Valamilyen formában mindenkinek meg kell élnie a tisztaságot, ez az elérendő erényes keresztény élet eszménye. Hogy ez kinek
milyen formában adatott, az eltérő lehet. Három különböző formát említhetünk
meg a tisztaságon belül, amely az egyéni élethelyzet és meghívás alapján megélhető az adott életállapot szerint.
a.) Az állapotbeli tisztaság
A házasságon belül a házastársak
"állapotbeli tisztaságban" élnek. Annak a személynek, akinek egy életre szóló
esküt tettek kötelesek tisztán megőrizni önmagukat, a házastársuk
és Istennel így hármas szövetségben az a Mennyek Országa felé segíteni egymást.
b.) A „tökéletlen” tisztaság
Az életnek csak bizonyos
szakaszában ún. "tökéletlen tisztaságban" él valaki, ha házasság előtt álló ifjú/hajadon vagy
nem újraházasodott özvegy és a házasságra szóló alaphivatás mellett érez meghívást életének további részében.
c.) A „tökéletes” tisztaság
Az ún. "tökéletes tisztaság" Isten
rendelése szerint egy különleges út, amelyre példa a szüzességi/tisztasági fogadalom a megszentelt élet intézményeiben, világi intézményben vagy más közösségben, vagy közösségen kívül
magánfogadalomként letéve illetve konszekrált remeteként hármas fogadalommal elköteleződve vagy a szüzek rendjében Istennek felajánlva a
szüzességüket. További különleges példa a házasságnak egy speciális útja a József-házasság, ahol házasságot
kötnek, de nem élnek házaséletet. (Az egyházi rend szentség, a papi cölibátusnak külön vonatkozása van: csak nőtlen papok szentelhetők, akik élethosszig tartóan vállalják a papi nőtlenséget, a cölibátus megtartását.)
Mindenki, aki nem kötelezte el
magát külön fogadalommal a tisztaság mellett, állapotában a tisztaságra van
meghívva. Ez lehet házasságban – érvényes megélt házasságban vagy érvényes
házasságban csak nem élnek együtt, mert elváltak - , vagy özvegyi állapotban,
ahol még nem lépett új házasságra valaki vagy az özvegyek rendjébe.
Az elváltaknak érdemes
megvizsgálni, hogy érvényes házasságot kötöttek-e, mert ha érvényes, a pár bármelyikének
haláláig köti mindkettőjüket a házassági eskü, ha érvénytelen, akkor a hivatását újra
átimádkozhatja, ekkor lehet meghívása a tisztaságra fogadalommal
való elköteleződéssel a tökéletes tisztaság megélésére.
A tisztasági fogadalom fő jellemzői az alábbiak:
- önkéntes, szabad válasz Isten
szeretetére.
- Isteni meghíváson alapul, nem
saját elhatározáson, hanem Isten a kezdeményező.
- Isten Országáért vállalt, tehát azért őrzi meg magát tisztán valaki, hogy az Ő Országát minél jobban
tudja építeni, kimunkálni a lelkekben.
-
nemcsak a bűnös tisztátalanságról mond le valaki, hanem a megengedett
házaséletről is, testben lélekben a "tökéletes tisztaságra" törekedve.
- egy vagy több évre, akár örökre
tehető.
- nem alapfeltétel a fizikai
szüzesség, tehát özvegyek és elváltak számára is, ha egyházilag
érvénytelenítették a házasságukat is letehető.
Különbséget van tehát a tisztasági fogadalom és a tisztaság, mint állapotbeli kötelezettség között.
A tisztasági fogadalom a megszentelt
élet egy formájának is tekinthető, ahol a tisztaság megélése tökéletességre törekedve egy válasz Isten
meghívására odaszentelődésként osztatlan szívvel lemondva a házasságról az Ő Országának szolgálatára a személy szabad
döntésén alapszik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése