Szülővárosa, Civita
akkoriban püspöki székhely volt, ma Bagnoregio egyik kerülete. Atyja, Giovanni
di Fidanza híres orvos volt, édesanyját Maria di Ritellónak hívták.
Születésének évét a források pontosan nem közlik, de olyan adatokat tudunk,
hogy 53 éves korában halt meg, vagy -- és ez látszik a legpontosabbnak -- hogy
harmincöt éves volt, amikor 1253-ban Párizsban teológiai doktor lett. Ez utóbbi
adat alapján visszafelé számolva jutunk az 1217/18-as születési évhez. A
keresztségben a János nevet kapta.
Saját
visszaemlékezéseiből tudjuk, hogy kisgyermek korában súlyos betegségbe esett.
Édesanyja akkor fogadalmat tett: ha meggyógyul, a ferencesek kolostorába adja
nevelésre. A hagyomány szerint Assisi Szent Ferenc a városban járt, ölébe vette
a gyermeket, és ezt mondta róla: ,,Buona ventura!'', azaz ,,szép jövő'', és
meggyógyította. A fogadalom értelmében a kis János valóban a ferencesek
kolostorában nevelkedett. 1236/38 táján a párizsi egyetemre ment, ahol
filozófiai tanulmányait 1242/43-ban fejezte be.
Huszonöt
évesen, érett megfontolással lépett a ferences rendbe, ahol a Bonaventura nevet
kapta. 1243--48 között végezte a teológiát a rend híres párizsi főiskoláján
Halesi Alexander irányítása mellett, akit ,,tanárom és atyám''-nak nevezett.
1248-tól az akkori tanulmányi rendnek megfelelően tanítani kezdett, és 1253-ban
nyerte el a doktori fokozatot, mely után négy évig a rendi főiskola tanára
volt. Éppen ezekben az években folyt a vita Párizsban, hogy a kolduló rendek
tagjai taníthatnak-e az egyetemen, vagy sem. Mire a vitának IV. Sándor pápa
véget vetett (1257. augusztus 2.), Bonaventura már nem volt Párizsban: február
2-án Rómában a rendi káptalan megválasztotta a ferences rend általános
főnökének, generális miniszternek.
Tizenhat
éven át viselte ezt a tisztséget a rend történetének nehéz időszakában. A
második ferences nemzedékben ugyanis nagyon élesen felmerült a kérdés: szó
szerint kell-e venni Szent Ferenc reguláját, s egyáltalán megvalósítható-e a
teljesen szegény, apostoli életforma? A renden belül és kívül sokan voltak,
akik azt mondták, hogy akiben nincs meg Szent Ferenc karizmatikus lelkülete,
márpedig a második nemzedékben már nincsen, az nem élhet úgy, mint a
rendalapító, tehát a bencés vagy ágostonos kolostorok mintájára át kell szervezni
a rendet. Mások ellenben eretnekségig menő szélsőséggel hirdették, hogy az
igazi Egyház az eredeti szentferenci életformában él, s aki azt feladja, a
kereszténységet árulja el.
Bonaventurának
nem annyira szervező- és kormányzókészségével, mint bölcsességével és szelíd
életszentségével sikerült úrrá lennie a széthúzó erők felett. Egységben tudta
tartani az akkoriban mintegy harmincezer főt számláló hatalmas, túl hirtelen
felduzzadt szerzetet. A legtöbbet nem szavával, hanem példájával érte el:
szegénységben és tudásban, józanságban és tökéletes engedelmességben élte
szerzetesi életét.
Rendfőnöki
székhelye Párizsban volt, de szükség szerint sokat utazott. Bejárta Itáliát,
Galliát, 1258-ban és 1265-ben Britanniában járt, 1259-ben Flandriát, 1264-ben a
német birodalmat és Hispániát kereste föl. Ahol megfordult, mindenütt prédikált
a népnek, de beszélt királyok és pápák előtt is. Ugyanakkor figyelemmel kísérte
a párizsi egyetem életét. 1267 és 1268 nagyböjtjén maga is tanított. 1273
húsvétja után tartotta híres előadásait a teremtéstörténetről (Hexaëmeron).
1265-ben
a pápa felkínálta neki a yorki püspökséget, de Bonaventura nem fogadta el. Más
rendek főnökeivel együtt dolgozott a II. lyoni zsinat előkészítésén, miközben
1273. május 28-án a pápa kinevezte bíborossá és a Róma közelében lévő Albano
püspökévé. A kinevezés hallatára Bonaventura a pápához indult, akivel Firenze
közelében találkozott, majd vele együtt Lyonba ment. A zsinatot előkészítő
bizottság elnöke volt. Az üléseket 1274. május 7-től július 17-ig tartották.
Közben a pünkösd vigíliáján megtartott rendi káptalan fölmentette a
rendfőnökség alól. A zsinaton két híres beszédet mondott, és sok fáradozása
gyümölcseként július 6-án megszületett az unió a görögökkel.
Bonaventurára
egyaránt jellemző a valóságérzék és a lélek mélyére látás, a teljesítőképesség
és a szolgálatkészség, a szervezni tudás és a melegszívűség. Tanítója, Halesi
Alexander mondta róla, hogy olyan, mintha benne Ádám nem vétkezett volna.
Némelyek hiányolják nála a rendkívüli önsanyargatásokat. Bonaventura aszkézise
ugyanis átlagos volt és emberi. Az általa olyannyira tisztelt rendalapítót nem
igyekezett a szigorú vezeklésben követni. Neki nem az elemi erő kitörését
kellett állandósítania; az ő történelmi feladata az volt, hogy a lelkekbe vigye
át ezt az erőt.
Szíve
minden rezdülését, a Világ Urának minden dicséretét, és az Örök Atya minden
segítségül hívását rendszerint -- szüntelenül forgó - - agyának munkája
kísérte. És ugyanígy vagy még inkább: nem volt olyan gondolata, amelyet át ne
járt volna a szív melege; értelmi munkája az imádságban gyökerezett. Utak
Istenhez című munkája élén a következőket olvashatjuk: ,,Azzal kezdem, hogy
segítségül hívom az örök Atyát, az Őskezdetet, akitől a megvilágosítások
alászállnak, a Világosság Atyját, akitől minden jó adomány és minden ajándék
származik (Jak 1,17); a Fia, Urunk, Jézus Krisztus által hívom segítségül, hogy
nyissa meg a szememet, és lábunkat igazítsa a béke útjára.''
Tudás
és hit Bonaventuránál nem zárja ki, ellenkezőleg: kölcsönösen föltételezi
egymást: a hit adja értelmünknek azt a tisztaságot és azt az irányt, amely
képessé tesz minket arra, hogy Istenről és az emberekről helyesen
gondolkodjunk. Nézete szerint veszélyes dolog a filozófiai gondolkodást a
hitigazságoktól és a teológiától elszakítani, mert nem az értelmünk, hanem a
hitünk ad választ lelkünk legmélyebb kérdéseire, a létünket, utunkat és
célunkat illető kérdésekre. Ha a hitnek ezekre nem volna válasza, vagy
mondhatjuk: ha Krisztus nem adna választ, akkor az ember nagyon könnyen eltévelyedne,
és a végén kételyei támadnának afelől is, hogy egyáltalán birtokába kerülhet-e
valaha az igazságnak. Értelmünket az ősbűn elhomályosította, így Istent,
valamint a lét és az élet értelmét csak mintegy törött tükörben látjuk. A
hitből erőt merítve és a hit világosságánál azonban meglátjuk Istent a
bennünket körülvevő világban, a saját lelkünkben, és mindenben, ami fölöttünk
van.
Bonaventura
előtt a világ kinyílik, mint egy könyv, és úgy tud benne olvasni, hogy
mindenütt Isten nyomait fedezi fel.
,,Akiben
a teremtett dolgok nem gyújtanak világosságot, az vak; aki hangos szavukra nem
ébred fel, az süket, aki a teremtett dolgokért nem áldja az Istent, az néma;
aki ezek tanúságát figyelmen kívül hagyja és nem ismeri el az Őskezdetet, az
őrült. Nyisd hát ki a szemed, fülelj, ajkaid mozduljanak és legyen készséges a
szíved, hogy minden teremtményben Istenedet láthasd és dicsőítsd, szeresd,
tiszteld és áldjad.'' (Itinerarum)
Az
örök Atyának Jézus Krisztus, a megtestesült Ige a tiszta képmása. Ő a központja
életünknek, tárgya szeretetünknek és megismerésünknek. Bonaventura kedvenc
gondolata az őskeresztény igazság, hogy ti. Krisztus által és Krisztusban úton
vagyunk az örök Atya felé: ,,Ezen a központon (Krisztuson!) át térünk vissza,
és kapjuk -- az élet forrásánál -- az életet'' (Hexaëmeron).
Aki
azonban Krisztust meg akarja ismerni, annak ahhoz a forráshoz kell nyúlnia,
amelyet az Egyház évszázadokon át hűségesen megőrzött, a Szentíráshoz. A Biblia
Bonaventura számára Isten megismerésének kimeríthetetlen forrása. A tiszta víz
folyamának nevezi, amely átszeli a történelmet; máskor kertnek mondja, ahol
életet tápláló eledel terem; vagy Isten szívének, szájának, nyelvének,
palavesszőjének. Minden, amit Bonaventura ír vagy mond, azt nemcsak áthatja a
Szentírás, hanem sokszor úgy is fogalmaz, ahogy a Szentírásban találja. A
Szentírásban fölleli azt, amit a filozófiában nem talál: a tudást, amely
nemcsak az értelmet gazdagítja, hanem egész létünket újjáalakítja és
megeleveníti. Ezért Bonaventura nemcsak a filozófiai műveket nézi
bizalmatlanul, hanem a teológiaiakat is: soha nem tartalmazzák a teljes és
tiszta igazságot. A Szentírás tiszta borába nem volna szabad -- mondta egyszer
-- túl sok filozófiai vizet keverni, nem volna szabad a benne foglalt életet az
értelemmel túlságosan felvizezni: ,,Rossz csoda volna, ha a bor vízzé válna.''
Így
Bonaventura a világból, a megtapasztaltakból és a Szentírásból létrát épít,
amelyen felér az Istenhez. Az istenismeret legfelső lépcsőfoka azonban, amelyre
földön az ember egyáltalán fölléphet, átvezet mindeneken túl a
kifürkészhetetlenbe, Isten sötétségébe. Bonaventurát sem mint teológust, sem
mint embert nem ismernénk, ha nem vennénk tekintetbe személyiségének ezt a
misztikus magvát, szívének sajátos szenvedélyét, amely végül a gondolkodásnak
és a tudománynak egész fegyverzetét elveti. ,,Ha azt kérdezed, hogyan lehet az
istenismeretnek erre a legmagasabb fokára eljutni, akkor ne a tudományt
kérdezd, hanem a kegyelemtől várj választ.'' És: ,,A léleknek sokféle képessége
van arra, hogy valamit elsajátítson: az érzékelés, a képzelőerő, az
ítéletalkotás és a megértés képessége. Ezekre mind kell támaszkodni. A csúcson
azonban a szeretet teremt egységet, amely mindent felülmúl.''
Bonaventura
nem szánt sok időt teológiai gondolatainak rendszerezésére és írásba
foglalására. Ereje zömét lekötötték az egyházi teendők és a rend nagy
felelősséggel járó vezetése. Ennek ellenére a modern latin kiadásban kilenc
nagy kötetet tesznek ki művei.
Bonaventura,
akit az utókor a Doctor Seraphicus, 'Szeráfi doktor' címmel tisztelt meg, a
görögökkel létrejött megegyezés másnapján megbetegedett, és egy héttel később,
1274. július 15-én, vasárnap hajnalban meghalt. Temetésén a pápa az egész
zsinattal együtt jelen volt. Sírja a lyoni Szent Ferenc-templomban van.
1482-ben avatták szentté, 1533-tól tiszteljük mint egyháztanítót. Ünnepét a
szentté avatáskor felvették a római naptárba, július második vasárnapjára.
1568-ban áthelyezték július 14-re, 1969-ben pedig a halála napjára, július
15-re.
Forrás: Szentek élete
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése