Az Egyház a maga lelki gazdagságának sokféleségét
akkor tárja föl teljesen, amikor túllépve a különböző hátrányos
megkülönböztetéseken, Istennek mind a férfiakra, mind a nőkre kiárasztott
ajándékait áldásként fogadja és elismeri mindkettőjük egyenértékű méltóságát.
Az Istennek szentelt nők egészen különlegesen arra hivatottak, hogy teljes és
örömmel megélt önátadásukkal Isten emberek iránti jóságának jelei legyenek, s
különleges tanúságot tegyenek a szűz, menyasszony és édesanya Egyház
misztériumáról. Az Istennek szentelt nők küldetése természetesen a szinóduson
is napirendre került, melyen nagy számban vettek részt, szót kaptak és szavukat
nagy figyelemmel hallgatták. Hozzászólásaikból is hasznos jelzések érkeztek az
Egyház élete és evangelizáló feladata számára.
Kétségtelen, hogy a nő társadalmi és egyházi
státuszát illető sok követelményt jogosnak kell tekinteni, s ugyancsak
kiemelendő, hogy a nő új öntudata segíti a férfiakat is, hogy önkritikusan
vizsgálják fölül megszokott gondolkodási sémáikat, önértelmezésüket és
stílusukat, továbbá azt, hogy milyen történelmi szerepet tulajdonítanak
önmaguknak, és hogyan szervezik meg a társadalmi, politikai, gazdasági, vallási
és egyházi életet.
Az Egyház a szabadítás üzenetével együtt kapta
Krisztustól a megbízatást, hogy ezt prófétai módon terjessze azáltal, hogy
ápolja az Úr akaratának megfelelő gondolkodás- és magatartásmódot. Ebben az
összefüggésben az Istennek szentelt nő az Egyházról és az Egyházban élő nőről
szerzett tapasztalatai alapján hozzásegíthet néhány egyoldalú vélemény
eloszlatásához, melyek akadályozzák méltóságának teljes elismerését, és azt,
hogy az Egyház lelkipásztori és missziós tevékenységéhez a maga sajátos módján
hozzájárulhasson. Éppen ezért jogos az Istennek szentelt nők törekvése, hogy
identitásukat, képességeiket, küldetésüket és felelősségüket az Egyházban és a
mindennapi életben világosabban elismerjék.
Az újra evangelizálás jövője, s általában a
missziós tevékenység minden formája a nők, különösen az Istennek szentelt nők
megújított együttműködése nélkül elképzelhetetlen.
Ezért sürgősen meg kell tenni néhány konkrét
lépést, onnan kezdve, hogy a nőknek a különböző területek minden szintjén teret kell nyitni az együttműködésre a
döntést hozó folyamatokban is, főként akkor, ha róluk van szó.
Arra is szükség van, hogy az Istennek szentelt
nők képzése – épp úgy, mint a férfiaké – alkalmazkodjék az új követelményekhez,
s biztosítani kell a rendszeres neveléshez elegendő időt és a megfelelő
intézményeket. A képzésnek a teológiai-lelkipásztori témáktól kezdve a szakmai
gyakorlatig bezárólag mindenre ki kell terjednie. A mindig fontos lelkipásztori
és kateketikai képzés különleges jelentőséget nyer az újra evangelizálás miatt,
mely a nőktől is új együttműködési formákat igényel.
Bizonyosak lehetünk abban, hogy az Istennek
szentelt nők komolyabb képzése hozzásegíti őket sajátos ajándékaik jobb
megértéséhez, és az Egyházon belül szükséges kölcsönösség erősödéséhez. A
teológiai, kulturális és lelki reflexió területén is sokat lehet várni a női
géniusztól, nem csupán az Istennek szentelt élet sajátosságai, hanem a bármely
formában megnyilvánuló hit megértése szempontjából is. Ebben az összefüggésben
mily sokat köszönhet a lelkiség története egy Jézusról nevezett Szent Teréznek
és egy Sziénai Szent Katalinnak, az egyháztanítói címmel elsőként kitüntetett
két nőnek, és sok más misztikus nőnek Isten misztériuma és a hívőkben
működésének megismerése tekintetében! Az Egyház nagyon sokat vár az Istennek
szentelt nőktől, amiatt az egészen sajátos adottságaik miatt, melyek a tanítás,
a szokások, a családi és társadalmi élet támogatása, a női méltóság és az
emberi élet tisztelete terén nyilvánulnak meg. Ugyanis „egyedülálló, s talán
meghatározó szerepe van a nők
gondolkodásának és tetteinek: egy „új feminizmus” éltetőivé kell válniuk, mely
a „férfiasodás” kísértését elkerülve el tudja ismerni és ki tudja fejezni a
polgári együttélés minden megnyilvánulásában az igazi női természetet, s így
küzd a kizsákmányolás, az erőszak és a diszkrimináció minden formájának
legyőzéséért.”
Van alapja a reménynek, hogy a nő Istennek
szentelt élete küldetésének megalapozottabb elismerése révén egyre tudatosabbá
fogja tenni a nőben sajátos szerepét, s fokozza Isten országa iránti
önátadását. Ez sokféle tevékenységben nyilatkozhat meg, mint például részvétel
az evangelizálásban, a nevelésben, együttműködés a leendő papok és szerzetesek
nevelésében, a keresztény közösség szolgálata, lelki segítségnyújtás, az élet
alapvető javainak biztosítása és a béke előmozdítása. Az Istennek szentelt nők
rendkívüli önátadási képességéért ismét kifejezem az egész Egyház csodálatát és
háláját; érezzék, hogy az Egyház támogatja őket, hogy hivatásukat örömmel
tudják teljesíteni, s hogy arra hivatottak, hogy támogassák és alakítsák a mai
nőket.
Mária Teréz nővér MSPPE (Fotó: Pálos Nővérek)
|
Forrás: VITA CONSECRATA - II. János Pál pápa szinódus utáni apostoli buzdítása a püspökökhöz és papokhoz, a
szerzetesrendekhez és szerzetesi kongregációkhoz, az apostoli élet
társaságaihoz, a világi intézményekhez és minden hívőhöz az Istennek szentelt
életről és annak küldetéséről az Egyházban és a világban
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése