Beszélgetés Pantea Tibor ferences
testvérrel
Tibor testvér tizenhat éve
szerzetes, öt éve felszentelt pap és negyedik éve a kolozsvári ferences
kolostor lakója. Ifjúságnevelő és hivatásébresztő munkáját egyre többen
ismerik, szeretik. Az itt következő beszélgetésben saját hivatásának
alakulásáról, annak mostani szolgálatával való kapcsolatáról és szerteágazó
pasztorációs munkájáról kérdeztük.
Fr. Pantea Tibor: Hitbéli elindulásomat egyik barátomnak
köszönhetem, aki egyedüli magyarul beszélőgyerek
volt a szűk nagyszentmiklósi környezetemben. Ő rendszeresen járt hittanórára, én pedig
nem tudva románul, mással ezért nem barátkozva, mindenhová követtem. Így
kerültem kapcsolatba a helyi plébániaközösséggel és természetesen a jó
Istennel. Családom abban az időben
nem volt rendszeres templomba járó.
Utólag visszagondolva, hivatásom
alakulása szempontjából nagyon fontosnak látom az egyedül töltött időt. Bár idővel
egyre több barátom lett, egyre többféle diákkörre és sportra eljártam, mindig
szerettem a magányt, a csendet. Gyerekként, kamaszodóként persze még nem
tudtam, hogy ez miért is van. Sokszor több kilométert gyalogoltam egyedül és
ültem csendben egy-egy kanális partján, amikor horgászni mentem. Azt hiszem, a
természetben töltött idő is segített érzékenyebbé válnom a jó
Isten jelenlétére. Ugyanakkor meg kell említenem a templomi környezetet, hiszen
harmadikos-negyedikes koromtól rendszeresen ministráltam, naponta ott voltam az
oltár körül. Még nem tudtam megfogalmazni, de éreztem, hogy a templom csendje,
a Szentség jelenléte nyújtja a legigazibb otthont számomra. Az alapvető imákra nagyanyám tanított meg, de családi
közös imádkozás akkor még nem volt. Talán már túlvoltam a katonaságon, amikor
elkezdtünk otthon közösen imádkozni. Kicsit hosszabb időt kellett rá várnunk, de a lényeg, hogy elérkezett az a
pillanat is.
Kezdetben nem éreztem különösebb
vonzalmat a papi hivatás iránt, lehet, nem is mertem belegondolni, hogy valaha
pap lehetek, bár az tetszett, hogy a pap „másabb" ember, mint a többi. Egy
különös csodabogár, aki másnak él. Gyerekként soha nem misézgettem otthon,
ahogyan ezt másokról lehet hallani, én csak egyszerűen jól éreztem magam a plébánián és a plébánosok melletti
szolgálatokban. Később komolyan megérintett egyikük, aki
egészen fiatalként lett a plébánosunk, és akinél addig nem tapasztalt radikális
Krisztus-követést fedeztem fel.
Sajnos nem emlékszem pontosan, hol
találkoztam először a ferencességgel, hiszen otthoni
környezetemben nem láttam ferences szerzetest. Kamaszkorom egyik vakációjában
segédkőművesként
dolgoztam Szegeden a ferences kolostornál, talán innen indult el valami?!
O. J.: Az említett érzékenységgel volt talán a
legjobban „előkészítve" a lelked...
Fr. P. T.: Olyan foszlányok élnek bennem ebből a korai időszakból,
hogy járok az utcán és imádkozom. A jó Isten jelenlétében igyekeztem lenni, ez
nekem nagyon fontos volt. Nem kellett ezen sokat tűnődnöm, egyszer belekóstoltam, és utána ezt
kerestem. Ez betöltötte azt az időt
is, amíg valahová mentem, sétáltam. Csak később
tudtam meg, hogy talán a szemlélődés
egy kezdetleges formája volt. Egy ajándék, amit próbáltam gyakorolni.
O. J.: Miért éppen ferences?
Fr. P. T.: Amikor először
találkoztam Szent Ferenccel - könyvekben és filmeken -, az az örömteljes
felismerés tört fel bennem, hogy végre van egy ember, aki teljesen megélte azt,
ami engem mindig is vonzott. Végre valaki meg tudta fogalmazni azt, ami bennem
is motoszkált. Addig én ezekről
nem mertem beszélni. Valami olyanszerű élmény volt, hogy: lám, nem vagyok egyedül. Szent Ferencnél
megcsodáltam a minél egyszerűbb,
lényegre figyelő életet, ahol egészen közel van a jó
Isten. Az egyszerűsége és a jó Isten iránti rajongása
ragadott meg igazán. Addig én még nem találkoztam emberrel, aki ennyire
rajongott volna Istenért. Idővel
azt is felfedeztem, hogy számára mennyire fontos volt a közösség, minden
emberben a testvérét látta. Lassan egyre jobban kibontakozott bennem is ez a
lelkiség, és szinte egyidejűleg
kezdtem felfedezni a plébániaközösségünket. Ifjúsági csoportunkban kevésnek
találtuk a heti egyszeri találkozót. Ezért elkezdtünk hétfőn Szentírást olvasni, szombaton hittan-katekézis volt,
vasárnap közösen imádkoztunk. Később
eljutottunk oda, hogy minden napunkat együtt kezdtük, imádsággal. Reggel 7-kor
beültünk a templom szentélyébe közös imára, délután 6-kor pedig jó páran ott
voltunk a szentmisén is.
O. J.: A nagyszentmiklósi közösség tagjai minden
bizonnyal nem csak magyarok.
Fr. P. T.: Csoportunknak két-három magyar, két-három
bolgár, két német és két-három román tagja volt. Ebből a tizenegynéhány emberből
négyen lettünk szerzetesek (3 nővér
és én), sőt öten, de
ötödik társunk az örökfogadalom előtt megvált a rendjétől.
Utánunk még két papi és egy szerzetesi hivatás született a plébániánkról.
Nemzetiségi szempontból nagyon vegyes az otthoni plébánia, ezért a találkozóink
és imaalkalmaink is több nyelven zajlottak.
A közös megosztások románul történtek, de
a rózsafüzér vagy a szentség-imádás legalább négynyelvű volt. Nekünk ez nagyon természetesnek tűnt, ebbe nőttünk
bele.
Továbbvíve a hivatásom alakulásával
kapcsolatos gondolatot: meghatározó volt számomra 1994 ősze, ekkor ugyanis -szeptembertől decemberig - Ausztriában dolgoztam, és ott nagyon erőssé vált bennem az a meggyőződés, hogy a jó Istennek szeretném ajándékozni az életemet.
Ott olyan gondolattal dolgoztam, hogy a pénzből,
amit keresek, majd házat vásárolok Magyarországon, ahol édesanyám és nagyanyám
élne valamelyik bátyámmal (édesapám 14 éves koromban meghalt), én pedig belépek
a szegedi kolostorba.
Minimális német nyelvtudással
rendelkeztem, épp csak a szakmámhoz kapcsolódó szavakat ismertem, de azon kívül
nem tudtam szinte semmiről és senkivel
kommunikálni. Mivel lelki dolgokról nem tudtam mással beszélgetni, még inkább a
jó Isten felé fordultam. Ott nagyon erős
élmény volt számomra az, hogy bárhol vagyok, a jó Isten ott van velem. Azt is
tudtam, hogy a jövőben is mindig velem lesz, és ez a tudat
nagy biztonságot adott.
1994-ben találkoztam az újonnan érkezett
plébánosunkkal, Dumitresc Mihály-Titivel, az ő életében láttam a korábban említett
Krisztus-központúságot. Neki köszönhetően
karácsonykor lelkinapon, szilveszterkor pedig éjféli szentmisén vehettünk
részt. Utóbbin igazi belső eufóriát éltem át, amelynek hatására hazafelé menet az
egyik fiúnak ki mertem mondani, hogy én szerzetes leszek, Istennek ajándékozom
az életem. Azután az 1997-es rendbe lépésemig még eltelt egy kis idő, de mindvégig nagyon fontos volt számomra
az az Isten-jelenlét, amit ott tapasztaltam. Megerősítés volt az ő részéről,
hogy be tudja tölteni a szívemet. Amúgy gyerekkoromtól mindegyre hallottam azt,
hogy imádkoznom kell, hogy felfedezzem a hivatásomat, s ezt hűségesen meg is tettem. Minden szentáldozás után ez volt a fő dolog, amivel megszólítottam az Úr
Jézust, hogy segítsen felfedezni: a családalapítás vagy a neki szenteltség azén
hivatásom. 1996-97-ben katonai szolgálatot teljesítettem, mely szintén
próbatétel volt számomra. A katonaságnál „szerzetesdit" játszottam. Ott
adott volt az engedelmesség, a tulajdonnélküliség és a tisztaság megélése is.
Fontos tapasztalat volt, hogy miként merem megvallani a hitemet ott, ahol
kikacagnak, ahol furcsán néznek rám a megőrzendő tisztaságomért, és hogyan lehet
imádkozni, énekelni a szívem csendjében akkor is, amikor - például - az osztag
„vigyázz!"-ban áll.
O. J.: Mindenképpen érdekes, hogy egy istentelen
éra letűnése után, amikor az embereknek szabad
útjuk nyílott a „jobbléti" világba, sokan egészen mást választottak. Te
sem éltél a kínálkozó lehetőségekkel,
hanem a vagyon nélküli életre köteleződtél
el...
Fr. P. T.: Hát igen, olyan időben voltam kinn Nyugaton, amikor még kevesen dolgoztak ott
az itteniek közül, elég szép fizetésem is volt, és láttam, mi az, amit
megengedhetek magamnak. Nagyon világosak voltak számomra az itteni és ottani
élet közötti különbségek, de nem ilyen irányú gazdagságra szomjazott a szívem.
Ifjúsági csoportunk tagjaiban nagyon erősen szólalt meg az, hogy „tenni kell valamit".
Éreztük, nem elegek a heti találkozók és a szinte napi szentmisék sem. Meg is
fogalmaztuk, hogy még oda tudnánk ajándékozni valamit. És ennek a formáját
kerestük. 1997 januárjától az év pünkösdjéig nagyon komolyan imádkoztunk azért,
hogy a Szentlélek mutassa meg az utunkat. Azt hiszem, azóta sem
imádkoztam akkora belső indíttatással. Mellette minden pénteken
kenyéren és vízen böjtöltünk azért, hogy felismerhessük a hivatásunkat.
Megdöbbentő volt a tapasztalat, hogy ha komolyan
kérdezünk, akkor Isten komolyan válaszol. Ezt ma is szoktam mondani a
fiataloknak, hogy vigyázzanak, mert ha komolyan tesznek fel kérdést neki, ő tényleg komolyan fog válaszolni. Ám ha
valaki nem meri komolyan feltenni a kérdést, ne csodálkozzon, ha nem jön a
válasz.
Ezek előtt
persze még sok minden jelen volt az életemben. A csoporton belül például volt
egy kedves, szép lány, és megjelent a kérdés: vajon nem kellene-e inkább neki
udvarolni? Aztán ez a kérdés 1995 decemberétől
egyre inkább eltűnt. Addig viszont a csoport mellett
diszkóba is eljártam rendszeresen. Majd, amikor a rendbe lépés előtt körbejártam a barátokat, hogy elbúcsúzzam tőlük, az egyik lány azt mondta, hogy ha otthon maradok, ő szívesen a feleségem lesz. - A kísértő akkor kicsit meglepett, ő jól tudja, hogy mikor és mit ültessen a
fülünkbe, és mikor hozza azt újból elő.
O. J.: Nem erős-e
„kísértőről"
beszélni itt?
Fr. P. T.: Nem tartom annak, hiszen tapasztaltam,
hogy ott már nem játékról volt szó. Arról is meggyőződtem, hogy a gonosz nem kifejezetten
tapsol annak, ha azt látja, hogy egyre közelebb kerülünk a jó Istenhez.
Ilyenkor próbálkozik. Még a legszentebb vagy a legtermészetesebb módszerekkel
is.
O. J.: A hivatásodig vezető utad tehát egészen a tied volt. Se
család, se más külső körülmény nem segítette a választásodat,
saját harcod árán „vívtad ki" magadnak a szerzetesi és papi hivatást. Jól
ismered hát a mai fiatalok belső életét, vívódásait, örömeit. Van-e kapcsolat a hivatásig
vezető tapasztalataid és a mai, főleg fiatalokra irányuló munkád között?
Fr. P. T.: Igen, megharcoltam a hivatásomért, és mai
napig küzdök azért, hogy ez a hivatás éljen, ez a szent harc tovább él bennem.
Van, amikor csak lazán végig kell „lovagolni" a „csatamezőn", és van, amikor le kell szállni és kézbe kell venni
a „kétélű kardot". Mivel valóban sokat
gondolkodtam, foglalkoztam azzal, hogy hol az igazi öröm az életben, mi az, ami
teljesen be tud tölteni, elég jól megismertem ezeket a dolgokat, és talán tudok
ebben az útkeresésben másoknak is segíteni. Meg vagyok győződve arról, hogy nem csak az én szívem működik így. Amikor egyre több fiatalt kezdtem megismerni,
elbeszélgettem velük, rájöttem, hogy bennünk nagyon sok hasonlóság van.
Mindazzal, amit ők
keresnek és mindazzal, amit megélnek vagy tapasztalnak, amivel megégették
magukat, én is találkoztam. Ha nem is merem kimondani azt, hogy jól ismerem
vagy értem a fiatalokat, de a velük való kapcsolataim nyomán született bennem
egy készség, hogy akarok rájuk figyelni. Szeretném, hogy legyen alkalmuk
megtapasztalni, hogy én figyelni akarok rájuk. Időt akarok szentelni nekik. És ha ők élni akarnak ezzel a lehetőséggel, akkor én vagyok, lenni akarok a számukra. A
ferencességet is olyan közösségként láttam és látom, amelyik jelen akar lenni
az emberek számára.
O. J.: A fiatalok számára különösen fontos, hogy
meghallgassák őket.
Sajnos a mai rohanó világban a család és az iskola sem tud/akar sok időt fordítani erre...
Fr. P. T.: Talán ezzel magyarázható az is, ami
számomra az elején megdöbbentő volt, hogy a kapcsolataikról, a szerelmi életükről is velünk akarnak beszélgetni a fiatalok. Nagyon őszinték, és látszik rajtuk, hogy jó számukra az, amit innen
kapnak. Pedig általában úgy szokott lenni, hogy ha baj van az autóval, akkor a
sofőr az autószerelőhöz fordul. De úgy látszik, jól van ez így. Aki már
felkeresett minket, az elmondja a társainak is a velünk kapcsolatos
tapasztalatait, hogy van egy hely, ahol megpróbálnak figyelni rá,
meghallgatják, így ők
is felbátorodnak és eljönnek hozzánk. Nagy dolognak tartom, hogy fiúk is
kezdenek jönni. Közismert, hogy a lányok könnyebben beszélnek a lelki
dolgaikról, de lassan kialakul a fiúkban is ez az igény.
O. J.: Rendtartományotokon belül az elmúlt
nyártól hivatalosan is az ifjúsági munka felelőse
vagy, ugyanakkor pedig már négy éve a hivatásgondozás is feladatod. Ezek
szerint ezekben a szolgálatokban az igazi vágyaid és a megbízások találkoznak.
Fr. P. T.: Igen, úgy látszik, a jó Isten is azt
szeretné, hogy a fiatalokkal foglalkozzam. Az ifjúsági munka valóban a szívem
csücske, bár jól emlékszem arra, hogy amikor még „otthon" voltam, szívesen
eljártam idős emberekhez segíteni, különféle javítási
munkákat végezni, meghallgattam őket.
De visszatérve a fiatalokhoz, már szerzetesjelöltként, 1998 és 2001 között is
foglalkoztam az ifjúsággal. A dési kolostorban éltem akkor, és látva, hogy van
templomba járó ifjúság, felvetettem hát elöljárómnak az ötletet, hogy
megpróbálnám összefogni őket.
Ott volt az első ifjúsági csoport, amellyel foglalkoztam.
Szívesen jöttek a találkozókra, és úgy nézett ki, hogy egy hullámhosszon
vagyunk. Tudtam velük egyszerű lenni, jelen lenni az ő világukban, a játékban, az énekben, és
ezek által próbáltam őket
a jó Istenhez, az evangéliumok közelébe vonzani. A novi-ciátusban, illetve
Szegeden a teológiai tanulmányaim első két éve alatt nem volt alkalmam ilyesmivel foglalkozni, de
közben azért tervezgettem. A teológiai képzés utolsó négy éve alatt a
szászsebesi kolostorban éltem, és ott egy román nyelvű,vegyes vallású ifjúsági csoportot indítottam el. Ebből aztán lett egy taizéi csoport, majd egy felnőtt bibliakör, amelyik mind a mai napig nagyon jól működik. Ezen csoportokat mindig - legalább - még egy
rendtárssal együtt próbáltuk összefogni.
Pappá szentelésem első évében Kaplonyban szolgáltam, s ott már a
feladatok elosztásánál nekem jutott az ifjúsággal való foglalkozás. Szívesen
jelen voltam a számukra, sőt
valójában szinte egyfolytában kerestem őket. A kolostor előtti
kis téren sokszor rúgták a bőrt,
s ezt látva gyakran kimentem és beálltam közéjük - akár gyerekek, akár fiatalok
voltak azok. Aztán hallottam a község focicsapatáról. Gondoltam, jó volna az
ifiben szerzett tapasztalataimat megosztani. Hátha elkelne a gyerekeknek egy
kapusedző... És láss csodát, végül a felnőttcsapat kapusedzője
és másodszámú halóőrzője
lettem. Hetente egyszer tudtam eljárni az edzésekre. Olyan értékes
fiatalembereket lehetett így elérni, akiket máshogyan talán soha nem lett volna
lehetőségem ilyen közelről megismerni. Persze nem úgy voltam jelen köztük, hogy
egyfolytában hitbéli dolgokról beszéltem. Inkább azt próbáltam (és próbálom)
megosztani, amivel a jó Isten a vele való kapcsolatban megajándékozott.
Természetesen nagyon jól éreztem magam a nagy focipályán, hiszen 16 évesen egy
sérülés miatt abba kellett hagynom a focit. Szerzetespapként persze más volt
beállni a kapuba. Az elején kis távolságtartást éreztem - előfordult, hogy így szóltak egymásra az edzésen: „Te, hogy
beszélsz, a pap levágja a nyelvedet!" -, de azért a pályán megélt jó
hangulat és az öltözőbéli „izzadtságszag" egy sajátos
közösség kialakulásához vezetett. Láttam, hogy azoknak a fiúknak enyhén
megváltozott az egyházról és a szerzetességről
alkotott képe.
Nem titkolom, hogy nagyon szeretem a fiatalokat,
és nagyon hiszem, hogy a kamasz az, aki a leginkább nyitott a jó Istenre.
Hihetetlenül szomjazza Őt,
és épp ennek a nagy szomjnak a hatására sajnos igen sokszor könnyen megelégszik
valami „kézzelfoghatóval", ami viszonylag gyorsan elérhető, de mégse képes betölteni őt. Gyakran szólok így hozzájuk: „Ugye volt már olyan
tapasztalatotok, hogy bár ott volt a baráti kör mellettetek, ott volt a barát
vagy barátnő, és ti mégis egyedül éreztétek magatokat?
Éreztétek, hogy valami hiányzik. Nos, ő a jó Isten. Ha vele nem találkoztok,
olyat kértek, vártok el a barátaitoktól, amit ők nem tudnak megadni nektek. Mert arra csak a jó Isten
képes."
Kolozsvárra kerülésem alkalmával a
rendtartományfőnök jelezte, hogy jó volna, ha még
nagyobb hangsúlyt fektetnénk az ifjúsági munkára. Akkor már voltak itt jól működő csoportok: egy hétfői, egyetemista csoport, aztán a családos csoport (heti két
találkozóval) és a ferences világi rendbe tartozók csoportja. Később más csoportok is születtek.
O. J.: Vegyük számba ezeket!
Fr. P. T.: A hétfői
csoport megmaradt, ennek egyes tagjai magiszteri vagy doktorandus hallgatók,
mások fiatal rezidens orvosok, illetve vannak olyanok is, akik már dolgoznak. Ők a fiatal felnőttek
csoportja vagy a Kpoverelló, a „Kolozsvári poverelló". Ügyes és
talpraesett emberkék, akik sok érdekes kérdést szoktak megbeszélni.
Ugyancsak hétfőn működik a ferences családos csoport. Ők több mint húsz évvel ezelőtt
kezdtek el találkozgatni péntekenként, mint ferences ifjúsági csoport. Mind a
mai napig pénteken is találkoznak, de mivel a házasságkötések által a családi
élettel kapcsolatos kérdések is fontosak lettek számukra, kezdtek hétfőn is találkozni. Ekkor családdal, házassággal,
gyerekneveléssel kapcsolatos témákról beszélgetnek. A pénteki találkozójuk
alkalmával hitbéli kérdéseket boncolgatnak. A ferences világi rend találkozója
havonta egyszer van, minden hónap első szombatján. Itt igen vegyes korosztály képviselteti magát,
és ez külön színt kölcsönöz a találkozóknak.
Újonnan született a szerdai, ferences
fiúcsapatnak nevezett csoportunk. Ezen együttléteken barkácsolni, beszélgetni,
zsíroskenyerezni és teázni szoktunk az egyetemista korú fiúkkal. Van, aki itt
fogott először csavarhúzót a kezébe, de azóta igen
jól bánik vele. A csoportalakítás ötlete a kanadai ferences Richard Rohrtól
származik, és a keresztény férfi öntudat-erősítését
célozza. Néha a házascsoport egy-egy férfitagja is eljön a szerdai
találkozókra, ami azért is jó, mert ők közelebbről
tudnak beszélni a fiatalabbaknak a férfi családon belüli szerepvállalásairól.
Nem volt könnyű ennek a csoportnak az elindulása, hiszen
az olyan alkalom, amit a szerzetesek szerveznek, lányok részvétele nélkül, nem
tűnik túl vonzónak a mai fiúk számára.
Olyan is volt, hogy több alkalommal is csak ugyanaz a fiú jött el. Aztán
mondta: „Tibor testvér, ha más nem jön, már én sem jövök." Megértettem őt. Végül mégis lettek társai, és negyedik éve működik a csoport. A létszám változó, az utóbbi időben hét-nyolc vagy annál több fiú jön el hétről hétre. De jó párszor voltunk 12-en is. Aztán ezekből a heti találkozókból kialakult a nyári
fiúcsapat-táborunk, amin rendszerint 21-22 fiú vesz részt a 16-35 éves
korosztályból. A táborba olyan is eljön, aki nem kolozsvári, illetve nem itt
tanul. El szoktam mondani, hogy ezek a programok nem afféle fiús
„összeesküvési" alkalmak, hanem éppen a férfiúi mivoltuk teljesebb
megélésében segítenek, meg abban, hogy mindinkább olyanná váljanak, amilyenre
éppen szüksége van a környezetüknek. Éppen ezért hazamenve még jobban fogják
szeretni a barátnőjüket, a családtagjaikat, és remélhetőleg a jó Istent is. Havonta egyszer van, ugyancsak szerdán,
ifjúsági szentségimádás, ez után is kicsit maradni szoktunk a fiúkkal teázni,
zsíroskenyerezni, beszélgetni.
Tavaly a lányok is megalapították a saját
csapatukat. Ők
is szerdánként találkoznak, ám ezen alkalmakon mi, szerzetesek, nem vagyunk
jelen.
Egy másik, újabb csoportunk a csütörtöki
„Francesco Palántái". Ez egy vegyes egyetemistacsoport, találkozóikon az
általuk hozott igen színes témák kerülnek megbeszélésre, de szoktunk közösen
Szentírást olvasva elmélkedni is. Természetesen ennek a találkozónak is megvan
a ferences „íze", úgy, ahogy az összes többinek is. Ez a legnépesebb és legmozgékonyabb
csapat. Egyrészt azért mondom ezt, mert az egyetemi évek elteltével elkerülnek
Kolozsvárról, de mielőtt ez megtörténne, már hozzák is magukkal
az újakat, másrészt pedig azért, mert igen vidámak.
Beindult még két katekéziscsoport is.
Velük szerdán reggel 9-től és vasárnap
11 órától vannak a találkozóink. Ide fiatalok, felnőttek és idősebbek
is járnak, de olyanok is, akik a katolikus egyház tagjaivá szeretnének válni.
A hétfői
ifjúsági csoporthoz Szabolcs testvér jár be, a családosokhoz és a szerdai katekézisre
én megyek, a vasárnapira Albert testvér. A fiúcsapathoz én, a csütörtökiekhez
Szabolcs testvérrel együtt megyünk. A péntekiekhez én járok be, a világi
rendhez mind a hárman, felváltva, aki épp itthon van közülünk.
Adventben és nagyböjtben lelkinapot
szoktunk tartani, ahová rendszerint 60-70 személy szokott eljönni, nagyobb
részük a fiatalabb korosztályból, de szívesen eljönnek a középkorúak is, és pár
idős is megjelenik. A program reggel 9-kor
ünnepélyes reggeli dicsérettel kezdődik,
aztán meghallgatjuk a meghívott előadó
elmélkedését. Adventben egyházmegyés papot, nagyböjtben pedig ferences
szerzetest hívunk. Ezt követi a kiscsoportos beszélgetés, ahol vegyesen vannak
beosztva: idősek, családosok és egyetemisták. A
különbözőéletkorú és életállapotú személyek
megosztásai mindenkit gazdagítanak. Délután általában egy komolyabb témájú
filmet szoktunk megnézni és megbeszélni. Az együttlét az esti szentmisébe
torkollik, de aki nem siet haza, az utána is maradhat még beszélgetni, a délről maradt ételt elfogyasztani.
A nagyböjt végén lehetőséget biztosítunk a fiataloknak a kolostorunkba való
beköltözésre és arra, hogy velünk együtt készüljenek fel és éljék meg a szent
három napot. Aktívan bekapcsolódnak a közösségi imaéletünkbe és a nagyheti
liturgiába, amire előzőleg
elmélkedések és liturgikus szövegek megismerésével készülnek. Szabolcs
testvérrel felváltva beszélünk e szent napok lelki üzenetéről és a liturgia mozzanatairól. A székelyföldiek rendszerint
nagyszerda estétől nagypéntek éjszakáig maradnak, a
többiek pedig nagyszombat reggelig. Vannak fiatalok, akik olyan plébánián
élnek, ahol nem lehet ilyen teljes liturgiát végezni. Ezeken az alkalmakon a
résztvevők ministrálnak, nagycsütörtökön
elvisz-szük őket
a gyulafehérvári olajszentelési szentmisére, részt vesznek a lábmosás
szertartásán, nagypénteken pedig átélhetik a leborulás üzenetének mélységét.
O. J.: Utóbbihoz hasonlóan más, időszakosan szervezett programotok is van.
Fr. P. T.: Több nyári, őszi és téli programunk is van, lassan ezek is jó pár éves
hagyományra tekintenek vissza. Gondolok itt a Ferences Ifjúsági Zarándoklatra,
a FeriZa-ra, ami az elmúlt nyáron volt tízéves. Ebből aztán kinőtt
egy téli találkozó is, a FiTT (Ferences Ifjúsági Téli Találkozó), mivel a
zarándoklatra az ország különböző csücskeiből
összejött fiatalok azt mondták, hogy nem elég nekik évente csak egyszer
találkozni. Ezért télen, a pótvizsgaidőszak
után rendszerint a dési kolostorunkban tartjuk a téli találkozót.
Tavaly nyáron volt ötéves a FerBit, a Ferences
Bicikli Túra. Ez is igen kedvelt program.
Időrendben
ezek után született az Assisi Szent Ferenc Iskolája. Ezt a Vasárnap című katolikus hetilapunk pályázatai hívta életre. Tavaly nyáron
volt a negyedik találkozónk, és szokás szerint most is Csíksomlyón. Ez olyan
háromnapos hétvégi tábor, amelynek keretében a ferences értékek átadására
törekszünk. Persze mindig igyekszünk az egyetemes egyház vagy az egyházmegye
által javasolt éves pasztorációs témához is kapcsolódni. A fő témákat minden alkalommal kicsit Szent
Ferenc, Szent Klára és a ferences szentek „szemszögéből" tekintjük át. Igyekszünk a liturgia legfontosabb
pillanataiba is bevezetni a gyerekeket. Minden nap legalább egyszer
zsolozsmázunk velük - nagyon szép, amikor annyi gyermek énekeli a zsolozsmát,
orgonakíséret mellett. Péntek este szent-ségimádáson, szombaton és vasárnap
pedig szentmisén veszünk részt velük. E napok során persze vannak elmélkedések,
különböző feladatok és kiscsoportos megbeszélések,
ilyen-olyan foglalkozások. Egyszerű anyagokból készített bábokkal előadott játékra vagy színdarab bemutatására is sor került
már. Minden alkalommal kivisszük őket a természetbe, hogy ezáltal is felfedezhessék,
megszerethessék és megérthessék, hogy azt testvérként kell óvni és vigyázni rá.
De ennél is fontosabbnak tartjuk a közösség szerepének hangsúlyozását, annak
meg-tapasztaltatását. A közös imák és étkezések által is azt szeretnénk üzenni
nekik, hogy közösségben kell élni az evangéliumot. Ennek a tábornak a
megszervezésében és lebonyolításában egyetemisták, valamint a meghívott -
negyedik és nyolcadik osztály közötti - korosztályból kinőtt fiatalok nyújtanak nekünk segítséget.
O. J.: Hangsúlyosan jelen vagytok a négy
egyházmegye fiataljai számára szervezett „nagy" ifjúsági találkozókon is, amelyek
ma már egészen új, a jelenlegi fiatalság igényeihez igazított koreográfiát
követnek. Bevallom, eleinte magam is meglepődtem
rajta, milyen könnyen idomultatok ehhez. Még a színpadi fellépést is
bevállaltátok.
Fr. P. T.: A csíksomlyói ifjúsági találkozókon
korábban a szombat reggeli dicséretet vezették a ferences szerzetesek, a
gyóntatásban segítettek és a „meghallgatlak"-sátorban igyekeztek jelen
lenni. Ezek a találkozók az Erdélyi Madrid óta új színt kaptak, és mi is átgondoltuk
az ezeken való szerepvállalásunkat. Külön sátrunk van, ahol több testvérrel
próbálunk jelen lenni. Itt elég sok mindenbe bekapcsolódhatnak a fiatalok: kézművesség, Szent Ferenc életének bemutatása,
Szentírás-olvasás, zsolozsmázás, és persze nem hiányozhat a meghallgatás és a
gyóntatás lehetősége. Ezeken a találkozókon a nagy
programok között ott szokott lenni a Made by God (afféle Ki mit tud?-szerűség), amire céloztál. Erre tőlünk is várnak valamilyen „produkciót" a fiatalok.
Szinte le se mondhatjuk. Részt veszünk tehát a mókában és táncban is, de mindig
ott vannak az elcsendese-désre hívogató programjaink is. Tavaly a katekézisek
tartására is lehetőséget kaptunk. Azzal, hogy ilyen közel
vagyunk a fiatalokhoz, hisszük, de tapasztaljuk is, hogy sokat változik a
szerzetesekről és az egyházról alkotott képük. Tavaly
az egyik csoportvezető számolt be arról, hogy hallotta, amint a
fiatalok ezt mondogatták egymásnak: „Láttad, azok a szerzetesek
mosolyognak?" Felmerül a kérdés: ha nem találkoznak velünk, milyen kép fog
élni bennük?
O. J.: A zenés, mókás megnyilvánulásaitok során
nem gondoltok a ferences „tekintély" csorbulására? Nem „játszotok el"
valami lényegeset?
Fr. P. T.: Ezzel kapcsolatosan valóban kaptunk
egy-két kritikát, amire számítottunk is, de azért összehasonlíthatatlanul több
a pozitív visszajelzés. Nem szűnt
meg a fiatalok irántunk való tisztelete, sőt,
azt mondanám, hogy ők
is bátrabban mernek felvállalni minket a környezetük előtt. Közvetlenségünket látva sokkal többen jönnek hozzánk
beszélgetni lelki problémáikról, és nagyobb számban gyónnak is. Ha csak ez
utóbbira gondolok, azt mondom, megéri. Ezen kis műsorok után a facebookon is felkeresnek minket. Lehet, hogy
nem jöttek el a sátorhoz, ahol a tevékenységeink folytak, de láttak a
szentmisén, a szentségimádáson, látták, hogy közel élünk a fiatalokhoz, és
mernek írni nekünk.
O. J.: Ezek szerint a facebook kínálta
pasztorációs lehetőségekkel is éltek.
Fr. P. T.: Igen, mert erre is igény mutatkozik.
Volt, hogy e-mailt írtam egy fiatalnak, de ő már a facebookon válaszolt. A fiatalok
egyre gyakrabban használják ezt a csatornát. És éppen ezért nagyon gyorsan,
nagyon sok emberhez el tud jutni egy-egy felhívás, értesítés, üzenet, s akár
egy prédikáció is. A szászsebesi rendtársaink például minden nap felveszik és
pár perces videóban felteszik az internetre az aznapi evangéliumot és a hozzá fűzött rövid, kis elmélkedést. Ennek minden alkalommal
legalább kétszáz megtekintése van. De több olyan fiatalról is tudunk, aki a
facebookon keresztül ismert meg bennünket, és az ott olvasottak nyomán jött el
a programjainkra vagy valamelyik rendházunkba elcsendesedni. Nem tagadom,
sokszor teher az internet, a facebook, de úgy látom, fontos az ottani
jelenlétünk is.
O. J.: Ha már ilyen közel éltek a fiatalokhoz,
gondolom, szinte adja magát, hogy programjaitokkal a hivatástisztázásra is
figyeljetek.
Fr. T. B.: Igen, van egy hivatástisztázó hétvégénk
is, Keresem az utam elnevezéssel - ezzel egy elég régi vágyam
valósult meg. Mindez úgy indult, hogy kaptam egy ajándékot: 2010-ben két
hónapot kint voltam Olaszországban, az Assisiben élő ferences testvéreknél, hogy lássam, ők - lassan 30 éves tapasztalattal a hátuk mögött - hogyan
vannak jelen a fiatalok számára. Ott egy hat-hét ferencesből álló, csak erre a feladatra figyelőcsapat koordinálja ezeket a programokat. Ettől - főleg
a létszámbéli különbségek miatt - mi még messze állunk. Számunkra már az is nagy
eredmény - és hiszem, hogy nem kis áldozattal járt -, hogy engem egyre inkább
felszabadítottak erre a sajátos feladatra. Annak ellenére, hogy mi nem tudunk
egy teljes csapatot biztosítani erre a munkára, mégis igyekszünk legalább
ketten jelen lenni egy-egy ifjúságnak szervezett programon. Időnként feltettük a kérdést, hogy mi az, ami vonzó a fiatalok
számára a mi programjainkban, hiszen mi sem okosak, sem szépek nem vagyunk. És
a legtöbbször az a válasz, hogy nagy hatással van rájuk az általunk - kisebb-nagyobb sikerrel - megélni
próbált közösség, testvériség. A közösség nagyon fontos számukra. Sokkal
hitelesebbek vagyunk, amikor nem egyedül jelenünk meg valahol.
Az olaszországi példából bátorítást
kaptunk, de azért a mi hivatástisztázónk kicsit más. Időben és felépítésben is más, és sokkal csendesebb. Nem
akartunk csak az Istennek szenteltségre (papi, szerzetesi hivatásra)
fókuszálni, hanem a családi életre is figyelünk ezen a hétvégén. Ezért minden
egyes hivatástisztázó programra meghívunk egy házaspárt, vagy mi látogatuk meg őket, és kérjük, hogy meséljék el, hogyan fedezték fel
magukban a családos hivatást, illetve válaszoljanak a fiatalokban felmerülő kérdésekre is. Az Istennek szenteltségről pedig egy ferences testvér beszél.
A hivatástisztázó hétvégét két éve
indítottuk el, s a két év alatt hétszer szerveztük meg, más-más helyszíneken,
hogy a fiataloknak ne kelljen nagy utazásokra vállalkozniuk. Igyekeztünk minél
közelebb menni az egyes régiókhoz. Ezeknek a hétvégéknek Isten szava az alapja.
Az evangéliumra építünk, onnan olvassuk ki a legfontosabb üzeneteket. Nagyon
fontosnak tartjuk, hogy a résztvevők
minél jobban megismerjék a jó Istent. Ezeknek a fiataloknak már van egy
istenkapcsolatuk, istenképük, meggyőződésük, de segítünk nekik azt belátni, hogy akkor tudnak
igazán elköteleződni Isten akarata szerint - a házasságban
vagy az Istennek szenteltségben -, ha még bensőségesebben
felfedezik, hogy kicsoda ő. Máskülönben nem mernek elindulni a hivatás útján. Azt
hiszem, ez az egyik fő meghatározója annak, hogy menynyi hivatás
születik. Ezért is helyezzük középpontba Isten szavát. Azt vizsgáljuk tehát,
hogy az evangéliumban miként van jelen Isten, valamint azt is, miként jelenik
meg az életünkben, és hogyan hív minket magához.
A hivatástisztázó hétvége során szintén
fontos helyet kapnak a napi szentmisék, a zsolozsmázások, az egyéni imaidők, a közös étkezések. A közösségi élet megtapasztaltatását
is nagyon fontosnak tartjuk, hiszen bármilyen életformát is fedeznek fel
magukban a fiatalok, azt mindenképpen közösségben kell megélniük. A hivatás
mindig egy közösségen belül születik meg, és egy tágabb vagy szűkebb közösséget is kell szolgálnia. Az említettek mellett
próbálunk támpontokat adni a résztvevőknek
a „leltárkészítéshez", hogy segítségével könnyebben fel tudják fedezni azt
a „piros fonalat", mely végighúzódik egész életükön, és világosan mutatja
a hivatásukhoz vezető utat. Van fiatal, aki úgy érkezik a Keresem az utam hétvégére, hogy tudja, mi a hivatása, de
ugyanakkor meg van győződve,
hogy vannak olyan árnyalatok, amiket még nem ismer, és ezeket szeretné
letisztázni. Van, aki nem tudja, merre induljon, nem tudja, mit ültetett a
szívébe a jó Isten. Van, aki csak az egyik hivatásra nyitott, és van, aki
mindkettőre. A program elején és végén is meg
szoktuk kérdezni, hogy kb. hány százalékban nyitottak az egyik, illetve a másik
hivatásra. Érdekes válaszokat kapunk.
O. J.: Három nap alatt el tudják rendezni
magukban ezeket a dolgokat?
Fr. P. T.: Annyira mindenképpen, hogy lássák, mit
kell tenniük, merre tovább. Fontos, hogy újból és újból elővegyék jegyzeteiket, a leltárt, és foglalkozzanak velük,
míg fel nem kiáltanak: „megvan!". Voltak olyan fiatalok, akik a három nap
után azt mondták, meg vannak győződve arról, hogy mit kell tenniük, és ma már a felfedezett
hivatásban élnek.
Ezeken a programokon kisebb létszámú
csoportban vesznek részt a fiatalok. Hangulatos, jó kedélyűegyüttlétek ezek, sok-sok csendes idővel. Minden elmélkedés után kérdéseket kapnak, melyeket
magukkal visznek, hogy folytassák a megkezdett munkát.
Mindenképpen komoly segítség ez nekik.
Tisztul bennük a hivatásokról alkotott kép. Van, aki tudja, hogy családot kell
alapítania, de azt nem, hogy a családi élet valójában miről szól. Volt olyan fiatal, aki a meghívott házaspárral való
találkozó után azt mondta: „Egy csomó kérdésem volt, de az után, amit ezek
meséltek, már nem tudtam megszólalni, annyira magával ragadó volt mindaz, amit
mondtak." Volt, hogy én gondoltam azt, ez a csapat egyetlen kérdést sem
fog feltenni egy szerzetesnek, aztán meg dőlt
belőlük a szó. Nagyon sokat kaphatnak, ha
valóban nyitott szívvel jönnek el. Ezt az utat persze lehet és kell is
folytatni, ezért szoktuk biztatniőket,
hogy keressenek maguknak lelki kísérőt
és folytassák a keresést, amíg ki nem kristályosodik az ő útjuk. Vannak, akik szeretnék, ha volna
folytatása ennek a hétvégének. Ők
ráéreztek arra, hogy mekkora erő van a közösségben folytatott imának és keresésnek. Erre
sajnos még várniuk kell egy kicsit.
O. J.: A torz istenkép a helyes önismeretnek is
akadálya. Úgy érzem, sokan ezért sem tudnak teljes életet élni. Ilyen
szempontból minden nevelő intézménynek
és neveléssel foglalkozó személynek nagyon nagy a felelőssége.
Fr. P. T.: Programjaink során mi olyan Istenhez
igyekszünk közelvinni a fiatalokat, akit érdekel az, hogy mi van velünk, akinek
a szemében értékesek vagyunk, akinek terve van velünk, és mer ránk bízni egy
nagy feladatot - és ez a hivatásunk. Hihetetlen dolog azt felfedezni, hogy van
valaki, aki ismeri az összes hibámat, és mégis mer bízni bennem ... Azoktól,
akik azt mondják, hogy egy ideje már imádkoznak, de mégsem találták meg a
párjukat, azt szoktam kérdezni, vajon úgy is élnek-e, hogy rájuk lehetne bízni
azt, aki Isten számára ugyanolyan kincs, mint ő maguk? Vagy rájuk lehet-e bízni egy
közösséget? Készen állnak-e a felelősségvállalásra?
Ezeken a hétvégeken meg lehet ismerkedni azzal az Istennel, aki tudja, hogy
miket bakiztunk, és mégis felkínálja az újrakezdés lehetőségét.
O. J.: Ifjúságnevelő munkád mellett román nyelvű pasztorációt is végzel. Kérlek,
ismertesd, miben áll ez!
Fr. P. T.: A magyar nyelvű pasztoráció mellett ez elenyésző, de időközönként
jelen van. Három egyházmegyében is volt alkalmam elmélkedést tartani a román
nyelvű egyházmegyei ifjúsági találkozókon. Előfordult, hogy meghívtak egy ifjúsági csoport találkozójára,
egy-egy lelkinapra. Azokon a nagyobb létszámú saját programokon pedig, ahová
román ajkú fiatalok is eljönnek, szívesen vállalom a szimultán fordítást. Itt,
Kolozsváron főleg a gyóntatások alkalmával kerülünk
kapcsolatba a román ajkú hívekkel, fiatalokkal.
O. J.: A (ferences) szerzetesség és a világi
életforma között nagyon nagy távolságot látsz? Nem a - például Assisi Szent
Ferenctől tanulandó - igazi lelki szabadság a
kulcs mindegyik jó „működéséhez"?
Fr. P. T.: Én nem szoktam elemezni, egymáshoz
méregetni a két életformát. Van egy történet egy, a tengerparton
sétáló emberről, aki a partra dobott tengeri
csillagokat próbálja egyenként visz-szadobni a vízbe. Valaki meglátta és
figyelmeztette, hogy hiábavaló a munkája, hiszen úgysem tudja mindegyik
csillagot visszadobni. Erre ő azt válaszolta: „Igen, de annak az egynek, amelyiket most
dobtam vissza, nem mindegy!" Sokszor olyannak látom, illetve olyannak
szeretném látni magamat, mint ennek a történetnek az emberét. Teszem azt, amiről hiszem, hogy jó, amire a Lélek tanít.
És mivel egyetértek veled abban, hogy
mindenkinek szüksége van az igazi lelki szabadságra, és mivel azt is hiszem,
hogy Szent Ferenctől megtanulható ez a szabadság, azt is
tudom, hogy ő az evangéliumi életben találta meg. Ide szeretnék mindenkit
- ha egyenként is - visszajuttatni.
A ferencesség tulajdonképpen az
Evangélium szerinti életet jelenti. Thomas Merton, de a protestáns Walter Nigg
is megfogalmazza, hogy aki a ferences regulát/életformát éli, az valójában az
evangéliumot éli, és aki Szent Ferencet követi, az valójában Krisztust követi.
A ferences lelkiség azt mutatja, hogy az evangéliumot meg lehet élni. És az
evangélium tényleg öröm, erről
ír Ferenc pápa is - talán nem is véletlenül - az Evangelii Gaudiumban. Mi valójában ezt próbáljuk tenni, és ezt
próbáljuk megmutatni a fiataloknak. Kivétel nélkül mindenki megélheti az
evangéliumi örömet a saját életállapotában.
Egy újabb tervem, álmom egy olyan
hétvégét (vagy akár több hétvégét is) kialakítani, amelynek keretében ezzel az
evangéliumi - ferences - lelkiséggel ismertetnénk meg a fiatalokat. Remélem, ez
az álom még az idén meg fog valósulni.
O. J.: A közelmúltban egészen különös
„terepen" is jártál. Az egyik kolozsvári, főként magyarok által látogatott kávéházba kaptál meghívást
egy nyilvános beszélgetésre.
Fr. P. T.: Valóban új helyszín volt, de fontosnak
láttam eleget tenni a felkérésnek. Egy szegény ember bölcsessége címmel bemutattam kicsit Szent Ferencet,
az ő bölcsességét: hivatásának alakulását,
azt, hogy miként hatott a környezetére, hogyan lettek társai, és kicsit azt is
érintettük, hogy ma vajon miért vállalja egy fiatalember ezt a hivatást. Nem
tagadom, volt egy kis drukk bennem, mert tudtam, hogy ott azért rendszerint
kultúrtársaság jön össze, én pedig nem vagyok túl képzett ilyen téren. Lassan
aztán elmúlt minden feszültség belőlem
és megértettem, hogy meghallgatásra talált az imám. Hiszen amikor elindultam a
kolostorból, azt kértem: „Uram, legyél te is ott!" Végül nagyon jó
hangulat alakult ki, amihez az is hozzájárult, hogy a résztvevők fele a hozzánk járó csoportok tagja volt. Jelenlétük
nagyon otthonos légkört teremtett. Újból megtapasztaltam a közösség áldásos
erejét.
Amúgy én szeretem az idegen terepeket.
Papszentelésem előtt, növendékként, amikor még több
szabadidőnk volt, pár alkalommal elindultunk
kettesével étel és pénz nélkül az ország egyik pontjáról a másikra. Ezen utak
során nagyon erősen megtapasztaltuk a jó Isten páratlan működését. Olyannyira, hogy néha beleremegtünk. Megerősödött bennünk a meggyőződés, hogy a megszokottból ki lehet, sőt néha ki is kell lépni.
A szerzetesi ruha viselete nem minden
helyzetben könnyű, főleg
nem egy kávézóban, de megpróbálom minél gyakrabban hordani, és - bár van, hogy
kinevetnek érte - mégis azt tapasztalom, hogy szavak nélküli üzenetet képes
vinni az emberek közé. Néha akár az utcán is odajönnek az emberek és lelki
dolgaikról kezdenek el beszélni, még a teljesen idegenek is.
O. J.: Mindent összevetve tehát egészen pozitív
a mérleg.
Fr. P. T.: Amíg imádkozunk és ennek hatására
munkálkodunk, addig a mérleg pozitív. Még akkor is, ha - bár igen jó volna, de
- nem mindig mi vagyunk az aratók, csak a „szívművesek". De nem tagadhatom, hatalmas öröm azt látni,
ahogyan a jó Isten működik. Például igen hálás vagyok neki,
amikor a tavalyi egyik esküvőre
gondolok. A menyasszony részt vett a hivatástisztázón, a vőlegény pedig a fiúcsapat oszlopos tagja volt. Komoly
keresés és jó pár ima hatására fedezték fel hivatásukat és erősödtek meg benne. Aztán épp tegnap tudtam meg, úgy néz ki,
hogy az egyik fiú, aki szintén részt vett a hivatástisztázón és elég szoros
kapcsolatban áll a rendtartományunk által működtetett
egyik intézménnyel, komolyan gondolja, hogy ferences szerzetes akar lenni. A
jelenlegi két jelöltünk-újoncunk is évek óta rendszeresen részt vett a fentebb
említett ifjúsági programokon. És ki tudja, hányan vannak, akik még csak a
szívükben őrizgetik
a hívás hangját, de reméljük, eljön a pillanat, amikor ezt kimondják, és
belevetik magukat Isten örök ölelésébe. Bátorság!
Forrás: Keresztény Szó
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése