2011. november 14., hétfő

Az Emmánuel jövendölés


„Az Úr újra szólt Acházhoz. Azt mondta: "Kérj magadnak jelet az Úrtól, a te Istenedtől, akár az alvilág mélységeiből, akár felülről a magasból." De Acház így válaszolt: "Nem kérek jelet, nem kísértem az Urat." Erre a próféta azt mondta: "Halljátok hát, Dávid háza! Nem elég nektek, hogy próbára teszitek az emberek türelmét, még az én Istenem türelmét is próbára teszitek? Ezért az Úr maga ad nektek jelet: Íme, a szűz fogan, fiút szül, és Immánuelnek nevezi el. Aludttej és méz lesz a tápláléka, míg meg nem tanulja elvetni, ami gonosz, és a jót választani. Mert mielőtt ez a gyermek még megtanulná, hogy ami gonosz, azt elvesse, és a jót válassza, pusztává lesz az az ország, amelynek két királya most rettegésben tart.” Izajás könyve 7, 10-16

A Szentírás magyarázat szerint a „kérj magadnak jelet” részben valami rendkívüli jel megígéréséről van szó, mely igazolta volna Acház előtt, a szír-efraimita szövetség sikertelen lesz. A király képmutató válasza hitetlenségét takarja. Acház bizalmatlansága ellenére a próféta egy gyermek születéséről jövendöl, aki jel lesz a hívők számára, mint a dávidi dinasztia megmaradásának és az ország megszabadulásának záloga. Ugyanakkor a büntetés jele is lesz, mely Júdát és ellenségeit egyaránt eléri. Ki ez a csodálatos Gyermek? Némelyek Izajásnak, vagy Acháznak születendő fiát látják benne. De ez a magyarázat nem egyeztethető össze a jövendölés ünnepélyességével és fontosságával, sem a Gyermek nevének szimbolikus értelmével. A hagyományos keresztény magyarázat, melyet a zsidóktól készített görög fordítás is megerősít, a Messiást látja benne. Máté evangélista Krisztus csodálatos születésének meghirdetését olvassa ki a szövegből, utalva Máriára, aki szűz és anya egyszerre (Mt 1,23). A szűz - a Hetvenes görög fordítás pontosan ezt a szót hozza. A megfelelő héber kifejezés "fiatal nőt" jelent, mely nem hangsúlyozza annyira a szűzi jelleget. Emmánuel jelentése: Velünk az Isten ti. hogy megszabadítson. Így a jelentése tartalmilag azonos a Jézus = Szabadító névvel. Aludttej és méz: a szűkös és szegényes életmód jellemzői. Ilyen körülmények közt fog a Gyermek megjelenni és felnőni.

 Sillye Jenő: Emmánuel - Mária koncert 2011. Gyertyaszentelő Boldogasszony ünnepén

Kérdések elmélkedéshez:
- Az én életemben vajon milyen háborúk vannak, kik az igazi ellenségek és én kinek a szolgálatában állok?
- Bízom-e Isten kegyelmében, hogy egyértelmű jelet küld, mi a helyes, amely üdvösségemre szolgál?
- Miután kerestem és felismertem a jót, meg is teszem és másokat is ennek fényében vezetek az Úrhoz?
- Hiszem-e, hogy a szűkös keretek, a látszólag lehetetlen körülmények ellenére Isten a szegény testi-lelki eszközökön keresztül is működhet életemben, megnyilvánulhat Kegyelme?
- Hálát adok-e, amikor megengedi a gazdag eszközök által is, hogy közelebb kerülhessek hozzá?
- A megkülönböztetés során erőt merítek-e Jézusból és hiszem-e, hogy ellenségeimen diadalmaskodik?
- Ha itt a földön ez nem is mindig lehetséges, de a hit fényében járom-e utamat?
- Remélek-e üdvösségemben, rábízva az Úrra saját és mások útjainak elbírálását és a fizetség megítélését?

Ortodox Emmánuel-ikon

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése