Az Istennek tett fogadalomról
A Bölcsek hódolatként átadott
kincsei, a legfőbb Királynak
kijáró áldozati adományok jelképezhetik
az Istennek szenteltség áldozatát is.
|
Nemcsak az egyházi
szóhasználatban, hanem a haditengerészetnél és a politikában is ismert ez a latin
kifejezés, melynek jelentése: örök hűség (always faithful). De hogyan
értelmezhetők ezek a szavak az Istennek szentelt élethivatás szempontjából?
1. A fogadalom egyházjogi szempontból
Ehhez először tekintsük át a
hűség jeleként megélt, ideiglenes vagy örökre szóló fogadalmakra vonatkozó
egyházjogi megfogalmazást. Az Egyházi Törvénykönyv a fogadalmakkal kapcsolatban
így ír:
„1191. kán. - 1. §. A fogadalmat,
vagyis az Istennek megfontoltan és szabadon valamely lehetséges és nagyobb jóra
tett ígéretet a vallásosság erénye alapján teljesíteni kell.
2. §. Fogadalom tételére képesek mindazok, akik értelmük kellő
használatával rendelkeznek, hacsak a jog el nem tiltja őket.
1192. kán. - 1. § A fogadalom
nyilvános, ha az egyház nevében a törvényes elöljáró fogadja el; egyébként
magánfogadalom.
2. §. Ünnepélyes, ha az egyház ilyennek ismeri el; egyébként egyszerű.
3. §. Személyi, ha a fogadalomtevő cselekvését ígéri; dologi, ha
valamilyen dolgot ígér; vegyes, ha személyi és dologi jellege is van.”
Sebastiano Ricci: Eszter
Ahasvéros előtt (1733)
|
2. Miért fontos egyáltalán a fogadalom?
A Szentírásban ez áll: „Tegyetek fogadalmat az Úrnak és váltsátok valóra! Mindnyájan, akik
körös-körül vagytok, hozzatok ajándékot a Félelmetesnek! Neki,
aki a fejedelmek lelkét összetöri, aki rettenetesnek mutatkozik a föld
uralkodói előtt.” Zsoltárok könyve 76, 12-13
A fogadalom,
legyen az tárgyi, vagy személyi, fontos Isten szemében, mert megtiszteli és
ajándékul adhatja egy lélek ez által a Felséges Istennek áldozatát, Annak, Aki
minden viszonzásként felajánlott engesztelő áldozatot megérdemel. Annak
ellenére, hogy mi kicsinyek és esendőek vagyunk, mégis nagyon fontosak Isten
számára, mert az Úr az eredeti bűnnel elszakadt ember számára megadta az
üdvösség lehetőségét: Egyszülött Fiát küldte, hogy az Ő Élete által nekünk
életünk lehessen. Viszonzásképpen mit adhat egy lélek ekkora szeretetért? Ami
számára a legkedvesebb, vagy legnehezebb, mindezt fel tudja ajánlani
fogadalmaival.
A megszentelt
hivatás elkötelezettsége a tárgyi és bizonyos cselekvést ígérő fogadalmakon
túllép, mert azt adja át, ami legtöbbje van egy emberi léleknek: önmagát engedi
át teljesen az Úrnak. Kinyilvánítva ezzel, hogy ha Isten ennyire szereti, hogy
mindent feláldozott érte, akkor ő is lemond minden evilági dologról, még a
családalapítás természetes vágyként benne élő lehetőségéről is, saját
szabadságáról is, vagy az anyagi javak birtoklásáról. Akár mindenről, ami ebben
az életben fontos lehetett volna számára. Mindezt szeretetből, saját szabad
akaratából, a meghívást elfogadva. Ezáltal egy új horizont nyílik meg: a Kegyelem
által az Úr másféle javakkal ajándékozza meg őt és a rábízott lelkeket, amelyek
sokszor nem láthatóak és nem tapasztalhatóak meg itt a földi élet során.
„Aki nevemért
elhagyja otthonát, testvéreit, nővéreit, apját, anyját, feleségét, gyermekeit
vagy a földjét, száz annyit kap, s az örök élet lesz az öröksége.” Mt 19,29
3. Miért nem elég, ha csak a szívünkben
teszünk fogadalmat?
Római Szent Zsuzsanna szűz
és vértanú, aki szüzességi
magánfogadalmat tett
|
A fogadalom elsősorban
a szívben dől el. Fontos a szívbeli elkötelezettség, sokszor fontosabb, mint az
önmagában való külső forma és a szabályoknak való megfelelés, de annak, akinek
módjában áll a külső szabályokat is megtartani, - főként, ha a szabályok
szerint ez kötelessége is, mert szerzetesi vagy papi pályára lép - azt előre
viszi az életében, mert az elkötelezettség által még inkább kifejeződik az
Istenhez való közeledésünk, amelyet megáld az Úr. A legjobb, ha a belső
szívbeli elkötelezettség és a külső szabályok megtartása együttesen jelen van. A
Katolikus Egyházban több módja van az elköteleződésnek, lásd „A konszekrált
(megszentelt) élet útjai” című sorozat itt
és a további részek. Aki ezekkel a lehetőségekkel él, a külső formához megfelelő belső tartalommal
áldozatot hoz Istennek, ennek kegyelmi hatásai mind saját, mind az egész Egyház
életében megnyilvánulnak. Vannak nyilvános fogadalmak, - egyszerűek, vagy
ünnepélyesek - és vannak magánfogadalmak, amelyek bizonyos közösségekben, vagy
azokon kívül is letehetők időről időre megújítva vagy örökre. Az Egyház nevében
elfogadott fogadalmak még szembetűnőbben jelzik, hogy itt valami többről van
szó, mint egyszerű ígéretről, amelyet bármikor visszavonhat az ember, lásd a
megszentelt élet intézményeiben, a klerikusi életállapotra és a szüzek
rendjében letett fogadalmakra és a konszekrált remeteségre vonatkozó
szabályokat. A nem nyilvános/közösségben letett magánfogadalmak esetén is
fontos a forma, mert ha nem is az Egyház nevében fogadja el a pap, hanem
személyes jellege van, ettől még az egész Egyház üdvösségére szolgálhat.
4. Érdemes-e rálépni erre az útra?
A tapasztalatok
szerint a közösség - ha megadatik -, az Úr és az egyén egybehangzó igenje
esetén valósul meg az igazi hivatás. Ehhez fontos a megkülönböztetés, mert a
Szentírásban ez is áll: „Csapda könnyelműen kimondani, hogy
megfogadom, s csak a fogadalom után gondolkodni.” Péld 20, 25 , vagy ez: „Jobb, ha egyáltalán nem teszel
fogadalmat, mint ha megfogadsz valamit, és nem tartod meg.” Préd 5, 4
Felelős, érett
személyiség tud csak ilyen döntést Istenben meghozni, amely következményeként
meg is kell tennie mindent fogadalmának teljesítéséhez. Ha mindezt már
fogadalommal egy bizonyos időre vagy akár életre szólóan teszi, akkor a
kegyelmet is meg fogja kapni hozzá életének minden napján.
5. A meghívottak bizalma Isten iránt
Carlo Maratt: Madonna a gyermek
Jézussal és Szalézi Szent Ferenc
|
Aki bízik az
Úrban, annak minden a javára válik, még gyengeségei is, ahogy a Szentírás
szavaiból kiindulva Szalézi Szent Ferenc is írja a Békesség útja c.
művében:
„Az Istent szeretőknek minden javukra válik
Minden javukra válik azoknak,
akik Istent szeretik. Valóban, mivel Isten jóra tudja fordítani a rosszat,
kinek tenné meg, ha nem azoknak, akik feltétel nélkül neki adták magukat?
Igen, még a bűnöket is, melyektől Isten az Ö jóságában megóv minket, csökkenti azok javára, akik hozzá tartoznak. Dávidot soha nem töltötte volna el úgy az alázat, ha nem vétkezett volna, Magdolna nem lett volna olyan szerelmese a Megváltónak, ha nem engedett volna el neki annyi bűnt, és Jézus soha nem engedte volna el neki, ha nem követte volna el őket. Látja, drága leányom, e nagy irgalmasságszerzőt: nyomorúságainkat kegyelemmé változtatja, és üdvös gyógyulást ad lelkünknek, melyet megmart bűneink viperája.(…) Ha megenged egy bukást, mint Szent Pálnak, akit a földre vetett, azért teszi, hogy azután felemelje dicsőségébe.”
Igen, még a bűnöket is, melyektől Isten az Ö jóságában megóv minket, csökkenti azok javára, akik hozzá tartoznak. Dávidot soha nem töltötte volna el úgy az alázat, ha nem vétkezett volna, Magdolna nem lett volna olyan szerelmese a Megváltónak, ha nem engedett volna el neki annyi bűnt, és Jézus soha nem engedte volna el neki, ha nem követte volna el őket. Látja, drága leányom, e nagy irgalmasságszerzőt: nyomorúságainkat kegyelemmé változtatja, és üdvös gyógyulást ad lelkünknek, melyet megmart bűneink viperája.(…) Ha megenged egy bukást, mint Szent Pálnak, akit a földre vetett, azért teszi, hogy azután felemelje dicsőségébe.”
Szent Pál apostol
szavai erősítsen meg minden elköteleződés előtt és után álló lelket, hogy ne a
maga erejéből, hanem Isten kegyelmére támaszkodva merjen rálépni és tudjon
megmaradni a meghívás után szabadon, az Isten iránti szeretetből elfogadott
útra:
"Elég neked
az én kegyelmem. Mert az erő a gyöngeségben nyilvánul meg a maga
teljességében." Ezért a legszívesebben a gyöngeségeimmel dicsekszem, hogy
Krisztus ereje költözzön belém. Kedvem telik a Krisztusért
való gyöngeségben, gyalázatban, nélkülözésben, üldöztetésben és
szorongattatásban, mert amikor gyönge vagyok, akkor vagyok erős.” II. Kor 12,
9-10
Szent Pál apostol Athénban prédikál |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése