- Az Isten álma
az emberről.
- Az, ahol az ember megtalálja az igazi helyét.
- Ezt megtalálni nehéz, mert túl gyors a világ, túl gyorsan változik.
- Az emberi kapcsolatok is gyorsan változnak, időlegesek.
- A család is, mely eddig biztos pont volt, nagyon megváltozott. Ez mélyen hat ránk.
- Sok minden miatt sebzettek vagyunk, bonyolult a világ.
- Az, ahol az ember megtalálja az igazi helyét.
- Ezt megtalálni nehéz, mert túl gyors a világ, túl gyorsan változik.
- Az emberi kapcsolatok is gyorsan változnak, időlegesek.
- A család is, mely eddig biztos pont volt, nagyon megváltozott. Ez mélyen hat ránk.
- Sok minden miatt sebzettek vagyunk, bonyolult a világ.
Nekünk kell tudatosan keresni a helyünket, a
hivatásunkat.
Néhány
alapvető dolog:
-
Van Isten, az Isten jó, végtelenül jó, és végtelen szeretet. Az hogy vagyok és
létezem, nem véletlen műve, nem csak két ember döntése, már sokkal hamarabb
elkezdődött mindannyiunk élete Isten álmában. Isten azt mondja minden nap,
mindenkinek: akarom, hogy legyél. Azért vagy, mert van Isten, aki azt mondja,
teszi Veled, hogy vagy.
-
Isten feltétel nélkül szeret. (A szüleink, mások nem feltétlenül.) Isten akkor
is szeret, akkor is jó, ha én nagy hülyeséget csinálok. A kicsinyekhez,
szegényekhez, betegekhez, vámosokhoz jön. Feltétlenül szeretve vagyunk.
-
Isten atya, így szabad felszabadultan döntenem, nem kell agyongörcsölni a
döntéseimet. Bátorság kell a döntésekhez.
A
meghívás küldetést, szolgálatot von maga után. Bármi is a helyem, az nem
pusztán rólam szól, hanem, hogy hogyan lehet az életem boldogító másoknak.
Fontos: elköteleződés, közösség alkotás, építés másokkal. (Koroknai Zoltán SJ
atya előadásából)
A
híres jezsuita teológus Karl Rahner így beszél Isten akaratáról:
"Isten cselekvése az üdvtörténet során nem valamiféle monológ, amit Isten egyedül, saját magával folytat, hanem egy hosszú, drámai párbeszéd Isten és az ő teremtménye között, melyben Isten lehetőséget ad az embernek arra, hogy valódi választ adjon szavára, s így saját következő szavát ténylegesen attól teszi függővé, hogy az ember szabad válasza hogyan alakult. Isten szabad cselekedete mindig az ember cselekvéséből is táplálkozik. A történelem nem olyan, mint egy színmű, melyet Isten magának ad elő és amelyben a teremtmények csak passzív szereplők, hanem a teremtmény maga is aktív résztvevője és formálója a történéseknek a történelemnek ebben az isteni-emberi drámájában, és ez az, ami miatt a történelem valódi és abszolút komolysággal bír."
"Isten cselekvése az üdvtörténet során nem valamiféle monológ, amit Isten egyedül, saját magával folytat, hanem egy hosszú, drámai párbeszéd Isten és az ő teremtménye között, melyben Isten lehetőséget ad az embernek arra, hogy valódi választ adjon szavára, s így saját következő szavát ténylegesen attól teszi függővé, hogy az ember szabad válasza hogyan alakult. Isten szabad cselekedete mindig az ember cselekvéséből is táplálkozik. A történelem nem olyan, mint egy színmű, melyet Isten magának ad elő és amelyben a teremtmények csak passzív szereplők, hanem a teremtmény maga is aktív résztvevője és formálója a történéseknek a történelemnek ebben az isteni-emberi drámájában, és ez az, ami miatt a történelem valódi és abszolút komolysággal bír."
Isten együttműködésre hív, alkalmazkodik
hozzánk. Válaszainktól teszi függővé cselekedetét. Van terve velünk, de nem
ragaszkodik hozzá, hagyja, hogy attól eltérő történjen az emberrel, meghagyja
az ember szabad akaratát.
Valójában
a teremtésünk tényével Isten mindegyikünket meghív, hogy legyünk vele
kapcsolatban. De ezt nem súgja általában a füledbe. Isten igen gyakran
meghívását másokon keresztül közvetíti számunkra. Gyermekkorban a szülőkön,
tanárokon keresztül, vagy olyan felnőttek által adja tudtodra, akiket
tisztelsz, csodálsz, akikben bízol. Ők megosztják veled saját hitedet.
Felnőttként lehet, hogy mások tettei, szavai inspirálnak, akikről tapasztalod, hogy hisznek Istenben.
Felnőttként lehet, hogy mások tettei, szavai inspirálnak, akikről tapasztalod, hogy hisznek Istenben.
De
van egy másik, mélyebb, misztikusabb szint is, ez történ Szt Ágostonnal is, aki
a Vallomások című könyvében ír saját tapasztalatáról.
"Későn szerettelek, Ó Örök és Új
Szépség, későn szerettelek meg, pedig Te mindig bennem voltál, de én nem voltam
ott jelen. Alkotásaid szépségei között tévelyegtem. Te mindig velem voltál, de
én nem voltam Veled. Azok a dolgok, melyek csak akkor vannak igazán, ha Benned
vannak, távol tartottak engem Tőled. nevemen szólítottál, kiáltoztál utánam, és
hangod áthatolt süketségemen."
Ágoston
hosszú ideig küzdött önmagával, számára a felismeréseknek lassú, küzdelmes
folyamata volt.
Mindegyikünknek
arra szól a hivatása, hogy személyes kapcsolatban legyünk Istennel. Ilyen
értelemben minden embernek van hivatása. Minden keresztény alapvető hivatása
pedig, hogy Krisztust egyre szorosabban próbálja követni.
A
Bibliában sok hivatás történetet találunk: néhány példa ezek közül:
Ószövetség: Kiv 3.1-10 1Sám.3.1-9 Jer. 1.4-10
Újszövetség: Mt 13.44-46 Mt.19 16-22 Lk
1,126-38 Lk 5,1-11 Jn 2.35-39 Jn 4,1-42
Ha
olvasol a sorok közül, megláthatod, hogy még ezek a közismert személyiségek is,
akiken Isten kinyilvánította és megvalósította terveit csak küzdelmek árán
voltak képesek válaszolni Istennek.
5.
Hogyan bontakozik ki az élethivatásunk?
1.
Alaphivatás: keresztény hivatás
2.
Életállapot választás
5.1.
Keresztény alaphivatás
Jézus
Krisztus követése. Személyes barátság vele. Minden nap keresni, hogy követhetem
őt. Erre mindenki meghívást kap. Kereszténynek lenni önmagában hivatás.
Istennek van egy alap meghívása a hitre és az életszentségre. Talán észre sem
vesszük, annyira természetesek e meghívás jelei, amit családtagjaink, barátaink
példája, szavai közvetítenek,
vagy igehirdetésben hallunk dolgokat, amik megindítanak, olykor a
szívünk mélyén erősödik fel az Isten utáni szomjúság,vagy a Szentírás szavaiban hallhatjuk a mélyebb hitre
való meghívást.
Imádság: mély, személyes barátság Jézussal. Hit felfedezése, olvasás. Közösség, szolgálat. Talentumaim kibontakoztatása. Miben vagyok jó? Mik azok, amiket a Jóistentől kaptam? Mi az, ami érdekel, amit szívesen csinálok? Érdemes olyasmit csinálni, ami igazán érdekel.
Imádság: mély, személyes barátság Jézussal. Hit felfedezése, olvasás. Közösség, szolgálat. Talentumaim kibontakoztatása. Miben vagyok jó? Mik azok, amiket a Jóistentől kaptam? Mi az, ami érdekel, amit szívesen csinálok? Érdemes olyasmit csinálni, ami igazán érdekel.
5.2.
Házasság, szerzetesség, papság
Az
ember alapvető ("természetes") hivatása, avagy az alapút: a házasság. (A házassághoz nem kell külön
hívás.) Ha a szerzetességre, papságra hív, akkor
kell hogy mondjon valamit a Jóisten. Ehhez
egy másik hívás kell jöjjön. Lehet, hogy az Isten egyszer csak egy másik útra
hív.
5.2.1.
Házas hivatás
A
házasság hivatása egészen mélyen emberi természetünkbe van beleírva, már
biológiai szinten ott a szexuális vonzalom minden emberben. A Teremtő adta ezt
az alapvonzódást, férfi és nő egymáshoz rendelését (vö. teremtés könyve első
két fejezet). Lehet mondani, hogy bár vannak kivételek, de a világi keresztény,
házas hivatás az alapértelmezett keresztény hivatás. Nem szükséges semmi
különös isteni jel, meghívás élmény, hogy valaki ezt a hivatást válassza.
Pontosabban Isten egészen hétköznapi körülmények által hív: egy vonzó társ
megtalálása, a kapcsolat működésének józan ésszel belátható bizonyítékai:
kölcsönös szeretet, megértés, érzelmi kötődés, elfogadás, közös célok és
értékrend stb.
5.2.2.
Szerzetesi és papi hivatás
Az
ilyen hivatásnak nem a párkapcsolatra való képtelenség a jele.
A
szerzetesi vagy papi hivatás az általános emberi természetre épül. Azaz olyan
normális embereket szólít meg az Isten, akikben jelen van a természetes
vonzódás a másik nem iránt. Tehát nem arról van szó, hogy akiket Isten papnak
hív, annak az a jele, hogy nem érdeklik a nők. Az, hogy valaki vonzódik a nők
iránt, nem hogy nem kizáró ok, hanem épp az alkalmasság kritériuma: valóban
férfi az illető.
Arról
van inkább szó, hogy az alapértelmezett, az emberi természetünkbe beleírt
hivatáson túl Isten egy újabb meghívása jelenik meg, ami nem szünteti meg a
korábbit, de mélyen átformálja. Ez a hívás összetett dolog, olykor sok apró
részletből áll össze.
Összességében
Isten hívását személyes belső és külső egyházi valóságok egyszerre közvetítik.
Isten
hívását általában fokozatosan ismerjük fel. Lehetnek kisebb-nagyobb jelek, amik
elindíthatnak, hogy komolyabban foglalkozzam vele.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése