2017. június 4., vasárnap

Mit kérsz a Szentlélektől a hivatásod megtalálásához?


1. A Szentlélek eljövetelének ígérete a Szentírásban

a.    A Vigasztaló eljövetele

"Még sok mondanivalóm volna, de nem vagytok hozzá elég erősek. Hanem amikor eljön az Igazság Lelke, ő majd elvezet benneteket a teljes igazságra. Nem magától fog beszélni, hanem azt mondja el, amit hall, és a jövendőt fogja hirdetni nektek. Megdicsőít engem, mert az enyémből kapja, amit majd hirdet nektek. Minden, ami az Atyáé, az enyém is. Azért mondtam, hogy az enyémből kapja, amit majd hirdet nektek."János 16,12-14


b.    A Szentlélek elküldésének ígérete

"Ha szerettek engem, megtartjátok parancsaimat. Én pedig kérni fogom az Atyát, és más Vigasztalót ad nektek, hogy veletek legyen mindörökké: az igazság Lelkét, akit a világ nem kaphat meg, mert nem látja, és nem ismeri őt. De ti megismeritek őt, mert nálatok marad és bennetek lesz. Nem hagylak árván titeket, eljövök hozzátok. Még egy kis idő, és a világ többé már nem lát engem. De ti láttok engem, mert én élek, és ti is élni fogtok. Azon a napon megtudjátok majd, hogy én Atyámban vagyok, ti pedig énbennem, és én tibennetek. Aki parancsaimat ismeri és megtartja azokat, szeret engem. Aki pedig szeret engem, azt Atyám is szeretni fogja, én is szeretni fogom, és kinyilatkoztatom magam neki.«(…) Ezeket mondtam nektek, amíg veletek voltam. A Vigasztaló pedig, a Szentlélek, akit az Atya küld az én nevemben, megtanít majd titeket mindenre, és eszetekbe juttat mindent, amit mondtam nektek. Békét hagyok rátok, az én békémet adom nektek. Nem úgy adom nektek, ahogy a világ adja. Ne nyugtalankodjék szívetek és ne féljen. (…)" János 14,15-31

2.    Mit ad a hivatáskeresőnek ez az ígéret?

Jézus megígérte az apostoloknak a Szentlélek eljövetelét, de nemcsak nekik, hanem a mi életünkben is kézzelfogható valóság lehet a Szentlélek működése. Ha kérjük és engedjük, a Lélek munkálkodik életünkben. Isten elhalmoz minket kegyelmi adományaival és az Igazság Lelke feltárja Isten Akaratát az életünkben. 

Aki a Szentlélek segítségével el akar jutni az igazság ismeretére a hivatásával kapcsolatban is, hivatáskereső útján felhasználja a Szentlélek kegyelmi adományait, az biztos lehet abban, hogy jó úton halad és eljut a békesség és áldás megtapasztalásához életében.

3.    Milyen kegyelmeket kérhetünk a Szentlélektől?

A Szentlélek ajándékai és a karizmák a Szentírás és a teológia alapján átfedésben vannak. Mi a különbség közöttük? Ezt úgy magyarázzák, hogy az ajándékok inkább egyéni erényekké válnak és az életszentség megéléséhez fontosak, míg a karizmák nem a lelkünk szentségi fokától függenek, bárki megkaphatja és az Egyház, mint Krisztus Titokzatos testének felépítéséhez, a közösség szolgálata érdekében kapja meg valaki, azért, hogy a testvérek lelki üdvére kamatoztathassa.

a. A Szentlélek ajándékai a katekizmus szerint az alábbiak:

1. Bölcsesség.
2. Értelem.
3. Jótanács.
4. Tudomány.
5. Lelki erősség.
6. Jámborság.
7. Istenfélelem.

b. A Szentlélek adományai karizmái a Szentírás alapján az alábbiak lehetnek:

1. Bölcsesség
2. Tudás (ismeret) adománya
3. A hit karizmája   
4. A gyógyítás karizmája
5. A csodatévő hatalom karizmája
6. A prófétálás karizmája
7. A lelkek megkülönböztetésének karizmája
8. A nyelvek adománya
9. A nyelvek értelmezésének adománya

c. A teológusok az alábbi kategóriákba sorolják a karizmákat:

1. A szó adományai: a prédikálás; a tanítás; a bölcsesség, a tudás és a prófétálás szava.
2. Az erő adományai: a gyógyítás, a csodák és az ördögűzés. Az evangélium hirdetésének igazságát igazolják.
3. A szolgálat adományai: a lelkipásztori gondoskodás, a szegényeken-, betegeken való segítés, a szervezés-ügyintézés, és a vezetés. Ezek is az evangélium igazságát igazolhatják.
4. Az imádság adományai: a nyelveken való imádkozás és éneklés.

4.    Mely ajándékok segítenek legjobban a hivatáskeresés útján?

A katekizmus szerinti egyéni életszentséghez szükséges ajándékok kérése és megélése mindenképpen előrevisz minket hivatáskeresésünk útján. A legfontosabb talán ezek közül a bölcsesség kérése magunk és lelki vezetőnk részére, és a jó tanács lelke minden minket segítő testvérünk számára. Amennyiben mindez lelki erősséggel és jámborsággal párosul, az adományok együttes felhasználásával biztosan célt érhetünk.

A közösség szolgálatához szükséges karizmákat is elkérhetjük az Úrtól már hivatáskeresésünk során is. Ezek mind abban segítenek, hogy sikerüljön megtalálni a majdani közösségi szolgálatunkat. Akár egy megszentelt élet intézményében, akár közösségen kívüli megszenteltként élünk majd, sőt a családos hivatás esetén is, mindig lesz egy egyházi közeg, ahol Krisztus Testét építve az Úr meghív bennünket egy szolgálatra. Ha már próbálgatjuk szárnyainkat hivatáskeresőként, egyre közelebb juthatunk későbbi közösségünk karizmájának, lelkiségének megtalálásához is.

Nagyon fontos, hogy a Szentlélek által mindenkor imádkozzunk hivatásunkért. Az ajakima és az elmélkedő illetve szemlélődő ima alapvető lehet, de ezek mellett érdemes kérni a Szentlélek erejét és kegyelmét, hogy megkaphassuk a nyelvek adományát, és ezen a módon is imádkozzunk. Azért nagyon fontos ez az ima, mert ez nem megy át egy értelmi felülbíráláson gondolatainkon, hanem a Szentlélek maga imádkozik bennünk, szavakba nem foglalható titokzatos imádsággal, amelyet még az Ellenség sem ért és amely biztosan a legmeghatározóbb eredménnyel jár, mert valóban azért és olyan módon imádkozunk, amely az Úr tervében is szerepel.

Te mit kérsz a Szentlélektől a hivatásod megtalálásához?


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése