A korábbiakban már megemlítettük, hogy lehet közösségben és
közösségen kívül is magánfogadalmat tenni. Ezzel kapcsolatban szeretnék
kiegészítést tenni, hogy lássuk, milyen lehetőségek vannak, és hogy felhívjam a
figyelmet arra, hogy nincsenek teljesen magukra utalva azok, akik
magánfogadalmat tesznek egyéni úton.
Nézzük, milyen típusai vannak a magánfogadalomnak a közösség
viszonylatában.
I. Magánfogadalom a
közösség karizmájának megfelelően
Vannak olyan közösségek, amelyek megszentelt élet
intézményei, de a tagok magánfogadalommal köteleződnek el a közösség karizmája
szerint. Ők magánfogadalmat tesznek ugyan, de hasonlóan a monasztikus
hagyományhoz, együtt élnek közösségben.
Magánfogadalommal közösségben és együtt élő közösség például
az Egyházközségi Nővérek Társasága. A Nyolc Boldogság Katolikus Karizmatikus
Közösségben a laikus ág egyedülálló tagjainak lehetősége van tisztasági magánfogadalommal
elköteleződni és a közösség karizmája szerint élve ahhoz csatlakozni.
Létezik világi intézmény is, ahol nem élnek együtt a tagok,
de szintén a közösség karizmája szerint magánfogadalmat tesznek. Ilyen világi
intézmény például a Vinculum Caritatis Közösség. Itt a világban egyénileg
élnek, de hivatalosan egy közösséghez tartoznak így végzik szolgálatukat a
világban és találkoznak rendszeresen.
Van olyan megszentelt élet intézménye, ahol a két lehetőség
ötvöződik, ugyanis vannak olyan tagok, akik közösségben tesznek magánfogadalmat
és közösségben is élnek, de léteznek olyan tagok, akik közösség szerinti
magánfogadalmukkal a világban élnek. Ilyen közösség az Unum Sanctissimae Trinitatis Társaság. A társulat felépítése: a testvérek: evangéliumi tanácsok szerint, magánfogadalommal közösségben
élők; a társtagok: evangéliumi
tanácsok szerint, magánfogadalommal, világban élők.
II. Közösségen kívüli
egyéni út
Ez az a lehetőség, amely talán a legnehezebb bizonyos
szempontból, mert egyedül él az ember, bizonyos szempontból a legegyszerűbb,
mert nincs közösségi elkötelezettség. Egy korábbi írásban megemlítettem, hogy
hasonlítható a remeteséghez, mert gyakorlatilag „csak” az Egyház mint
közösségben él az illető és nincs kapcsolata hivatalosan egy közösséggel sem.
Annyi a különbség, hogy térben és emberi kapcsolatokban nincs annyira
elhatárolódva az ember úgy, mint a konszekrált egyházmegyés remeteség esetében.
Ezen az úton véleményem szerint az járhat, aki munkája
mellett vagy betegsége következtében vagy más külső vagy belső ok miatt nem tud
csatlakozni egy közösséghez sem, de van megszentelt életre meghívása.
Aki ilyen utat jár, valamilyen szinten valószínűleg kapcsolatba
kerül egy vagy több szerzetesi vagy plébániatemplom közösségének életével, így
mivel szentmisére jár az ember és az Isten Országáért szolgálatot is végez,
teljesen függetlennek nem lehet lenni ma az Egyházban így ezt az utat nagyon kis
eséllyel érzem gyakorinak. Inkább a kereszt jellegét erősíteném meg, ha valaki
átmenetileg vagy állandó jelleggel ilyen életútra kapott lehetőséget illetve nem
hivatalos közösségi elkötelezettség jellegét, amely már átvezet a 4. ponthoz.
III. Közösségen kívül
letett fogadalom kiegészítve közösségi tagsággal
Ezen az úton belül több lehetőség van:
1. Magánfogadalom
egyénileg és kapcsolódás a közösséghez tagként
Olyan közösségeknél, ahol a közösség karizmája szerint
hármas vagy speciális fogadalom létezik és valaki nem tud hivatalosan
elköteleződni saját lehetőségei hiányában, de mégis van egy bizonyos közösség
amelyhez meghívása van ugyanakkor hivatása is van a megszentelt életre, ilyen
esetben van arra lehetőség, hogy egyénileg a közösségtől függetlenül letegye a
magánfogadalmát vagy csak tisztaságra vagy akár hármas fogadalmat is és így
kapcsolódjon a közösséghez tagként. Ilyen megoldást főleg azoknál a közösségeknél
tudok elképzelni ahol egyrészt ezt megengedik, hogy hivatalosan egyedülállóként
Isten előtt pedig megszenteltként éljen valaki, mert ez nem „hivatalos”
megszentelt út, mert nem megszentelt élet intézményének keretein belül történik
a fogadalom, másrészt olyan akadályok merülnek fel megszentelt hivatással
rendelkező és a közösségbe is meghívást érző személynél, amely egy látszólag
megoldhatatlan ok pl. betegség, vagy nyelvi nehézségek a több éves külföldi
képzés esetén. Jó példa erre az Emmánuel Közösség, ahol szintén több
életállapot együtt él, mint a Nyolc Boldogság Közösségben, de a megszentelt
úton járóknak csak lehetőség az együttélés, alapvetően világban élnek a
közösség tagjai, mint pápa által jóváhagyott apostoli élet társasága. Ennél a
közösségnél például nem „hivatalos” megszentelt úton járhat egy magánfogadalmas
a közösségben hivatalosan elköteleződött nővérek testvérek mellett, lényegét
tekintve hozzájuk hasonló életmódban.
2. Harmadrendi
elkötelezettség tisztasági magánfogadalommal
Akinek valamely hagyományos közösséghez szól a hivatása,
oda, ahol harmadrend is létezik, mint például a ferencesek, domonkosok, bencések,
vagy kármeliták, elképzelhető olyan életút is, ahol magánúton tesz egy személy
tisztasági vagy akár hármas magánfogadalmat és utána harmadrendiként részesül a
közösség kegyelmeiből. Az egyháztörténelemben nem egy szent élt ilyen életet,
ahol a monasztikus közösségi elkötelezettség nem valósult meg, mégis volt egy
meghívása a közösség karizmája szerint a léleknek megszenteltként.
3. Oblátusi
elkötelezettség tisztasági magánfogadalommal
Olyan közösségben, ahol nincs reguláris oblációra lehetőség
- amely a hivatalos megszentelt útnak egy speciális fajtája, bencéseknél
például van ilyen - és a közösséghez szól megszenteltként valakinek a meghívása
elképzelhetőnek tartok egy ilyen megoldást is. Hasonló az előzőhöz, ahol a
közösség karizmái sszerint a világban él valaki, ugyanakkor megszentelt
hivatása is van.
4. Plébániai vagy
egyéb katolikus közösség magánfogadalommal kiegészítve
Olyan helyzetben, ahol tér vagy lehetőségek akadálya miatt „csak”
egy plébániai vagy szerzetes templomi közösség vagy más katolikus karizmatikus
vagy más közösség elérhető, és mégis érzi valaki, hogy meghívása van a
megszentelt életre, de közösségre is vágyik, jó lehetőség, hogy részt vesz
magánfogadalma mellett egy közösség életében. Így tulajdonképpen nincs magára
hagyva, élhet közösségben és szolgálhat, de mégis Isten Országáéért megszentelt
életúton jár akár hivatalos közösségi elkötelezettség nélkül is.
Összegzés
Nem lehet tehát egyértelműen kijelenteni, hogy a
magánfogadalom közösségen kívüli megszentelt út. Még a legszélsőségesebb
esetben is minden magánfogadalmas az Egyház kincsestárának élvezője, tehát az,
aki a Katolikus Egyház tagjaként és abban szolgálóként kapcsolatban van egy
vagy több közösséggel.
Nagyon fontos, hogy mindenki a lehetőségei és meghívása
szerinti útra találjon rá, amely számára is külső és belső adottságaihoz képest
és a Jó Istentől való elhívás szempontjából is a legoptimálisabb.
Ehhez kívánok minden hivatását még kereső, vagy már valamilyen
szinten elköteleződött testvéremnek sok kegyelmet és kitartást a megkezdett
úton.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése