2015. július 2., csütörtök

A fogadalmak típusai

Íme, egy hivatással foglalkozó honlap írása,  a magánfogadalom típusairól (tisztasági, vagy szegénységre és engedelmességre szóló is), a fogadalom típusairól (ünnepélyes nyilvános, "félig nyilvános" és magánúton letett), a közösségek típusairól (világi intézmény és megszentelt élet intézménye), és hogy ennek nyomán ki minősül megszentelt személynek.



Az ünnepélyes nyilvános fogadalom, amelyek közösségi megszentelt hivatás miatt egy megszentelt élet intézményében tesznek különbözik a magánfogadalomtól, még akkor is, ha a magánfogadalom nyilvánosan történik, mert a közösségen kívül letett magánfogadalomnál a pap vagy püspök csak tanú, nem az Egyház nevében fogadja el a fogadalmat. 

Emiatt a magánfogadalmas nem tekinthető az egyházjog szerint hivatalosan megszentelt (konszekrált) személynek, akkor sem, ha nem csak tisztasági, hanem mindhárom evangéliumi tanácsra tesz fogadalmat.

A magánfogadalomnál is annak bármely típusa esetén is komoly megkülönböztetésre és lelki kísérőre van szükség, akkor is, ha nem közösségen belül történik ünnepélyes nyilvános keretek között hivatalos megszentelt személy kánonjogi státuszt maga után vonó elköteleződésként.

A "félig-nyilvános" világi intézményben letett fogadalom is lehetőség. A megnevezésének oka az, hogy nem minősülnek a világi intézmény tagjai hivatalosan megszentelt (konszekrált) személyeknek, mint a megszentelt élet intézményeiben, de nem is magánjellegű teljes mértékben a fogadalom, a státuszuk az ilyen típusú elkötelezett személyeknek "világban élő megszentelt".

A magánfogadalomként érdemesebb csak szüzességi/tisztasági fogadalmat tenni, mert más tartalma van teológiai értelemben a közösségben és a magánúton letett szegénységi és engedelmességi fogadalmaknak.

Ennek oka az, hogy a magánfogadalomnál nincs jelen egy elöljáró egy megszentelt élet intézményén belül, akinek lehetne engedelmességet fogadni, a szegénység pedig a világban élve nem megvalósítható, mert a magántulajdonra szüksége van az önálló élet miatt a fogadalmasnak, nem valósul meg a saját tulajdonról való lemondás és az a tény, hogy a közösségen belül minden közös tulajdon. Az ún. "názáreti szegénység", az evangélium szellemében való egyszerűségre, minél kevesebb tulajdonra való törekvés azonban fogadalom nélkül is megvalósítható.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése