1. Az Istennek szentelt
élet alapját az evangéliumban abban a különleges kapcsolatban kell keresnünk,
mely Jézust földi élete folyamán tanítványaival összekötötte. Ő ugyanis nem
csupán arra hívta meg őket, hogy fogadják be életükbe Isten országát, hanem
arra is, hogy életüket állítsák ennek az országnak a szolgálatába, s ezért
hagyjanak el mindent, és szorosan kövessék az Ő életformáját.
Egy ilyen
„Krisztus-formájú” élet, melyet a történelem folyamán oly sok megkeresztelt
lélek élt, csak egy különleges meghívásnak és a Lélek sajátos ajándékának
erejéből lehetséges. Ebben az életformában ugyanis a keresztségi megszentelés
Krisztus-követésében radikális válasszá alakul az evangéliumi tanácsok
vállalásával, melyek közül az első és a lényeges a mennyek országáért vállalt
tisztaság szent köteléke. E
különleges „Krisztus-követésnek” – mely mindig az Atya kezdeményezéséből
születik – lényeges krisztológiai és pneumatológiai karaktere van, amennyiben
egész különleges módon fejezi ki a keresztény élet szentháromságos karakterét, elővételezve annak – az
egész Egyház által óhajtott – eszkatologikus megvalósulását.
Krisztusnak sok szavát
és cselekedetét őrzi az evangélium, melyek e különleges meghívás értelmét
megvilágítják. A meghívás lényeges vonásainak együttlátásához igen nagy
segítséget nyújt, ha tekintetünket Krisztus ragyogó arcára fordítjuk a
színeváltozás misztériumában. E „képről” beszél az egész ókori lelkiségi
hagyomány, amikor összekapcsolja a szemlélődő életet Jézus imádságával a
„hegyen”. Bizonyos értelemben az Istennek szentelt élet „aktív” dimenziója is
visszavezethető e hagyományra, mert a színeváltozás nem csupán Krisztus
dicsőségének föltárása, hanem előkészület is a kereszthordozásra. A történés
magában foglalja a „fölmenetelt a hegyre” és a „lejövetelt a hegyről”: a Mester
választott tanítványait egy pillanatra körülveszi a szentháromságos élet
ragyogása és a szentek közössége, szinte elragadtatnak az örökkévalóságba, de
azonnal visszazökkennek a mindennapi valóságba, melyben nem látnak mást, csak
magát „Jézust” az emberi természet alázatosságában, s parancsot kapnak,
hogy térjenek vissza a völgybe, hogy vele együtt fáradozzanak Isten tervéért,
és bátran vágjanak neki a keresztútnak.
2. „Hat nap múlva Jézus maga mellé vette Pétert, Jakabot és a
testvérét, Jánost, s fölment külön velük egy magas hegyre. Ott elváltozott
előttük, arca ragyogott, mint a nap, ruhája pedig olyan fehér lett, hogy
vakított, mint a fény. Egyszerre megjelent nekik Mózes és Illés, és
beszélgettek Jézussal.
Péter erre így szólt Jézushoz:
Uram, jó itt nekünk! Ha akarod, csinálok ide három sátrat: egyet neked,
egyet Mózesnek, egyet pedig Illésnek.
Amíg beszélt, hirtelen fényes felhő borult rájuk, s a felhőből szózat
hallatszott:
Ez az én szeretett Fiam, akiben kedvem telik, Őt hallgassátok!
Ennek hallatára a tanítványok arcra borultak és igen megrémültek.
Jézus odalépett hozzájuk és megérintette őket:
Keljetek föl, ne féljetek!
Amikor tekintetüket fölemelték, nem láttak senkit, csak egyedül Jézust.
A hegyről lefelé jövet Jézus rájuk parancsolt:
Ne szóljatok a látomásról senkinek, amíg az Emberfia föl nem támad a
halálból.” (Mt 17,1-9)
A színeváltozás döntő
pillanat Jézus küldetésében. Kinyilatkoztatás
történik ugyanis benne, mely a tanítványok szívében megszilárdítja a hitet,
előkészíti őket a kereszt tragédiájára, és elővételezi a föltámadás dicsőségét.
E misztériumot az Egyház – az Urával való eszkatologikus találkozás felé
zarándokló nép – mindig újra átéli. Mint a három kiválasztott apostol, úgy
szemléli az Egyház Krisztus megdicsőült arcát, hogy megerősödjék a hitben, s a
kereszten elváltozott arcának gyengeségétől meg ne botránkozzék. Mindkét
esetben a menyasszony áll a vőlegény előtt, részesedik annak misztériumában és
körülragyogja fényessége.
Ez a fényesség az
Egyház minden fiát és leányát megvilágosítja, akik valamennyien egyformán arra kaptak
meghívást, hogy Krisztust kövessék, azaz
életük végső értelmét benne lássák és elmondhassák az Apostollal: „Nekem az
élet Krisztus!”(Fil 1,21) Sajátosan tapasztalják meg azonban a
megtestesült Igéből kisugárzó fényt azok, akik
az Istennek szentelt életre hivatottak. Az evangéliumi tanácsok vállalása
ugyanis arra rendeli őket, hogy jellé és próféciává váljanak a testvérek és
nővérek közössége és a világ számára egyaránt. Ezért Péter lelkes szavainak: „Uram, jó itt nekünk!” (Mt
17,4) különös visszhangot
kell kelteniük bennük. E szavak az egész keresztény élet Krisztus-központú
feszültségét fejezik ki, ugyanakkor sajátos erővel jelzik azt a
teljesség-igényt, amit az Istennek szentelt életre szóló meghívás mély
dinamizmusa jelent: „Jó veled lennünk, odaadni magunkat neked, hogy életünk
kizárólagos központja légy!” Aki megkapta a Krisztussal való eme
különleges szeretetközösség kegyelmét, úgy érzi, elragadta az Úr ragyogása: aki
„ékesebb az emberek fiainál” (Zsolt 45,3), s akinek nincsen párja.
A keresztény élet
egységes egészében a különböző meghívások Krisztus egyetlen fényességének
mintegy a sugarai, mely fényesség „az Egyház arcán tükröződik”. A világi Krisztus-hívők meghívásuk világi jellege alapján
elsősorban úgy tükrözik a megtestesült Ige misztériumát, mint a világ alfáját
és ómegáját, minden teremtmény értékének alapját és mértékét. A szent
hivatal birtokosai élő
képmásai Krisztusnak, a Főnek és Pásztornak, aki a „már és még nem” idejében
dicsőséges eljövetelének várásában vezeti népét. Az Istennek
szentelt életre az a
feladat bizatott, hogy Isten emberré lett Fiát úgy mutassa be, mint eszkatologikus
célt, aki felé minden törekszik, ragyogást,
mely előtt elhalványul minden más fényesség, végtelen szépséget, aki egyedül
képes egészen betölteni az emberi szívet. Az Istennek szentelt életben tehát nemcsak
arról van szó, hogy Krisztust egész szívből kell követni, „jobban kell
szeretni, mint apát és anyát, mint gyermeket” (vö. Mt 10,37), amint ez minden tanítványnak
kötelessége, hanem mindezt az egész egzisztencia Krisztushoz
„hasonlóvá” tevő odaadásával egy
mindent átfogó feszültségben kell tenni, mely az időben lehetséges mértékben és
a különböző karizmáknak megfelelően elővételezi az eszkatologikus
tökéletességet.
Az Istennek szentelt
személy ugyanis az evangéliumi tanácsok vállalásával nemcsak élete értelmét
találja meg Krisztusban, hanem lehetőségei szerint azért is fáradozik, hogy
kövesse „azt az életformát, melyet Isten Fia vállalt magára, amikor a világba
lépett”. A szüzesség vállalásával magáévá teszi Krisztus
szűzi szeretetét, és megvallja őt a világ előtt, mint az egyszülött Fiút, aki
egy az Atyával (vö. Jn 10,30; 14,11); szegénységének követésével megvallja Őt, mint Fiút,
aki mindent az Atyától kap és a szeretetben mindent visszaad neki (vö.
Jn 17,7.10); a Fiú
gyermeki engedelmességének misztériuma
iránti elkötelezettséggel föláldozva a saját szabadságát megvallja Őt mint a
végtelenül szeretettet és szeretőt, azt, aki egyedül az Atya akaratának
teljesítésében lelte kedvét (vö. Jn 4,34), kivel tökéletes egységben van,
s kitől mindenben függ.
A Krisztus
misztériumához való „hasonulással” az Istennek szentelt élet különleges módon
valósítja meg a Szentháromságnak azt a megvallását, mely az egész keresztény életet
meghatározza, amennyiben csodálattal eltelve elismeri az Atya, a Fiú és a
Szentlélek Isten magasztos szépségét, és örömmel tesz tanúságot az emberekhez
való jóságos lehajlásáról.
Forrás: VITA CONSECRATA - II. János Pál pápa
szinódus utáni apostoli buzdítása a püspökökhöz és papokhoz a
szerzetesrendekhez és szerzetesi kongregációkhoz, az apostoli élet
társaságaihoz, a világi intézményekhez és minden hívőhöz az Istennek szentelt
életről és annak küldetéséről az Egyházban és a világban
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése