Az evangéliumi tanácsok szerinti élet - ez
a radikális Krisztus-követés - szinte magától született, és indult útjára.
Alighogy az Isten országa megjelenik Krisztusban, ez a titok is fölragyog.
Jézus azt mondja: ,,Tüzet gyújtani jöttem erre a földre, s mi mást akarnék,
mint hogy égjen,, (Lk 12,49). Ez a tűz igen hamar nagyon sok emberben
föllángolt. Már a Messiás születése előtt ott van Keresztelő János, és ott van
a Szűzanya, akiket egészen betölt ennek a Titoknak a várása, a rá való
készület. És aztán ott vannak az apostolok; különösen is János apostol, Szent
Pál, Szent Lukács evangélista, és folytathatnánk a sort az ősegyház életében.
Ez a teljes odaadás szinte magától születik meg. Mielőtt még bármiféle egyházi
törvény hivatalos kereteket adna neki, mielőtt bármilyen teológiai reflexió
születne róla. A kereszténység előbb írt könyvet a szüzesség dicséretéről, mint
a házasságról. Magától értetődően virágzott ki a Krisztusnak egészen odaadott
élet.
A legelső ókeresztény írásokban, a Didakhéban, Római Szent Kelemen levelében, Antióchiai Szent Ignác leveleiben és Hermász Pásztorában azt látjuk, hogy minden közösségben léteznek ilyen Istennek odaadott emberek, és igen nagy tiszteletnek örvendenek.1 Ennek a jelenségnek a gyökerei visszamennek egészen az Ószövetségbe. Számunkra talán kicsit meglepő ez, ugyanis a zsidók a házasságot törvénynek gondolták. Isten megparancsolta az embernek, hogy szaporodjon és sokasodjon (Ter 1,28). S ezt minden embernek - így tanítják a rabbik - kötelessége megvalósítani, amennyiben rajta áll. Tudunk egy rabbiról a Krisztus utáni 2. század elején, Ben Azzainak hívták, aki nem házasodott meg, és emiatt rengeteg vád érte. Azt mondták neki: ,,Nem teljesíted a parancsot. Csökkented a földön az Isten képmását.,, Mire Ben Azzai mentegetőzik, és azt feleli: ,,Az egész lelkem a Tórán függ. Nincs időm megházasodni. A világot tartsák fönn mások.,,
A legelső ókeresztény írásokban, a Didakhéban, Római Szent Kelemen levelében, Antióchiai Szent Ignác leveleiben és Hermász Pásztorában azt látjuk, hogy minden közösségben léteznek ilyen Istennek odaadott emberek, és igen nagy tiszteletnek örvendenek.1 Ennek a jelenségnek a gyökerei visszamennek egészen az Ószövetségbe. Számunkra talán kicsit meglepő ez, ugyanis a zsidók a házasságot törvénynek gondolták. Isten megparancsolta az embernek, hogy szaporodjon és sokasodjon (Ter 1,28). S ezt minden embernek - így tanítják a rabbik - kötelessége megvalósítani, amennyiben rajta áll. Tudunk egy rabbiról a Krisztus utáni 2. század elején, Ben Azzainak hívták, aki nem házasodott meg, és emiatt rengeteg vád érte. Azt mondták neki: ,,Nem teljesíted a parancsot. Csökkented a földön az Isten képmását.,, Mire Ben Azzai mentegetőzik, és azt feleli: ,,Az egész lelkem a Tórán függ. Nincs időm megházasodni. A világot tartsák fönn mások.,,
A zsidó gondolattól kissé távoli az Istennek
való teljes odaadás, a szüzesség és a szegénység eszménye, de mégis megjelenik,
mégpedig a Szentírás nagyon fontos pontjain. Figyelemre méltó, hogy a rabbik
úgy tartják, hogy Mózes, miután az Istent látta a Sínai-hegyen (,,szemtől
szembe látta az Istent,,, úgy beszélt vele az Isten, ,,mint ember a
barátjával,,; vö. Szám 12,8; MTörv 34,10), - így mondják a rabbik - a
feleségéhez többet nem ment be, különvált tőle. Az Úrral való találkozás
egészen lefoglalta.
Ugyancsak a rabbik azt mondják, hogy
Illésnek nem volt felesége. Maga a Szentírás nem említi, hogy volt-e, vagy nem
(1Kir 17,1), ám a rabbik arra következtetnek, hogy azért hiányzik a feleség és
a gyermekek említése, mert Illésnek nem volt családja. Érdekes dolog ez. Az
Ószövetség két legnagyobb alakja, a törvény és a próféták szimbólumai, Mózes és
Illés, akikről a hagyomány azt tartja, hogy Isten őket fölvette magához. Illést
a tüzes szekéren, Mózest különleges módon, ahogyan eltemette. Mózes sírját a
hagyomány szerint nem ismerheti senki (MTörv 34,6). Különleges módon ő is az
Úristennél van. A hagyomány szerint a Messiás eljövetelekor majd Mózes és Illés
fognak jönni az égből, hogy a Messiást kísérjék. Az Ószövetségnek ez a két
legnagyobb alakja - így tartja a zsidó hagyomány - egészen Istennek odaadott
ember volt.
Ugyancsak hallunk arról, hogy Isten
elveszi Ezekieltől a feleségét (Ez 24,15), Jeremiásnak pedig ezt parancsolja:
,,Ne végy magadnak feleséget,, (Jer 16,2). Az Istennek való odaadottság azonban
még tágabb gyökerekre megy vissza, elég gondolnunk akár a római Vesta szüzekre,
az iszlám misztikusaira, vagy a buddhista szerzetesekre.
Mi a teológiai alapja ennek a radikális
Istennek való odaadottságnak? Miért hív Isten egyeseket arra, hogy mindent
odaadjanak? Miért akarja egy ember egész életét? Mit tanít erről a
Kinyilatkoztatás?
A katolikus teológiában többféle
magyarázat született a kérdés megvilágítására, hogy mi is a szerzetesség.2 Egyesek azt hangsúlyozták,
hogy a szerzetes jel. Jelzi azt, hogy a teremtmény a Teremtőhöz tartozik, hogy
ez a világ múlandó. A szerzetes az örökkévalóságba ereszti a gyökereit. A
szerzetes a szegénységével is jel, mutatja, hogy nem szabad birtokolni, nem
szabad túlságosan kötődni a földi világhoz. Egy rabbinikus legenda elmondja,
hogy egy gazdag ember elment egy rabbihoz, belépett a szobájába, és
csodálkozott, hogy milyen kevés holmi van ott. Megkérdezi:
,,Rabbi, hol vannak a bútoraid?,, Mire a rabbi megkérdezi: ,,Hát a tieid hol
vannak?,, Az ember mondja: ,,Én átutazóban vagyok.,, Mire a rabbi: ,,Én is.,, A szerzetes a létében jele annak,
hogy átutazóban vagyunk, hogy ez a föld nem a beteljesedés.
Másodszor, a katolikus teológia
hasonlította a szerzetest a vértanúhoz. Megjelenik már az ír szerzetesek
írásaiban az, hogy a szüzesség fehér vértanúság. Az engedelmesség pedig
keresztre feszülés. A szüzesség, a szerzetes odaadott élete a vértanúkhoz és a
krisztusi szenvedéshez hasonló.
Más
teológusok azt hangsúlyozták, hogy a szerzetes angyali életet él. Ahogyan Jézus tanítja, már most úgy élnek, mint
az angyalok a mennyben (Lk 20,36), az eljövendő világ
törvényei szerint.
A szerzetes egy másik magyarázat szerint
megvalósítja azt a sivatagi idillt, amiről a Biblia gyakran ír. Isten kivezeti
népét a pusztába, és ott magához édesgeti (Oz 2,16). Izrael és Isten
szövetsége, a szeretet-kapcsolatuk, ott, a puszta kiáltó csendjében valósul
meg. Krisztus is kimegy működése kezdetén a pusztába, és ott angyalokkal van
együtt (Mk 1,9–10). A szerzetes újraéli ezt a sivatagi tapasztalatot és életet.
Mások azt mondják, a szerzetesi közösség
az első jeruzsálemi keresztény közösség lelkesedét hordozza. Azoknak a
keresztényeknek az életét, akiknek mindene közös volt (ApCsel 4,32). Ismét
mások azt mondják, a szerzetes az apostolok életének folytatója, akik az
Evangéliumért mindent otthagytak. A házukat, a vagyonukat, a családjukat. Az
Evangélium szolgálatába állítják az életüket.
Ezek a magyarázatok mind helyesek, de azt
gondolom, hogy nem elégségesek ahhoz, hogy a szerzetes életének a titkát
megértsük. Igaz az, hogy a szerzetes jel. Valóban jele annak a másik világnak,
az életünk igazi súlypontjának. De mégsem azért lesz valaki szerzetes, hogy
jellé legyen, hogy ’eszkatologikus jelzőtáblává’ váljék. Nyilván az a titok,
ami megérint egy embert, s ami az életét átformálja, őt jellé is teszi. De nem
a jel-funkció miatt dönt valaki úgy, hogy ő szerzetes lesz.
Szintén nyilvánvalóan igaz, hogy a
szerzetes az apostolok nyomában jár, s az Evangéliumért mindent odaad. Szabaddá
válik arra, hogy az Evangélium valóságát a Földön terjessze, megvalósítsa.
Tanúja ennek az, hogy mennyi misszionárius támadt a szerzetes közösségekből.
Hogy az ingyenes iskolákat és a kórházakat nagymértékben, nagy részben
szerzetes közösségek alapították és
működtetik. Valóban, a szerzetes apostol, aki az Evangélium számára
szabaddá válik. Mégsem azért lesz valaki szerzetes, hogy ezt a küldetést
megvalósítsa. Nem azért, hogy ingyenes iskolát alapítson, vagy kórházat hozzon
létre. Nem az evangéliumi hatékonyságért. És akkor is lesz értelme a szerzetesi
életének, ha ez a hatékonyság valami miatt megszűnik.
A szerzetes titkát, létének legmélyebb
titkát valahol másutt kell keresnünk. Mi az a gyökeres válasz, ami a szerzetes
létét megindokolja? Teológiailag mi áll a szerzetesi lét, eradikális odaadottság mögött? Mi a metafizikai lényege a szerzetesi
létnek?
A hagyományos válaszok közül
kihagytam - szándékosan - egyet, a legfontosabbat és a legelterjedtebbet, az
evangéliumi tanácsok gondolatát. A középkor folyamán különlegesen is ez a
magyarázat szolgált a szerzetesség átfogó elméletéül. A gazdag ifjú történetére
alapozódik ez az elmélet. Már Szent Ambrusnál és Szent Ágostonnál megjelenik.
Őkconsiliumnak, tanácsnak mondják azt, amit Krisztus a parancsokon túl
az ifjúnak mond.3Ebből az elnevezésből bontakozik ki
később az evangéliumi tanácsok elmélete.
Az elméletnek két alapvető változata van.
Az egyik az úgynevezett ,,két út elképzelés,,, amely szerint mindenkire
vonatkoznak a parancsok, elsősorban a Tízparancsolat. Aki ezt az utat járja,
eléri az üdvösséget. Kevesekre vonatkoznak a tanácsok. S aki ezt az utat
választja, az nem pusztán az üdvösséget, hanem a tökéletességet éri el. Két út
van és két végcél. Az egyik mindenkire vonatkozik, a másik csak kevesekre. A
gazdag ifjú történetében vélik megtalálni ennek az elméletnek az alapját. A
gazdag ifjú minden parancsot megtart, mire Jézus ezt mondja, ha tökéletes
akarsz lenni, ha ennél többet akarsz, szabadon választhatsz egy másik utat:
,,add el mindenedet,,. Mintha a keresztény életnek két alaptípusa lenne,
amelyek közül a keresztény ember szabadon választ. Vagy a hagyományos,
parancsok szerinti utat választja, vagy pedig a tökéletesség útját.
Van az evangéliumi tanácsok elméletének
egy kifinomultabb változata is, amely elsősorban Aquinói Szent Tamás műveiben
található meg. Ő azt állítja, hogy minden keresztény ember a tökéletességre
hivatott, nem csak kevesek. Alapvetően (essentialiter = lényegében) egyetlen út van. Azonban instrumentaliter (eszközszerűen) létezik egy olyan
haladási mód, amelyhez Krisztus különleges tanácsokat adott. Jézus tanácsokat
adott az egyetlen útra. Van, aki ezeket a tanácsokat elfogadja, és megvalósítja
a maga életében. Az ilyen ember könnyebben, gyorsabban, biztosabban eljut a
célig. Az egyetlen úton gyorsabban, biztosabban halad.4 Persze
megint fölmerül a kérdés, hogy vajon ezért lesz-e valaki szerzetes? Azért, hogy
az üdvösség útján biztosabban, gyorsabban haladjon, hogy az életszentségét
biztosabban elérje? Úgy tűnik, hogy nem.
Mi tehát a szerzetesség legigazibb
lényege? Mivel a gazdag ifjú története rejlik a szerzetességről szóló legtöbb
magyarázat mögött, előadásomban ezt az egy történetet szeretném kifejteni, és
utána megpróbálom megválaszolni az alapkérdésünket.
Egy ember jön Jézushoz. Lukács szerint az
ember egy főember (Lk 18,18). A zsidóság képviselője (arkhón). Az igaz utat, az
üdvösség útját keresi. S Jézus megmutatja neki a keresztény üdvösség útját (vö.
Lk 10,25.37). Máté szerint az ember ifjú (Mt 19,16). Márk azonban, az
elbeszélésnek a forrása, egyszerűen egy emberről, valakiről beszél. Feltehetően
nem is egészen ifjú, hiszen ezt mondja: ,,Ezeket mind megtartottam kora
ifjúságomtól kezdve,, (Mk 10,20).
Ez az ember bátran azt állítja, hogy minden
törvényt megtartott. A bibliamagyarázók itt egy kicsit elbizonytalanodnak.
Szent Jeromos azt mondja: hazudik (mentitur).
Fölháborodik a legtöbb protestáns egzegéta is. Ők azt mondják, hogy Jézus rá
akarta ébreszteni az ifjút a bűnösségére, és
arra, hogy az üdvösség ingyenes.
Az ifjú viszont büszkén válaszolja, hogy ő mindent megtartott, neki vannak
érdemei. A gazdag ifjú a protestáns gondolkodásban a maga igaz voltában való
bizakodás, az önelégült nagyképűség szimbólumává válik. Jézus azonban az Evangélium
leírása szerint semmi kifogást nem talál ebben a válaszban. Úgy tűnik, hogy a
gazdag ember válasza igaz volt. Ez az ember valóban radikálisan kereste Istent.
Jézus nem tesz neki szemrehányást a látszólag nagyképű válasza miatt.
Ellenkezőleg: megkedvelte ezt az ifjút (Mk 10,21). Megtetszett neki ez a
radikális istenkeresés.
Ez
a Jézushoz odalépő ember keresi az Istent. Betart minden törvényt, de úgy érzi,
hogy valami még hiányzik. Valami több kellene. Ezért megy Krisztushoz, mégpedig
- a Márk-evangélium ábrázolásában - már a Golgota felé menő Krisztushoz (vö. Mk
9,30; 10,32).5Letérdel előtte (Mk 10,17), és azt
mondja: ,,Jó Mester, mit tegyek, hogy eljussak az örök életre?,, Jézus ezt
feleli: ,,Miért mondasz engem jónak? Senki sem jó, csak az Isten,, (Mk 10,18).
Úgy gondolom, ez a jézusi válasz provokáció. Jézus azt kérdezi, miért mondtad,
hogy én jó vagyok? Tudod-e, hogy mit mondtál igazában? Miért jössz pont hozzám,
hogy keresd a helyes utat, a jót? Tudod-e igazából, hogy ki vagyok én? Mit
tartasz te az Emberfiáról? Kinek tartasz engem? Jézus elgondolkodtatja ezt az
ifjút, tudja-e, hogy mit mondott. Tudja-e, hogy Jézus valóban a Jónak a forrása
és megtestesülése. Ő valóban a Jó Mester.
Az ifjú - nevezzük így - azt kérdezi: mit
kell tennem, hogy elnyerjem az örök életet? Krisztus korában a rabbik igen
gyakran adtak pót-útmutatásokat, speciális jámborsági gyakorlatokat a Tóra
mellé. Egy ember kegyességét leginkább ezeken a külön parancsokon mérték le, a
külön böjtökön és külön imádságokon. Feltehető, hogy a gazdag ifjú valami
ilyesmire várt: ,,Mit kell még tennem?,, Mutatja ezt az is, hogy mennyire
csalódik, amikor Jézus csak a régi parancsokat mondja, a Tízparancsolatot
sorolja el neki. Nem erre várt a gazdag ifjú.
Jézus egyetlen paranccsal azért
megtoldja a Tízparancsolatot, hozzáteszi azt is a Márk-evangélium leírása
szerint: ,,Ne csalj!,, (Mk 10,19), ami a biblikus nyelvben főként a napszámosok bérének a
visszatartására vonatkozik (Lev 19,13). A gazdagnak teljesen aktuális volt ez a
kiegészítés, hiszen ő is - minden bizonnyal - sok embert foglalkoztatott.6Azt mondja az Evangélium:
,,Jézus ránézett és megkedvelte.,, Akire Krisztus ránéz, annak az életében új
fejezet kezdődik. Valami gyökeresen új kezdődhet. Jézus fölkínálja neki a
meghívást a titok mélyébe. Fölkínálja neki Önmagát. ,,Jöjj, és kövess engem!,,
Megnyílik hirtelen az út valahova, Isten titkának mélyébe. Valami olyasmi
történik itt, amiről József Attila ezt írta: ,,Reám néztél, s én mindent
elejtettem. / Meghallgattál, és elakadt szavam,,(Gyermekké tettél).
Krisztus ránéz erre az ifjúra és megkedveli.
Jézus így folytatja: ,,Valami hiányzik még
belőled - mondta neki. Menj, add el, amid van, (...) aztán gyere és kövess
engem,, (Mk 10,21). Máté hozzáteszi: ,,Ha tökéletes akarsz lenni...,, (Mt
19,21). Szent Márknál ez a félmondat még nem szerepel. Máté saját hozzátoldása
ez, mely kicsit rímel a hegyi beszéd mondatára: ,,Legyetek hát tökéletesek,
amint Mennyei Atyátok tökéletes!,, (Mt 5,48). Ez a hozzátoldás azonban, ha
helyesen értjük, nem vezet félreértéshez. Nem feltétlenül azt jelenti, hogy két
út van: egy a ’köznépnek’, egy pedig a ’szentség arisztokratáinak’, akik a
tökéletesség felé törekszenek. Jézus meglátja, hogy ez az ember, ez a
fiatalember többre vágyik, radikálisan keresi az Istent. Jézus erre azzal
válaszol, hogy meghívja őt. Meghívja őt erre a teljességre.
A fiatalember azonban képtelen lemondani a
vagyonáról. Szent Márk így fogalmazza szó szerint: ,,Az ember beborult,, (Mk
10,22), ahogyan az ég elborul. Egy időjárásra vonatkozó szó áll itt (sztügnadzó). Az ifjú elhagyja
a Világosságot, Krisztust, és az élete elsötétedik, elszürkül.7
Jézus azt mondja, könnyebb a tevének
a tű fokán átmenni, mint a gazdagnak bemenni Isten országába (Mk 10,25).
Sokféle okos magyarázatot találtak erre a radikális krisztusi kijelentésre.8 Sokan
azt mondják, Jeruzsálemnek volt egy kicsi kapuja, amit így neveztek: ’tű foka’,
és ahol nehéz volt a tevéket átpréselni. Azonban semmilyen adatunk nincs arra,
hogy valaha is Jeruzsálemnek ilyesfajta kapuja lett volna. Ezt íróasztalnál
találták ki egzegéták több száz évvel később. Tágítani próbálták a tű fokát,
mert túlságosan szűknek tűnt a számukra.9 Jézus
a közmondásosan legnagyobbat és legkisebbet - a tevét és a tű fokát - hasonlítja
össze, ahogyan a rabbik is gyakran tették. Nehezen jut be a gazdag Isten
országába, nehezen jut be az ember az Isten országába. Nehéz megtanulnunk azt,
hogy az életünket arra kaptuk, hogy odaadjuk. Nehéz mindent odaadni.
A katolikus exegézis a gazdag ifjú
történetéből vezette le az evangéliumi tanácsokról szóló tanítást. A protestáns
exegézis pontosan az ellenkező végletre jut el. Luther azt mondja, hogy
Krisztus nem azt akarja parancsolni, hogy le kell mondani a vagyonunkról.
Hiszen ő maga sem tette ezt. Nem adta el a ruháit, ő maga is evett és ivott. A
vagyonát mindenkinek meg lehet tartani, és a sajátjai, az övéi javára köteles
azt az ember felhasználni. Sőt, mondja Luther, a polgári ember még erőszakkal
meg is védheti a javait. Krisztus - Luther szerint - csak szembesíteni akarta a
gazdag embert az üdvösségre való képtelenségével, és azzal, hogy az üdvösség
kegyelemből, ingyenesen, ajándékként lesz az ember osztályrésze.10
Érdekes,
hogy elméleti prekoncepció, a lutheri teológia mennyire elvakíthat, mennyire a
feje tetejére állítja ezt a történetet. Természetesen
a protestáns exegézis nem állt meg itt, és jelenleg a protestáns egyházakban is
több helyen szerzetességhez hasonló közösségek léteznek.11
A gazdag ifjú története nem feltétlen a
klasszikus, két lépcsős etikát, a parancsok és a tanácsok tanát alapozza meg.
II. János Pál pápa Veritatis
splendor című enciklikájában
(n. 28) újra és újra hangsúlyozza, hogy minden krisztushívőnek, minden
tanítványnak a hivatása a tökéletesség. Ez a
hívás mindenkinek szól. Mégis
világosan látszik, hogy ez a fiatalember valami többet akart, radikálisan
akarta Krisztust követni, mint nagyon sokan mások. Úgy látszik, hogy Krisztus
erre a vágyra válaszolt, igent mondott rá. Megnyitotta az ajtót a fiatalember
számára.
Elérkeztünk oda, hogy megpróbáljak választ
adni arra, mi is rejtőzik a szerzetes élete mögött. Mi is az oka annak, hogy
Isten egyes emberek életét egészen akarja. Miért adja oda valaki mindazt, amije
csak van?
Japánban azt mondják, hogy amit nagyon
kell magyarázni, az már gyanús. Azt hiszem, itt is olyan titokkal állunk
szemben, amit nem szabad túlmagyaráznunk. A szeretet titkával állunk szemben. A
szeretetnek nincsenek egészen egzakt észérvei. A kereszt balgaságára (1Kor
1,23) a szerzetes a szüzesség oktalanságával felel. Isten teljes odaadására,
Aki nem valamit adott, hanem Önmagát adja, egészen - ,,Ez az én testem,, -,
Isten teljes odaadására a szerzetes úgy érzi, hogy nem adhat kevesebbet, mint
önmagát, egészen. Vannak emberek, akik nyitottak erre a titokra. Ahogyan az
emberiség minden nagy értékére vannak különlegesen fogékony emberek. Vannak
zsenijei az igaznak: a tudósok és a bölcsek, vannak zsenijei a szépnek: a
művészek. Éppen így vannak zsenijei a szentnek, az Isten titkának is. Vannak
emberek, akiket ez a Titok különlegesen megérint és vonz. Az emberi
társadalomnak égetően szüksége van az ilyen emberekre. Ahogyan szükségünk van
művészekre, és szükségünk van tudósokra. Szükségünk van a nem evilági kenyérre.
Mert van bennünk egy éhség, amit semmi földi kenyér jól nem lakat.
A szeretet titkába lép be ez a gazdag
ifjú, oda kap meghívást, ott torpan meg. Valami hasonló történhetett
Ábrahámmal. Azt olvassuk, hogy Isten szól neki, s azt mondja, hagyd el
mindenedet, amid van, a rokonságodat, a házad népét, s menj egy földre, amit
majd mutatok neked (Ter 12,1). S a Biblia azt írja: Ábrahám elindul anélkül, hogy
tudná, hová kell mennie. Miért lehetett erre képes Ábrahám? Én valahogyan
mindig úgy képzelem, hogy Ábrahám végtelenül boldog volt, amikor átélte azt,
hogy az örök Isten énhozzám szól. Ezért a hangért ő boldogan elment volna a
világ végére. Ábrahám balgává lett, Isten bolondjává, aki mindent elejt a
kezéből.
Ugyanezt írja le Jeremiás próféta a
vallomásaiban, amikor azt mondja: ,,Rászedtél, Uram! S én hagytam, hogy
rászedj,, (Jer 20,7). A héber szó, ami itt szerepel (pittitáni), a szerelem
szótárából származik. A szó alapjelentése: elcsábít. Azt fejezi ki, ahogyan a
férfi ráveszi a nőt, hogy az övé legyen, ahogyan elcsábítja. Jeremiás mintha
ezt mondaná: elcsábítottál, Uram, és én hagytam magamat csábítgatni. Engedtem,
hogy egészen a Magadévá tégy, hogy a Tiéd legyek. Sokan azt mondják, hogy az
erős ember lesz szerzetes vagy pap. Az, aki képes lemondani. Én sokszor úgy
gondolom, hogy talán fordítva kellene ezt mondanunk. A gyönge ember lesz
szerzetes és pap, aki nem tud ennek a csábítgatásnak ellenállni, aki hagyja
magát elcsábítani. Aki nem tudja könnyedén megrázni a vállát, és elfelejteni
ezt az isteni hívogatást, csábítást.
Nem kell egészen logikus magyarázatokat
összeállítanunk a szerzetesség titkára. Azt hiszem, hogy talán ott van ez a
magyarázat-visszautasítás Krisztusnak egy különleges mondása mögött, amit az
eunuchokról mond. Azt mondja, vannak, akik úgy születtek, hogy képtelenek a
házasságra. Vannak, akiket mások tettek ilyenné. Vannak, akik saját magukat
tették eunuchhá, az Isten országáért (Mt 19,12). Egyes bibliamagyarázók azt
mondják, hogy talán valaki a tömegből azt mondta, vagy bekiáltott, hogy ezek az
apostolok és maga Jézus is ostoba, ,,félnadrágos,, emberek, nincsen rendes
családjuk sem, céltalanul kóborolnak a világban. Jézus meghallja ezt a gúnyszót
és megörül neki, azt mondja: ’Valóban ostobákká lettünk, eunuchhá lettünk Isten
országáért’!
Nem kell egészen logikus
magyarázatokat összeállítanunk. A szerzetes a hit embere. Radikálisan Istennek
odaadott ember. Az Abszolútum által lefoglalt ember. A szent titok embere. A
vallás zsenije. Isten köré rendezi az egész életét.12
A szerzetesség
igazi szentírási alapja - úgy gondolom - a meghívás-történetek. Azok a
pillanatok, ahol valaki belép ebbe a titokba, és mindent odaad. A szerzetesség
mögött meghívás-történetek állnak, bibliaiak, és a későbbiek. Rendalapítók
történetei és mindannyiunk személyes történetei is. Ezek locus theologicusok, ahol
valamit megérthetünk az isteni szeretet titkából. A Szeretet titka az, ami
egy-egy ember életét végérvényesen megpecsételi, egészen betölti.
Székely János
1964-ben született Budapesten. 1991-ben szentelték
pappá. Jelenleg az Esztergomi Hittudományi Főiskola tanára és rektora.
Forrás: Vigilia
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése