A karácsonyi időszak vége –- interjú Nemeshegyi Péter misszionáriussal
Japánt tartja második hazájának a 88 éves Nemeshegyi Péter
jezsuita misszionárius. A katolikus karácsonyi időszak utolsó napján, vízkereszt
alkalmából a Japánban megélt ünnepekről, missziós munkájáról kérdeztük.
– A misszióban eltöltött évek során nem hiányzott Önnek a
hazai ünnepek hangulata?
– Nem! Annak ellenére, hogy kevés keresztény él Japánban,
már november végétől karácsonyi a hangulat. Ott a karácsonyi időszakban már
évtizedek óta divat az ünnepi kivilágítás. A fákra szerelt apró izzók milliói
gyulladnak fel esténként. Az újév például a japánok számára a sintoizmusban és
a buddhizmusban is nagy ünnep. Ők a tavaszt már januártól számítják!
– Hogyan ünnepelnek ezekben a napokban a helyiek?
– Egy hétre az egyébként nagyon dolgos japánok is
szabadságra mennek. A vidékiek a nagyvárosokból igyekeznek vissza a falujukba
újévet ünnepelni. Tokióban a papneveldénk – egy háromemeletes magas épület –
lapos tetejéről ebben az időszakban lehetett látni a Fujit, ami körülbelül
félszáz kilométer távolságra van! Máskor a gyárakból kiáramló füst megzavarta a
panorámát. Ez a világ legszebb hegye! Mindig más: reggel, este, télen, nyáron.
– Hogyan telik a misszióban karácsony vigíliája?
– Ilyenkor délben beültem a gyóntatószékbe. Jöttek is
szépen. Mikor volt egy kis időm, kukucskáltam ki a templomba. Itt az a szokás,
hogy ezen a napon fiatal párok, nem keresztények is, eljönnek egy kicsit
imádkozni. Hátha abból valami jó fog kisülni! Egyszer egy lányka kezét
összetéve buzgón imádkozott, a fiú bámészkodott jobbra-balra, nem fogott rajta
nagyon az áhítat! Dobtam feléjük egy áldást, hiszen Pál is azt mondta: „Akit
ismeretlenül is imádtok, azt hirdetem én tinéktek.”
– A misék teljesen úgy zajlanak, mint nálunk?
– Nagyon sokan áldoztak, szinte mindenki! Japánban a
katolikusok között az a szokás alakult ki már a 19. századtól, hogy aki részt
vesz a Szentmisén, áldozik is. Úgy látszik, a misszionáriusok nagyon szépen
vezették be, hogy az igazi szentmise olyan, mint egy vacsora, és az elég fura
dolog, hogy a vacsorán részt veszünk, de nem akarunk enni! Japánban jönnek azok
is az áldozáshoz, akik valamilyen okból, főképp, mert nem keresztények, nem
áldozhatnak. Összetett kézzel, lehajtott fejjel jelzik, hogy csak egy áldást
kérnek.
– Milyenek Japánban a keresztény énekek?
– A protestánsok többnyire az Európában szokásos dallamokat
éneklik, viszont a katolikusoknál sikerült néhány japán születésű kiváló
zeneszerzőt mozgósítani, hogy a japán szövegekre illő és a zenei világnak
megfelelő muzsikát komponáljanak. Ezek persze nem olyan veretes régi művek, de
több dal nagyon jól sikerült.
– Ezekben a napokban, Japánban is általános szokás az
ajándékozás. Jellemzőek-e sajátos hagyományok?
– Igen, a karácsonyi ajándékozás összekapcsolódik az
újévivel. Az újévi ajándékot ellenben azonos értékben viszonozni illik. Ez nem
mindig egyszerű, ha valaki nagy ajándékot kap.
– Hogyan tudta a más kultúrában felnőtt japánoknak
közvetíteni az evangéliumot?
– Nagyon igyekeztem, hogy lehetőleg úgy beszéljek a
kereszténységről, hogy ne legyen valami furcsa, nehéz, komplikált, távoli
történet, hanem arról beszéljek nekik, amit a Szentlélek már sugallt a
szívükbe. Hogy jónak lenni jó, hogy Isten akarja, hogy legyünk, szeret
bennünket, irgalmas és jóságos, és csak a szeretet számít! A karácsonyi éjféli
mise nagy kihívás a papnak, hogy jól prédikáljon, hogy a kereszténység lényegét
mondja el, hogy a világért se arra használja ezt az alkalmat, amikor sokan
vannak, hogy szidja a híveket.
A szigetország kemény missziós terep
Japán 130 milliós lakosságból egy-másfél
millió a keresztény. Ennek csaknem a fele katolikus, a többiek főleg a
protestáns egyházakhoz tartoznak. Megnehezíti a számításokat, hogy sokan több
vallást is gyakorolnak egyszerre. Divat például a keresztény esküvő kedvéért
megkeresztelkedni. Az első keresztény missziót a jezsuiták kezdték meg Xavéri
Szent Ferenc vezetésével 1549-ben. Az 1860–70-es évektől kezdve lehetett újra
nyilvánosan gyakorolni a keresztény vallást a 16. század végi tiltás, és az azt
követő több évszázados kegyetlen üldözés után. Nagaszaki környéki falvakban,
kis szigeteken sokan évszázadokon keresztül titokban élték meg keresztény
hitüket. 50-60 ezren lehettek az ő leszármazottaik. A többiek az utóbbi másfél
évszázadban megkeresztelkedtek. A 20. századnak szintén voltak olyan időszakai
az első világháború után, a második világháború alatt, amikor a sintoizmus
gyakorlását mindenki számára kötelezővé tették.
K. M.
Forrás:
Mindennapi Közéleti Portál
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése