Loyolai
Szent Ignác egy kevéssé ismert mondása szerint lelkiéletünk során nagyon nagy
az esélye annak, hogy tévedésbe essünk. Emlékiratainak feljegyzője szerint, a
jezsuita rend e szent alapítója egyszer azt mondta, hogy az emberek kilencven,
de az is lehet, hogy kilencvenkilenc százaléka téved el lelkiéletében.
Mellbevágó kijelentés ez, bár maga Szent Ignác személyes életpályája is jó
példa arra, hogy milyen vargabetűket írhatunk le Isten-keresésünk néha
túlbuzgó, máskor kétségbeesett, de tapasztalat szerint mindig izgalmas
igyekezetében. Sokak élete, köztük a szentek és mélyebbre nézve saját
lelkiéletünk is tükrözi a remények és reménytelenségek, vagy Szent Ignác nyomán
a vigaszok és vigasztalanságok e hullámzó váltakozását. Lelki tapasztalatunk
egy fordulatos, belső megmozdulásokkal teli kaland, amely Jézus követésében
ötvözi a szentek nyomában való járást és a teljesen egyedülálló mindenki által
személyesen megélt tapasztalatot. A szentignáci lelkiség a személyes
Isten-tapasztalat és Egyház-élmény biztos útján segít haladni, miközben a belső
megmozdulások felismerésére és azok forrásának valamint céljának
megkülönböztetésére teszi a hangsúlyt. Így, habár lelkiéletünkben tényleg
fennáll az eltévedés veszélye, a lelkiségek, köztük a szentignáci lelkiség segítségével
mégsem vagyunk eszköztelenek és magunkra hagyva legszebb és legfontosabb
törekvésünk során.
A
lelkiségek által nem csupán az eltévelyedéstől nyerhetünk oltalmat, hanem
különböző korokban és azok szükségleteinek megfelelően a jobbra és többre törekvés
formái is a Szentlélek e sajátos indítatásaiban jelentek meg. Ha csupán a
szerzetesség által nyitott új utakra tekintünk, akkor itt említhetjük az első
remeték sóvárgó sivatagi Istent-keresését, Szent Benedek hegyre épített szent
városként világító közösségeit és Szent Ferenc Istenre hagyatkozó szelíd
gyermeki bizalmát. A szentek sorában sokan vannak azok, akik a lelki megújulás
új útjait építették az Egyházban. Loyolai Szent Ignác a 16. század sajátos
forgatagában csatlakozott a szent újítók sorához. Sajátos időszak volt ez az
emberiség történetében, hiszen e században a korábbi egységes európai
társadalom és vallás összetartó szerkezetei széttöredeztek. Amerika felfedezése
és a Reformáció egyszerre jelentettek külső és belső kihívást az Egyház számára,
és átalakították a korábbi valóságokat és lehetőségeket. A kitágult földrajzi
térben új életmódok, míg a vallási szakadás nyomán a hitélet új, egymással
ütköző formái jelentek meg. Ez a kor sok tekintetben hasonlít mai világunkhoz.
Az utóbbi évtizedek utazási és kommunikációs lehetőségei földrajzilag egy nagy
faluvá tették világunkat, amelyben feloldódtak a korábbi határok. Mára
átjárhatóvá és lakhatóvá vált az egész világ, ugyanakkor a lelki élet
gyakorlása és a vallási formák terén soha nem látott áradat lepte el a világot.
Nemhiába, hogy Szent Ignác a maga hasonlóan forgatagos korában felismerte a
megkülönböztetés szükségességét, hogy általa megtalálja a célhoz vezető utat.
Szent
Ignác meggyőződése, hogy lelki életében világos célt kell maga elé állítni,
amit a következő szavakban foglal össze Lelkigyakorlatok című kézikönyvében:
„Az ember arra van teremtve, hogy Istent, a mi Urunkat dicsérje, tisztelje és
szolgáljon neki, és ezáltal lelkét üdvözítse.” (Lgy. 23) Közelebb hozva e talán
a mai ember számára eléggé elvontnak tűnő célkitűzést, így fordíthatnánk le
szentünk mondását: tekintsünk Istenre, hiszen Ő végtelenül jó, akit dicsérni,
éppen e jósága miatt ésszerű és felemelő dolog. E végtelen isteni jóság
ugyanakkor tiszteletre hív, hiszen minden számunkra és bennünk elérhető jó
forrása is egyben. Végül pedig, e jó megvalósulását szolgálni saját életünkben
és az emberek között olyan feladat, amely az emberi lélek üdvösségére szolgál.
Szent Ignác számára minden jó forrása Isten, ezért mindenben, ami jó a jelenlévő
Istent tiszteljük, és tiszteletünket mi sem teszi teljesebbé, mint a szolgáló
szeretet, amely által biztosan Istenhez jutunk. A szentignáci lelkiség teljesen
Istenre irányuló apostoli lelkiség, amelynek ima és tevékenységi tere az egész
világ, törekvése mindenben megtalálni és megdicsőíteni Istent. E cselekvésben
szemlélődő lelkiség képessé teszi az embert a mindennapok megszentelésére.
Célját
tekintve tehát a szentignáci lelkiség nem különbözik a többi lelkiségtől. A
különbség az általa ajánlott eszközök és azok használata terén jelenik meg.
Szent Ignác a Lelkigyakorlatokban tárja elénk a lelki élet sajátos eszközeit,
amelyek működése egyéni lelki tapasztalatként válik élővé mindenki számára. Sok
lelki segítséget találunk még az általa szerkesztett jezsuita Rendalkotmányban,
sok ezer levelében és a különböző életrajzi írásokban. A megkülönböztetés
módszere, az elmélkedő és szemlélődő sajátos imamódok, valamint a napunkra
visszatekintő szerető figyelem imája segíti az egyéni és közösségi haladást célunk
felé. A lelki élet e gyakorlatainak végzése éppen annyira fontos, mint a testi
gyakorlatoké, hisz általuk a Jézussal való szoros személyes kapcsolat hatja át
az ember életét, és ez képesíti őt arra, hogy egyénileg és közösségben egyaránt
megtalálja Isten akaratát. A lelki élet alapritmusa a folyamatos jóról jobbra
haladás, vagyis az úgynevezett magis tapasztalata: „Mert gondolja meg mindenki,
hogy annyira halad majd előre minden lelki dologban, amennyire kivetkőzik
önszeretetéből, önakaratából és önérdekéből.” (Lgy. 189). Ebben a fokozásban
életünk rendezése és Isten akaratának megismerése a két fő mozzanat. Így a
Lelkigyakorlatok egyéni tapasztalatában a jóról jobbra haladás először a
megtérés, majd a Jézus követésére való elköteleződés, a szenvedő megváltó
Krisztussal való közösségvállalás és a feltámadás örömének mély lelki
tapasztalatain keresztül jelenik meg. Mindezt azonban nem egy előre megírt
forgatókönyv szerint, hanem az isteni kegyelem és az emberi szabadság
találkozásában. Szükséges a szabadság, vagy az úgynevezett indifferencia, hogy
ne hozzunk rendezetlen hajlamból születő döntést: „Szükséges ezért, hogy
közömbösekké tegyük magunkat minden teremtménnyel szemben, ami szabad akaratunk
döntésére van bízva és nincs neki megtiltva. Ugyannyira, hogy a magunk részéről
ne akarjuk inkább az egészséget, mint a betegséget, a gazdagságot, mint a
szegénységet, a tiszteletet, mint a gyalázatot, a hosszú életet, mint a
rövidet, és következetesen így minden másban; egyedül azt kívánva és választva,
ami jobban elvezet bennünket a célba, amire teremtve vagyunk.” (Lgy. 23) Mint
az inga nyelve, az ember arra hajlik, amerre Isten akarata vonzza. Így, a
szentignáci lelkigyakorlatok végzésének során Isten és ember szabadon megkötött
szövetsége születik meg, legyen az akár a lelkigyakorlatok több napos vagy több
hetes formájában, vagy akár a mindennapok imájában és negyedórás
visszatekintésében, azaz az Examen-ben. Ezek olyan idők, amelyeknek a
csendjében születik meg a jobb és több melletti elköteleződés. Jelenlegi Szentatyánk
is a csendre biztat imánkban: „Imádkozzunk gyakrabban, hogy a csendben
meghalljuk a hozzánk szóló Isten szavát.” (Pápai katekézis, Vatikán,
2011.05.11.) A szentignáci lelkiség gyakorlataiban sok a csend. Ha mi
elhallgatunk, akkor meghalljuk Isten szavát, és belülről ízlelve azt jobb
meggyőződésre jutunk. Habár a felsorolt hozzáállások és lelki eszközök többsége
nem volt ismeretlen a korábbi lelkiségekben sem, mégis Szent Ignác volt az, aki
azokat a Lelkigyakorlatok által egységes rendszerbe foglalta és kézikönyvként
közzétette Isten megdicsőítése valamint az ember lelki útjának segítése
céljából.
A
szentignáci lelkiség tehát először is céltudatossá tesz, majd a cél eléréséhez
sajátos eszközöket ajánl. Harmadik fő jellemzőjeként a Katolikus Egyházzal való
együttérzést és a tőle kapott küldetések sokszor hősies vállalását szeretném
kiemelni. Ez a lelkiség, majd a belőle kinőtt jezsuita élet és eljárásmód már
majdnem öt évszázada tesz embereket mindennapi vagy éppen az Egyház oltárain
közbenjáró szentekké. Szentek és vértanúk hosszú sora áll előttünk, de itt
csupán párat említünk meg az ismertek közül: Xavéri Szent Ferenc, a tüzes lelkű
misszionárius, Kaníziusz Szent Péter, a nagy hittudós, Pázmány Péter, a
nagyszombati egyetemalapító, vagy az erdélyi származású hősies lelkű Pongrácz
István, kassai vértanú. Még sokáig sorolhatnánk azok számát, akik napjainkig a
világ minden táján hitben, tudásban és a szeretet gyakorlásában Krisztus tanúi
a világban. Ugyanígy apostoli művekben is maradandót alkottak Szent Ignác lelki
utódai. Erdélyben megemlíthetjük a kolozsvári egyetem alapítását, vagy azokat
az iskolákat, amelyekben a jezsuita rend tagjai tanították fiatalok generációit
Gyulafehérváron, Marosvásárhelyen, Nagyszebenben, Nagyváradon,
Szatmárnémetiben, Székelyudvarhelyen és más helyeken. A sajtóapostolság és a
tudományok mellett nem jelentéktelen a lelki téren végzett munka, amely a
jezsuiták egyik fő tevékenysége a mai napig. Templomok és lelkigyakorlatos
házak tűzdelik a tájat, ahol a jezsuiták valaha is tevékenykedtek. Mai változó
világunkban pedig az emberi szükségek és Isten akaratának megfelelően a
szegények és menekültek segítése került sok helyen előtérbe. A szentignáci
lelkiséget élők az Egyetemes Egyházon belül, annak hívására és a tőle kapott küldetésre
válaszolva az Egyház által nagyra tartott Isten felé vezető apostoli úton
járnak.
A
jezsuita renden kívül még sokan magukénak érzik, ima és tevékeny életükben
pedig élik a szentignáci hagyományt. Ugyan a jezsuita rendnek nincsen női
szerzetesi ága vagy világi harmad rendje, de vannak női szerzetesi közösségek
erdélyi magyar viszonylatban is, amelyek a szentignáci lelkiség ihletéből
születtek, és vannak világi keresztények, akik élik ezt a lelkiséget. Erdélyi
magyar viszonylatban a Jézus Szíve Népleányok Társasága már a múlt század
elejétől tevékeny volt, és ma is folytatja munkáját a lelki és szellemi
nevelésben. Az utóbbi évtizedekben a Segítőnővérek Társasága nyitott
közösségeket Erdélyben, amelynek tagjai szellemi, lelki és szociális területeken
tevékenykednek. A szerzeteseken kívül a világi keresztények számára is élhető a
szentignáci lelkiség közösségi formája. Ők korábban a Mária Kongregációkba
tömörültek, mint a jezsuiták fő munkatársai. A hatvanas évek végén e közösség a
megújulás és a forrásokhoz való visszatalálás zsinati eszméinek hatására a
Keresztény Élet Közösségei nevet vette fel, és átalakult autonóm világszintű
egyházi közösséggé. A két év múlva 450. évfordulóját ünneplő KÉK ma világszerte
több tízezer tagot számlál és szorosan együttműködik a jezsuita renddel és más
ignáci közösségekkel. A világi keresztények számára ez a lehetőség megnyitja az
utat a szentignáci lelkiség megélésére abban az élethelyzetben és munkában,
amelyben vannak, anélkül, hogy ki kellene abból lépniük. A közösségben történő
ima és megosztás segíti, hogy személyesen és együtt is megéljék a
megkülönböztetés, a küldetés-vállalás, a kölcsönös támogatás és a kiértékelés
jobbra és többre vezető ignáci útját.
Hadd álljon itt zárszóként Szent Ignác felajánló imája, amely képesít a kiüresedésre és a jó befogadására, hogy azt értékelve cselekvővé váljunk: „Vedd, Uram, és fogadd el teljes szabadságom, emlékezetem, értelmem és egész akaratom, mindenem, amim van és amivel rendelkezem. Te adtad nekem mindezt, Neked, Uram, visszaadom. Minden a Tiéd, rendelkezzél vele egészen akaratod szerint. Add nekem szereteted és kegyelmed, mert ez elég nekem.” (Lgy. 234) Szent Ignác útja a kettős bizalom útja: Isten bízik az emberben, hogy az ember is bízni tudjon Istenben. A szeretet így eggyé forraszt és soha el nem tévedhetünk. AMDG (Isten Dicsőségére)
Hadd álljon itt zárszóként Szent Ignác felajánló imája, amely képesít a kiüresedésre és a jó befogadására, hogy azt értékelve cselekvővé váljunk: „Vedd, Uram, és fogadd el teljes szabadságom, emlékezetem, értelmem és egész akaratom, mindenem, amim van és amivel rendelkezem. Te adtad nekem mindezt, Neked, Uram, visszaadom. Minden a Tiéd, rendelkezzél vele egészen akaratod szerint. Add nekem szereteted és kegyelmed, mert ez elég nekem.” (Lgy. 234) Szent Ignác útja a kettős bizalom útja: Isten bízik az emberben, hogy az ember is bízni tudjon Istenben. A szeretet így eggyé forraszt és soha el nem tévedhetünk. AMDG (Isten Dicsőségére)
Pakot Géza SJ
Forrás: Jezsuiták
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése