2013. augusztus 25., vasárnap

A tisztasági magánfogadalom

Hans Memling: A tisztaság allegóriája
A tisztasági magánfogadalom különbözik a megszentelt élet intézményeiben az evangéliumi tanácsokra letett ünnepélyes, nyilvános fogadalom (professio) részeként letett tisztasági fogadalomtól, vagy a világi intézményekben letett "félig-nyilvános" tisztasági fogadalmat is magában foglaló elköteleződéstől. A szüzek rendjében (ordo virginum) szentmise keretében a megyéspüspök által a szüzek konszekrációjának liturgiája nem minősül fogadalomtételnek. Az egyházi rendben a cölibátusra és Isten szolgálatára tett nyilvános ünnepélyes fogadalma pedig szentségi rangra emeltetett.

A tisztasági magánfogadalom egy egyszerű, nem ünnepélyes formula, nem nyilvános, nem vonja maga után a megszentelt személy egyházjogi megnevezést és nem kötelez hivatalos egyházi szolgálatra. Nem zárja ki azonban, hogy a fogadalom elkötelezett megélésével, az életáldozat vállalásával mégis egyházi szolgálatot teljesíthet az elkötelezett személy és megszentelt életet él a világban lélekben.

Nem jelenti a magánfogadalom azt, hogy csak magunkban fogadjuk meg az Istennek szenteltséget. Szükséges egy pap vagy egy püspök jelenléte, hogy az ő kezébe tegye le a fogadalmát az illető és írásba foglalja a fogadalmát. Nem az Egyház nevében fogadja el a pap azonban a fogadalmat, ő csak tanú. Nem szükséges ünnepélyesen szentmise és liturgia keretében letenni a fogadalmat. A fogadalom legjobb, ha szentmisén kívül az Oltáriszentség jelenlétében történik meg az Úr, a fogadalmat tevő és elfogadó pap jelenlétében, utána részt lehet venni hálaadásul egy szentmisén.

Lehetséges a fogadalmat csak egy évre tenni, vagy több évre, de akár egy életre is. Van rá mód, hogy a professio, a megszentelt élet intézményeinek megszokott gyakorlatához hasonlóan hármas fogadalmat tegyen valaki a szegénységre, tisztaságra és engedelmességre, de nem javasolt, mert más a teológiai tartalma a magánúton és a közösségben letett fogadalom esetén az engedelmességnek és a szegénységnek, magánúton ezeknek nincs indoka a közösségi elöljáró hiánya miatt és az önálló életvitel miatti magántulajdon szükségessége miatt.

Mit jelent a tisztaság a (magán) fogadalomnál?

- A fogadalmas lemond  a családi életről a fogadalom időtartamára, nem kezdeményez párkapcsolatot és nem lép házasságra senkivel.

- A fogadalom kizárja a tisztaság elleni testi (külső) és lelki (belső) bűnöket.
- A lélek magát osztatlan szívvel Isten Országa ügyének szenteli, szűzi/tiszta életet vállal a lelkek üdvösségén munkálkodva az Egyházat szolgálva.

Nem előfeltétele a fogadalom letételének a fizikai szüzesség. Tehetnek ilyen fogadalmat mindazok, akik életük következő időszakát vagy egész további életüket tisztaságban kívánják megélni.

Lehetnek a fogadalmat tevők
- özvegyek, ha nem az özvegyek rendjének keretén belül (ordo viduarum) szeretnének az Egyházat szolgálva élni,
- elváltak, ha az egyházilag érvénytelenített házasságot követően egy új életútra kaptak meghívást, vagy nem fedezték fel időben az Úr akaratát életükben vagy
- olyan korábban a tisztasággal ellentétes életutat járó felnőtt megtérők, akik számára a megtérésük után már nem elképzelhető a korábbi életvitel.

Sokakban felvetődhet a kérdés, hogy miért nem lép be valaki egy közösségbe, ha megszentelt életet akar élni, Istennek akarja adni az életét a meghívására válaszul. Ennek több oka lehet, az akadályok különbözőek lehetnek. Lehetséges a kor előrehaladottsága, amely kizárja, hogy csatlakozzon egy megszentelt élet intézményéhez, lehet egy betegség, fizikai vagy pszichés alkalmatlanság, lehet családi ok, hogy valakinek idős szüleit el kell látnia, de lehet pusztán az a tény, hogy valaki nem közösségben kapott meghívást az Istennek szentelt életre.

A közösségen kívül úgy tűnik, nehezebb megtartani ezt a fogadalmat. Isten mindenkinek megadja azonban a kegyelmet, a meghívás során az úton lehet rá számítani, hogy ő mindenkinek segít, ha odaszenteli az életét, hogy azt valóságban neki tetszően élhesse. Közösségen belül és kívül eltérő nehézségek lehetnek, mindét útnak megvannak a maga „előnyei” és „hátrányai”. A közösség védőszárnyat ad, ugyanakkor jelentős pszichés megterhelést is jelent. Az egyedüli élet nehéz, mert nincsenek ott a közösségi társak, fizikailag távol helyezkedik el a lakóhelye a kolostortól és a templomtól, el kell látnia magát, világi vagy egyházi munkahelyen állást vállalva, ugyanakkor az Egyház védőszárnya ebben az esetben is ott van a kegyelmi forrásokat ki lehet használni, emellett nagyfokú önállóságra ad lehetőséget, amely az erre hivatottaknál kedvező, hogy így élve ki tudnak teljesedni hivatásukban.

Minden megszentelt életre meghívott személy a saját meghívása és lehetőségei alapján lesz elbírálva. Kérem Isten áldását és kegyelmét, hogy a számára kijelölt útra minden testvérem és nővérem rátaláljon és Isten nagyobb dicsőségére élje életét a Szent Szűz, szentjeink és a szent angyalok pártfogásában.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése