Ignác, eredeti nevén Iñigo López de
Loyola, 1491-ben született egy baszk nemesi család sarjaként. Udvari apródként,
később lovagként ambiciózus tervei voltak, amint későbbi bizalmasai utalnak rá,
bátor volt „a játékban, a nők körüli forgolódásban, a verekedésben és a
hadakozásban. Megkísértette a test, és le is győzte”.
A fordulat
Iñigo nem volt hivatásos
katona. A spanyol király felhívására azonban hadba indult, mint lovag. 1521
pünkösd vasárnapján Pamplona várának védelmében súlyosan megsebesült egy
francia ágyúgolyótól. Az egyik lába azonban rövidebb maradt a másiknál. Hosszú
ideig otthon kellett feküdnie, loyolai kastélyukban. Olvasnivalót kért, de csak
Jézus élete volt kéznél, és egy Szentek élete. A sebesült először kedvetlenül
lapozgatta őket, de aztán egyre jobban elámult, s végül egészen e művek hatása
alá került.
Manréza
Először a szent remeték nagy
vezekléseit és hosszú imádságait próbálta utánozni. Díszes nemesi ruháját egy
koldus rongyos öltözetével cserélte fel, és egy Manréza nevű kis város melletti
barlangba vonult vissza, ahol majdnem egy egész évet töltött. Ez az időszak
először a küzdelem ideje volt, a már-már kétségekig fokozódó lelki gyötrődésé,
később pedig a misztikus átalakulásé.
Itt született meg a
Lelkigyakorlatos könyv magja, amely később nagy segítségére volt abban, hogy
társakat verbuválva közelebb vigye Istenhez a világot.
A tanulmányok
időszaka
Sok terv, tapasztalat,
kudarcélmény után Ignác arra jutott, hogy tanulnia kell.
Több mint tíz évet szentelt a
tanulásnak, többek közt Párizsban és Barcelonában. Gyerekekkel kellett együtt
ülnie az iskolapadban, hogy latinból az elemi ismereteket elsajátítsa. Közben
azonban nagy figyelmet szentelt az embereknek is.
Mindez persze nem ment
nehézség nélkül. Apostoli munkálkodását egyesek gyanakodva nézték, ezért
többször is az inkvizíció börtönébe került, de mindig felmentették.
A Jézus Társasága
születése
Már Barcelonában fölébredt
benne a vágy, hogy néhány embert maga köré gyűjtsön. Azonban csak Párizsban
sikerült neki közösséget kovácsolnia. Az első társak: François Xavier, Pierre
Favre, Diego Laínez, Simon Rodrigues, Nicolas Bobadilla, Alfonso Salmerón voltak.
Miután elvégezték nála a lelkigyakorlatokat, arra a következtetésre jutottak,
hogy „teljesen szakítanak a világgal, és a szegénység és a kereszt útjára
lépnek”. Ideáljuk az apostolok élete volt.
1534. augusztus tizenötödikén
közös fogadalommal pecsételték meg barátságukat Párizsban. Elhatározták, hogy
segítenek a lelkeknek, és elmennek a Szentföldre; ha azonban egy éven belül nem
sikerül oda eljutniuk, vagy ha nem maradhatnak tartósan Palesztinában, akkor
Rómában felajánlják szolgálataikat a pápának.
Tanulmányaik befejezése és
papszentelésük után Velencében várták a lehetőséget, hogy a Szentföldre
induljanak. Ez azonban meghiúsult. Így elmentek Rómába jelentkezni a pápánál.
Itt lelkipásztori munkákkal és
lelkigyakorlat adással kezdtek foglalkozni. A nép nyelvén ők voltak a „zarándok
papok”. Közben vártak a pápa döntésére: hova is küldi őket? Hosszas tanácskozás
után elhatározták, hogy közösségüket renddé alakítják át, amelynek „Jézus
Társasága” lesz a neve. 1540. szeptember huszonhetedikén elkészült a Regimini
Militantis Ecclesiae című ünnepélyes dokumentum, amellyel III. Pál pápa
jóváhagyta az új alapítást.
Ignác mint
általános elöljáró
Társai egyhangúlag Ignácot
választották meg első generálisuknak.
Ignác jó tíz évig dolgozott a
Rendalkotmányon, ami főleg misztikus imáiból nőtt ki, de a szabályok
létrehozásában szerepe volt a tapasztalatnak, a társaival való tanácskozásnak,
más szerzetesrendek tanulmányozásának és az alapos megfontolásnak is.
Mindemellett a Rend ügyeinek
intézése is Ignác vállát nyomta. A Jézus Társasága gyorsan terjedt Európa
szerte; Indiában és Távol-Keleten az első jezsuiták elkezdték a missziós
munkát. Létrejöttek az első jezsuita kollégiumok, többek közt a Római Kollégium
(a mai Gergely
egyetem).
Ignác betegeskedései mellett
is fáradhatatlan volt. Egyszer maga is megállapította: „Harminc esztendő alatt
akár esett, akár fújt, semmi nem tartott vissza attól, hogy az Isten
szolgálatára tervbe vett munkát órára pontosan el ne kezdjem”.
1556. július harmincegyedikén
véget ért Ignác földi élete. Titkára azt írta, hogy úgy halt meg, mint bárki
más, de műve, a Jézus Társasága, kb. ezer taggal szilárdan állt. Ignácot
1622-ben avatták szentté, s ünnepét a következő évben felvették a római
naptárba.
Milyen ember
volt Szent Ignác?
Egy bizalmas barátja e
szavakkal jellemezte: „Ignác atyánkban nagyszerű természet és átfogó szellem
párosult egymással. Ezeknek az adottságoknak a birtokában, és Urunk kegyelmével
minden erejét latba vetette, hogy nagy dolgokat vigyen végbe, és minden tette
csupa tűz volt. Akár a Társaságot nézi az ember, amelyet alapított, akár a
Lelki gyakorlatokat, úgy találja, hogy csupa életet árasztó szeretet, csupa
lobogás, soha nem nyugvó buzgalom, állandó felhívás és ösztönzés a lelkek
tettre kész megsegítésére.” Szent Ignácra semmi sem lehet jellemzőbb, mint
életének, a Lelkigyakorlatok egész szellemének és a rendi szabályok fő
irányvonalának rövid, de találó foglalata:
Omnia ad maiorem Dei gloriam -
Mindent Isten nagyobb dicsőségére.
Forrás: Jezsuiták
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése