A szüzek rendje (ordo virginum) az egyik legrégibb kifejezetten Istennek
szentelt életforma. Már Szent I. Kelemen pápa (ur. 88-97) szólt azokról
a szüzekről, akik „a mennyek országáért” (Mt 19,12) mondtak le a házasságról. Szt
Polikárp (†167) fontos szerepet tulajdonít az
özvegyeknek és a diákonusnőknek, akiket gyakran szüzek közül választottak. 250.
körül Szent Ciprián úgy
fordult e szüzekhez, mint pásztoruk, akire ők rá vannak bízva. 280. körül
Remete Szent Antal nővére vezette a szüzek egyik közösségét. A IV.
század elején jogi előírások védték jogaikat és figyelmeztették őket
kötelességeikre. 393-ban a hippói zsinat megtiltotta a papoknak, hogy a püspök
engedélye nélkül szüzeket szenteljenek. 439-ban a riezi zsinat előírta, hogy
szüzeket pap csak püspöki felhatalmazással és különleges esetekben szentelhet.
465-ben a vannes-i zsinat is foglalkozott a szüzek rendjével.
A szüzek szentelésének legkorábbi liturgikus formulája a VI. századból való.
Sevillai Szent Leander írta meg
a szüzek rendjének szabályait, melyet nővérének Florentinának címzett. A IX.
században ezek a szüzek gyakran a sekrestyés feladatkörét látták el, sőt az
Eucharisztiát is elvihették betegeknek. A X. században külön szentelési formula
létezett a klauzúrában és a világban, a szüzek rendjében élő szüzek
szentelésére. A XI. századtól viszont már ritkaságnak számítnak a világban élő
szüzek, s egyre inkább a zárt, kolostori életforma terjedt el.
1139-ben a II. lateráni zsinat
határozottan elutasította a világban, kolostoron kívül élő szüzek szentelését,
csak néhány klauzúrában élő nővérnek engedélyezték e liturgikus szentelést. A XII.
században, amikor nagyon felélénkült a szüzesség iránti elkötelezettség a nők
részéről, a beginák
közösségei voltak a szüzesség eszményének „világban élő” hordozói. Ennek
ellenére a XIII. században már szinte minden Istennek szentelt szűz szerzetesi
közösségben élt. 1295-ben a Durandus-féle Pontifikálé már csak egyfajta
szentelési szertartást ismer a klauzúrás apácák számára. V. Kelemen pápa 1311-ben felszólította a beginákat, hogy lépjenek be
valamilyen szerzetesi közösségbe, ugyanakkor a szüzesség megszentelésének egy
másik módját a harmadrendek
biztosították (ld. Sziénai Szt Katalin). A XV. századtól már csak a
karthauzi nővéreknél maradt meg a szentelés folyamatossága. A XVI. század.
elején a világban élő szüzességi ideált az orsolyiták képviselték,
amit az angolkisasszonyok
próbálkozásai követtek, végül mindketten apácarenddé váltak. Mindezek ellenére
a XVIII. századi Franciaországban szinte minden plébánián jelen voltak a szüzek
világi képviselői és egészen a XX. századig megmaradtak.
A XIX. században újra bevezették a szentelést, de
csak klauzúrás apácák számára. A szakirodalom 868 esetet említi (Dom Guéranger szentelései). A XX.
század elején Kínában vezették be a szüzek „illegális” szentelését a boxerlázadást követően (kínai szüzek).
1907-ben San Remóban kármelita apácáknál újították fel a szentelést. Emellett
csak néhány püspök tartott igényt arra, hogy az egyházmegye számára is
szenteljen világban élő szüzeket, mivel e szentelés érvényessége kérdéses volt.
1923-ban a Szentszék kitérően válaszolt a kérdésre, hogy gyakorolható-e a
szüzek szentelése, 1927-ben a világban élő szüzek szentelését tiltó határozat
született. XII. Pius pápa 1947-ben a Provida Mater apostoli
konstitúcióban azzal az ajánlattal fordult az Egyház világi intézményei felé,
hogy érdeklődés esetén körükben alkalmazhatják a szüzek szentelésének rítusát,
de javaslata nem talált visszhangra.
1963-ban a II. Vatikáni Zsinaton egyetlen
felszólaló említette a szüzek szentelésének rítusát, annak egyszerűsítését
javasolva. 1970-ben a Szentszék közzétette a szüzek rendjébe való iktatás új
szertartását. Az új egyházjog először szól a szüzek rendjéről: „A megszentelt
élet formáihoz csatlakozik a szüzek rendje, akiket, amikor megvallják Krisztus
szorosabb követésére irányuló szent szándékukat, a megyéspüspök a jóváhagyott liturgikus
szertartás szerint Istennek szentel, Krisztussal, Isten Fiával, misztikus módon
eljegyez és az egyház szolgálatára avat. Hogy elhatározásukat hűségesen
megtartsák, és az egyház életformájukkal összhangban álló szolgálatát, egymást
kölcsönösen támogatva végezzék, a szüzek társulhatnak egymással.” (604.k.
1-2.§) A szüzek az avatás ünnepélyes szertartása (consecratio virginum)
által „Istennek szentelt személlyé, az Egyház Krisztus iránti szeretetének
jelévé, az égi Menyasszony és az eljövendő élet eszkatologikus képévé válnak.
Az Istennek szentelt élet egyéb formáihoz kapcsolódva a szüzek rendje a
világban élő nőt karizmája szerint imádságra, bűnbánatra, a testvérek
szolgálatára és apostoli munkára kötelezi. Az Istennek szentelt szüzek
közösséget alkothatnak annak érdekében, hogy fogadalmukat hűségesebben
megtartsák.” (KEK 923-24.)
Forrás: Katolikus Lexikon
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése