premontrei Rendnek.
Szent Norbert és társai nagy
lelkesedéssel magukévá tették a vita apostolica-t, hogy az apostolok módjára éljenek,
akiket Krisztus kiválasztott „hogy vele legyenek, és hogy elküldje őket
hirdetni az igét”(Mk 3,14). Ezért tehát a jeruzsálemi közösség volt a modell,
az ajánlólevél, optica vagy speculum (ahogy Servais de Lairuelz mondaná) minden
premontrei közösség számára. Az apostoli életmód mintaképei maguk az apostolok,
akik Krisztust követve közös életet éltek. Ez magába foglalta a közös
imádságot, a javak megosztását és az igehirdetői munkát: hogy személyes
közösségben legyenek Krisztussal, és együtt zengjék az Ő dicséretét; hogy megosszák
egymás közt azt, amit a közösségből egy kapott, hogy az Isten mindenki számára
ajándék legyen; hogy ne csak elszigetelt egyénekként szolgáljanak, hanem
küldöttekként, tanúságtevői és hirdetői legyenek az evangéliumi örömhírnek.
A szentmiseáldozat a zsolozsmával
szerves egységben minden egyes közösséget egy-egy imádkozó Egyházzá tesz, amely
felajánl és amelyet felajánlanak, és vágyódik Urunk eljövetelére, amint tette
azt az apostolok közössége egykor Jeruzsálemben. E két istendicséret elengedhetetlen
része a premontrei létformának, hiszen ez meghatározó része eredeti
karizmánknak, és ez biztosítja a lelki alapot mind az egyes részegyházak, mind
az egyetemes Egyház szolgálatára. Ez az állandó imádság, amely meghatározó
jellemzője a premontrei apátságoknak a rend kezdetei óta, kétség kívül az első
és legfontosabb lelkipásztori tevékenysége Szent Norbert fiainak. Fontos eleme
az istentiszteletnek, a legértékesebb része lelki örökségünknek, amelyet a múlt
premontrei atyái hagyományoztak ránk, és egyben egy kiapadhatatlan forrás
közösségeink számára a jelenben és jövőben egyaránt. Az imádságra fordított idő
kifejezetten Istennek van szentelve, az Ő áldása van rajta, habár az imádság a
modern ember számára időpocsékolásnak tűnhet. De mit tehetnek ez ellen a
felfogás ellen a mai korban a szerzetesrendnek? Azt, hogy imádságukkal
tanúságot tesznek Isten mindenhatóságáról, akinek létezésére napjainkban az
emberek legfeljebb ösztönösen éreznek rá, a modern világ ürességében és az
ideológiák értelmetlenségében való csalódottságukban. Mi, a Premontrei Rend tagjai
-folytatva szent hagyományunkat- időnk nagy részét az emberek között töltjük, igyekszünk
a tőlünk telhető legjobbat nyújtani számukra. Küldetésünk inkább igaznak
maradni, mint modernnek lenni, vagy más szavakkal, hűségesen kitartani az
imádságban, amely a csúcspontja volt Szent Norbert és követői minden napjának.
Fontos, hogy egy premontrei közösség mindig nyitott legyen a keresztény emberek
aktív részvételére istendicséretünkben, hiszen a kanonoki liturgia lényegét
tekintve mindig is lelkipásztori irányultságú volt. A premontreiek közös
imádsága egyszerre hálaadás a kapott kegyelmekért Istennek, valamint a kapott
kegyelmek kiterjesztése az emberek számára, tulajdonképpeni misszió. Így tehát
szerves része tevékenységünknek -mint a hálaadás és a könyörgés egy formája-,
de ugyanakkor a közösségi imádság egyben lelki táplálék is. A közös ima tehát kétségkívül
fontos alkotóeleme a kanonoki életformának. Valójában a közösségi imádság
jellegzetességei ráhatással lehetnek a közösség életére, egységességet formálva
a szívekben és elmékben. A szerzetes ebből a liturgikus imádságból vallásos
inspirációt kap saját lelki életéhez és lelkipásztori munkájához. Beépíti az
elmélkedés által és a lectio divina által saját életébe. A rend lelki írói és
szabályzatai mindig is nagy hangsúlyt fektettek a bűnbánat gyakorlására, a szív
magányára és a belső nyugalomra, amik Adam Scot szerint: „A kolostorban lakók
erősségei”.
A jeruzsálemi közösség mintájára
a premontreiek a rend kezdeteitől fogva maguk közé fogadtak megtért laikus
embereket is. Később aztán ők lettek a laikus szerzetestestvérek. A II.
Vatikáni Zsinat óta a szerzetestestvéreket a mi rendünk is a Premontrei Rend
teljes jogú tagjainak ismeri el. A zsinat óta ők is kötelesek tevékenyen részt
venni a zsolozsmán, beleszólásuk van a kanónia irányításába, a kanónia
tisztségviselőivé is választhatók, kivéve a perjel és az apát tisztjét. Az
testvérek hivatása -ahogy azt rendünk története is mutatja- az életszentségre
szól, a hétköznapok megszentelésére, egységben azokkal, akik kezük munkájával
keresik meg mindennapi kenyerüket. Segítik a papságot a lelkipásztori munkában,
tanúbizonyságot tesznek az emberiség egyetemes életszentségre szóló hivatásáról
és annak különböző fajtáiról a megszentelt élet intézményeiben, amely az isteni
kegyelem ajándéka. A szerzetestestvérek teljes jogú tagjai rendünknek,
egyetemes papságukat Krisztus felajánlásával egyesülve gyakorolják a
szentmiseáldozatban. Mint megkeresztelt egyének, keresztényi élethivatásukból
eredően az apostolkodás legkülönbözőbb formáiban tevékenykedhetnek, amelyekhez
nem szükséges a papi rendek felvétele.
A zsinat utáni „aggiornamento”
kifejezés a mi rendünkben is új utakat tett szabaddá. Egy tisztázódási folyamat
vette kezdetét a testvérek állapotával és valódi lehetőségeivel kapcsolatban, s
ez a folyamat idővel, imádsággal és elmélkedéssel támogatva új lehetőségeket
hordozhat magában laikus rendtársaink számára.
A kolostorok homályában megbúvó
szemlélődő élethivatásukkal a premontrei kanonoknők folytatják az Egyház
imádságát, amely a rend lelkipásztori munkája nyomán szárba szökkent a
világban. Mint Krisztus jegyesei, a liturgia ünnepélyes végzése, a személyes
imádság, a kétkezi és szellemi munka vagy a szolgálat számtalan más területein
végzett munkájuk által bensőséges kapcsolatra hivatottak Jézussal. Nélkülük a
Premontrei Rend már nem lenne ugyanaz, mint ami az alapítás korában volt.
Szent Ágoston regulája
természetesen egy történelmi referencia rendünknek, az ideális emlékképe annak
az igazi közösségnek, amit Szent Ágoston hozott létre Hippo városában. A regula
a történelem folyamán soha nem vesztette aktualitását, mivel hasznosítható
támpontokat ad az apostoli életmód megéléséhez. Mindezek mellett –nem tekintve
annak lelki hasznát- Hippo püspökének spirituális és teológiai tanítása igen
jelentős forrása premontrei lelkiségünknek. A regula összefoglalja a
jeruzsálemi közösség legfontosabb alapelveit, és ösztönzi szent Norbert fiait,
hogy mindennapi életükben és az élet legkülönbözőbb helyzeteiben valósítsák meg
ezt az életideált. „Először is azért gyűltetek össze, hogy egyetértésben
lakjatok a monostorban, és egy szív, egy lélek legyetek Istent keresve” (Szent
Ágoston regulája).
A kanonoki fogadalmak a rend
fogadalmas tagjait egy bizonyos egyház, avagy egyházközség tagjaivá teszik: „Én N. testvér felajánlva átadom magamat ennek
az egyháznak…”. A premontrei szerzetes ezzel az ajándékával a templom
épületének -amit szolgálni fog egész életében a zsolozsma méltó végzésével-
megszerzi a jogot a premontrei „ecclesia”-hoz való tartozásra, amely mindig
befogadja Őt. Önmagának mélyebb beillesztésével a helyi egyházba –ez az, amit a
fogadalmak letétele jelent- megnyílik önmaga számára, és az egyetemes egyház
szolgálatára is. Ez a felajánlás egy bizonyos „ecclesia” számára az egyik
legalapvetőbb eleme kanonoki fogadalmunknak. Így a fogadalom kifejezi a helyi
egyházban a liturgikus imádság és a lelkipásztori munka által végzett szolgálat
elsődlegességét. Rendünk apátságokból felépülő szerkezete (amit a premontrei
rend a középkori monasztikus rendektől vett át) pedig jól példázza az olyan
közösséget, amely állandó és szerves részét képezi a helyi egyháznak.
Mint a kanónia feje, a premontrei apát (más néven prelátus vagy prépost) Krisztus
nevében különleges szolgálatot lát el testvéreiért az apátságban, amely egy
valódi család otthona kell legyen. Az ő vezetése alatt mindannyian egymás
testvérei lesznek. Az ő feladata, hogy a Szentírás által kijelölt úton vezesse
testvéreit, és hogy a közösség nevében küldje őket szeretettel szolgálni az
embereket. Éleslátásával és humorával Calmels apát nagy vonalakban felvázolta
az ideális premontrei apát alakját egy újonnan választott apátnak:
„Apátnak lenni, atyám, kegyelem – kegyelem,
de nem privilégium. Inkább felelősség, mint megtiszteltetés. Egy kegyelem,
amiért felelősek vagyunk. Ők majd tudni fogják, hogy mennyi legyen a
fizetséged, bizony nagyon drágán. És nehéz lesz majd elkérni a pénzt a
jóindulatú hivatalnokoktól abban a bizonyos adóhivatalban.”
Mivel az apát a kanónia
tagja és feje is együttesen, kormányoznia, ellenőriznie és irányítania kell,
mert elöljáró. Nem tagadhatja meg személyes és közösségi felelősségének
gyakorlását semmilyen helyzetben, akár még egy ilyen szituációban sem:
„Ne csapd be magad! Nehéznek fogod találni az
irányítás feladatát, hisz ez mindig is egy szenvedésekkel teljes tisztség volt.
Soha nem könnyű mások tevékenységét irányítani és közben nyugodtnak maradni.
Jegyezd meg jól: a legnagyobb problémák az engedelmesség körül szoktak adódni;
de nem akkor, amikor a szerzetes igent mond, hanem amikor újra a kellő
pillanatban megtagadja az előbbi szavát. Akkor ne hirtelen felindulásból
válaszolj neki, hanem hagyj egy kis időt magadnak a válaszra. Ne felejtsd el:
Ez a különbség aközött aki irányít, és aközött aki engdelmeskedik. Aki
engedelmeskedik, csak egy embernek kell engedelmeskedjen, aki viszont irányít,
mindenkit irányítania kell.
Jobban fogod közösségedet irányítani, ha
megtanulsz nem mondani semmit. Maradj mindig csendben, amikor csak teheted. Az
igazi elöljáró csak annyit beszél, amennyi feltétlen szükséges: kevés szóval,
csak ahhoz intézve, akire vonatkozik, csak annak, akinek szüksége van rá,
azonnal; és amennyire lehetséges őszintén és lényegretörően.”
Calmels apát, aki
Frigolet apátja volt 1946-tól 1962-ig, és generális apát volt 1962-től 1982-ig,
bizonyára tudja, miről beszél. Az apáti tisztség nincs korlátozva a kanonoki
szolgálatok irányítására és az azokért való felelősségre. Megválasztása napján
az apát az Egyház hitvesévé válik, közösségének atyja és pásztora lesz. Az
apátnak hivatása hogy az „ecclesia”-nak, közösségének példaképe legyen, amivel
eljegyeztetett, mint ahogy Krisztus az Egyház példaképe. Elöljárói jogkörét mindig
úgy kell gyakorolnia, hogy nyilvánvaló legyen, hogy amit tesz, az az isteni
kegyelem megnyilvánulása itt a földön. Meg kell találnia a lelkipásztori
szolgálatnak azt a formáját, amelyben leginkább megnyilvánul Krisztus szerető
gondoskodása, aki feláldozta magát követőiért és minden emberért, hogy a
szentségre vezesse őket. Természetesen egy premontrei apát életében Szent
Norbert életpéldájának is irányadónak kell lennie. Ha esetleg nem követné
alapító atyánk példáját, és nem lenne a „közösség lelkiatyja”, ahogy Szent
Benedek értelmezi a monasztikus apát feladatát, hogy lenne képes pásztornak
lenni a szó minden értelemben? Egy
premontrei apátnak mindig Krisztusnak, a jó pásztornak az eszményképe kell
lebegjen a szeme előtt, föl kell áldoznia magát közösségéért, jó példával kell
elöljárnia lelkipásztori munkájának gyakorlásával, hogy a kanónia összes tagja bátran követhesse
példáját, bízhasson benne; érezzék, hogy az apát bizalommal van irántuk és
felelős értük.
„Az ember nem születik apátnak; az idők során
válik azzá. Szerzeteseid iránti odaadásoddal és irántuk való szereteteddel minden
nap jobb apáttá kell válnod. Apátnak lenni tanulható dolog. De ne aggódj, nem
fogsz tanárokban hiányt szenvedni; én mindig mondtam, hogy a legengedetlenebbek
adják a legtöbb tanácsot engedelmesség dolgában. De tanulóidődet leginkább
Krisztus követése által tudod kihasználni. Apáti kötelezettségeidet atyai
gyengédséggel kell gyakorolnod, erőt merítve minden kegyelem forrásából, Krisztus
Szent Sebeiből. Apátnak lenni azt jelenti, hogy feláldozod magad
rendtársaidért, és a szolgájuk leszel. Ez a tisztség, amely felemelt téged,
egyszerre mindenkiért felelőssé is tesz. Apátnak lenni azt jelenti, hogy
Krisztus szívével kell látnod a világot.
Mint napjainkban látjuk, az ember a társadalom
szükségleteinek rabszolgájává lesz, de te közösséged erényeinek rabszolgája
vagy, hogy gyümölcsöt hozzanak, rabszolgájuk a szegénységben hogy gazdagítsd
őket, rabszolgájuk hibáikban hogy kijavítsd őket, rabszolgája
tanúságtételüknek, hogy magasabbra juthassanak, rabszolgájuk mindenben, hogy
mindnyájan egyek legyenek Krisztus szabadságában. El kell tudnod fogadni jó és
rossz kedélyállapotukat és az engedelmesség kelletlen gyakorlását is, és meg
kell tanulnod ezeket a bosszantó dolgokat az evangélium fényében átértékelni. Irányítanod
kell a közösséget, hogy szolgálj; és úgy kell szolgálnod, hogy minél
tökéletesebben irányíts.
Azonban az elsődleges kötelessége egy
premontrei apátnak – ezt akár saját tapasztalatomból is elmondhatom- , hogy a
Szent Norbert által kitaposott ösvényen a szentségre vezesse az embereket. „Csak”
ezt kell csinálnod a maga egyszerűségében, határozott (és néha) energikus
kézzel, de nagyon fontos, hogy minden felsőbbrendűségi érzés nélkül. Egy
folyamatos, mély, őszinte és emberi kapcsolatot kell kialakítanod
szerzetestestvéreiddel, még akkor is, ha alárendeltjeid szükség szerint mindig
tisztelettudóan távolságtartóak veled.
A premontrei apát, mint egy önálló közösség
vezetője, ajánlatos, hogy kapcsolódási pontja legyen a saját kanóniájának és
szerzeteseinek az egész Premontrei Rend felé. Az Ő feladata, hogy közössége
tekintetét mindig Szent Norbert rendjére irányítsa, nemcsak azért, hogy a
közösség meg ne hasonuljon önmagával, hanem azért is, hogy állandó lelki
táplálékot és feltöltődési lehetőséget biztosítson a közösség számára a rend
szellemi öröksége. Egy olyan korban, amely ki van éhezve az újdonságokra, és
gyanakvó a hagyományokkal szemben, az apátnak ez a feladata igen nagy
jelentőséggel bír. Ő felelős közösségének premontrei karakterének
fenntartásáért. A megtéréshez vezető utunkon néha úgy találhatjuk, hogy rendünk
hagyományainak élő jelenléte életünkben idegesítő tud lenni. Az apátnak ezért
kell emlékeztetnie minket rendünk alapvető értékeire, amelyeket néha bizony
alábecsülünk, és lelki igényeinkre, amelyeket elhanyagoltunk.
Ne félj attól, ha azt hallod, hogy kimentél a
divatból. Légy rá büszke, amikor régimódinak mondanak, mert érintetlenül meg
szeretnéd őrizni a lényegi igazságokat és hagyományokat, amelyek premontreiekké
tesznek bennünket. Ne szűnj meg ismételni, újra és újra elmondani, kihirdetni,
hogy az Egyház arculata néha változik, de a lényeg mindig ugyanaz marad. A II.
Vatikáni Zsinat se nem szándékozott, se hatalma nem volt megváltoztatni az
Egyház lényegi tulajdonságait.
Csak egy
parancs maradt: el kell kezdened újra és újra, az alapoktól. Újra el kell
kezdened az életet, újra kell kezdeni a megtérést, újra kell kezdeni jót cselekedni,
újra kell kezdeni állhatatosan, újra kell kezdeni kitartással, újra elkezdeni
okulva a tanulságokból.
Folytatnod
kell a dolgok újrakezdését, atyám, de nem te leszel az egyetlen, aki újrakezdi.
Emberek sokasága, láthatatlanok de valóságos létezők –számtalan szerzetes
lelke, akik szent életet éltek ezek között a falak között, és akiknek hangja a
mennyből ezen a reggelen velünk együtt imádkozik a bizalom és a remény
zsoltárának soraival- ezek a testvéri lelkek mind csatlakoznak hozzád, és
bátorítanak téged. Csak kövekből soha nem lesz apátság. Apátság olyan emberek
közösségéből lesz, akik törekednek az életszentség elérésére önmaguk odaajándékozásával
mások számára. Túl a mérnöki pontossággal egymásra rakott köveken, egy apátság a
szívek egysége; szíveknek, amelyek egy nagy szívet alkotnak; együtt élő férfiak
közössége, akik azért gyűltek egybe, hogy együtt Istent keressék egy általuk
választott vezető irányítása alatt.
A premontrei
apátok feladatköre tehát része a rend egységes küldetésének, amely pedig része
az egyetemes Egyház küldetésének. Így a közös cél az, hogy apátjaink minden
energiájukat a Mennyek országának építésére szenteljék szeretetük és apostoli
tanúságtételük által. Hűséggel az első premontreiekhez, akik 1121. karácsonyán
tettek fogadalmat, napjainkban a premontrei szerzeteseknek közösségeiket a mai
ember számára olyan helyekké kell alakítaniuk, ahol mindenki találkozhat a
megtestesült Isten valóságával, aki felajánlotta életét, hogy mindenkit megmentsen
és természetfölötti hivatásunkra választ adjon.
Minden
apátságnak egyben találkozási pontnak is kell lennie a megtestesült Isten
valóságával, hogy valóságossá tegyük –mint már mondtam, újra kell
kezdenünk- Isten megtestesülését
köztünk, és jelenvalóvá tegyük Őt a ma embere számára is hitünkről tett
tanúságunk által.
Arra vagytok meghívva, hogy Krisztus Testét építsétek
szeretetben. Monostoraitok falai nem lehetnek számotokra erődítmények. A
történelem a megmondhatója, hogy ezek soha
nem akadályok voltak a támadók számára; hanem bástyák, amik mögé szeretet kell
elraktároznotok, amelynek feleslege csak arra kell hogy várjon, hogy
szétáradjon az Egyházban. Kitüntetésnek kell
vennünk, -nem érdekes, mi az ára- hogy fenntarthatjuk hagyományainkat, amelyben
szent elődeink voltak az ékszerek, és apátjaink a dicsfény. Ezért nem sokat
számít, hogy a kegyesen lefektetett kövek tömegei összedőltek-e, amíg az
apostoli hagyományok maradványai nem tűntek el, mivel azt szerzeteseink
folytatták, akiknek az utódai ti vagytok.
Az egy helyhez való kötődés a
premontrei szerzetest inkább szervesebb részévé teszi az Egyháznak, egy helyhez
kapcsolja identitását, és felkészíti őt küldetésére, minthogy a monostor falai
közé zárná. A helyhezkötöttség által, amely megjeleníti az elszakíthatatlan
köteléket a fogadalmas tag és a templom között, amelyre fogadalmát tette, a
premontrei szerzetes elsősorban apátsági templomának szolgálatára van
felszentelve, hogy itt mutassa be örökké a szentmisét, felajánlva Istennek a
Krisztussal egybeforrt egyetemes Egyház imáját, és egybegyűjtse a keresztény
embereket Urunk körül. A helyhezkötöttség mély és személyes elköteleződésünk
jele Krisztus evangéliumának élése iránt, megosztva egymással sorsunkat
részegyházaink szolgálatára, ezáltal szolgálva az egyetemes Egyházat.
Fogadalmunk „trado meipsum” szavai kifejezik, hogy sorsközösséget vállalunk, és
beépülünk Krisztus Egyházába, amely a templom megszentelt földjén különösen
jelen van. Ezek a szavak tehát nyíltságunkra utalnak az egyetemesség felé, ami
nem a valóságból való menekülést jelenti, mivel egyetemességünk alapvetően részegyházainkaban
gyökeredzik.
A kanonoki fogadalmak -eleget
téve a Gregoriánus reformok spirituális szándékának- tartalmazzák az anyagi
javakról való teljes lemondást is. Így a premontrei szerzetesnek szintén
hivatása, hogy saját lelkét kiüresítse, hogy azt Krisztussal betöltve Krisztus
lehessen mindene.
A lelkipásztori munka szerves
részét képezi a premontrei hivatásnak, amióta a Premontrei Rend kanonokrend.
Minden tagja, papok és testvérek egyaránt, az Egyházban betöltött hivatásuknak
és képességeiknek megfelelően apostoli szolgálat végzésére is fogadalmat
tettek. Prémontré-ben a lelkipásztori munka végzése a közösség egyetemes
küldetése volt. Néhány vidéken azonban -történelmileg érthetetlen okokból
kifolyólag- a helyi szokások miatt úgy adódott, hogy premontrei plébánosoknak
egyedül kell lakniuk a saját plébániájukon. Ezeket a szokásokat természetesen
tisztelni kell, de nem szabad úgy tekintetünk rájuk, mint amik kifejezik a
premontrei lelkipásztori ideált. A lelkipásztori szolgálat az apátságon kívül
nem lehet törés egy premontrei életében, sokkal inkább az Egyházért hozott
áldozatnak kell felfognia, amelyet a szerzetes a fogadalma napján magára
vállal. A rendtársak közösségének a mai világban olyannak kell lennie a
magányos premontrei plébános számára, mint egy kanonoki templomnak, amely
megőrzi, és mindig emlékezteti őket apostoli küldetésükre. Ez jelenti a
közösséget a templom és a szerzetes között, amely annál erősebb, minél távolabb
van a szerzetes a monostortól speciális feladatainak végzése miatt. Mint minden
apostol, a premontrei szerzetes is küldetésének végzése közben Krisztust
jeleníti meg a világban, de ugyanakkor képviseli saját közösségét is, azt az
„ecclesia”-t, amely őt szolgálni küldte, és amelynek átadta önmagát fogadalma
napján. A lelkipásztori küldetés nem csak egy „munkalehetőség” rendünk számára,
mint a különböző apostoli tevékenységek az újabb keletű szerzetesközösségeknek,
hanem a Premontrei Rend legbensőbb lényegéhez tartozó szent feladat.
Példaképeink az apostolok, akik megszentelt férfiakként egy közösségbe gyűltek
Krisztus körül, hogy az Urat dicsérjék, hirdessék az evangéliumot minden
nemzeteknek, és összegyűjtsék Isten szétszóródott gyermekeit a világban. Az
apostolok közös élete, amely többet jelentett mint puszta együtt lakást, jel
volt Istentől az Egyháznak és a világnak; jel, amiért Krisztus imádkozott, hogy
tanítványai egyek legyenek, hogy a világ felismerhesse tanúságtételüket. Ebben
a szellemben tevékenykedve, a lelkipásztori munka a lelki élet és a
megszentelődés forrásává válik.
Fogadalmai által átadva magát a
közösségnek, a fogadalmas rendtag megígéri, hogy a Szent Norbert által
kitaposott ösvényen fog járni, és a megtérés útjára fog lépni, amely képessé
teszi őt, hogy mélyebb és élőbb közösségre lépjen Istennel és társaival. A
személyes és közösségi önmegtagadás gyakorlása mindig is létezett, formai és
irányultságbeli eltérésekkel ugyan, de állandó jelenség volt a rend
történetében. Bizonyos időszakokban ugyan alulértékelték az önmegtagadás
jelentőségét, de nem ezek voltak Prémontré legdicsőségesebb napjai. A kanonoki
közösségnek, mint egységes testületnek, hivatása van a folytonos megtérésre,
amely mércéje a hitelességének, a tanúságtétel és az igazságosság apostoli
karizmájának. Ezek miatt tehát minden valós megújulási törekvésnek vigyáznia
kell, nehogy megsemmisítse a személyes és közösségi önmegtagadást a „jóléti
állam” által gyakorolt nyomásra hivatkozva. Ez nemcsak egy erőteljesen középosztálybeli,
helytelen hozzáálláshoz vezetne, de mindezek fölött „lelki vérszegénységhez”
is, amely ellehetetlenítene mindféle szerzetesi létformát. A megtérés Szent
Norbert által választott formája az egyetlen lehetséges út egy premontrei
szerzetes számára. Sajátos tulajdonságaikból fakadóan, a premontrei élet
aszketikai elemei az igazi szabadság útjait nyithatják meg bármely premontrei szerzetesnek
és közösségének. Amikor a megtérés folyamata által létrejövő szigor hiányzik
egy rend életéből, az imádság lelke és a bensőséges viszony Istennel
fokozatosan elhalványodik, majd lassan eltűnik. Ennek a spirituális
elszegényedésnek igen nagy ára van, rövid és hosszú távon egyaránt, ugyanis könnyen
elkedvetlenítheti a rendünkbe hivatást érző ifjakat.
A gyökerekhez való visszatérés,
amelyet a II. Vatikáni Zsinat hangsúlyozott, magába foglalja a visszatérést
ahhoz a három fő elemhez, amelyek magát a rend kereteit alkották, a forma, amelyben
maga a Premontrei Rend testet öltött, és amelyben állandóan megújulásra szorul:
1, Szent Norbert és társainak inspirációja Prémontré megalapításához. 2, Történelmi összefüggések –főképp a
Gregoriánus reform- amelyben jelen vannak a maguk teljességében Rendünk
legfontosabb tulajdonságai, úgymint: evangéliumi ihletettségű alapítási
szándék, apostoli életmód, kanonokság, papság, megszentelt élet, lelkipásztori
munka és istendicséret. 3, Egy
intézményes fejlődés, amelyben az idők során a Premontrei Rend karizmája, és
jelenléte a világban egységes formában nyilvánult meg.
Egységben a Boldogságos
Szűzanyával, akárcsak a Jeruzsálemi közösség (ld. ApCsel 1,14), az egész
premontrei család szívébe zárja, és elelmélkedik a megtestesült Ige titkáról,
magáévá teszi tanítását és példáját, ünnepli diadalát a Feltámadottnak, várva
dicsőséges eljövetelét. Philip de Bonne-Espérance különösképpen hangsúlyozta
Szűz Mária anyai szerepét az apostolok és mai követőik számára, akik a vita
apostica-t választották életformájukul. Egy apostoli lelkületű közösségben,
mint amilyen a Premontrei Rend, Szűz Mária jelenlétének imádságainkban és
életfelfogásunkban kézenfekvőnek kell lennie. Szent Norbert áhitatos követője
volt a Szűzanyának, az Ő példáját követve a premontrei lelki írók is nagy súlyt
helyeztek Mária szerepére a tanítványok közösségében, mivel az apostolok
példája szerint szerettek volna élni. Az idők folyamán a hódolat legkülönbözőbb
formái alakultak ki, de a szeretet Isten Anyja, az Apostolok Királynője iránt mindig
kiapadhatatlan forrása maradt a kegyelemnek és a lelki gyönyöröknek.
Most, a Harmadik Évezred
elején, a Premontrei Rendnek is hivatása, hogy a II. Vatikáni Zsinat
szellemében mélyebben élje meg identitását és hagyományait, hogy szembe tudjon
nézni a misszió, a társadalom és az inkulturáció kihívásaival.
Bernard Ardura
Fordította: Boldvai Márton
Bertalan O.Praem. 2007. nov.
Forrás: http://szgyg.uw.hu/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése