Urunk bemutatása |
A szerzetesi hivatást megélő
személyek, de minden világban, közösségben vagy hivatalos közösségi
elkötelezettség nélkül (magán)fogadalommal vagy más szent kötelékkel az
evangéliumi tanácsoknak megfelelően megélt, megszentelt életutat járó lélekre
jellemző, hogy életének középpontjában Isten és az Ő Szent Akaratának megtétele
áll, különleges módon, mintegy átalakulva, Isteni Megváltójukkal egyesülve. Különleges
jelként élnek, mintegy hídként a világban élő személyek és Isten között, ahogy
XVI. Benedek pápa is fogalmazott 2011. február 2-án, Gyertyaszentelő
Boldogasszony ünnepén, a megszentelt élet napján elhangzott apostoli
buzdításában:
„A konszekrált élet erőteljes
módon tanúságot tesz az Isten és ember közötti kölcsönös keresés mellett, az
iránt a szeretet iránt, amely vonzó a számukra. A konszekrált személy azáltal,
hogy ő az ami, a pápa magyarázata szerint olyan, mint egy híd Isten felé
mindazok számára, akik vele találkoznak. A konszekrált élet azért fontos, mert
pontosan a feltétlen odaadás és a szeretet jelei főként egy olyan világban,
amelyben komoly szenvedést okoz a sötétség és a haszonelvűség, és mert
tanúságot tesz a természetfeletti szeretetről, visszavezeti az eltávolodott
emberi életet és választ ad az Úr végtelen szeretetére.”
A külső keretek változatosak a
jelenlegi sokféle életút közötti választási lehetőségek miatt, de az Istennel
való egybeszerkesztettség minden egyes testvérre és nővérre igaz - ideális
esetben. Túlmutat ez az odaadottság a minden keresztény számára keresztségi
fogadalmától neki rendelt életszentségre való meghíváson, mert mindezt csak teljesen
elégő áldozatként lehet és érdemes megélni, ha valóban nem csak a formai
keretek, vagy más emberi gyengeségből fakadó tényező miatt lép erre az útra a lélek,
hanem Isten meghívásából, amelyre a szabad elhatározásból adott válaszként a
szívbeli elkötelezettség az első. Ennek hiányában nem tudja beteljesíteni e
különleges meghívást, nem válhat Krisztus tökéletes képmásává, hogy
megszentelje a világot.
Hasonló ez a lét ahhoz, amikor a
Tükörműves kezébe veszi az elkészített üveget és bevonja fokozatosan azzal az
ezüst fényű anyaggal, amely által láthatóvá válik minden más világban járó
számára saját arcvonása, tulajdonsága, ha beletekint. Az üveglapot a Tükörműves
előtte kvarchomokból és a többi hozzávalóból elkészíti: összekeveri, kiégeti,
formázza, hengereli, végül bevonja a vékony fémréteggel, feldíszíti, így
alkalmas eszközzé válik az elkészült tükör a többi anyag és eszköz között, hogy
tükörképet mutasson. A fény teljesen áthaladhat rajta, de a fémréteg miatt nem
csak áthalad, hanem vissza is tükröződik. Ezáltal felfoghatja a
használója, milyen is ő valójában, mivé kellene válnia, ha a tökélességre
törekszik itt a világban. A kialakult kép egyedül a használón múlik, mennyire
változik meg abban az esetben, ha nincs megelégedve a látottakkal. Esetleg
megkeresheti ő maga is a Tükörművest, hogy megbeszélje vele, milyen
javítanivaló lenne még, hogy önmaga lehessen, és milyen remekmű válhatna
belőle; van-e például olyan terv az életében, amely által maga is tükörré
válhat mások javára.
Így vezeti vissza a Tükörműves
műve a lelkeket önmaguk, Isten és embertársaik helyes szeretetére, amely
üdvösségük forrásává válhat. Mindezt a tükör nem önmaga erejéből éri el, hanem
átengedve életét és ráhagyatkozva feltétlen bizalommal a Tükörművesre, Aki ért
ahhoz, hogy műremeket alkosson és ezzel másokat is az Örök haza felé vezető
útra vezessen.
Bartolomé Esteban Murillo: Szentháromság |
Jézus ezen a festményen Szent Édesanyja ölében, aki a Legtökéletesebb Műremek
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése