A jubileumi év alkalmából a papi lelkiségről is el kell
gondolkodnunk, hiszen ez meghatározza személyes istenkapcsolatunkat és hatással
van küldetésünkre.
A lelkiség formálásának elhanyagolása nemcsak méltatlan
hivatásunkhoz, hanem komoly veszélyeket rejt magában, ennek következménye lehet
a kiábrándulás, az elégedetlenség a csalódottság. A Klérus Kongregáció ezt
mondja erről:
„A papok, miután idealizmussal telve megkezdték a
szolgálatukat, elégedetlenné, kiábrándulttá válnak, egészen a csalódottságig.
Ennek sok oka lehet: a nem megfelelő képzés, az egyházmegyés papság
testvériségének hiánya, a püspök és a közösség érdeklődésének és támogatásának
elmaradása miatt a személyes elszigetelődés, személyes, egészségi problémák, a
keserűség a megoldhatatlan helyzetek miatt, a bizalmatlanság az aszkézis iránt,
a belső élet elhanyagolása és a hit megfogyatkozása.”
Bár küldetésünk gyümölcse elsősorban Isten kegyelmén
múlik, életvitelünk is befolyásolja azt. Szentatyánk, az emlékév
meghirdetésekor idézte elődje, VI. Pál jól ismert megállapítását:„A mai
ember inkább figyel a tanúkra, mint a tanítókra, s ha a tanítókra figyel, az
azért van, mert ők tanúk is... –
majd így folytatta - Nem
szabad elfelejteni, hogy a szolgálat hatékonysága nem a szolga életszentségétől
függ, de nem hagyhatjuk figyelmen kívül azt a természetfeletti termékenységet,
ami a szolgálat tárgyi szentsége és a szolga szubjektív életszentségének
találkozásából fakad.”
A papi lelkiség alakítása, formálása mindennapi
feladatunk. Az ősi bölcs megjegyzést gyakran vonatkoztatják a papságra is: Nemo
dat quod non habet! (Senki sem adhatja, amit nem birtokol.)
Mivel Meghívónk és Küldőnk a háromszor Szent Isten, a
lelkipásztornak kötelessége életszentségre
törekednie.Nazianzi Szent Gergely így figyelmeztet:
„Előbb tisztává
kell lenni, és csak utána tisztítani; előbb meg kell tanulni a bölcsességet, és
csak utána tanítani; előbb fénnyé kell válni, és csak utána másokat
megvilágítani; előbb közeledni kell Istenhez, és csak utána hozzá vezetni
másokat; előbb meg kell szentelődni, és utána megszentelni; kézen fogni és
okosan tanácsot adni."
Nagy Szent Gergely pápa „A
lelkipásztorság törvénykönyvében” egymás
mellé állítja az evangélium hirdetését és annak követétét, mint papi
feladatokat: „A lelkipásztor
cselekedeteiben legyen mindig példás, hogy az élet útját a maga életével
mutassa meg alattvalóinak és a pásztor szavát és tetteit követő nyáj inkább
példái, mint szavai nyomán jusson előre. Akinek ugyanis már őrhelye miatt
kötelessége a legjobbakat mondani, ugyanúgy kötelessége a legszebb példát is
mutatni. Sokkal jobban hatol ugyanis az a szó a hallgatóság lelkébe, amelyet a
szónoknak az élete érzékeltet: mert amit szóval parancsol, annak végrehajtását
példamutatással segíti is.”
Nem szabad elfelejteni, hogy nemcsak másokért, de
mindenekelőtt önmagunkért is felelősök vagyunk, nemcsak hirdetnünk kell az
evangéliumot, hanem az nekünk is szól!
Mivel a lelkipásztornak a szent, ártatlan, szeplőtelen
Főpapot képviseli, ezért a „tökéletesség
elérésére sajátos jogcím kötelezi a papokat.”
A papság nem pusztán állapot, amelynek részesei lettünk a
szentelés pillanatában, hanem életre szóló feladat, hiszen egyre inkább
hasonulnunk kell az Igaz Főpappal, Krisztussal.
A papi lelkiség fontos eleme az áldozatkészség és
engedelmesség. Míg az
Ószövetségben a pap feladata az áldozatbemutatás volt, addig az Újszövetség
tökéletes Főpapja Önmaga lesz az áldozat, azáltal, hogy mindenben
engedelmeskedett az Atyának élete odaadásáig. Fontos, hogy az evangéliumi
tanácsnak megfelelően a lelkipásztor is engedelmes lelkületű legyen Isten és
főpásztora iránt, s legyen benne áldozatkészség.
Egyszer egy papot háborús beteghez hívtak, s megdöbbenve
látta, hogy annak nincsenek lábai. Amikor a szentség kiszolgáltatása közben
érdeklődött, hol veszítette el az illető a lábait, az így felelt: „Nem
elveszítettem, hanem odaadtam azokat a hazáért.”
A pap is, mint Isten katonája legyen kész, hogy
odaajándékozza életét Istennek és embereknek, s ne riadjon vissza az
áldozattól, szenvedéstől. „Milyen
nagyszerű, ha a pap minden reggel felajánlja önmagát Istennek.” - mondja az arsi plébános.
Van Thuan vietnámi bíboros, aki több időt töltött
kommunista fogságban, mint egyházmegyéje élén vallotta, hogy a kommunista
börtönökben átélt 13 éves szenvedés, áldozat árán tudta a legtöbbet tenni
híveiért.
Az engedelmesség rendet teremt a közösségben, szívbéli
békét az egyén életében, erre utal XXIII. János pápai jelmondata: „Oboedientia et Pax! (Engedelmesség és béke!)
Az önmagunk odaajándékozására a szeretet motivál: „E
pásztori szeretet első mozzanatának az önátadásnak kell lennie: teljes
odaadásnak az Egyház iránt Krisztus önátadásának példája szerint…. A pásztori
szeretet… nem a cselekedetekben lakik, amiket végrehajtunk, hanem önmagunk
ajándékozásában, mellyel Krisztus nyája iránti szeretetét fejezzük ki.” A pásztori szeretet a papi
szolgálat gyakorlását a ’szeretet hivatalává teszi.”
A pap az Eucharisztia és az Ige szolgája, ezért
lelkiségének középpontjában áll az a két támasz, amelyben Krisztussal
találkozik, amelynek kettős asztalánál táplálkozik Isten népe.
A plébánosok védőszentje vallja: „Tudjuk, hogy Jézus jelen van
tabernákulumban: nyissuk meg Előtte szívünket, örüljünk szent jelenlétében. Ez
a legjobb imádság.”
II. János Pál pápa Eucharisztiáról szóló enciklikájában
azt kéri, hogy a pap is éljen a szeretet szentségéből. „Ha az Eucharisztia
az Egyház életének középpontja és csúcsa, akkor ugyanúgy középpontja és csúcsa
a papi szolgálatnak is”.
Az Eucharisztia nemcsak abban az értelemben a szeretet
szentsége, hogy Krisztus szeretetből nekünk ajándékozza abban Önmagát, hanem mi
magunk is kifejezhetjük viszont-szeretetünket úgy, ha a szentmisét méltón
mutatjuk be és emellett szentséglátogatásban szívesen időzünk az Úrral.„Szolgálatuk
hűséges végzése érdekében szívügyük legyen az Úr Krisztussal folytatott
naponkénti beszélgetés szentséglátogatás alkalmával.” Az Eucharisztia
előtti eltöltött idő különösen is alkalmas arra a szeretetközösség ápolására,
amely Jó pásztor és a lelkipásztor között van.
„A pap akkor fedezi fel és éli meg teljesen
önazonosságát, amikor elhatározza, hogy Krisztus szereteténél semmit sem helyez
előbbre, és amikor Őt teszi élete középpontjává. Arra hivattunk, hogy mindig
visszatérjünk papságunk gyökereihez. Ez a gyökér – jól tudjuk – csakis egy
valaki lehet: Urunk, Jézus Krisztus” – idézi a szentatyát a Papi Kongregáció 2005. évi
megnyilatkozása.
Szent Ágoston egyik prédikációjában párhuzamba állítja az
oltáron végbemenő eseményt a keresztény ember életével. Ugyanannak kell
megtörténnie mindkét esetben – mondja az egyházdoktor - a megtestesülés műve
úgy folytatódik, ha Krisztus kezébe vesz minket, megáld, megtör és kioszt
másoknak. Minden keresztény ember élete eucharisztikus élet, de ez fokozottan
is igaz a pap esetében, aki arra hivatott, hogy mint Krisztus ajándékozza
önmagát Istennek és az Ő népének!
A pap eucharisztikus életéről így tanít II. János Pál
pápa: „A pásztori szeretet,
melynek forrása az ordo szentsége, teljesebb értelmét és legfőbb táplálékát az
Eucharisztiában találja meg: Ez a pásztori szeretet leginkább az Eucharisztia
áldozatából fakad, mely ezért az egész papi élet gyökere és középpontja,
annyira, hogy amit a pap az áldozati oltáron tesz, azt lélekben magára kell
vonatkoztatnia.”
A Papi Kongregáció leveleszintén felhívja figyelmünket
erre az életre: „Ő, aki elsőként
szeretett minket, a teljes odaadásra tanít… A Jézus Krisztussal való közösség
bevon bennünket az ő mindenkiért való létébe, és ezt teszi a mi létmódunkká is”
Ahogy Isten kegyelme a hét szentség által élteti az Ő
népét, úgy a lelkipásztor maga is gazdagodjon és formálódjon általuk. Az
Eucharisztia után legtöbbször a bűnbocsánat
szentségében részesülünk,
hiszen a lelkipásztor is küzd gyöngeségével, gyarlóságával. II. János Pál
nemcsak a szentség jelentőségére figyelmeztet, hanem arra is, milyen
veszélyeket rejt annak elhanyagolása: „Külön
akarok szólni a bűnbánat szentségéről, melynek a papok kiszolgáltatói,
ugyanakkor részesülniük is kell benne, hogy Isten bűnösök iránti irgalmának ne
csak szolgái, hanem tanúi is legyenek… A pap lelki és pásztori élete, ugyanúgy,
mint a laikus hívőké és a szerzeteseké, a bűnbánat szentségének gyakori és
buzgó vételétől függ.
Az Eucharisztia és a többi szentségek ünneplése, a
pásztori buzgóság, a hívekkel tartott kapcsolat, a paptestvérekkel való
közösség, a Püspökkel való együttműködés, az imádságos élet: egyszóval az egész
papi élet szükségszerűen kárt szenved, ha hanyagságból vagy más okból elmarad a
rendszeres, őszinte hittel és jámborsággal végzett szentgyónás. A papban, aki
már nem gyónik vagy rosszul gyónik, papi mivolta és papi cselekvése annyira
megsérül, hogy a közösség is észreveszi, amelynek pásztora.”
Ha rendszeresen végezzük szentgyónásainkat, akkor
alázatosak tudunk maradni és irgalmas szívvel lenni a bűnbánókkal szemben.
A papi lelkiség másik alapvető támasza a Szentírás. A pap az evangélium hirdetője, Isten
igéjének szolgája. Mily
jó arra gondolni, mint jelent az Egyház életében a Biblia: "Isten igéjében akkora
erő és hatékonyság van, hogy az Egyháznak támasz és életerő, az Egyház
gyermekeinek erő, lelkének táplálék, lelki életének tiszta és el nem apadó
forrása.” Kívánatos,
hogy az igehirdető pap lelki életében központi szerepet töltsön be a Szentírás.
„A papnak
bensőséges kapcsolatba kell kerülnie Isten Igéjével, amihez fontos, de nem elég
a nyelvi és egzegetikai tájékozottság; Isten Igéjéhez ugyanis imádságos és
nyitott szívvel kell közeledni, hogy a pap értelme és érzülete teljesen
elmerülhessen benne és kialakulhasson benne egy új lelkület - "Krisztus
érzülete" (1Kor 2,16), hogy szavai, gondolatai és vágyai is lassan az
Evangélium beszédes tanúivá és hirdetőivé váljanak. A pap ugyanis csak akkor
lehet az Úr tökéletes tanítványa, ha "megmarad" az Igében; akkor
ismeri meg az igazságot, akkor lesz igazán szabad, ha megtanul fölébe kerekedni
mindannak, ami ellenkezik az Evangéliummal vagy eltér tőle… az evangelizáló
papnak, éppen azért, hogy képes legyen evangelizálni, tudatában kell lennie,
hogy maga is evangelizálásra szorul.”
Az isteni Ige ismerői és megcselekvői legyünk! Szent
Jeromos e szavakkal írja le, mi történt vele, amikor Betlehemben meglátta az
odaérkező, koldussorsra jutott római gazdagokat és nemeseket: „Félretettem az Ezekielről szóló
kommentárt és minden tanulmányt. Ma tettekbe kell a Szentírás szavait ültetni,
a jámbor szavak hirdetése helyett ma meg kell cselekednünk a Szentírás igéit!”
Papi életünk lélegzetvétele az imádság. Viennay Szent Jánosról mondja első
életrajzírója: „Megérkezésekor
a templomot választotta otthonául. Már hajnal előtt belépett a templomba, s nem
hagyta azt el egészen az esti Úrangyaláig.”
XVI. Benedek pápa többször hívta már fel a figyelmünket
az emlékév során, hogy a pap az imádság embere. Elsődleges, legfontosabb
feladatunk az imádság, az Istennel való szeretetkapcsolat ápolása! Mily könnyű
erről megfelejtkezni a mindennapi kihívások közepette!
Az imádság táplálék és erőforrás, amire naponta
szükségünk van. „A tapasztalat ugyanis azt mutatja, hogy a pap imádságában
nem élhet a múltból… nkeresnie kell a személyes találkozást Jézussal, a
bizalmas beszélgetést az Atyával és a Szentlélek mély megtapasztalását is.”
Az imádság formái között különösen is fontos az
elmélkedés, amely gazdagítja személyes lelki életünket és segít, hogy
szolgálatunk eleven lehessen. Borromeo Szent Károly szavait érdemes
megszívlelni: „Szemed előtt
kell tartanod a lelkeket, kiknek pásztora vagy, de ne feledkezz meg magadról.
Értsétek meg, testvérek, semmi másra nincs annyira szüksége az egyházi
embereknek, mint a cselekedeteinket megelőző elmélkedésre... Ha szentséget
szolgáltatsz ki, testvér, elmélkedd át, mit teszel. Ha misézel, elmélkedd át,
mit ajánlasz föl. Ha a kórusban zsoltározol, elmélkedd át, mit és kinek
mondasz. Ha lelkeket vezetsz, elmélkedd át, kinek a vére fürdette meg őket… Ha
így teszünk, magunkban is, másokban is meg tudjuk szülni Krisztust."
A papi lelkiség része az evangéliumi tanácsok szerint
élet, az Atya iránt kereszthalálig engedelmes, a szegény és tisztaszívű
Krisztus követése.
Már az Ószövetség figyelmeztet, hogy a papoknak az Úr az
osztályrészük. Nem szabad elfelejteni azt, amit a Diognetészhez írt levél
tanúsága szerint már az első századokban tudták a hívek: a világban vagyunk, de
nem evilágból és evilágért. A helyes magatartás a földi javakkal szemben jele
annak, hogy végső célunk Isten országa. Nem szabad megfeledkezni a papi szegénység prófétai tartalmáról, mely különösen
fontos a mi gazdag és fogyasztói társadalmainkban:
"Az igazán szegény pap az elkülönülés, az alá nem
vetettség és a lemondás jele a mai világ zsarnokságával szemben, mely minden
reményét a pénzbe és az anyagi biztonságba helyezi."
A méltó a munkás a maga bérére útmutatást helyesen kell
megélni! „Azokat a javakat pedig, amelyeket valamilyen egyházi hivatallal
kapcsolatban szereznek a papok és püspökök elsősorban saját tisztes
megélhetésük biztosítására és állapotukkal járó kötelezettségeik teljesítésére
fordítsák. Ami megmarad, azt ne másra, mint az Egyház javára vagy a szeretet
műveinek támogatására költsék. Az egyházi hivatalt tehát ne tekintsék
egyszerűen kereseti forrásnak, ne is fordítsák a belőle származott jövedelmet
családi vagyonuk növelésére. A papok tehát kerüljenek minden kapzsiságot, ne
engedjék, hogy a szívük a vagyonhoz tapadjon, és a kereskedésnek még a
látszatától is komolyan tartózkodjanak.. Krisztus világi tanítványai, kerüljék
mindenben a hiúságnak a látszatát is. Lakásukat úgy rendezzék be, hogy oda
senki se féljen belépni, s még a szegény ember se érezze magát feszélyezve benne.”
A szűzi
tisztaság evangéliumi tanácsát követve a pap elhagyva atyját és anyját, Isten
szolgálatába áll. A cölibátusvállalása
Szent Pál tanítása szerint az osztatlan szolgálat eszköze, emellett Krisztus
példájának követése, és jegyesség Krisztus menyasszonyával az Egyházzal. Isten
népében a pap misztikus módon egyszerre tölti be a férj és atya szerepét. „A cölibátusban élők Krisztus
ikonjaivá lesznek, az ő mennyasszonyuk az Egyház.”
II. János
Pál írja: „A cölibátust tehát nagylelkű és szabad döntéssel kell
választani, s mindig meg kell újítani mint Isten fölbecsülhetetlen ajándékát,
mint a pásztori szeretet ösztökéjét, mint különleges részesedést Isten
atyaságában és az Egyház termékenységében… mint a világ előtti tanúságtételt az
eszkatologikus Ország mellett… valósággá teszi, éppen a házasságról való
lemondás által, a test jegyesi jelentését a Jézus Krisztussal és Egyházával
megélt közösségben és a nekik szóló személyes odaadásban. Mindez előre jelzi és
elővételezi a jövendő élet közösségét és végső, tökéletes odaadását.”
A cölibátus szövetségkötés Istennel, így a pap életében
beteljesedik az, amit Ábrahámnak ígér Isten: „Szövetséget kötök veled és nagy
nemzet atyjává teszlek.”
A
lelkipásztor élete 2 dimenzióban zajlik: szeretetszövetségben él Istennel,
valamint az emberekkel, akik közül kiválasztatott. A hívekkel való kapcsolat
mellett alapvető a papi közösség ápolása. Testvéri közösségnek meg kell
valósulnia papok és püspökök között, mivel „Elszigetelten
és egymagában tehát egyetlen pap sem képes küldetésének megfelelni, hanem csak
a paptársakkal együttműködve, s azoknak a vezetése alatt, akik az Egyház élén
állnak.” valamint pap
és pap között. A zsinati atyák ennek gyakorlatáról is szólnak: „Az
idősebbek ezért testvérként fogadják maguk közé a fiatalabbakat, és segítsék át
őket a kezdet nehézségein, könnyítsék meg nekik a szolgálatot, igyekezzenek
megérteni gondolkodásmódjukat, még ha az övékétől eltérő is, kezdeményezéseiket
pedig jóakaróan támogassák. A fiatalok viszont becsüljék meg az öregebbek korát
és tapasztalatát; beszéljék meg velük a lelkipásztori ügyeket, és legyenek
készségesek az együttműködésben. A papi testvériség szelleme megkívánja, hogy a
papok ne feledkezzenek meg a vendégszeretetről, gyakorolják a jótékonyságot, és
osszák meg egymással javaikat. Külön gondjuk legyen beteg társaikra, az
elcsüggedtekre, a munkákkal túlterheltekre, a magukra hagyottakra. Végül a
papságban való közös részesedés alapján tudatosítsák a papok, hogy fokozottan
felelősek azokért, akik valamilyen nehézséggel küzdenek; idejében segítsenek
rajtuk, ha szükséges diszkréten figyelmeztetve őket. Azok iránt, akik valamiben
hibáztak, legyenek nagylelkűek, bánjanak velük testvéri szeretettel, kitartóan
imádkozzanak értük Istenhez, s éreztessék meg velük, hogy valóban testvéreik és
barátaik.”
A jubileumi év új ösztönzést adhat, hogy szívesen,
nyitott szívvel látogassuk és fogadjuk egymást. Az esztendő során többször
megemlékezhetünk szentmisén is paptestvéreinkről -, az elhunytakról is.
A papi életről szóló dokumentumok felhívják figyelmünket
a szentelés utáni képzésre. II. János Pál bölcsen megállapítja, hogy a képzés két részből áll: az emberiesség és
lelkiség elmélyítéséből: „Első
mozzanata tehát az emberiesség elmélyítése. A papnak naponta az emberek között
forogva és életüket tapasztalva kell felnőnie és megszereznie azt az emberi
érzéket, mellyel képes megérteni a szükségleteket és elfogadni az igényeket;
megérteni a ki nem mondott kéréseket, megosztani a reményt és várakozásokat, a
közös élet örömeit és fáradalmait; hogy képes legyen mindenkivel találkozni és
dialógust folytatni. Részvéttel közeledvén az emberi szenvedés minden
formájához - a szegénységtől a betegségig, a kitaszítottságtól a tudatlanságig,
magányig, erkölcsi és anyagi szegénységig - a pap embersége egyre hitelesebbé
és áttetszőbbé válik a növekvő és buzgó felebaráti szeretetben. A papi lelkiség nem létezik
emberiesség nélkül!
Lelki képzésünk része a Szentírás mellett az egyházi
megnyilatkozások, szentatyák és egyháztanítók olvasása, amelyek gazdagítják
ismeretünket, lelkiségünket. A papi továbbképzés formája a rekollekció, amelyre
a Zsinat szerint szívesen kell időt szánni.
A papi lelkiséghez hozzátartozik a hivatások ügye iránti felelősségérzet is. II. János
Pál pápánk mondja: „Az
Egyháznak szüntelenül kérnie kell az aratás Urát, hogy küldjön munkásokat
aratásába; főleg meg kell ismertetnie a hivatás elfogadásának módját a
fiatalokkal, ami nagyban segíteni fog abban, hogy a meghívottak fölismerjék és
kövessék hivatásukat... a hivatásokkal való törődés az Egyház lelkipásztori
tevékenységének lényeges, természetszerűen velejáró része.”
Régi mondás szerint minden papnak maga helyett ki kell
nevelni egy hivatást. Jó, ha személyesen és egyházközségeinkben egyaránt
imádkozunk hivatásokért. Emellett segíteni kell a fiatalokat hivatásuk
felismerésében, bátorítani őket a döntés meghozatalában.
Végül említsük meg azt, ami mindig a papi lelkiség része
volt, amerről gyakran tett tanúságot II. János Pál és követi ebben Benedek
pápánk is különböző megnyilatkozások végén, s ez a Szűz Mária iránti
tisztelet. „Minden
kereszténynek, de különösen a lelkipásztoroknak édesanyja Szűz Mária. … A
tanulékonyság csodálatos példaképét találják mindig a Boldogságos Szűz
Máriában, aki a Szentlélek vezetése alatt teljesen az emberek megváltása
misztériumának szentelte magát; őt, az Örök Főpap Anyját, az apostolok
Királynőjét és szolgálatuk oltalmazóját a papok tehát gyermeki odaadással
tiszteljék és szeressétek!”
A Szent Szűz iránti tisztelet emberiebbé, nyitottabbá
teszi papi életünket. Ő minket is naponta tanít, hogy jó tanítványai legyünk
Fiának azáltal, hogy örömben-bánatban kimondjuk: Fiat! (Legyen!). Mária minket,
lelki gyermekeit is közelebb segít Szent Fiához.
Szentatyánk az Aug. 12-ei katekézisében arra buzdított,
hogy János apostolhoz hasonlóan fogadjuk Máriát házunkba! Úgy kell a Szűzanyára
tekintenünk, mint tökéletes mintára, magunkra pedig, mint fiaira. Viennay János
szívesen ismételgette: „Jézus nekünk adott mindent, s nekünk adta azt, aki
a legdrágább volt számára, édesanyját.” Ez igaz minden keresztényre, de
különösen is a papokra.
*************
Urunk, Te, aki megígérted, hogy az egész világon hirdetik
az evangéliumot, támassz alkalmas embereket e feladatra! Az apostolok puha,
törékeny agyagedények voltak, míg meg nem szilárdította őket a Szentlélek tüze.
Jóságos Urunk, cselekedd ma is ugyanezt küzdő
Egyházaddal! Formáld, tedd a gyöngéket, a botladozókat erős kövekké! Állíts
Egyházadba megingathatatlan, hatalmas oszlopokat, akik képesek szenvedni és
mindent elviselni – fáradozást, nincstelenséget, szomjúságot, éhezést, hideget
és hőséget – akik nem félnek e világ urainak fenyegetéseitől, az üldözéstől,
sem a haláltól, akik mindig meggyőzőek és önmagukra nem gondolnak, akik
elfogadnak szenvedést, gyalázatot, megalázást és mindenféle kínt a Te a
dicsőségedért és szent neved dicséretéért! Jó Urunk, add, hogy így hirdessük az
evangéliumot az egész világon!
Irgalmas Urunk, tekint könyörülettel a Te
Egyházadra! (Fisher Szent
János imádsága)
Forrás: Maga László honlapja
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése