2016. december 18., vasárnap

Interjú Portik Lukács Loránd ferences atyával hivatásáról




Hitvallás a szerzetesi életről

Portik Lukács Loránd ferences szerzetest egy éve szentelték pappá, a szécsényi kolostorban kezdte el papi teendőit. A fiatal szerzetessel a papi hivatásáról beszélgettünk.

Szécsény.



– Mikor határozta el, hogy a szerzetesi életet, a papi hivatást választja?

– Gyergyószentmiklóson születtem, 1987. január 23-án, viszonylag vallásos szülők gyermekeként – kezdte. – Szerzetesi hivatásom alakulásában sokat köszönhetek a nagyszüleimnek, a plébánosunknak, majd később a ferences testvéreknek, hogy ezen az úton elindulhattam. Élettörténetemben a szervezeti élet volt az első, amire meghívást éreztem. Úgy alakult az életem, hogy tizenkét éves koromban ferencesek környezetébe kerültem Máriaradnára. Az ő életük és magatartásuk felkeltett bennem egy vágyat, álmot, amely azóta is bennem él. Idővel ezt a vágyat, érzést próbáltam elhessegetni magamtól, mondván, hogy ez az életforma nem nekem való, ezt a szenteknek találták ki, én nem vagyok képes rá, nincs meg rá a szellemi képességem, egyebek.

– Hogy történt a változás?

– Az események azonban úgy alakultak, hogy középiskolás koromban Máriaradnáról a székelyudvarhelyi ferences kollégiumba kerültem, ahol a „barátok” egy újabb közösségét ismerhettem meg, amelynek tagjai ferences szellemiségben neveltek. Ilyen körülmények között érlelődött a hivatásom, a közösségekkel való találkozások iránytűként jelezték, merre kell mennem. Ezt akkor én nem láttam, csak később rajzolódott ki bennem.

A jelöltség idején és a noviciátusban az imádság által fokozatosan erősödött meg a hivatásom, amely mind a mai napig tart. A papi hivatás a teológiai tanulmányok idején kezdett kialakulni bennem, hogy ezáltal még inkább tudjam szolgálni testvéreimet. Gyermekkoromban voltak ugyan elképzeléseim, de a papság akkor még nagyon távol állt tőlem, komolyabban nem foglalkoztam a gondolattal. A szerzetesi élet, a tanulmányok juttattak el oda, hogy a papi szolgálatot is vállaljam. Mondhatom, hogy a szerzetesi életemen belül született meg a papi hivatásom.

– Hol végezte tanulmányait?

– Tanulmányaimat a Gyulafehérvári Hittudományi Főiskola és Papnevelő Intézetben végeztem. Ez alatt a szászsebesi ferences rendházban laktam. A hét év alatt sok minden történt. Egy évet más rendházakban voltam, hogy jobban megismerjem a testvérek életét, tevékenységét.

Elöljáróimnak köszönhetően nyaranként részt vehettem különböző ferences programokon, ezek által jobban megismerve közösségeinket. Többek között a gyakorlati évem alatt Déván, a Szent Ferenc Alapítványnál különböző feladatokat teljesítettem. Ugyanakkor lehetőségem volt külföldre utazni, megismerkedhettem például az írországi ferences testvérekkel, bekapcsolódva kórházi és a plébániáikon végzett munkájukba, Olaszországban alkalmam volt végigjárni azokat a helyeket, ahol rendalapítónk, Szent Ferenc atyánk élt és tevékenykedett, találkozhattam az ottani testvérekkel.

Külön ajándéknak tartom, hogy végigjárhattam a spanyolországi El Caminót, megtapasztalván a zarándoklétet, az ezzel járó fáradalmat, küzdelmeket és örömöket. Több lelkigyakorlaton is részt vettem, amelyeket ferences testvérek szerveztek, és ezek a tapasztalatok, élmények lelkileg gazdagítottak, és ezekkel a továbbiakban is táplálkozhatom.

– Szécsényben a noviciátusi házba komoly beosztásba került, segédmagiszter. Mit jelent ez egy fiatal, kezdő szerzetes számára?

– Szentelésem után elöljáróim Szécsénybe helyeztek.  Számomra ez egy lehetőség, hogy még jobban elmélyüljek a szervezeti életben. Azért nevezem „elmélyülésnek”, mert a szerzetes folyamatosan kutat, keres, hogy Istenhez közelebb kerüljön, és az, hogy ide Szécsénybe a „szerzetesi élet szülőházába” helyeztek, Isten gondviselésének tartom – most így visszagondolva – azért, hogy még inkább keressem Istennel a kapcsolatot és ez által nyitottan, szabadon szolgáljam szerzetes testvéreimet és a szécsényi híveket.

Szenográdi Ferenc

Forrás: Nógrádi Hírcentrum



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése