A megtestesülés 2.000. évfordulójára való felkészülés óta
több ízben voltunk tanúi és részesei annak, hogy szentatyáink különböző
emlékéveket hirdettek meg, amelyek célja, hogy egy-egy hittitokra figyelve
elmélyüljünk keresztény hivatásunkban. Nemcsak a lelkipásztorok, de az egész
Katolikus Egyház örömmel fogadta, hogy XVI. Benedek pápánk a plébánosok
védőszentje, Viennay Szent János halálának 150. évfordulója alkalmából
meghirdette a 2009. Jún. 19-től, 2010. Jún. 11-ig tartó papok évét, amelynek
mottója: Krisztus hűsége – A
papok hűsége.
Az előttünk álló esztendő céljáról Jún. 16-án ezt írta
szentatyánk: „Az emlékév
értelme, hogy minden pap elmélyítse elköteleződését a belső megújulásra, hogy
nagyobb erővel és hatékonysággal lehessen az evangélium tanúja a mai világban.”,néhány
nappal később,Júl. 1-ei katekézisében pedig így tanított: „Mind jobban ragyogjon az oltár
ezen alázatos szolgájának a léte, vagyis teljes azonosulás a küldetésével.”
E kijelentések fényében látható, hogy a papok éve nemcsak
emlékezés és ünneplés, hanem feladat is: kötelességünk teljes szívvel, minden
erővel törekedni a belső megújulásra, mély elkötelezettségre, amely abból áll,
hogy mind inkább azonosulunk Küldőnkkel és küldetésünkkel.
A papi hivatásról való gondolkodásunk kiindulópontja
lehet az, amit a Zsidókhoz írt levél így fogalmaz: „Minden főpapot az emberek közül
választanak, és az emberekért rendelnek az Istennel kapcsolatos dolgokban, hogy
Isten elé vigye ügyeiket, hogy ajándékokat és áldozatokat mutasson be a
bűnökért. Részvéttel tud lenni a tudatlanok és tévelygők iránt, mert ő
maga is körül van véve gyöngeséggel… Erre a tisztségre senki sem választja
önmagát, hanem Isten hív.” (Zsid
5,1-2. 4)
A pap, bár Isten kiválasztottja, emberek közül való, így
ő maga is hordozza az emberi természet fényét és árnyékát, erősségét és
gyöngeségét, erényeit és gyarlóságát. Isten kiválasztása nem azt jelenti, hogy
a lelkipásztor különb és jobb, mint a világi hívő, hanem más a feladata az
Egyház közösségében. Mint mindenkit, a meghívott személyt is befolyásolja
genetikai öröksége, környezete, neki is vannak érzelmei, küzdelmei, kételyei.
Az emberek közüli kiválasztottság azonban nem lehet ok vétkeink, gyarlóságunk
igazolására, hanem inkább az emberek javára kell, hogy szolgáljon, azáltal,
hogy saját gyöngeségünk ismeretében együttérző irgalommal és jósággal tudunk
fordulni másokhoz.
Az egyházatyák az emberi természet gyöngesége és a
hivatás magasztossága kettősségét látva, és szem előtt tartva, hogy a
lelkipásztor hivatása, hogy ne magának, hanem Istennek és az Egyháznak éljen
mondják: „Sacerdos quid es
tu? Nihil et omnia, O Sacerdos!” Ó
pap, mi vagy te? Semmi és minden!
A papi hivatás és szolgálat méltóságát minden korban
fönséges szavakkal magasztalják a lelki élet tanítómesterei. Nagy Szent Leó
pápa szerint a papi méltóság annyira megelőzi a királyságot, amennyire a többi
csillagokat fényességgel a nap. Aranyszájú Szent János és Szent Ambrus püspök
állítják, hogy amennyivel becsületesebb a lélek a testnél, mennyország a
földnél, a lelki áldások a világi gazdagságoknál, annyival fölségesebb a papok
állapota, mint a királyoké.
A pap – bár az emberekért van – mégis elsősorban Isten
szolgája, ezért mondják az egyházatyák hogy a papság fenséges, magasztos,
angyali szolgálat! Aranyszájú Szent János egy olyan korban, amikor Egyiptom a
lelki élet hőseivel, a „Lélek-hordozó” remetékkel büszkélkedett, a papot mutatja
be, aki „a földön tölti be
ugyan hivatását, de a mennyei hatalmasságokkal egy sorban van. Nem ember, nem
angyal, nem arkangyal, se más teremtett hatalom, hanem maga a Vigasztaló
rendelte ezt a szolgálatot, és ő is ad erőt, hogy bár testben maradva, angyali
szolgálatot teljesíthessenek.”
Assisi Szent Ferenc a papi méltóságot az angyalénál is
többre tartja, ezért mondja testvéreinek, ha találkoznak egy angyallal és egy
pappal, előbb a papot köszöntsék!
Pázmány Péter a papi rend méltóságáról szóló
prédikációjában magasztos szavakkal írja le, hogy ki a pap, mire hívja őt
Isten: „Az egyházi szolgák a
Krisztus nyájának legeltető pásztorai, kik a pásztorok Fejedelme után gondot
viselnek az Isten juhaira. Ők az Isten titkainak tolmácsolói, a mennyei
izenetek követei, a lelki áldomások kincstartói, az igazság trombitái, az
üdvösséges jók sáfárai, Isten haragjának engesztelői, a lelkek megnyerésében
Isten segítői, ők az Isten háza, sőt az egész világ fundamentumai, az
Anyaszentegyház erős oszlopai, ezek vállán hordoztatik a hívek terhe, ezektől
őriztetik az igazság, hogy győzelmet ne vehessen ellene a pokol, ők a mi
lelkünk gondviselői, bűneink betegségének gyógyító doktorai, kikre bízta Isten
a mennyből vett szelencéket, a szakramentumok orvossággát… És ha a testi
orvosok fel nem támaszthatják a halottakat, feltámasztják a papok a lelki
halálból a bűnösöket. A papok üdvösségünk szerzésének eszközei, veszedelmünk
távoztatásának őrállói.”
A papok évében gyakran felidézzük Viennay Szent János
életpéldáját, tanításait. A plébánosok védőszentje így beszél a papságról szóló
katekézisében:
„A szentség az
embert Istenhez emeli. Mily hatalmas a pap… olyan ember, akit Isten minden
hatalommal felruház…. Elmondhatjuk, hogy minden boldogság, minden kegyelem,
minden mennyei ajándék a pap által érkezik el hozzánk… Mily hatalmas a pap! A
pap nem érti meg hivatása nagyságát, míg el nem jut a mennybe. Ha már itt a
földön megértené, bele is halna, de nem a félelembe, hanem a szeretetbe!”
A szent szolgálatra való kiválasztás és meghívás nem
emberi érdem gyümölcse, hanem felülről származó ajándék,”hatalmas kincs
elsősorban annak, aki kapja, de nagy ajándék az egész Egyháznak is, mert az ő
életéhez és küldetéséhez kapcsolódik minden egyes meghívás.” A meghívás ajándék nemcsak a
meghívottnak, hanem Isten egész népének, hiszen a papot az emberekért választják.
Lelkiismeret-vizsgálat alkalmával feltehetjük magunknak
rendszeresen a kérdést: „Hálás vagyok-e Isten ajándékáért? Tudok-e annak örülni
neki, vigyázok-e arra, mint felülről származó adományra? Isten ajándéka vagyok
a rám bízottak számára?
A kiválasztásunk és meghívásunk ajándék, egyben szent
titok is. Miért mi vagyunk a kiválasztottak? Miért minket
szólít Isten? Ezekre az alapvető kérdésekre sem tudunk adekvát válaszokat adni.
Szent Pál alázatosan vallja, hogy Isten az oktalanokat, gyöngéket,
alacsonyrendűeket választotta ki, azt ami semmi, hogy aki dicsekszik, az Úrban
dicsekedjék. (Vö. 1 Kor 27-32)
Az aranymisés II. János Pál a hivatás a meghívás ajándék
és titok és mivoltát hangsúlyozza: „”Legmélyebb rétegében minden papi
hivatás nagy titok, ajándék, amely végtelenül felülmúlja az embert. Közülünk,
papok közül mindenki megtapasztalja ezt élete folyamán. Ennek az ajándéknak a
nagyságával szemben megérezzük elégtelenségünket. A hivatás az isteni
kiválasztás titka.”
A meghívás által szeretetkapcsolat születik a Meghívó és
a meghívott, az Isten és az ember, a Szerető és szeretett lény között. „Minden papi hivatás története,
miként minden keresztény hivatásé is, egy Isten és ember közötti elmondhatatlan
dialógus története, a meghívó Isten szeretete és az Istennek válaszoló ember
szabadsága közti dialógusé.”
A szeretetkapcsolatra adott igen válasz által, a
megszólított Isten és az Ő népe, az Egyház szolgálatára ajándékozza életét!
Admirabile commercium – csodálatos csere jön létre Isten és ember között. „Az ember Krisztusnak ajándékozza
emberi mivoltát, hogy Ő rendelkezzen felette és az üdvösség eszközévé tegye,
Krisztus elfogadja ezt az ajándékot és az embert mintegy Önmaga alteregójává,
másává alakítja.”
A csodálatos csere
által a pap egyszerre semmi és minden.
E paradoxonról vall Henry McAddo püspök egyik
himnuszában:
O Sacerdos, quid es tu?
Non es te, quia de nihilo.
Non es ad te, quia mediator ad Deum,
Non es tibi, quia sponsus ecclesiae,
Non es tui, quia servus omnium.
Non es tu, quia Dei minister es ergo?
Nihil et omnia, O Sacerdos.
Isten, aki minden ember szerető Atyja, aki mindenkit
üdvözíteni akar a kiválasztás és meghívás után küldetést ad, a papnak, ami nem
kisebb, mint folytatni az Egyszülött Fiú művét!
2. Küldetés – Alter Christus
Szentatyánk az emlékév egyik céljaként a papi küldetéssel
és a Küldővel való azonosulást jelölte meg. Ha papi identitásunkat keressük,
mindenekelőtt a Szentháromságban találjuk meg: az Atyában, aki Krisztus által
nyilatkoztatja és közli Önmagát és a Szentlélek által létrehozza az Egyházat. A
pap szentelése által „arra
kap küldetést az Atyától, hogy Jézus Krisztus által - akihez mint népe Fejéhez
és Pásztorához egész különlegesen hasonlóvá vált - a Szentlélek erejében éljen
és dolgozzon az Egyház és a világ üdvössége szolgálatára.”
Ugyanakkor mivel a pap Krisztus által a Szentlélekben
Isten népének szolgálatára kap küldetést, identitása háromdimenziós:
szentlelkes, krisztológiai és egyházi. A Szentlélek erejében az Egyház
közösségében kell folytatni az Üdvözítő művét, s ezért mondhatjuk a papság
lényégéről: „Sacerdos est
alter Christus!”A pap Krisztus képmása!
Küldetésünk, hogy in
persona Christi, Krisztus
személyében cselekedjünk. „A
fölszentelt szolga egyházi szolgálatában maga Krisztus van jelen Egyháza
számára, mint testének Feje, nyájának Pásztora, a megváltás áldozatának Főpapja
és az igazság Tanítója. Ez az, amit az Egyház kifejez, amikor azt állítja, hogy
a pap az egyházi rend szentségének erejéből in persona Christi Capitis,
`Krisztusnak, a Főnek személyében cselekszik.”
Krisztus evangéliuma mindenkor és mindenhol érvényes,
ezért, nem szabad csüggednünk egy szekularizált, fogyasztói, egoista világban
sem, még akkor sem, ha vallásgyakorló hívek létszáma kisebbséget alkot egy
Istennel nem törődő világban. A világnak szüksége van a Megváltóra, de a
küldötteknek sem lehet más sorsa, mint a sokszor visszautasított, megvetett,
keresztre feszített Krisztusé. Ne veszítsük el soha reményünket, ne gondoljuk,
hogy küldetésünk értelmetlen. II. János Pál pápa a harmadik évezred elején arra
hívja föl figyelmünket, hogy a papság nem idejét múlt, s az emberek ma is
szomjúhozzák Krisztust.
„A hit hallásból
ered” (Róm 10,17), ezért a papnak - aki az Isten országáról
szóló evangéliumot hirdető Krisztus képmása – alapvető kötelessége az Ige
szolgálata, amint azt a II. Vatikáni Zsinat fogalmazza: „Isten népét elsősorban az
élő Isten igéje gyűjti egybe, melyet a hívek joggal várhatnak a pap ajkáról.
Mivel hit nélkül senki sem üdvözülhet, a papoknak, mint a püspök munkatársainak
első kötelessége, hogy Isten evangéliumát mindenkinek hirdessék.”
Az evangélium üzenete elsősorban a homíliában és a
hitoktatásban hangzik el. A Megváltó Isten szeretetéről szóló örömhír már szentségénél
fogva is megkívánja, hogy körültekintő gondossággal készüljünk az igehirdetés
szolgálatára, a szentmisékre, ahol a vallásukat gyakorló híveket tanítjuk,
csakúgy, mint azokra az alkalmakra, ahol azokat is megszólíthatjuk, akik nem
gyakorolják hitüket. Ilyen alkalom lehet egy házasságkötés vagy egy temetés
alkalma. Az igehirdetés során mindig Isten szavát kell tanítani, s mindenkit
meg kell hívni a megtérésre és a szent életre.
A katekézis kérdésével kapcsolatosan a Klérus Kongregáció
elmondja, hogy a plébános felelőssége, hogy a gyermekek és fiatalok katolikus
nevelésben részesüljenek. Ugyan nem köteles a plébános személy szerint
megoldani ezt, de gondoskodnia kell, hogy az evangélium üzenete eljusson az
emberekhez. Nem kötelező, de mégis kívánatos, ha a különböző korosztályok
katekézisébe bekapcsolódunk, mi lelkipásztorok: mindenekelőtt ilyenkor is az
evangéliumit hirdetjük, másrészt a hívekkel való emberi közösségünk formálódik.
A pap fontos tevékenysége a szentségek kiszolgáltatása: „A keresztség által Isten népébe
iktatják az embereket; a bűnbánat szentségében kiengesztelik a bűnösöket
Istennel és az Egyházzal; a betegek olajával enyhülést hoznak a betegeknek, s a
szentmisében szentségi módon ajánlják föl Krisztus áldozatát.”
II. János Pál megfogalmazása szerint apostoli a pap, mint
Isten követe és Krisztus képmása az Eucharisztia szolgája, a bűnbocsánat
szentségében az isteni irgalmasság osztogatója, a lelkek vigasztalója.
A pap a szentségek kiszolgáltatásában az Egyházban és
plébániáján az élet és az elevenség forrása.
A szentségek kiszolgáltatása különös alkalom, hiszen azok
az élet nagy pillanataihoz, állomásaihoz, fordulópontjaihoz kötődnek. Ezen
élethelyzetek pszichikai hátterét nem szabad figyelmen kívül hagyni, ilyenkor a
felvevő átéli önmaga korlátait és ösztönösen is megnyílik Isten előtt. Noha a
szentségek önmaguktól, ex
opere operato hatnak,
mégis azok méltósága megköveteli, hogy kellő előkészülettel, teljes szívvel és
odaadással kerüljenek kiosztásra.
Viennay Szent János így prédikált híveinek pap és a
szentségek kapcsolatáról: „Az egyházi rend nélkül hogyan is találkoznánk
Úrral? Ki az, aki által megjelenik Ő a tabernákulumban? A pap által. Ki az, aki
életed kezdetén köszöntötte lelkedet? A pap. Ki táplálja lelkedet és erősíti
annak zarándokútján? A pap. Ki készít fel, hogy megjelenj Isten előtt, s
utoljára megtisztulj Krisztus vérében? A pap, mindig a pap. És ha ez a lélek
meghal, ki támasztja fel, ki állítja helyre annak nyugalmát és békéjét?”
A szentségek közül különös jelentőséggel bír az
Eucharisztia, amelyet az egyházi renddel egyszerre alapított Krisztus az utolsó
vacsorán. Az Egyház az Eucharisztiából él, e szentség az életének forrása és
csúcsa, ezért a lelkipásztori szolgálat központjában is az Eucharisztia áll.
„Az összes szentség, mint minden más egyházi szolgálat és az apostoli
tevékenység is a szent Eucharisztiához tartozik és reá irányul. Az
Eucharisztiában ugyanis benne van az Egyház minden lelki java, tudniillik maga
Krisztus, a mi húsvéti bárányunk és élő kenyerünk. Teste a Szentlélek által élő
és éltető test: életet ad az embereknek, és ezzel felszólítja és készteti őket,
hogy önmagukat, munkájukat és minden teremtményt ővele együtt áldozatul
mutassanak be. Ezért az Eucharisztia az egész evangelizáció forrása és csúcsa.”
Az Eucharisztia a helyi, azaz a plébániai közösség
életének középpontja is, ezért fáradhatatlanul tanítani kell híveinket, hogy
ezt megértsék, valamint a szent liturgiába való tudatos és tevékeny
részvétellel elérhessék a keresztény élet teljességét.
A szentségek között az Eucharisztia mellett a bűnbocsánat
szentsége a mindennapok szentsége, amely Krisztus húsvéti ajándéka a gyarló, de
újrakezdésre vágyó ember számára. A Feltámadt Krisztus adja e szentséget, hogy
általa a bűnből, a lelki halálból mi is életre keljünk.
Aranyszájú Szent János szerint a pap, amikor gyóntat
nemcsak pásztor, hanem orvos is, mégpedig a „lélek orvosa”. A papnak
lelkipásztori munkáját bölcs diagnosztizálással kell kezdeni, s kinek-kinek azt
kell nyújtani, ami gyógyulásához szükséges.
Viennay Szent János lelkipásztori munkásságának túlnyomó
részét a gyóntatás töltötte ki, hiszen tudta, hogy a bűnbánó számára az
üdvösséget kínálja az Istennel való kibékülés. Egyik alkalommal így vall: „Ha fél lábbal már az égben
lennék, és azt mondanák, térjek vissza a földre, hogy a bűnösök megtéréséért
dolgozzam, nagy örömmel visszatérnék. És ha ehhez az kellene, hogy a világ
végezetéig a földön maradjak, mindig éjfélkor keljek, és úgy szenvedjem,
ahogyan most, tiszta szívemből elfogadnám.”
Nemcsak az a kötelességünk, hogy híveink számára
biztosítsuk a megfelelő alkalmakat a szentgyónás elvégzésére, hanem erre
gyakran buzdítanunk is kell őket.
A papi élet gyökerében közösségi jellegű: identitása
szerint szentháromságos, s küldetése az emberekhez szól. A lelkipásztor
egyszerre mindenkit irányító és szolgáló ember, aki arra hivatott, hogy
gyarapítsa és fenntartsa a tagoknak a Fővel és egymással való egységét.
„A papok
Krisztusnak, a főnek és pásztornak hivatalát tekintélyében való részesedésük
mértéke szerint gyakorolva, a püspök nevében összegyűjtik Isten családját, mint
testvéri közösséget… Jóllehet a papok mindenkinek adósai, tudatában kell
lenniük, hogy a szegények és a gyengébbek, akikkel maga az Úr közösséget
vállalt, külön is rájuk vannak bízva, s az ő evangelizációjuk a messiási mű
ismertető jegye. Nagy figyelmet szenteljenek a fiataloknak, s nemkülönben a
házaspároknak és a szülőknek; kiknek baráti közössége nagyon kívánatos, mert
így kölcsönösen segíthetik egymást, hogy nehéz életkörülményeik között is
könnyebben és teljesebben élhessenek keresztény életet.”
Örvendetes, ha egy plébánián a gyermekkatekézis mellett a
fiataloknak, családoknak, időseknek is lehetőséget adunk hitük jobb
megismerésére, az egymással való találkozásra, az egymás iránti
szeretetkapcsolat ápolására. Elgondolkodtató, hogy milyen hatékonyságú a
gyermekekkel való foglalkozásunk a családokkal való törődés nélkül. Gazdagítja,
erősíti, színesíti a plébánia életét, ha imádkozó és karitatív feladatot végző
közösségek is működnek ott.
II. János Pál pápa emlékiratában arról számol be, hogy a
lelkipásztori munkája során különösen is nagy figyelmet szentelt a család és az
ifjúsági pasztorációnak, emellett felhívja figyelmünket, mily időszerű a
szegényekkel, kitaszítottakkal való megkülönböztetett törődés. Már maguk az
apostolok is diakónusokat választottak a szeretetszolgálat végzésére, és ma is
a rászorulókkal való törődés teszi hitelessé az evangélium hirdetését. A
gazdasági válság idején a szeretet szép megnyilatkozása lehet a rászorulók
lelki, anyagi támogatása.
A pap, mint Alter Christus, biztosan vezesse nyáját,
szeretettel viselje gondját, jó szívvel nyújtsa azt, ami növekedésüket
szolgálja. A rábízottakért minden fáradozásra, áldozatra készen kell állni
annak, aki a Jó Pásztor küldöttje.
Az arsi plébános szavai szerint „egy jó pásztor, egy Isten
szerinti pásztor a legnagyobb kincs, amit a jóságos Úr egy plébániának adhat,
az isteni irgalom legbecsesebb ajándékainak egyike.”
Sok szó esik a pap pásztori tevékenységéről, viszont
kissé háttérbe szorul a gondolat, hogy Krisztus az első apostolokat
„emberhalászoknak” hívta. Ők egyszerre voltak emberek halászai, akik meghívtak
másokat a hitre, s voltak híveiknek jó pásztoraik, vezetőik, őrzőik és
táplálóik. Ma is szükség van az emberhalász missziós lelkületére, aki nemcsak
evangelizálja a híveket, hanem missziós lelkülettel meghív, megszólít a
krisztusi életre.
A lelkipásztor „atya” megszólítása utal arra, hogy a pap lelki
atya is, aki Aranyszájú Szent János szavai szerint neveli a hívek
tökéletlenségeit. Úgy kell viselkedni a hívekkel szemben, amint az apa még
serdületlen gyermekének gyengeségével és infantilitásaval. Aki mindenki atyja,
az nem zár ki senkit. Az áldozat bemutató papnak nagy felelőssége van nem csak
élők, hanem a megholtak irányában is.
Az atya szerető és életadó személy. Küldetésünk, hogy
Isten és az Ő népe iránti szeretet éljen szívünkben, s adjuk az embereknek
Isten legnagyobb ajándékát, Krisztust, a nagybetűs Életet!
Röviden jegyezzük meg azt is, hogy a pap nemcsak arra
hivatott, hogy Krisztust képviselje az emberek között, hanem mint híd és
közvetítő, feladata, hogy az Egyház imádságát Istenhez vigye, ez elsősorban a
szent liturgiában valósul meg. A pap az egész Egyház nevében is cselekszik,
amikor Isten elé terjeszti az Egyház imádságát, és különösen, amikor bemutatja
az eucharisztikus áldozatot.
Forrás: Maga László honlapja
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése