A Ciszterci Rend a Szent Benedek-i
monaszticizmus ősi törzsének a mélyen vallásos 12. században sarjadt ága. A
Molèsme-i bencés monostorból a Cistercium-ba kivonuló Szent Róbert apátnak és
társainak célkitűzése a novum monasterium megalapításával az volt, hogy Szent
Benedek Reguláját minél nagyobb hűséggel megéljék.
E szerény kezdetű aszketikus vállalkozás
minden várakozást felülmúló sikerének titkát jórészt abban az élénk
ráhangzásban kell keresnünk, melyet Cîteaux lelkisége vallásos korának azonos
eszményekre érzékeny tagjaiban keltett. A Ciszterci Rend a 12. század közepére,
Európa minden országába betelepedve, mintegy 350 monostort mondhatott magáénak.
Ezt a robbanásszerű növekedést a Szentlélek működésén és a kortárs igényeken kívül
jogosan tulajdoníthatjuk a rend legnagyobb hatású alakja, Szent Bernát
csodálatos egyéniségének.
Különbözik a szakemberek véleménye afelől,
hogy beszélhetünk-e egy sajátosan ciszterci lelkiségről. Bármiként álljon is a
dolog, mindenki elfogadja egy ciszterci iskola létét, azaz egy szerzői
csoportot, akiknél lehetetlen nem észrevenni egy jelentős szellemi és lelki
képzésbeli hasonlóságot, valami ízlésbeli rokonságot, annak ellenére, hogy a
csoport tagjai a legkülönfélébb tájakról valók. Ennek az iskolának feje pedig
elvitathatatlanul Szent Bernát.
Az ő tanításuk alapján igyekszünk - ha mégoly
vázlatosan is - a Cîteaux-i lelkiség főbb vonásait megrajzolni.
A 12. századi keresztény bölcsességnek egyik
alapvető fejezete önmagunk, saját lelkünk megismerése. "Isten
megismeréséhez önmagad megismerése a lépcsőfok" - hangoztatja Szent
Bernát. Megismerni a lelket, főképp titokzatos istenképiségében, hogy ennek
segítségével jobban megismerhessék a lelkiélet útjait, melyek Isten mélyebb
megismeréséhez vezetnek. Őket mindenekelőtt Isten megtapasztalása érdekli. Ez
ugyan a kegyelem műve, de maga a megtapasztalás a lélek részéről, annak
képességeire (emlékezet, értelem, akarat) támaszkodva történik.
Ciszterci íróink az egyházatyák nyomán a
Szentírás egyes kijelentéseire építik fel az Istennel való benső egyesülésre
vonatkozó tanításukat: A lélek Isten képére és hasonlatosságára van teremtve
(Ter 1, 26), végső célja pedig a boldogító istenlátás ("... látni fogjuk
úgy, amint van": 1Jn 3, 2). E két terminus közt folyik a földi élet, a
bűnös ember élete, aki azonban megváltásban részesült, a keresztségben Jézus
Krisztushoz lett hasonlóvá, általa lassan át kell alakulnia az isteni képmás hasonlóságára. A földi élet tehát az
aszkézisnek, az erények gyakorlásának, a régi ember meghalásának, a lélek
gyökerében való megújulásának az ideje. Célunk az, hogy egyre jobban
levetkőzzük a bűn okozta torzulást (dissimilitudo), s visszaszerezzük önmagunk
teljesebb megismerésében az áhított hasonlóságot (similitudo). Ezt a programot
foglalja össze Saint Thierry-i Vilmos: "Ó Isten képmása, fontold meg
nagyságodat, ragyogjon benne Alkotód képe. Egész magadat vesd bele önmagadnak
és annak megismerésébe, akinek képmása vagy." E program megvalósításának
legalkalmasabb keretét természetesen a szerzetes életben látják. A
szerzetesnek, hogy az önszeretetből a megtisztult istenszeretet fokára jusson,
s így alkalmassá váljon a kontemplációban az Istennel való egyesülésre, egyre
inkább meg kell szabadulnia az érzékek uralmától. Viszont azt is belátják ciszterci
tanítóink, hogy emberi természetünk az Isten felé vezető úton nem lehet el az
érzékeken keresztül szerzett benyomások nélkül. Saint Thierry-i Vilmos, aki
pedig a misztikus ima magaslatain jár, szégyenkezés nélkül folyamodik ima
közben képzeletéhez, "mert, Uram, megengeded és szívesen veszed, hogy az
én szegény, még gyenge lelkem kövesse természetét, és képzeletét a te
megalázódásaidra fordítsa. Így átölelem az újszülött jászolát, imádom szent
emberségét, ajkaimat a megfeszített sebeire tapasztom, kezem a sebek helyére
teszem, felkiáltok: Én Uram, én Istenem!" Hasonló vallomások olvashatók a
többi atyáknál is.
Első ciszterci atyáink bensőséges, mély
áhítatot tanúsítottak Krisztus szent embersége iránt, olyannyira, hogy egyes
kutatók a ciszterci lelkiség egyik jellemző vonásaként emelték ki a
megtestesült Ige iránti tiszteletüket. Viszont érezhető náluk, hogy a devóció
lépcsőfok az Isten (az Ige) magasabb rendű szellemi szemléletéhez, Lobogó
Krisztus-szeretetükről szebbnél szebb sorokban vallanak. Szent Bernát
szerzetesi élete kezdetétől igyekezett megőrizni szívében Jézus tetteinek,
gyötrelmeinek, de kiváltképpen Passiójának emlékét, és hangoztatja, hogy ezt a
lelkületét holtáig megtartja. "Az én legfölségesebb filozófiám: Ismerni
Jézust, a megfeszítettet." Boldog Elréd is mély beleéléssel állítja elénk
Urunk szenvedésének eseményeit: "Láttátok kitárt karjait, hogy mintegy
magához öleljen benneteket; szemléltétek, feltárta keblét, hogy mintegy tejével
tápláljon. Az áhítat mily édességével tekintettetek a mi megkötözött,
köpésekkel illetett, arcul vert Urunkra..."
Krisztus embersége számunkra út, mely az
istenséghez vezet. Bernát így beszél erről: "Láthatatlan volt,
megközelíthetetlen, túl a mi emberi értelmünk felfogó képességén... Most pedig
úgy akarta, hogy meg tudjuk fogni, láthassuk, megérthessük. Hogyan? - kérdezed.
Azzal, hogy jászolban fekszik, Édesanyja szűzi ölében pihen, tanít a hegyen,
imádságban tölti az éjszakát, ott függ a kereszten: Mikor mindezt elgondolom,
Isten az, akit gondolok. Mindebben magát Istenemet érintem."
Ha ennyire jellemző volt lelkiségükben az Úr
embersége iránti áhítat, nem lepődünk meg azon - a 12-13. században szokatlanul
eleven - Mária-tiszteleten sem, amelyről szinte valamennyi tanúságot tesz
írásaiban. Ennek a gyengéd szeretetnek a jele az is, hogy a ciszterciek
házaikat eleitől fogva a Boldogasszony oltalma alá helyezik.
Szent Bernát, kiváltképp a Máriáról szóló négy
híres beszédében, nem győzi magasztalni a Szent Szűz erényeit: alázatosságát,
szerénységét, szűzi tisztaságát s irántunk tanúsított irgalmasságát. Főképpen
azonban üdvösségünk történetében elfoglalt helyére, hívő lelkületére világít
rá, és arra a kivételes kapcsolatra, mely Krisztushoz fűzte. Guerricus apát azt
hangsúlyozza, hogy a Főnek anyja a tagoknak is, tehát minden kereszténynek
anyja: "Ez a Szűz, aki egyedül szűz és anya, akinek dicsőséges kiváltsága,
hogy világra hozta az Atya egyszülött Fiát, Fiában Fia összes tagját is magához
öleli." Stellai Izsák Máriára vonatkozó gondolatai mélyek és eredetiek.
Máriás áhítata gyökereit teológiai mélységekbe ereszti. Ő fogalmazza meg a ma
annyira kedvelt Mária-Egyház párhuzamot: a keresztségben a szűz Egyháztól és a
Szentlélektől születtünk, miként Jézus a Szentlélektől és Szűz Máriától.
Amit Szent Bernát teológiájáról a modern
kutatás megállapít, az vonatkoztatható az egész ciszterci iskolára. Tanításukat
mértéktartás, a túlzásoktól, egyoldalúságoktól való mentesség jellemzi.
"Krisztusban mindennek értéke van számunkra - írja a Clairvaux-i apát -,
minden szükséges volt. És szenvedése sem járt nagyobb haszonnal számunkra, mint
megdicsőülése." Nem műveltek dolorista teológiát, nem dicsőítették a
szenvedést önmagáért. Számukra a megváltás: a szeretet misztériuma, út az öröm
felé. Jézus szabadon vállalt szenvedése irántunk való részvétének,
szeretetének, emberi sorsunkkal való azonosulásának bizonyítéka.
Ciszterci íróinknak elsősorban nem a fogalmak
racionális kifejtése volt a célja, hanem a szíveket felmelegíteni. Ebben az
egyházatyák nyomain jártak. A szó nemes értelmében egzisztencialisták, mert nem
a dolgok elvont lényege, hanem a lét, az élet érdekli őket. Írásaikat ezért
érezzük közel magunkhoz.
Nem valami testtelen kísértetalakok ők, hanem
húsból-vérből való szerzetesek, akikben emberi érzések hullámzanak. Példa erre
többek közt Szent Bernát klasszikus beszéde, melyet Gellért testvére halála
alkalmából mondott el a Clairvaux-i szerzetes közösségben. Az érzelmek micsoda
vulkáni kitörései a halál fájdalmas valóságával szemben!
Mikor a lelki élet dolgairól szólnak, nem
vesznek el elméleti fejtegetésekben, hanem a tapasztalatra, a belső élményekre
hivatkoznak, s alkalomszerűen vallanak a saját belső misztikus
tapasztalataikról is.
A ciszterci monostorokban kétségtelenül kemény
aszkézis folyt. Ez komolyan vett Krisztus-követésük folyománya. Vállalták
szeretetből, de időnként érezték annak terhét is. Alázatosan vallja meg Elréd
apát: "Nehéz az Ádám fiaira súlyosodó iga, mely születésüktől fogva nyomja
őket mindaddig, míg vissza nem térnek közös anyánk ölére. Ránk nehezedik a
szegénység, de éppúgy a gyengeség is. Ostromol bennünket az álmosság, lever a
lustaság." Emberek voltak ők is, akikkel megesik, hogy időnként
megtorpannak a teher alatt...
Első atyáink már ifjú éveikben magukba szívták
a liturgia, az Opus Dei különös szeretetét. Egész életük a liturgia jegyében
folyt. Annak ritmusát a liturgia imaórái, időszakai és ünnepei adták meg. Mint
monasztikus írók, igehirdetők ihletüket is lényegében a liturgiából merítik,
évről évre követik az egyházi év ciklusait és a szentek ünnepeit. A II.
vatikáni zsinat buzdítására reflektálva, hogy "a lelkipásztorokat
mélységesen járja át a liturgia szelleme és ereje", büszkén gondolhatunk
ciszterci őseink igehirdetésére, melyben tökéletesen megvalósult ez az óhaj. És
hogy a zsinat ajánlásai közt szereplő "élénk érzék" a Szentírás,
Isten igéje iránt mily mértékben érvényesült a monostorokban, arról már Szent
Benedek gondoskodott, amikor a lectio diviná-t a Regulában szerzetesei lelkére
kötötte. Atyáink gondolataik és kifejezéskészletük jórészét az Írásokból
merítik.
A monostor élén atyaként álló apát hivatalból
nevelője volt a rábízottaknak. Egyesek közülük korábban újoncmesterként is
működtek, így különös készségre is szert tehettek a fiatalokkal való
foglalkozásban. Elréd apátról feljegyezték, hogy "természetében gyökeredző
vonzalom és állandó nevelői gond" fűzte magiszter korában a rábízottakhoz,
hogy nevelésükkel (e-ducatio) az Istenhez való visszavezetésükön át a szó szép
teológiai értelmében felemelje (elevatio) őket a teljesebb, boldogabb életre.
Milyen szép útmutatás ez ma is az ifjúság nevelésére hivatottak számára!
És végül a ciszterci iskola legjellegzetesebb
témája, a ciszterci élet lelke: a szeretet. Az istenszeretet. A ciszterci
monostor schola caritatis: végigjárni a tisztuló szeretet lépcsőfokait, hogy a
lélek végül is eljusson az Igével való bensőséges, jegyesi kapcsolatig. A kor bencés
monostoraiban a misztériumok teológiáját dolgozzák ki, a ciszterciek a
misztériumok megélésének misztikus teológiáját (Szent Bernát, Saint Thierry-i
Vilmos).
A monostor nélkülözhetetlen életfeltétele a
felebarát, a testvérek iránti szeretet. Szent Bernát, aki anyaként akarja
szeretni szerzeteseit, így nyilatkozik: "Nem tudom belátni; hogyan lehet
azt mondani valakiről, hogy él, mikor nem szereti azokat, akik környezetében
vannak." Elréd és mások írásai is tanúskodnak arról a lelki klímáról,
melyben az együttélés valóban paradisus claustralis lehetett.
A 12. század első felében új életérzés,
egyfajta keresztény humanizmus bontogatja szárnyait. Új emberkép körvonalai
tűnnek elő, az érdeklődés az egyén, a személy felé fordul, új lélektani
érzékenység jelentkezik. Ehhez a fejlődéshez jelentősen járul hozzá a ciszterci
iskola, mikor a keresztény misztérium objektív szemléletét a pietas, a devotio
meleg színeivel gazdagítja.
Sulyok Ignác O. Cist.
Forrás: Zirci Ciszterci Apátság
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése