A
hivatásbarát kultúra - 'la cultura vocazionale' - II. János Pál pápa egyik
kedvelt kifejezése volt. A hivatásbarát kultúra azt jelenti, hogy az egész
keresztény életet hivatásnak tekintjük. Kereszténynek lenni hivatás. Sőt már az
emberlét is hivatás, hisz a Teremtő a létbe hívott minket. A Teremtőnek célja
és terve van mindnyájunkkal. A hivatás nem más, mint az Isten szeretettel teli
álma rólunk. Isten álma - az igazi énünk. Ez az álom mindenekelőtt a szeretetre,
az életszentségre szóló meghívás. Ha ezt megvalósítjuk, akkor jutunk igazi
önmagunkhoz. A szeretetet mint alapvető, közös hivatást árnyalják a különféle
megjelenési formái, a család, a papság vagy a szerzetesség. Míg korábban a
hivatás kifejezés a papságnak és a szerzetességnek volt fenntartva, ma már
minden keresztényre alkalmazható. Ez a hivatásteológia tehát szélesebb
összefüggésbe helyezi az említett hivatásokat, jobban megalapozza őket. Mindez
persze nem jelenti azt, hogy a szerzetesi és papi hivatások ne igényelnének
különleges figyelmet és gondoskodást. Sőt II. János Pál pápa szerint ezek
kapjanak elsőbbséget a lelkipásztori munkában, ugyanis a többi hivatás
fejlődése nagy mértékben ezektől függ. A papság és a szerzetesség katalizátora
és táplálója a többi hivatásnak.
Jezsuita
hivatásműhely - 2007 augusztus
Augusztus
közepén Dobogókőn ifjúsági munkával foglalkozó jezsuiták egy csoportja meg
néhány barátunk és munkatársunk (Bayer Róbert és felesége, Marika valamint
Jurányi Zsófia nővér) együtt gondolkodott a hivatásbarát kultúrára
megteremtésének útjairól. Fiatalokról beszéltünk, a fiatalok gondjairól,
vágyairól és álmaikról, és azt próbáltuk megérteni, mitől olyan mások ezek a
mai fiatalok, mint mi? Eleinte szinte kellemetlen volt elismernünk, hogy lám:
úgy beszélgetünk 'a fiatalokról', mintha mi nem is lennék már fiatalok.
Mindenesetre tény, hogy azokhoz képest, akik még csak most kezdik első önálló
szárnycsapásaikat a felnőtt életben, mi harmincegynéhány évesen másik
korosztálynak számítunk. És a késő kamaszok, a mostani egyetemisták és
huszonéves álmodozók gyakran egészen másképp rezdülnek azokra a dolgokra,
amiről mi úgy ítéljük meg, hogy fontos az életben, még a mai fiatalok életében
is.
Szemben
az árral
Egyöntetűen
megállapítottuk, hogy a hivatásbarát kultúra ma ellenkultúra. Ahhoz, hogy
keresztény hivatásunkat felismerhessük, illetve betölthessük, szembe kell
úsznunk az árral, az uralkodó kultúrával. A szüntelen információözön, a
fülekben és fülekből állandóan lüktető rockzene világában a csend kultúrájára
van szükségünk, hogy megálljunk és elhallgassunk. Míg környezetünkben szinte
minden a fogyasztást, a vásárlást isteníti, a másik embert is bármikor
lecserélhető élvezeti cikknek tekintik, mi fölfedeznénk/fölfedeztetnénk a kis
dolgok örömét, a hűség értékét, a lemondás és a javak megosztásának
gazdagságát. A 'minden csak ideiglenes' jelszavú el-nem-köteleződés
kultúrájában, amelyben mindenfajta tartós elkötelezettség a szabadság
veszélyeztetőjének tűnik, rá kell ocsúdnunk arra, hogy igazi szabadság csak
elköteleződésben valósulhat meg, ha nem akar látszatszabadság maradni.
Isten
elsőbbsége
Hivatásunkat
- Isten álmát rólunk - csak úgy ismerhetjük fel, ha mély kapcsolatban vagyunk
Azzal, aki a létbe álmodott minket. A hivatásbarát kultúra szíve ezért az
imádság kultúrája. Az imaiskolák, zarándoklatok, lelkigyakorlatok, a szépen
végzett liturgia, a szentségimádás mind hozzájárulnak ahhoz, hogy hivatásunk
szerint éljünk.
Közösség
Amikor
elmondtuk egymásnak, mi segített bennünket hivatásunk felfedezésében, kivétel
nélkül mindenki emlegette jó keresztény közösségét, amely nélkül sokkal
nehezebb lett volna. A közösség és az ahhoz kapcsolódó barátságok éltetnek,
táplálnak minket az úton. Magányosan lehetetlen megtalálni a hivatásunkat, de
egyszerűen keresztények sem lehetünk, hiszen a kereszténység lényegileg
közösségi.
Szolgálat
A
tapasztalatcsere részvevői fordulópontként emlékeztek vissza azokra az
eseményekre, amikor valamilyen önkéntes szolgálatot vállaltak. Új világ nyílt
meg előttük, és felfedezték, milyen nagy szükség van a munkájukra, mennyi
rászoruló, szenvedő ember van a világban. Az önkéntesség révén megtanultak
kilépni önmagukból és mások szükségleteire figyelni. A szolgálat elköteleződést
is jelent: valaki számít rám, és éppen az elköteleződésben tapasztalhatom meg,
hogy életet tudok adni, s hogy ez mekkora öröm. Gyakran egy kisebb szolgálat
vezet el valakit oda, hogy nagyobb elköteleződés formájában szolgálja a
közösséget. Volt, akiben a papi hivatás a kisközösségi szolgálat tapasztalata
következményeként merült fel.
Kísérés
A papi
vagy szerzetesi hívatás felismerése gyakran igen finom megkülönböztetést
igényel, amihez általában tapasztalt lelki kísérő segítsége is szükséges. Az
emberben ugyanis keverednek a természetes vágyak (családalapítás), a külső
világ vonzásai és az isteni kegyelem ösztönzései. Ez a keveredés könnyen
összezavarhatja a hivatását keresőt, és ilyenkor a külső szem sokat segíthet
abban a választásban, hogy melyik hangra bízhatja rá magát. Az önismeret, a
reflexió, a lelkivezetés ezért nélkülözhetetlen elemei a hivatásbarát
kultúrának.
Remény
Igaz, hogy
a világunkban sok minden nehezíti, hogy megéljük Istentől kapott hivatásunkat,
mégis bizakodhatunk. Bizakodhatunk, mert Isten szüntelenül hívja az embert, és
az ember a szíve legmélyén érzi, hogy hivatott. Ez a hívás ott van
mindnyájunkban a mély vágyak formájában. Mindnyájan vágyunk a szabadságra, az
elfogadásra, a szeretetre és a másokhoz való tartozásra. Végső soron az
Istenre, és 'nyugtalan a szívünk, amíg meg nem nyugszik benne' (Szent Ágoston).
Ezt az Isten utáni szomjat nem lehet kiölni belőlünk. Igaz, hogy ma talán
nehezebb meghallani a hívást a szívünk mélyén, és az is igaz, hogy ma talán
sokkal több sérülés, lelki seb is éri a fiatalokat (a családi háttér
töredezettsége miatt például), mint korábban. De még ezek a sebek is új élet
forrásai lehetnek a gyógyító Jézussal való találkozás révén. Az Isten gyógyít,
és a sok sebből gyógyulók sokszor érzékenyebbek mások szenvedéseire, sebeinek
gyógyítására. Nem véletlen, hogy ma egyre több az olyan ember, aki annak ellenére
tud jó házastárs, pap vagy szerzetes lenni , hogy csöppet sem ideális családi
háttérből indult. Isten ereje a gyengeségek és emberi töredezettségek ellenére
is működik.
Ez a kétnapos beszélgetés a 'hivatásbarát kultúráról' jó alkalom volt emlékeink
felfrissítésére is: hogyan éltük át mi egy évtizeddel ezelőtt a nagy
kérdéseket. A beszélgetések és imaidők elősegítették nézeteink és
tapasztalataink egyeztetését: mit tartsunk szem előtt a mai legfiatalabb
nemzedék lelki elmélyítése szempontjából. Abban mind egyetértettünk, hogy a hit
és üzenete, amely bennünket éltet, és már egész fiatalon is lelkesített, a
remények és álmok, amelyek a szóban forgó találkozásra is összetereltek minket,
ma is időszerűk, értelmet adóak, éltetőek, hiába akarja túlzakatolni őket a
mai, szédületesen robogó világ.
A hit most
is, ma is, testté akar lenni. Hálásak lehetünk, hogy a megtestesülésnél a mi
igenünk is számit.
Horváth Árpád SJ és Koronkai
Zoltán SJ
Forrás: A Szív, 2007 októberi száma
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése