Szeretnél alkotó
ember lenni? Író, tudós, mérnök, orvos, technikus, feltaláló,
szervező? Szeretnél boldog házas- és
családi életet? Kedves, megértő feleséget, vidám, életrevaló
gyermekeket? Szeretnél önálló biztonságot? Saját lakást, kedvedre való munkát
és fizetést, megbecsülést és jó egészséget? Szeretnél nagy szabadságot? Utazni,
világot látni, tapasztalni, tanulni, eszméidet, elgondolásaidat,
vállalkozásaidat megvalósítani? Mindez szép, nagyszerű, Isten szándékai szerint
való lehet, de egyiket sem könnyű elérni. Ha eléred, akkor is csak úgy leszel
tartósan boldog, ha elfogadod: "Mindezt Istentől kaptam, Ő el is veheti
tőlem." Pál apostol szavára gondolj: "Mid van, amit nem kaptál?"
(1Kor 4, 7)
Van valami, ami
ezeknél még sokkal szebb, sokkal nagyszerűbb! Hátha arra hív az Úr? Egészen közel jutni Istenhez, minden
igazság, szépség és jóság forrásához, mindennek teremtőjéhez és
gondviselőjéhez. Megtanulni egyre jobban imádkozni, vagyis vele beszélgetni, útjait,
terveit, szeretetét, szándékait egyre jobban felismerni. Közel lenni az
egyetlen igazán nagy tűzhöz, a legnagyobb Úr szolgálatába állni. Vele, benne
élve egyre jobban megérteni életedet, a világot, az embereket, a múltat, a
jelent és a jövőt, - és ezt a megértést apostoli felelősséggel és szolgáló
szeretettel átadni másoknak. Mindezekben a Ciszterci Rend Zirci Apátsága segíti
azokat az ifjakat, akik közösségébe kérik felvételüket és egyéniségük alkalmas
a ciszterci szerzetesi hivatás betöltésére. Biztosítja számukra azokat az
életkörülményeket, amelyek az imádságos élet kibontakozásához szükségesek:
- az imádságos testvéri közösséget,
- életrendet és napirendet,
- a Biblia és az egyházra bízott isteni igazságok mélyebb
ismeretét,
- a csendet és bizonyos zártságot, amely megvéd a világ
zajától, zaklatásaitól és csábításaitól,
- alkalmas vezetőket ad a lelki életben és tanulmányokban
való előrehaladáshoz.
Először teológiát kell tanulnod, hogy majd
tevékenyen hozzájárulhass Krisztus Egyházának építéséhez. A Zirci Apátság
sajátos munkaterülete a középiskolás korú ifjúság nevelése, ezért tagjai
elsősorban tanári képzésben részesülnek. Ezért más szaktudományokat is
tanulhatsz, amennyiben szüksége van erre a közösségnek, és van hozzá
képességed. Kiképzésed után az apát igyekezni fog olyan munkakört rád bízni,
amely képzettségednek és képességeidnek megfelel. Természetesen figyelembe kell
vennie az apátság érdekeit, ezért a számodra esetleg rendkívülinek látszó
feladatot is vállalnod kell. Bármi lesz is a munkád, Krisztusért fogod végezni,
így minden emberben Krisztust szolgálhatod és szeretheted. Mert a ciszterci
szerzetes Krisztusért él és az Ő népéért, az Ő Egyházáért. Életével hirdeti,
hogy Isten szeret minket, örök boldogságra teremtett minden embert. Örömmel
elhagy mindent, ami akadályozza Isten iránti háláját és szeretetét. Arról
tanúskodik, hogy egyedül Isten uralmának elfogadása ad igazi és tartós
boldogságot. Az Ő uralmának beteljesedése lesz az eljövendő megígért boldog
ország, ahová mindannyian meg vagyunk híva, ahol az Úr lesz minden mindenben
(vö. 1Kor 15, 28).
Mikor mondhatok igent a hívásra?
- Ha testi egészségem alkalmas a közösségi életre,
eredményes munkára és a papi szolgálatra.
- Ha anyagiakban, étkezésben nincsenek nagy igényeim.
- Ha van tanulási készségem elsajátítani mindazt, ami a
szerzetesélethez, lelkipásztori munkához és a rendben végzendő
feladatomhoz szükséges.
- Ha megvannak alapvető jellembeli tulajdonságaim,
adottságaim a szerzetesélethez.
Ha bízom Istenben, hogy ő megad nekem mindent, ami igazán szükséges.
Ha egyéniségem békét teremt és nem ellentéteket, veszekedést.
Ha nemcsak a világtól való menekülés vezet, hanem az Úrral való találkozás öröme, az ő szolgálatának boldogsága.
Ha nem szerepelni és tündökölni akarok, hanem Jézus népét alázatosan és hűségesen szolgálni.
Ha közösségi ember vagyok, tudok alkalmazkodni másokhoz.
Ha derűsen tudom fogadni a megpróbáltatásokat. - Ha szabad döntéssel vállalom Isten odaadó keresését,
Jézus Krisztus követését, és kész vagyok ebben kitartani.
- Ha eltölti szívemet Jézus szeretete, és azt teljes
erőmből viszonozni akarom. Ha örömmel tudom szolgálni az ő népét,
egyházát, s továbbadni az örömhírt, az evangéliumot.
Mindez talán túl soknak látszik,
bizonytalanságban maradsz egyik-másik pontot illetően. Azért ne csüggedj el,
hiszen jellemed még alakulóban van. Az Úr segíteni fog, hogy legyőzd
gyengeségeidet. Döntésed előtt lelkiatyád vagy az apát megbízottja is segíteni
fog, hogy tisztázd magadban hivatásodat. Akkor bátran mondhatod, mint az ifjú
Sámuel Éli főpap irányítása nyomán: "Szólj Uram, mert hallja
szolgád." (1Sám 1,10)
A mai ember kétségei
Elkötelezhetem-e magam egész életemre? Nem
tudhatom előre, hogyan fog egyéniségem alakulni, nem fog -e valami vonzani,
amit most elhagyni készülök? Bizonyos, hogy életre szóló elkötelezettségre csak
Isten kegyelmében bízva vállalkozhatsz. Ha készségesen követed hívó szavát, meg
fogja adni segítségét a hűséghez és kitartáshoz. Életed a beteljesülésre, az Úr
napjára lesz beállítva. Tanúsítani fogod a világnak, hogy a mulandókat hamar
felváltja az el nem múló, a földi száműzetést a boldog hazatérés. Egyikünk sem
tudhatja, hány évünk van még itt a földön. Azt se feledd el, hogy végső
döntésedet megelőzi egy próbaév (noviciátus) és az ideiglenes fogadalom.
Aggaszt talán a szerzetestestvérekhez való alkalmazkodás nehézsége. Igaz, a
közös eszmény megteremtheti a lelki egységet, de mindenki más és más
neveltséget, szokásokat és igényeket hoz magával, amit nem tud egykönnyen
megváltoztatni. Ha elég alázatosan közeledsz hozzájuk, az Úr meg fogja adni
neked, hogy elviseld és elfogadd őket másságukkal, gyengeségeikkel együtt, és
hogy tisztelettel és szeretettel légy irántuk. Gondolj arra is, hogy a
többieknek is alkalmazkodni kell hozzád. Talán az erős függőség is
elbizonytalanít. Szabályoknak, elöljáróknak, napirendnek kell engedelmeskedned.
Le kell mondanod szabad érvényesülésedről, "önmegvalósulásodról". De
tudd meg, ha önmagadat keresed, a semmit keresed, nem tudsz magadnak
boldogságot teremteni. Az valósítja meg önmagát, aki nem önmagát keresi, hanem
másokért él, testvérei javát szolgálja és bennük Jézus Krisztust. Ha Istent
keresed, ha bízol szeretetében és hűségében, ő fog neked boldogságot
ajándékozni. Megpróbáltatásaid közepette is tiéd az Isten országa (vö. Mt 5,
3-10).
A ciszterci élet
A ciszterciek a monasztikus szerzetesek körébe
tartoznak, akiknek atyjuk és mesterük Szent Benedek. Az ő Reguláját több rend
követi, így a bencések és a ciszterciek is. Szent Benedek egy család mintájára
formálta a szerzetes közösséget. Egy-egy monostor feje, atyja az apát, akit a
szerzetesek életfogytiglanra vagy legalább is hosszabb időre választanak.
Egymást testvéreknek tekintik, és mindegyik igyekszik figyelmességben és
szeretetben a másikat megelőzni, a maga munkáját a közösség érdekében jól végezni.
Az apát, a családfő szerető figyelemmel és gondoskodással kíséri fiai lelkületét
és növekedését. Legfőbb gondja az igazi családi közösség megteremtése és
vezetése. A szerzetesek számára a közösség "az Úr szolgálatának
iskolája" (Regula Prológus, 45), amelyben a jócselekedétek, a szeretet
által egyre közelebb jutnak Istenhez. Apátjuknak úgy engedelmeskednek, mint
atyjuknak, Krisztus helyettesének tekintik (Regula 2, 2).Sem a monostorban, sem
a külső munkában nem törekszenek egyéni érvényesülésre, hanem minden szavukkal
és tettükkel a közösséget képviselik, a közösséget építik. Még akkor is, ha
időlegesen a közösségtől távol kell dolgozniuk és lakniuk. A Krisztusban
gyökerező családias szellemet, az "egy szív egy lélek" közösséget,
ahol "egyik se mond valamit sajátjának, hanem mindenük közös", a
ciszterciek sajátos jellemvonásuknak és feladatuknak tekintik. (Vö. ApCsel 4,
32) A szentbenedeki szerzetesélet legfőbb eleme az imádság, a liturgia, vagyis
az istendicséret, istenszolgálat (opus Dei, divinum officium): a közös
szentmise és a közös zsolozsma az Egyház nevében és az Egyház épüléséért. A
ciszterci szerzetes már itt a földön gyakorolja azt, ami odaát örök hivatása és
boldogsága lesz: Isten dicsőítését, az Úr magasztalását a szentek közösségében.
Tudja, hogy az Úr előtt különösen kedves a közös ima, amelyben a szívek
testvéri szeretetben egybecsengenek. A közös istendicséret képezi a napirend
állandó, sarkalatos részét. A közös szentmise, a mindennapi eucharisztikus
áldozat, a Krisztussal és a testvérekkel együtt mondott vagy énekelt zsolozsma
a ciszterci élet tengelye, ahhoz kapcsolódik mindén, attól kap fényt, és erőt.
A ciszterciek istendicséretét külső megnyilvánulásában nemes egyszerűségre való
törekvés, belső tartalmában mélység és odaadás keresése jellemzi. Az imádság, a
csend, az összeszedettség és rendezett élet által a monostor különösképpen
alkalmas Isten jelenlétének megtapasztalására. A közös imát a szerzetes egyéni
lelki, szellemi táplálkozása, a lectio éleszti és mélyíti. A Bibliát olvasva és
imádkozva törekszik egyre jobban felismerni az Úr szavát. Az egyházatyák, a keresztény
írók műveit, a zsinati dokumentumokat és a pápa apostoli leveleit
tanulmányozva, átgondolva és lelkileg feldolgozva egyre inkább együtt érez és
gondolkodik Krisztus titokzatos testével az egyházzal. Bensőséges tisztelettel
tekint a Boldogságos Szűzre, rendünk és templomaink nagyaszszonyára, aki
legtökéletesebben valósította meg Isten iránt a szeretetet, és akinek alázatos,
áldozatos, egyszerű, engedelmes élete, a Szentlélekre figyelő békéje és öröme
sugárzó példa szerzetesi életében. Így kezdődhet el bennünk is az Isten
országa: igazság, béke és öröm a Szentlélekben (Róm 14, 17). Szent Benedek
Regulájában úgy szabályozta a szerzetesi életet, hogy az imádság, a munka és a
pihenés arányosan, az emberi természetnek megfelelően változzék a hétköznapok
rendjében. Nem határozta meg, hogy szerzetesek milyen munkát végezzenek. A
középkorban arra törekedtek, hogy lehetőleg mindent maguk termeljenek meg és
állítsanak elő, ami életükhöz szükséges. A termelési ágak differenciálódása
folytán ez a megoldás egyre inkább alkalmatlanná vált. Az utolsó három
században vagy valamely termelő üzem (az élelmiszeripar valamelyik ága, nyomda,
könyvkötészet, kertészet stb.) jövedelme biztosította megélhetésüket, vagy az
emberekkel való lelki és szellemi foglalkozást vállaltak: lelkigyakorlatok
vezetését, lelkipásztori feladatokat, nevelést, tanítást. A magyarországi
cisztercieket 1814-tol elsősorban a középiskolás korú ifjúság oktatása és
nevelése mellett kötelezték el magukat. Először három, majd négy, és 1912-től
egy ötödik gimnázium fenntartását és ellátását vállalták (Eger, Székesfehérvár,
Pécs, Baja, Budapest). 1948-ban az államosítás során ezeket mind elvesztették,
1950 után rendi növendékeket sem vehettek fel. 40 év multával, miután a rend
ismét működhet hazánkban, elsősorban ismét a középiskolás ifjúság felé
fordulnak, és részben hitoktatással, részben a világi pedagógusok
megerősítésével igyekeznek azt szolgálni. Így készítik elő a talajt, hogy
tanulmányaikat végző fiatal testvéreink fokozatosan bekapcsolódjanak az ifjúság
tanításába és nevelésébe. A rendtársak a lelkipásztori munkából is kiveszik
részüket elsősorban az Zirci Apátságra bízott plébániákon: Zircen és környékén,
továbbá Budán. A Szent Benedek nyomában járó szerzetesek életüket az Imákozzál
és dolgozzál (Ora et labora) jelszóban foglalták össze. A ciszterciek Szent
Bernát nyomán ezt a következőképpen alakították át: Lángolj és világíts (Ardere
et lucere). Ma ez azt jelenti, hogy a közös és egyéni ima által táplált belső életet
összekapcsolják a lelki szolgálat és a krisztusi nevelés apostoli
cselekedeteivel.
A befogadás lépcsői
A Zirci Apátság közösségébe jelentkező először
az apáttal vagy megbízottjával személyes beszélgetésben tisztázza hivatását. Ha
az apát elfogadja jelentkezését, néhány hetet vagy hónapot jelöltként a
tanulmányi házában tölt. Ezt követi a beöltözés és a próbaév, a noviciátus
megkezdése. Ennek folyamán az újonc közelebbről megismeri a rend életét, és ha
kitart elhatározása mellett, egy év leteltével három évre ideiglenes fogadalmat
tesz, amit később még egyszer megismétel. Közben elvégzi teológiai
tanulmányait, azok befejezése után már
ünnepélyes örök fogadalmat tehet, amivel a közösség teljes jogú tagja lesz. Ezt
követi pappá szentelése. Közben elkezdi, majd folytatja sajátos tanulmányait,
amelyek magyarországi hagyományainkhoz híven leginkább a középiskolai tanári
képesítés megszerzésére irányulnak. Szerzetesi fogadalmunk három eleme az ősi
megfogalmazás szerint az állhatatosság (stabilitas), az Isten felé fordulás
(conversio) és az engedelmesség (obedientia). Az állhatatosság fogadalma által
a szerzetes a Zirci Apátság közösségéhez csatlakozik. Beépül ebbe a
szerzetes-családba és mindvégig kitart abban. Testvéreivel megosztja javait,
szellemi és lelki értékeit, együtt imádkozik és dolgozik velük, velük együtt
igyekszik megjeleníteni azt a szeretetet, amelyet Krisztus tanított nekünk. Az
Istenhez fordulás a szerzetes számára a három evangéliumi tanács: a tisztaság,
a szegénység és az engedelmesség maradéktalan követését és megvalósítását
jelenti. A tisztaság által nőtlenségben és teljes önmegtartóztatásban vállalt
földi élete az örök élet szent jele lesz a világban. A szegénység Krisztus
szoros követése, aki szegénnyé lett értünk, hogy minket gazdaggá tegyen. A
ciszterci szerzetes semmit sem mond magáénak, minden a közösségé az apát
rendelkezése szerint, az is amit magával hozott, és az is, amit munkájával
szerez. Elöljárói viszont gondoskodnak ellátásáról és a munkához szükséges
eszközökről. Az engedelmesség Szent Benedek Regulájának és a Zirci Kongregáció
részletes szabályainak alázatos, odaadó elfogadása és megtartása, az apát
rendelkezéseinek készséges teljesítése.
"Egyetlen dologra szomjazz,
csak az érdekeljen, hogy merre van
Krisztus,
és őt szolgáld a számtalan testvérben,
mert bennük Krisztus él -
sokféleképpen".
(Isaac de Stella, 12. századi ciszterci író)
Jelentkezni, érdeklődni:
Dékány Sixtus zirci apát
H-8420 Zirc, Rákóczi tér 1.
Tel.: 06 (88) 593-641
Forrás: Zirci Ciszterci Apátság
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése