2012. július 30., hétfő

Jézus békéje a mi békességünk forrása


Jézus, elárultatásának éjszakáján, miután Júdás eltávozott, így szólt tanítványaihoz: "Békét hagyok rátok, az én békémet adom nektek. Nem úgy adom, ahogy a világ adja.”(Jn 14,27)
A II. Vatikáni Zsinat dokumentumában ezt olvashatjuk: „Krisztus a kereszthalála által maga békített ki minden embert Istennel, a saját testében ölte meg a gyűlöletet.”(GS 78. pont) Személyes áldozatunk nélkül nem lehetünk békességesek, béketeremtők. Önmagunk feláldozása árán kell a béke építőivé válnunk.
A Kármelita Rendbe való meghívásom előtt kórházban dolgoztam, ahol a szenvedéssel és az emberi áldozatvállalással naponként találkoztam. A szenvedés ellen küzdöttem, erre kerestem emberi megoldásokat, a külsődleges béke biztosításán fáradoztam sokakkal együtt: azért, hogy elkerüljem a személyek közötti konfliktusokat, hogy a felmerülő nehézségekre azonnali megoldást keressek és találjak. A feszültségek kiküszöbölésére megalkuvásokat tettem: a türelmet gyakoroltam, hogy velem is türelmesen bánjanak; önmagamat védtem az elutasítottságtól, a meg nem értéstől. A másoktól való függés befolyásolta életemet. A körülmények uralkodtak rajtam és nem mertem felvállalni a feszültségeket, konfliktusokat. Áldozatokat hoztam, munkahelyemen törekedtem mások szolgálatára lenni, de valójában magamat helyeztem a középpontba. Ha kértem is Isten segítségét, inkább az érzelmi békére és nem a krisztusi békére törekedtem. Amíg saját cselekedeteim voltak a fontosak, nem tudtam szabadon szeretni, nem tudtam az Isten szerinti, feltétel nélküli szeretetet gyakorolni.
A szeretet jelzéséhez fontosak a tettek, de mindezeket a szívben megszülető gondolatok irányítják. Jézus azt mondja a gazdag ifjúnak: „Add el, amid van, az árát oszd szét a szegények között…” (Lk 19,21). Minden bennem lévő érték Istentől kapott ajándék, melyeket mások szolgálatára kaptam. Ha magamnak tartom meg, szomorú leszek, a szívem beszűkül, és nem lehet békesség bennem. Önmagam kiüresítése nélkül Isten nem tud növekedni bennem. Ez munka, küzdelem, belső harc eredménye, ehhez igazi elszántság kell.
A világ forgatagában azonban nehéz megállni, várakozni, csendben hallgatni, egyszerűen és örömmel lenni. A külső csend ugyan segít, hogy rátaláljunk a belső csendre, de annak nem ez a legfontosabb feltétele. „Isten látta, hogy nagyon jó mindaz, amit alkotott.” (Ter 1,31) Ha hiszek ebben, akkor fölfedezhetem Istentől kapott értékeimet. Ha engedem, hogy Isten Isten lehessen az életemben, akkor értékeimet mások javára tudom fordítani. Mindezek fölismeréséhez elengedhetetlen a belső csend megteremtése, ami által fölfedezem gyöngeségeimet, elfogadom hibáimat, és bűneimet meglátva bocsánatot tudok kérni.
A jó és rossz közötti választás lehetősége a lelkiismeretünk által szívünkbe van írva, a jó és jobb között - a nekem kedves vagy ellenszenves közötti választás már tudatos döntést kíván. Isten nagy ajándéka: szabad akaratunk, mely személyes döntési felelősségünkben nyilvánul meg.
A Kármelben mindent megtaláltam, amire addig vágyakoztam: Istent dicsérhetem a liturgiában; Vele lehetek nap mint nap a két óra csendes, belső imában; a Szentírás és elöljáróim szava jelzik a haladási, tanulási irányomat; a munka és egyéb szolgálatok által gyakorolhatom a szeretetet; a külső csend őrzése elősegíti a belső csend mélyülését; az információk hiánya – nincs tévé-, rádióhasználat – és a rokonokkal, barátokkal való találkozások korlátozása, mind-mind a belső békesség kialakulását segítik.
Vágyaim beteljesültek – igényeim, elvárásaim szerint. Azonban az évek múlásával meg kellett tapasztalnom, hogy szerzetesi életben – főként egy monasztikus, zárt közösségben – mindennek Istenből kell kiindulnia. Istennel együtt kell járnom azt az utat, mely maga Krisztus, és a csendben fölismerve, megismerve önmagamat, el kell fogadnom korlátaimat. Nincs menekülési útvonal, bár lehetne találni; nem beszélhetem ki a gondjaimat, csak Istennek és az elöljárómnak; nem olvashatok akármit, hogy eltereljem gondolataimat; nem kerülhetem el a számomra ellenszenves nővéremet vagy eseményeket. Ez igazi belső küzdelem, fájdalmas, láthatatlan vértanúság a szeretet és a béke megőrzéséért.
Egy szentéletű sztarec írta: „Amilyen gondolatokkal foglalkozunk, olyan az életünk. Ha a gondolataink békések, csendesek, nemesek és szelídek, az életünk is ilyen. Ha azonban állandóan azokra a körülményekre figyelünk, amelyekben élünk, akkor belépünk abba a gondolati körbe, és nem lesz se békénk, se nyugalmunk.”(Tádé atya)
A szerzetesi élet egy igazi, mindennapi lelkigyakorlatos élet. A Kármel csendjében nagyobb hangsúlyt kapnak a gondolatainkból fakadó szavaink, gesztusaink, tetteink. Ami a világ szerint jó, az itt lehet sértő és tiszteletlen, még a legnagyobb jószándékkal is. Számomra fontos a belső béke megőrzésének útján az Istennel, másokkal és önmagammal való kiengesztelődés, a hetvenszer hétszeri megbocsátás. Nem mindig sikerül, sokszor elbukom, de újra és újra, minden reggel elölről kezdve, Isten irgalmából lehetőséget kapok a szeretet gyakorlására. Egyértelműségre, egyszerűségre, áttetszőségre kell törekednem, hogy minden és mindenki mögött Istent keressem, és meg is találjam. Mindez szüntelen virrasztást és Istennel való szerető együttlétet kíván. Egy közmondás szerint: „Gyakorlat teszi a mestert”. Ez igaz úgy is, hogy minél többet vagyok együtt a Mesterrel, annál többet tanulhatok Tőle, és igaz úgy is, hogy minél több alkalmat ad a türelem, a békesség gyakorlására, annál valószínűbb annak elsajátítása, megtanulása is. Emberi reakcióim elcsöndesedhetnek, a sérelmekre adott válaszaim megszelídülhetnek, és már nem a külső körülményektől, személyektől függ a szívem békéje. Eszközként kell odaadnom magam Istennek, hogy általam árassza ki kegyelmi adományait másokra. Emberi mivoltomat nem tudom levetkőzni, érzelmeim, belső indulataim tovább is befolyásolnak, s csak lassan-lassan, lépésről-lépésre előre haladva tudom átvenni az irányítást. De ez csak Istennel együtt lehetséges.
Lisieux-i Szent Teréz, Önéletrajzának „C” kéziratában ír a belső békesség küzdelméről, Istenért vállalt önmegtagadásairól, melyek a szív békéjéhez vezették őt.
„Van a közösségben egy nővér, akinek megvan az az adottsága, hogy mindenben visszatetszik nekem; a szokásai, a szava, egész lénye nagyon kellemetlen hatással vannak rám… Valahányszor csak találkoztam vele, imádkoztam érte a jó Istenhez… Éreztem, hogy ezzel örömet szerzek Jézusnak… Mikor kísértésbe estem, hogy kellemetlenül válaszoljak neki, beértem azzal, hogy a legszeretőbb mosolyommal mosolyogjak rá…” (266.old.)
„Az esti imánál sokáig egy olyan nővér előtt ültem, akinek furcsa szenvedélye volt… Mihelyt megérkezett ez a nővér, különös kis zaj keletkezett, amely hasonló volt ahhoz, mikor az ember két kagylót egymáshoz dörzsöl. /A rózsafüzérét morzsolgatta/ (…) nagy kedvem lett volna rá, hogy odafordítsam a fejemet és ránézzek…, de a szívem mélyén éreztem, hogy jobb ezt elszenvedni a jó Isten szeretetéért, és azért, hogy ne okozzak fájdalmat a nővérnek (…) igyekeztem elfelejteni a zajt (…) minden hiába, éreztem, hogy elönt a veríték… Ekkor elkezdtem megszeretni az annyira kellemetlen kis zajt (…), igyekeztem, hogy minél jobban halljam, mintha csak elragadó hangverseny lett volna és (…) ezt a hangversenyt ajánlottam fel Jézusnak.” (298.old.)
Teréz így foglalja össze a tapasztalatait: „Nagyon kicsi lélek vagyok, aki csak nagyon kis dolgokat tud felajánlani a Jó Istennek, de azért még gyakran megesik, hogy elvesztegetem ezeket a kis áldozatokat, amelyek annyi békét adnak a léleknek; ez sem kedvetlenít el, elviselem, hogy egy kicsit kevesebb a békém, és megpróbálok a következő alkalommal éberebb lenni.” (299.old.) „Ó, micsoda béke önti el a lelket, mikor a természet érzései fölé emelkedik…”(266.old.)
Engednünk kell, hogy a Feltámadott Krisztus békéje áthassa életünk ünnepeit, szenvedéseit, hétköznapinak tűnő cselekedeteinket.

Egy kármelita nővér

Forrás: Kármelita Nővérek



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése