Isten igen különböző módokon hív.
Megbízható jel, ha valaki a szívében érzi Isten meghívását, hogy adja magát
egyedül Őneki. A hivatás meghívás és nem parancs! Amint a házasság mellett is
ketten kell, hogy döntsenek, ugyanúgy a szerzetesi hivatás esetében is szükség
van a meghívott személy szabad és nagylelkű válaszára.
Hová hív Isten?
Sokan
döntenek úgy, hogy követik Isten hívását a Vele való szorosabb közösségre. Ez
azonban még nem feltétlenül jelenti azt, hogy Isten a kartauzba hívja őket. A
kartauzi hivatáshoz szükséges, hogy az ember vágyat érezzen a kizárólag az
imádságnak és csendnek szentelt élet iránt, vagy pedig világos, bár gyakran
érthetetlen hívást éppen ebbe a Kartauzi Rendbe.
Atya vagy barát?
A
jelentkezőnek már a belépéskor döntenie kell, hogy atya vagy barát szeretne
lenni. Az Úr hívását az előbbi vagy az utóbbi életformára elsősorban az Őáltala
adott talentumok, valamint a szív belső hajlama alapján ismerhetjük fel.
Az atya-hivatás jelei: a szigorúbb külső magány iránti vonzódás, nyitottság és
alkalmasság a papságra, képesség arra, hogy elfoglalja magát a cellában,
kedv a tanuláshoz, zenei hallás; a barát-hivatás jelei pedig: a kétkezi
munkához való képesség és kedv, alázatos és rejtett élet, valamint egyszerűbb
és szabadabb imaélet iránti vonzódás, hivatásérzet a testvérek konkrét
szolgálatára. Az atyák inkább a hegyen, magányosan imádkozó Jézust jelenítik
meg, a barátok pedig inkább az Ő rejtett, názáreti életét.
Alkalmasság
A
jelentkezőnek természetesen először is hívő katolikusnak kell lennie, rendezett
vallási élettel és legalább alapvető hitbeli ismeretekkel. Ezenkívül testileg
és lelkileg egészséges kell, hogy legyen, alkalmas úgy a magányos, mint a
közösségi életre, aki kész teljesíteni az állapotával járó összes
kötelezettséget és mindazt, amivel elöljárói megbízzák. Az adottságok között,
melyekkel a magányos életre vállalkozónak rendelkeznie kell, elsődleges
fontosságú a higgadt és józan ítélőképesség. 20 évesnél fiatalabbakat és 45 évesnél
idősebbeket csak kivételes esetben fogadunk be. Ezen felül az atyának jelentkezők
esetében szükség van a papi hivatáshoz elengedhetetlen általános műveltségre,
énekhallásra és megfelelő latintudásra, melyre még a noviciátusba lépés előtt
kell szert tenni.
Befogadás
Ha
valaki hivatást érez a kartauzi életre, írásban fordulhat az újoncmesterhez
(magiszter atyához), aki megállapodik vele egy esetleges látogatásról, majd egy
a szerzetesi keretek között eltöltött hosszabb próbaidőről. Ha úgy dönt, hogy
be akar lépni, a befogadását illetően az újoncmester és a perjel határoz. A
belépés után néhány nappal megkapja a jelöltek fekete palástját és sapkáját,
melyet a közös liturgikus gyakorlatok alkalmával hord. A jelöltidő legalább
három hónap és nem több, mint egy év. Azután, ha szándékában kitart, a
káptalanon kéri, hogy fogadják be őt „próbaidőre szerzetesi ruhában, mint
mindenki legalázatosabb szolgáját”. Ekkor a konvent titkos szavazással határoz
a befogadásáról, de a végső döntés a perjel kezében van. A kérés és szavazás
megismétlődik a szerzetesi beavatás minden további fokán.
Noviciátus
A
noviciátus alatt, mely két évig tart, az újonc fehér szerzetesi tunikát és
rövidebb novíciusi kukullát visel, mely fölött a közös gyakorlatokon továbbra
is hordja a fekete palástot. Bár az örökfogadalomig megőrzi a saját vagyona
fölötti tulajdonjogot, a cellában nincs semmi sajátja, hogy követni tudja a
szegény Krisztust. A barátoknak a
noviciátus első évének vége felé dönteniük kell a konverzusok és a
donátusok életformája
között. Az atya-novíciusok számára pedig a második évben
megkezdődnek a teológiai tanulmányok, melyek a monostoron belül, sajátos
körülményeinkhez alkalmazkodva folynak.
Fogadalom
A
noviciátus végeztével a szerzetes három évre leteszi a helyhez kötöttség,
engedelmesség és erkölcsi megtérés fogadalmát. Az atyák erre az
időre még a novíciusmester irányítása alatt maradnak, a barátok pedig
egészen az örökfogadalomig. A három év elteltével a szerzetes megújítja
fogadalmát további két évre, azután pedig – amennyiben alkalmasnak bizonyul –
leteheti az ünnepélyes örökfogadalmat, mely haláláig kötelezi őt. Szabályaink
azt mondják, hogy mielőtt valaki fogadalmakkal visszavonhatatlanul elkötelezné
magát, „először üljön le és fontolja meg, hogy tényleg örökre oda akarja-e
magát adni Istennek” (30,1). Bár a visszavonhatatlan, nyilvános elköteleződés
csak hét év próbaidő után történik meg, és a noviciátus két éve alatt az újonc
bármikor akadálytalanul eltávozhat, mégis már a belépéskor érvényesek Jézus
szavai: „Aki kezét az ekére teszi és hátratekint, nem alkalmas az Isten
országára”. Aki pusztán a kipróbálás szándékával lép be, az éppen a kartauzi
élet lényegét nem próbálja ki: önmaga feltétel nélküli odaadását Istennek.
Forrás:
Karthauziak
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése